Jump to content

solidstate

Members
  • Posts

    191
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

426 profile views
  1. Eerlijk gezegd luister ik nooit naar tuners. Te slecht tenzij er en een fatsoenlijke live opname te horen is. Verder heb ik er ook weinig ervaring mee. Ik ken de Mc Intosch tuner mr78, Kenwood LT02 en diverse buizen tuners.
  2. ....... probleem........ Een subjectieve waarneming vergelijken met en objectieve waarneming. Bij mijn weten is men daar al >50 jaar mee bezig en is er tot op heden geen objectief antwoord op. ABX testen leveren ook niet het antwoord hierop. Naar mijn idee zal dat ook nooit gebeuren. Een opname kan nooit gereproduceerd worden in een normale huiskamer situatie omdat je dan tweemaal een akoestiek zou krijgen: de akoestiek bij de opname EN die van de huiskamer. Naar mijn idee kun je slechts een artistieke weergave krijgen die men wel of niet bevalt.
  3. Ik weet niet precies wat jij onder bypassen verstaat maar al in de jaren '50 was al bekend dat je niet zomaar ongestraft een elco kon bypassen. Technici van o.a HP en Tectronics vermelden nl. dan al dat een bypass een ongewenst resonantie circuit oplevert. Er is ook een artikel verschenen in L' Audiophile waarin het een en ander wordt uitgelegd over dit verschijnsel (jaren '70).
  4. Ik heb alleen even snel de 2 eerste posts op die pagina bekeken. Daaruit blijkt dat de beste man zo scheel als een meloeder is want hij ziet niet eens het verschil in de 2 lijndiagrammen. Daarbij is hij zo doof als een heel koppel kwartels want hij hoort dat verschil ook nog eens niet. Het mooiste vond ik dat iemand aankwam met "een wetenschapper moet aan alles twijfelen" en DekkersJ daar doodleuk op antwoord "dat doe ik ook". Als er iemand steeds met dezelfde fundamentalistische dooddoeners aankomt is hij het wel.. Opamps, transistors of buizen, het een is niet per definitie beter dan het andere, als je de goede maar op de juiste manier gebruikt. Is mijn mening.. Dat was een uitspraak van mij (alias paarslicht). Het aardige van Jacco is wel dat die je aan het denken zet. Heeft hij werkelijk gelijk.....? Haal ik fictie en werkelijkheid door elkaar of ziet hij/ ik iets over het hoofd. Blij ben ik met zijn nuchterheid. In audioland kun je vele dure (zilver b.v) dingen kopen die werkelijk lariekoek zijn. Ook het goed ontkoppelen hoort daar een beetje bij. Een opamp heeft zo'n zware tegenkoppeling dat je "troep" meestal niet in het uitgangsignaal tegenkomt (als je al van opamps en tegenkoppeling houdt).
  5. Ik heb alleen even snel de 2 eerste posts op die pagina bekeken. Daaruit blijkt dat de beste man zo scheel als een meloeder is want hij ziet niet eens het verschil in de 2 lijndiagrammen. Daarbij is hij zo doof als een heel koppel kwartels want hij hoort dat verschil ook nog eens niet. Het komt er op neer dat de verschillen wegvallen in het muziek signaal. De muziek maskeert en derhalve kan een normaal persoon geen verschil horen. Hij denkt dit ook te kunnen bewijzen in een abx test.
  6. Er staat een leuk artikel in de Elektor audio special (o.a.) daarover Wat een onzin. Als je het kantelpunt van de c laag genoeg kiest (1- 5 Hz) zit je minimaal 2 oktaven beneden de 20Hz. En 20 Hz kunnen we nog steeds verdomd slecht horen (gezien de gehoorkromme van het menselijk oor). Puur theoretisch geleuter naar mijn idee.
  7. Het digitale gereutel op voedingslijnen is prima te meten. Dat kan soms teruglopen van -80 tot onder de -120 dB met de juiste maatregelen. Beschouw e.e.a. ook eens buiten het lab, in een omgeving met interfacing naar andere apparaten, kabels en omgevings-storing........ -80 op je analoge gnd, en dat naar een gevoelige differenti
  8. In hoeverre is hier het een en ander meettechnisch aan te tonen? Hiermee bedoel ik op de uitgang van de versterker gemeten. Ik ken mensen die zeggen dat er geen verschil te horen is tussen een elco en een kwaliteits condensator (ene J. Dekkers; tenzij er ook een duidelijk meettechnisch verschil is. Maar meestal maskeert het audiosignaal de vervorming...)
  9. Een trafo kan uitstekend. Een bronimpedantie van de Grado van slechts 2 Ohm vormt geen enkele belemmering om een 1:10 trafo te gebruiken. Om de afsluitimpedantie van het element zo hoog mogelijk te houden kun je natuurlijk de afsluitweerstand in de phonoversterker i.p.v 47k naar 4M7 verhogen (indien een buizenversterker wordt gebruikt is dat geen enkel probleem)
  10. Dat mag je in dit geval gelijkstellen. Hoe het signaal tot stand komt is in dit geval niet belangrijk, de fysische parameters wel. Dat kan dus niet altijd. Enig inzicht in de electronica is nodig om te kunnen beoordelen of dit ongestraft mogelijk is bij je bestaande phonotrap. En wees erop bedacht dat de ruis toeneemt. Nou die ruis toename valt enorm mee.
  11. Zoals eerder op dit topic al werdt gezegd heeft de Grado een inwendige impedantie van 2 Ohm. Die zou dus geen enkel probleem moeten hebben met de gereflecteerde weerstand van 470 Ohm.
  12. Geen, anders waren het geen goede komponenten. Daag!
  13. Dus wel, er staan leugens. Je gaf zelf al aan "je mag mij niet". Kennelijk verblind je dat. Adieu.
×
×
  • Create New...