![](https://www.high-endforum.nl/uploads/set_resources_7/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
heefiguur
Members-
Posts
101 -
Joined
-
Last visited
Social Media
-
AIM
na
- Website URL
-
ICQ
0
Personal Information
-
Interests
tsja, wat zou dat zijn...
-
Op de vraag of je faseverschillen hoort: JA. Echt aanduiden waaraan het het te horen valt, vind ik lastig te beantwoorden. Mijn ervaring is dat als je een tijd lang naar een systeem geluisterd hebt wat niet coherent is, dan word ik er doodmoe van. Van een coherent systeem kan ik langer uithouden. Dus meestal achteraf kan ik zeggen; hee, dat zou dat wel eens geweest kunnen zijn. Dat men in vroegere tijden naar een full range systeem zochten (zowel dynamisch als esl systemen) is niet voor niks. Beiden hadden hun eigenaardigheden. Een goed voorbeeld om een compromie tussen de twee systemen zijn de Maggies. Maar ook daar zijn fase verschuivingen waar te nemen omdat ze ook verschillende deelgebieden aansturen. Arie
-
Ik gebruik nu al weer enige tijd de finals 1.4 en de problemen die ik heb zijn die met m'n versterker die er uitklapt. Ik heb wel ondekt dat als het vochtiger is in huis (>70%) dat de versterker er eerder uit klapt. En als ik de panelen pas afgezogen heb, dat ze heel klein beetje harder spelen. Maar na een uurtje spelen hoor je dat niet meer. Arie
-
In dit bericht beantwoord/reageer ik gelijk maar de diverse forumleden, anders krijg je zo'n mail-worst. Erik: Zoals jij mijn Finals beschrijft ervaar ik dat ook zo. Jij zegt dat je het opgelost hebt. Is dat door gebruik van de speciaal gewikkelde trafo waar je het over had? Headshell/Jan: Ik weet het ook niet in deze. Wat jij schrijft had ik al meer gehoord dat een versterker veel stroom moet kunnen leveren. Het frappante is dat dat ik op een esl clubbijeenkomst juist hoorde dat een versterker een flinke spanning moet leveren. Zo bedacht ik later; ok, laten we dan naar een versterker zoeken die EN een lekkere stroom EN een lekker hoge spanning leverd. Hmmm, dat is dus vermogen. Ik weet het niet meer hoor. En trowuwens, als het zover is dat ik een andere versterker kan betalen, dan laat ik die verkopersnuiters wel opdraven en hun laten aantonen dat hun produkt voor mij het beste is. Fritzzel: Dat typische esl laag spreekt mij ook zo aan. Voor mij hoeft het niet zulk wapperende broekspijpen laag. Als ik dat zou hebben, zouden mijn benedenburen daar niet echt vrolijk van worden. Ook al is het een appartement uit 2003. Dit laag spreekt juist zo aan omdat het zuiver is en coherent. Jij zegt een ander versterker te proberen. Bij de volgende luistersessie zal Erik zijn 45kg klasse A versterker meenemen. Dat hij dat nu niet gedaan had was omdat dat ding nogal zwaar is. Ik zou/zal bij de volgende keer een karretje in de aanslag houden. DIY Freak: Als ik ze naar de stort breng, moet ik zeker jou even waarschuwen? :-) Kamerakoustiek; Ik heb dat ook geopperd. Volgens de boys viel dat wel mee. Ik heb m.b.v. het programma Cara de opstelling als basisopstelling genomen. Dat programma kon me ook vertellen dat bijna het gehele audiospectrum tussen de ideale nagalm curves zat. De muren zijn nu nog 'kaal' (behang) en de vloer is bedekt met een vloerbedekking en daaronder een rubberen ondervloerbedekking die ik speciaal uitgekozen heb. Volgens de fabrikant schijnt dat spul een contact-isolatie van 33dB te geven. Ok, contact isolatie is nog geen absorbtie. Verder heb ik een tweetal leren bankstellen staan. Als ik heel hard in de handen sla, dan hoor je een soort flutter echo. Cara meldde ook dat er een absorbtie zou moeten plaats vinden bij frequenties van rond de 250Hz. En dat is precies de frequentie waar Erik het over heeft. Het is jammer dat ik dit plaatje niet weet te plaatsen, dat maakt het een stuk makkelijker. Bij de volgende luistersessie worden meer forumleden uitgenodigd! Erik en Kermit kende ik al langer, dus zodoende mochten zij de spits afbijten. En je leert er elke keer weer van. Arie
-
Gisteravond heb ik 2 forumleden bij mij uitgenodigd voor een luistersessie. Die jongens hadden mooie muziek bij zich! Maar buiten dat, hebben we wat aan de luidsprekerposities geschoven, de gordijnen open/half dicht geschoven en voornamelijk geluisterd EN ge-ohd! De installatie bestaat uit manshoge esl's (Final 1.4 mk2), een Kenwood L1000M versterker en een Accuphase dp75 cd speler die rechtsteeks op de versterker is aangesloten. Frappant was dat de meningen niet verdeeld waren tussen mij en de forumleden wat betreft het geluid. Het hoog en midden was zuiver en helder. Het laag was aanwezig maar dun. De invloed van de ruimte is zeer gering. De uitgangspositie van de esl's was die het programma Cara voorstelde. De esl's zijn hooguit wat cm's verschoven. (rechts naar voor, links naar achteren). Pas toen de gordijnen half dicht werden geschoven (achter de esl's) vond ik het duidelijk ruimtelijker worden. Wat ik al voor hun komst ook al gehoord had, maar niet echt de vinger op kon leggen was dat het weinig fundament had (ik kan moeilijk datgeen wat ik hoor onder woorden brengen, zodoende moest een ander mij zeggen wat het was). Er kwam wel degelijk laag uit alleen het was iel/dun. Als ik naar tv kijk, gebruik ik ook de esl's, dan heb ik voor de grap eens op de voorversterker het laag opgeschroefd. En ook dan is het laag terdege aanwezig, maar er is iets wat niet klopt. Maar wat? En wat doe je eraan? Wat ik zou kunnen bedenken is dat de versterker het niet trekt. Zou dat het zijn? groeten, Arie
-
En als je het schema nabouwd wat dan nog!? Wat loopt zo'n fabrikant aan inkomsten mis? Het aantal figuren dat de kennis en kunde in huis hebben om een goed werkend apparaat te genereren valt reuze mee. Nemen we als voorbeeld Passlabs. Hele volksstammen schijnen die versterkers na te bouwen. Het verschil zal klankmatig gering zijn, echter vermoed ik ook dat de nagebouwde versterker ook prijstechnisch gezien dicht bij het origineel zit. Denk maar aan dat de onderdelen binnen een bepaalde tolerantie behoren te zitten. Stel dat we 50 transistoren nodig hebben in de eindtrap zal je zeker het veelvoudige ervan door je handen zijn gegaan om binnen die gewenste tolerantie te zitten. Koop jij een veelvoud aan onderdelen om de juiste eruit pikken? Dacht het niet. Of je hebt met je leverancier een afspraakje lopen. En hoeveel doen dat? Zo werkt het trouwens ook bij fabranten die automotoren maakt. Daar worden de zuigers uitgezocht op gewicht die dicht bij elkaar zitten. Stel dat je als monteur 1 zuiger vervangt (voor het idee en niet verstandig) dan zal die zuiger passen, de motor zal draaien, zal voldoende vermogen geven enz. Maar toch de 'scherpte' is eraf. Er zal een kleine trilling waargenomen kunnen worden, hij trekt net niet meer zo lekker op, hij start net even wat moeilijker. Dus bij massa fabrikage is het zeker nog steeds zo dat bij assemblages onderdelen op elkaar afgestemd worden om zo min mogelijk uitval te hebben. Terug naar het nabouw idee; Mijn gedachte zou zijn koop een tweedehandsie die is net zo duur als een zelfgebouwd exemplaar EN je hebt niet de ellende die met nabouw gepaard kunnen gaan. OK, het plezier dat je eraan kan beleven is ook groots. Al met al zal het inderdaad wel loslopen. Anderzijds zou ik me kunnen voorstellen d.m.v. reversed engineering. Ook dan, wat dan nog!? Je maakt het item NET even anders en je octrooi/patent of wat dan ook gaat niet meer op. hmmm, ben een door gaan draven... Arie
-
Ten eerste m'n complimenten hoor. Alleen begrijp ik de beweegreden dat je de planken dusdanig gemaakt hebt om er vervolgens zand in te kunnen doen niet. In een artikel van het blad Elektuur (div. specials over het zelf ls boxen maken) heeft eens gestaan dat zand de twee delen met elkaar koppelt. En het gaf ook niet echt hoorbaar/meetbaar resultaat. Of gooi je het niet helemaal vol zodat er een heeel dun laagje lucht overblijft? Als het om het gewicht is te doen, zou ik zo kunnen bedenken dat een ander doods materiaal (ook) geschikt is. Dit is dan weer prijstechnisch minder interessant. Het gebruik van glas is in deze niet echt handig. Een artikel in een Duits blad (test tussen diverse frames waaronder ook de Naim frame) toonde aan dat er een piekje te zien was. Freq. effe kwijt, maar hij zat aan een vervelend lage kant. Arie
-
Het gebruiken van esl's is m.i. juist prima te doen omdat ze genadeloos laten horen wat een versterker kan (of niet kan). En een buizenbak op de esl kan prima gaan, als je maar niet het uiterste van het vermogen vraagt van die buizenversterker. Verder stel ik ook mijn ruimte ter beschikking en uiteraard mijn Finals 1.4. Als bron kunnen we de Accuphase DP75 gebruiken en een platenspeler heb ik ook. Ik woon nu in Barendrecht. En het sjouw gedoe; alles is gelijkvloers (althans er is een lift naar de 9e) Arie
-
Ja. Niet door mij overigens. Jaren geleden (ik dacht ergens in '92), voordat ik m'n eerste lcd projector kocht en naar een goedkopere oplossing zocht, was er iemand in Amsterdam die het als volgt had opgelost: Die man nam een tv welke een speciale beeldbuis had. Had waarschijnlijk deze tv gekozen opdat de lichtsterkte veel opgevoerd kon worden (daar had hij ook wat mee gerommelt) zonder dat de buis na enige tijd 'opgebrand' was. Welke weet ik niet. Daarbij had hij een inverter gebouwd zodat het (gespiegelde) geprojecteerde beeld weer het juiste beeld gaf. Beeld moet je spiegelen. Om het beeld extra groot te projecteren had hij een koker gemaakt van hout waar op het einde een lens zat. Die 'lens' was zo'n lens die je wel eens op een achtervenster ziet zitten op een bus. De lens zat niet vast in- of aan de koker. Hij had dat schuifbaar gemaakt zodat een scherp beeld instelmogelijkheid ontstond. Als projectordoek had hij wel zo'n ultra refecterend doek gebruikt. Dat grijze spul van diaprojector doeken. Ik gebruik overigen nu een wit verduisterend rolgordijn en projecteer op het witte kunststof achtige spul, maar dat terzijde. De licht opbrengst viel reuze mee. De ruimte moest verduisterd worden. Die overhead oplossingen zijn al langer in de handel (geweest). Dit was een voorloper op de huidige lcd projectoren. Nu zal je niet kunnen vinden vermoed ik. De kleuren (flets) en lichtopbrengst was buitengewoon treurig. Arie
-
Het lassen met een lastrafo werkt als volgt: Met de las electrode strijk je als een lucifer langs het materiaal. Zo trek je een vonk die in stand gehouden moet worden door de electrode op bepaalde afstand van het materiaal te houden. Zo blijft dus de 'kring' bestaan. Als je de open spanning (zoals dat heet) meet zal je in het voorbeeld eerder gegeven plaatje een spanning meten van 68Volt. Daarom kan je wel eens een optater krijgen als jij de verbinding maakt tussen plus en min. Tijdens het lasproces daalt deze spanning tot enkele volts, maar de stroom (waar het om te doen is bij lassen) is de ingestelde waarde op de trafo. Dat lastrafo's zo warm worden komt dat er bij die exemplaren honderden amperes doorgejakkert wordt aan de secundaire zijde. En dan uiteraard bij (bijna) continue bedrijf. Een lastrafo heeft als bijzondere constructie dat de kern in- en uit gedraaid kan worden zodat de lasstroom geregeld kan worden. Lees ook als eenvoudig in constructie en dus eenvoudig en goedkoop te maken is. Helaas kan ik je geen antwoord geven of zo'n lastrafo geschikt zou zijn voor audio doeleinden. Ben geneigt te zeggen van niet omdat het een hele andere tak van sport is. Arie
-
Vandaag was ik in een electrozaak waar ik 6mm2 zag liggen. Bij nader bekijken bleek de kern te bestaan uit een 6 tot 8 draden. Het voelde redelijk soepel aan. dus zal het wel lukken om dit door een 3/4" electra buis te frommelen. Zou dit wat zijn voor een aanleg vanaf de meterkast tot aan de apparatuur? Wat het kostte stond er niet op, heb het ook niet gevraagd. Het was op een rol van 100m. Arie
-
Een ander voordeel van de magnepan is dat je ze niet eens in de zoveel tijd hoeft te ontdoen van stof. Een esl trekt stof aan een maggie niet. Arie
-
Hoi Andre,
-
Weet je, Seed7, dat je het midden erg luid vind klinken is bij bij ook al zo! Om van de rest wat op te kunnen pikken draai ik de volume op. Wat weer ander gezeur veroorzaakt. Zucht! Op het andere forum hifi.nl heb ik gevraagd waar je in Nederland de volgende absorbers kon verkrijgen: http://www.audiophiles-hifi.de/html/fast-absorber.html Daar kwam niet echt antwoord op en daarom heb ik het aan die Duitsers gevraagd. Je kan het spul direct bij hun bestellen. De prijslijst: http://www.fastaudio.com/download/Preise_F..._FAST_Audio.pdf laat zien dat het niet echt goedkoop is. Het spul wat bij: http://www.heraklith.nl/frame2.asp te verkrijgen is in Nederland is me nog niet bekend wat dat kost. Van het spul Herakustik F heb ik al in de materialenlijst van cara gestopt. Werkt ook prima (in theorie). En het hoeft niet dik te worden aangebracht. Arie
-
Hoi Erik, Op je vragen staan de antwoorden in dat boekwerkje wat ik destijds bij je achter gelaten heb. Arie
-
Weet je Ruben, wat jij schrijft over de bassen, dat is voor mij wel zo herkenbaar. Het woord zompig omschrijft het heel mooi. Boemerig niet. Vandaag weer enkele uren geluisterd. Ook ik heb de weergevers wat verdraaid, niet veel. Dat hielp wel wat. Het nasale is gebleven. Maar alleen als je het volume wat opschroeft. Dus jouw conclusie dat de ruimte erg veel doet gaat bij mij ook op. Heb nog wat geluidsdrukken gemeten en die waren best hard pakweg 76 a 80 dB. Als het de richting op ging van de 90 dB, zoals ik net als schreef, is het beduidend minder. Ik stond er vandaag weer verstelt van het ruimtelijke karakter. Om het laag meer kunnen te horen heb ik de stoel wat naar rechts verschoven. Want ik kreeg een ingeving dat het prg cara de luisterpositie dat ook deed. Vandaag is er ook wat famile langs geweest. Die vonden die grote esl's maar niks. Het ontwrichtte de hele kamer volgens hun. Lekker belangrijk, ik heb straks een niet te versmaden luister en kijk plek. Met een woord dat tegenwoordig in is: onthaast plek! Jij schrijft: "Dat akoestiek belangrijk was wist ik wel maar dat het zoo belangrijk was verbaasde me." Daar zat ik vanmiddag wat over na te denken. Als winkels een ruimte inrichten die akoustisch in orde is, dan klinkt een wat goedkoper speakertje snel goed. Ik ga zelfs nog verder door te beweren dat de meeste forumleden alhier een goed klinkende set hebben. Echter men is ontevreden omdat het niet voldoet. Dus zoekt men het in een ander apparaat/speaker, of wat dan ook. En helaas zit ik zelf ook in die rat race. Arie