Jump to content

bartone

Members
  • Posts

    10
  • Joined

  • Last visited

Social Media

Personal Information

  • Interests
    HiFi, auto's, krijgsmacht, F1, vliegtuigen
  1. Bedankt voor alle tips. De boxen staan al recht vooruit en niet schuin ingedraaid. Ik heb er behoorlijk mee geschoven. Overigens heb ik me een beetje vergist in de afmetingen van mijn luisterruimte: die is geen 7 keer 4 maar zo'n 8 keer 5. De bank staat wel op zo'n zes meter. Als je er achter staat sta je dus nog lang niet bij de achterwand (de vrouw des huizes wil een beetje leuk interieur) en ik hoor uiteraard het verschil tussen laag dat wordt weerkaatst door de achterwand en laag dat gewoon uit de speakers komt. Het zou alleen leuk zijn als het laag net wat meer naar voren zou liggen. Maar misschien heeft dat ook met de lengte van de transmissielijn te maken. Dat van het tweaken van de klok van de VRDS is een goed idee en wil ik zeker verder onderzoeken. Heeft iemand een idee van de kosten? Ik heb inderdaad een DA500 en dat gaf al - hoewel het instappertje is in de DAC wereld - na een korte luistersessie betere resultaten. De VRDS DAC klonk scherp in het hoog en leek bij hogere volumes wat instabiel. De Rogers zijn daar wel gevoelig voor. Met de Denon heb ik daar geen last van. Die VandeHul interlink 103 mk II die ik heb, de hybride versie, is toch niet verzilverd? Voor alle duidelijkheid: de set klinkt behoorlijk goed, wel dient er een goede opname aan ten grondslag te liggen anders klinkt het beroerd. Wat slecht is komt er slecht uit. Ik ben nu alleen bezig de puntjes op de i te zetten en dan kan ik met een goede ls kabel de finishing touch geven. Natuurlijk is een beetje kabel behoorlijk neutraal maar dan nog zijn er volgens mij verschillen: de ene kabel zal wat meer laag geven, de ander (bijv. verzilverde) meer de nadruk op midden en hoog leggen. Bart
  2. Hoog geachte leden van het altijd weer lezenswaardige forum, gaarne leg ik de volgende vraag voor. Ik heb sinds een aantal maanden een set bij elkaar geritseld (legaal hoor) bestaande uit een Luxman M-02 eindbak, een C-03 Voorversterker, een Teac VRDS 10 met Denon DA 500 DAC en Rogers monitor 6.0. Ik heb daar al eens eerder een vraag over uitgezet. Als interlink tussen VRDS en VV heb ik VdH 103 mk II, tussen EV en VV een blauwgrijze IXOS en tussen EV en Rogers 2,5 MM2 Supra OFC. Hoewel de set al heel behoorlijk klinkt wil ik de IXOS vervangen door een tweede set VdH en de Supra door een nieuwe kabel. Waar ik naar zoek is een ls kabel die warm klinkt met een strak laag en vriendelijk hoog. De Rogers klinken vrij helder dus dat hoeft niet verder geaacentueerd te worden. Wel mag het laag wat strakker. Wie heeft er suggesties die ik kan beluisteren in de winkel waarbij het geen al te dure kabel hoeft te zijn (de hele set kostte me tot nu toe zo'n 1800 euri, alles tweedehands)? Een tweede probleem wordt gevormd door de weergave van het laag zelf. Ik heb een luisterruimte van circa 7 keer 4 meter waarbij de boxen in de lengterichting staan opgesteld en op een afstand van circa 2,5 meter uit elkaar staan. Midden in de kamer is een lichtstraat van 4,5 bij 1 meter en 2 meter hoog (dus een soort gat in het plafond). Op een meter of 6 staat een bank. Als ik daar op zit hoor ik geen "vol" laag. Wel als ik achter de bank ga staan. Met andere woorden: het volle en warme geluid van de Rogers komt niet genoeg naar voren. Wie kent dit fenomeen en wat is er aan te doen? De muren zijn overigens gestuct en bestaan aan een kant uit een aantal boekenkasten en aan de andere kant een glazen schuifpui ('s avonds gordijnen). De vloer is hout gelijmd op beton. De Rogers staan iets van de achterwand af. Bart
  3. Paul en anderen die suggesties hebben gedaan: inmiddels speelt een Luxman M-02 op de Rogers. Ik heb de CD/DAC rechtstreeks op de Lux aangesloten en hoewel het een oud beestje is (20 jaar oud) is het resultaat echt verbluffend. Een ragfijn hoog, diep en strak laag en een gedetailleerd middengebied. Paul, je had gelijk wat betreft de dome midden hoog, hij blijft een relatief scherp randje houden maar binnen aanvaardbare normen. Ik neem aan dat jullie al weer zat modificaties weten ter vervanging van de Davis dome midhoog. De M-02 levert makkelijk 150W per kanaal aan 8 ohm en stuurt de zaak moeiteloos aan. Ik heb de Rogers op spikes gezet en het geheel komt nu wel allemaal heel makkelijk de kamer in. Norah Jones klinkt los van de speakers en Stonehange (qua muziek not my cup of tea maar met een gruwelijk laag in de opnames) komt er stabiel uit. Het is echt verbazend hoe goed de M-02 is en hoe makkelijk hij met de dynamiek van de tegenwoordige CD's om gaat. Heeft een van jullie wellicht wat meer specs van de M-02 behalve de bovenstaande gegevens, vooral wat hij levert aan lagere ohmse belastingen? Daar zwijgt Luxman over. Enfin, een heel verhaal, maar ik wilde jullie er toch even mee lastig vallen na een week stilte (letterlijk en figuurlijk). Groeten, Bart
  4. Nee, natuurlijk niet, maar dat ligt dus aan de HK. Het hoog wordt wat blikkeriger als het hard gaat (soort zestienkleppertje-effect). Had mijn oude HK PM645 ook al last van. Ik zal nadenken over de A-1. Bart
  5. Paul, Je hebt gelijk als je stelt dat ik wat weinig informatie geef over de (mis) match tussen HK en RM. Ik kan het echter niet anders uitdrukken. Het hele geluidsbeeld is te veel ingetogen, niet sprankelend, te veel in de speakers, met een niet al te strak laag. Als het wat harder gaat wordt het midden hoog wat feller. In de hifi-wereld (en ik loop sinds m'n studententijd mee maar nadat in 1989 mijn MF A-1 (!) met bijbehorende Dynaudio Image (perfecte combinatie voor het geld) werd weggejat - onverzekerd- bij een inbraak heb ik minstens tien jaar niks aan Hifi gedaan behalve mijn Thorens TD-125 met Denon DL-103 (want die was de heren inbrekers kennelijk te zwaar) in de opslag te hebben) is het taalgebruik bij het beoordelen van apparatuur nu eenmaal wat abstract ('warm', 'analytisch', 'vlak', 'gekleurd' enz. enz.) dus kan ik me niet anders uitdrukken. Ik merk wel op dat ik wellicht te weinig naar mijn eigen en andere installaties luister want dat is broodnodig voor een juiste beoordeling. Wat ik tot nu toe 'ondanks' de HK van de Rogers gehoord heb komt wel voor een deel overeen met jouw observaties: veel diepte, erg neutraal, een diep laag (en alleen als er ook echt laag in de opname zit, ze voegen niks toe) en een redelijke plaatsing van de instrumenten (maar dat hoop ik te verbeteren met een nieuwe versterker). In combinatie met de KEF's (Kefkit 90, gebouwd door REMO) kwam het geheel beter uit de verf maar zat ik gehoormatig tegen de grenzen aan en wilde ik bovendien een overstap naar een hoger niveau. En het mag wel wat warmer. Misschien dat ik inderdaad maar eens zo'n niet al te oude Luxman set moet proberen. Als ik het goed heb, klinkt een Accuphase een beetje hetzelfde? Een heel verhaal op de zaerdagmiddag. Bart
  6. Paul, bedankt voor je reactie. De reden om de vraag uberhaupt te stellen is dat er juist zoveel tweedehands te koop is, ik behoorlijk uit de route woon en dus niet 'even' met mijn Rogers kan gaan sjouwen en ze aan kan sluiten. Ik zoek juist een beetje richting en daarom ben ik benieuwd waar anderen goed resultaten mee hebben of hebben gehad. Ik zie de prachtigste Luxman voor- en eind sets, Sphinx duikt veel op, zelfs heavy HK's, maar de wisselwerking met de Rogers is lastig te meten en kan zelfs misschien niet eens in een luisteravond te ontdekken zijn. Een goed vriend van mij heeft oude, behoorlijk grote AUDIOLAB's gekoppeld aan een behoorlijk nieuwe en dure Onkyo receiver en dat klinkt subliem. Bij mijn speakers klonk dezelfde versterker echter beroerd en dat terwijl mijn speakers in theorie veel en veel beter moeten zijn. Met mijn HK klinkt het al veel beter maar het geluid komt er niet uit, is niet sprankelend, niet muzikaal zeg maar. Ik gebruik de HK puur in stereo mode en niet in Dolby surround want dat heeft niks meer met Hifi te maken. Ik ben het met je eens dat er dus echt iets anders moet komen en daarom heb ik de vraag uitgezet. Die Koda's die je gebruikt, waar komen die vandaan? Bart
  7. Met belangstelling lees ik jullie berichten. Er zijn een paar merken genoemd die ik niet of nauwelijks ken.. Nee, ik heb ze niet vooraf gehoord, maar er zijn behoorlijk enthousiaste verhalen over en vroegere versies (met de KEF B-139) ken ik wel en waren grandioos. Werden toen trouwens aangestuurd door behoorlijk stevige Luxman versterkers. De Harman gaf een heel behoorlijk geluid op mijn vorige speakers, een stel KEF's Q90, een mooi hoog, midden en laag (heel behoorlijk zelfs) maar de kastresonantie was behoorlijk en betekende naar mijn mening dat de limieten bereikt waren, vandaar dat ik uitkwam bij de Rogers (hoewel ik eerlijk gezegd bijna een stel Thiels 3.6 had gekocht maar de verkoper wou ze niet aan mij kwijt). De Harman was even een tussen oplossing in een tijd dat ik meer met woninginrichting bezig was dan met Hifi. Het is een redelijk klinkende versterker maar niet meer dan dat; ik denk dat ik veel en veel meer uit de Rogers haal als ik een hele goede versterker zou hebben. Ironisch genoeg had ik ook een MF A-120 maar die heb ik verkocht. Ik zoek ook een versterker met toonregeling omdat ik kleine imperfecties in de luisterruimte of in de opname op die manier wil corrigeren. Bart
  8. Paul, Het is een 12 cm eigenaardige middentoner en geen 17 cm. Het laag wordt verzorgd door een forse ca. 25 cm grote unit. Ik heb overigens geen problemen met het midden laag, meer met het totale geluidsbeeld. Het klinkt ook wat vlak/matjes. Wat gebruik jij voor versterker er op de 5.0? Bart
  9. Sinds kort heb ik twee Rogers Monitor 6.0 met DAVIS componenten. Knapen van speakers, maar met mijn HK AVR 21 (2*60W) komt het geluid er niet helemaal uit, het blijft te veel in de Rogers zitten en het laag is wat ongecontroleerd (maar wel vol). Dat moet gelet op de kwaliteiten van de Rogers (4-weg transmissielijn) veel en veel beter kunnen. Dus wil ik op korte termijn een (nieuwe of tweedehands) versterker die er goed mee matcht. Heeft iemand deze of vergelijkbare speakers en welke ervaringen heeft die? Ik heb een van de nieuwste forse Onkyo receivers aangesloten maar dat klonk helemaal nergens naar (te lage dempingsfactor?). Het probleem met veel Hifi zaken is dat als ik om advies vraag, ze vaak maar een of twee merken in huis hebben en ik dus niet kan inschatten hoe goed andere merken zijn. Een van de adviezen was in elk geval de NAD C-370. Een ander advies was een Accuphase E-210, maar de dempingsfactor is aan de lage kant en het dynamisch vermogen lijkt me ook niet denderend. Ik zoek behalve een versterker die de Rogers goed aanstuurt (vooral in het laag) ook een beetje warme versterker. Vincent? Marantz vind ik veel te klinisch. Kortom: wie heeft een tip gebaseerd op ervaringsgegevens? Ik ben uiteindelijk van plan om met de Rogers naar de winkel (of een tweedehands verkoper) te gaan maar voordat ik met de 50 kg per stuk ga slepen, wil ik eerst een beetje een richting. Ik ben heel benieuwd. Ik speel voornamelijk met een (geleende) Philips CD speler met een Denon DA-500 met supra kabels. Ik wil de CD op termijn vervangen door een tweedehands TEAC VRDS 9 of 10.
×
×
  • Create New...