Proprius
Members-
Posts
480 -
Joined
-
Last visited
About Proprius
- Birthday 21-02-1982
Social Media
- Website URL
-
ICQ
0
Personal Information
-
Location
Zaanstreek
-
Interests
Oude technieken en simpele constructies transporteren keer op keer de opnameruimtes van mijn favoriete muzikanten in mijn kamer...dat vind ik razend knap van een beetje stroom door een hoopje glas, metaal, plastic, hout en papier!
Audio Set(s)
-
Hoofdset
47 Labs 4716 (Loopwerk)
JK Acoustics-NextGen (dig. interlink)
47 Labs 4715 (DAC)
47 Labs OTA (interlink)
Sun Audio SV-2A3 (versterker)
47 Labs 4719 (speakerkabel)
Musical Affairs Sonatine (luidspreker)
Pro-Ject RPM-6 (draaitafel)
Denon DL-103 (element)
Pro-Ject Phonobox (pre)
47 Labs 4708 OTA (interlink)
Sun Audio SV-2A3 (versterker)
Furutech/47 Labs (netkabel)
47 Labs 4708 OTA (LS-kabel)
Musical Affairs Sonatine (speakers)
Sony MDR-CD1700 (koptelefoon)
-
De enqu
-
Hearen, allen bedankt die tot nu toe de enquête hebben ingevuld! Over de vorm van de enquête, ik heb met Safari op Mac nergens last van. Maar goed, het kan natuurlijk altijd fout gaan. Zo'n luxe enquêtering-site is het nu ook weer niet.. Wel bedankt voor je moeite dan in ieder geval. Ik ben blij verrast te lezen dat de opzet gewaardeerd wordt. Ik wilde bewust geen lang reeks vragen, waar je op het laatst de vraag zèlf niet eens meer goed kan lezen uit een soort 'vermoeidheid' omdat het zo saai is. Alle vragen zijn geschoeid op het beleven van muziek en de keuze van apparatuur daarin. De resultaten zal ik zeker hier terugspelen, Toine! Ook jij bedankt! En Jack natuurlijk.
-
De enquête is niet meer in te vullen. Allen hartelijk bedankt voor jullie bijdrage! Beste forumleden en -bekenden, Graag wil ik jullie uitnodigen mijn korte (20 vragen) enquête in te vullen zodat ik mijn afstudeerscriptie kan onderbouwen met waardevolle onderzoeks-informatie. Mijn scriptie gaat over de mogelijke ruimte in de hifi-markt die mogelijk plaats bied aan een mogelijke nieuwkomer. Het is fictief, maar laat je daardoor niet afleiden. Ik studeer Communicatie aan de Hogeschool INholland en heb jullie hulp nodig mijn scriptie van enig "vlees op de botten" te voorzien. Ik hoop dat jullie hem eerlijk invullen en mocht je op- of aanmerkingen hebben, heel graag! Alvast bedankt en uiteraard zien jullie de resultaten hier weer terug! De enquête is niet meer in te vullen. Allen hartelijk bedankt voor jullie bijdrage!
-
Invloed van verschillende draaitafelcomponenten...
Proprius replied to Hans van Liempd's topic in Audio verleden
Ik mis eigenlijk altijd een soort levendigheid, niet te verwarren met onrust. Levendig als in dat de instrumenten vrijelijk kunnen vibreren (zoals ze in werkelijkheid doen). Een zwaar plateau lijkt wat op een zware speaker of een SME V arm, ze halen wat energie uit de muziek. En ja, die Continu -
Invloed van verschillende draaitafelcomponenten...
Proprius replied to Hans van Liempd's topic in Audio verleden
@ Pjotr: Uiteraard, ik zal de eerste zijn die aangeeft dat de combinatie het belangrijkst is. Alles is belangrijk in audio, dat zeg ik altijd. En de set speelt naar wat de zwakste schakel toelaat. Maar dit is een opnoem-en-kwalificeer-topic. Dan is het logisch dat daar rijtjes en top-5's uit voort komen. @ Hans: Natuurlijk speelde het duurste element in de duurste arm het mooist, maar ik vind het een nuttige wetenschap, voor als ik mijn budget ga verdelen over de arm en het element. Een massa-loopwerk vind ik dan weer niet zo'n fijne keuze, maar dat komt omdat ik nog nooit zoiets goed uitgevoerd heb gezien. Misschien dat Audio Consulting er wat van maakt, maar die is schreeuwend duur (en dus oninteressant). Als je een rumble'ende draaitafel hebt, dan ben je denk ik wel blij met die ontkoppeling. Ik vind de Achroplat van The Funk Firm veel beter op een P3 dan het standaard glazen plateau. Of leg een Achromat op de SL1200, veel en veel stiller. -
Invloed van verschillende draaitafelcomponenten...
Proprius replied to Hans van Liempd's topic in Audio verleden
Ben ik een fabrikant/leverancier/reviewer? Ik sta mijlenver van zwetsende audiofiliteiten vandaan als ik mezelf mag beoordelen. Mijn audiofiele mening is volledig gebaseerd op mijn ervaring. Je weet wat ik zoek in de weergave, je hebt het zelf eventjes gehoord. Muziek (en de weergave daarvan) is nog eindeloos veel complexer (mistiger/vager) dan we totnutoe bespreken op dit forum, of uberhaupt op internet. Daar zit de kennis niet, althans, niet voor mij. Op internet kun je niet luisteren en dat is het hele eieren eten. Luister en ontdek. Pas dan weet je (een beetje) wat je mooi vind en op een gegeven moment klaart de mist op, of snap je wat je vroeger vaag vond. Wat je (Jitze) schrijft, daar ben ik het volkomen mee eens. Ik had het zelf kunnen schrijven. Luisteren naar muziek is inderdaad totaal iets anders dan luisteren naar geluid. Dat bedoel ik nou precies met "muzikaliteit vs tonaliteit". Ik snap nu dan ook niet waarom je dat net zo "van den gekke" vond, of dat Ruud dat "grote onzin" vond. Misschien is het nu duidelijker, bij deze dan bedankt daarvoor. Audio is gewoon keuzes maken. Maar wel keuzes geschoeid op ervaring, anders gaat het nergens over. Dus daarom luisteren, luisteren, luisteren. Wil je meer laag, of wil je mooi laag? Of wil je gevarieerd laag? Alles is mogelijk. Vertrouw je oren en kies waar je je prettig bij voelt. Als de hobby is verschoven van het verlangen naar de volgende plaat, naar het verlangen naar het volgende component, dan is in mijn oren die set nog niet optimaal. Het gaat er voor ons mensen niet om hoe hoog de tafel nou precies is, veel belangrijker is het dat hij niet wiebelt. Daar zijn we veel gevoeliger voor. Maar goed, ik draaf alweer door.. het moet hier slechts over de invloed van de draaitafelcomponenten gaan. -
Invloed van verschillende draaitafelcomponenten...
Proprius replied to Hans van Liempd's topic in Audio verleden
Haha, wat grappig toch. Ik ben dus van den gekke en praat onzin..? In real-life zouden we voorkomender naar elkaar zijn, schat ik. Volgens mij heb ik Jitze (Ruad?) al eens ontmoet (samen met Rein). Bij Audio-Life, kan dat? Ik ben zeer serieus over audio en ok, ik heb misschien een afwijkende smaak of voorkeur, maar hier kan een welwillend mens toch echt niet veel mee.. Jullie zijn waarschijnlijk al langer volwassen dan ik (28).. Het is Hans van Liempd die dit topic begint en ik wil slecht meedoen in het delen van onze gezamelijke hobby, om uiteindelijk gezamelijk verder te komen en meer te genieten. Nothing more, nothing less. Laat ik wat meer gekkigheid en onzin schrijven: Veel High-End is in mijn oren meer gericht op frequenties, dan op timing. Terwijl ik timing belangrijker vindt dan tonaliteit. Tuurlijk, uiteindelijk willen we het allemaal. Maar de ideale set heb ik nog niet gevonden en daardoor moet je een keuze maken. Waar geniet je van als je naar een live uitvoering gaat (bij voorkeur akoestisch, PA is vaak een zooitje)? Daar sta je niet te letten op de transparantie, of het kunnen tellen van alle stemmen, 3D, soundstaging. Nee, dan ga je compleet mee in de muziek, met de emotie van het moment. Penderecki gezongen door Cappella Amsterdam, dat is pas emotie (afgelopen vrijdag in Utrecht). Daarom verkies ik ook voor het thuis luisteren -
Invloed van verschillende draaitafelcomponenten...
Proprius replied to Hans van Liempd's topic in Audio verleden
Ja, nu ik terugkijk mag het loopwerk wel voor de phono komen (qua tonaliteit). Maar dat is toch maar mijn tweederangs rijtje.. En, thanks. -
Invloed van verschillende draaitafelcomponenten...
Proprius replied to Hans van Liempd's topic in Audio verleden
Ik zal ook nog even mijn lijstje vervolmaken. Daarin maak ik wel onderscheid tussen muzikaliteit en tonaliteit. Top 5 Muzikaliteit: 1. Loopwerk 2. Arm 3. Element 4. Phono 5. Kabels Top 5 Tonaliteit (minder belangrijk voor mij dan muzikaliteit) 1. Element 2. Arm 3. Phono 4. Loopwerk 5. Kabels -
Invloed van verschillende draaitafelcomponenten...
Proprius replied to Hans van Liempd's topic in Audio verleden
-
Invloed van verschillende draaitafelcomponenten...
Proprius replied to Hans van Liempd's topic in Audio verleden
Mij valt het op dat elk onderdeel zo'n beetje even belangrijk wordt gevonden. Edit: ik zie dat het element als meest invloedrijke wordt gezien tot nu toe. Zet mij maar erbij voor het loopwerk. Als je helemaal terug gaat naar het begin...even helemaal los van alles waar 'apparatuur' op staat... wat maakt dan de muziek? Juist, de opeenvolging van losse tonen, in een bepaald tempo. Laten we als voorbeeld de piano nemen. Iedereen kan de pianotoetsen aanslaan en tonen ten gehore brengen. Gebeurt dat op een Steinway, dan klinkt dat nog mooi ook. Maar muz -
Hey Stef, Probeer The Ozell Tapes. Live opname met veel energie en beleving. Met name nr. 4 van CD1 vind ik erg goed.
-
Bedankt Jack! Ze staan erg goed! (en ja, ik was even op 'hear'-vakantie)
-
Ik ben wel in voor je zoekspelletje.. ..speksteen en 70 kilo.. dat is dan deze?: Hoeveel PP eigenaren hebben we dan op nu op Hear? Allemaal inclusief vriendschap met Spido? :biggrin: In ieder geval gefeliciteerd ermee! Hoe is het geluid van achter de pc (oftewel wat vind je vrouw ervan)? Luister ze!
-
@ Jack: hoi, tijd niet gesproken! Las ik nou dat je nieuwe speakers hebt? Die Translators ("die gaan nooit weg"..) toch weggedaan voor..? Ik heb even zitten zoeken, maar kon er hear niks over vinden. Vertel eens!