Jump to content

ER EE

Members
  • Posts

    78
  • Joined

  • Last visited

  1. Niet helemaal mee eens, Miracle . Het klopt natuurlijk wel wat het laag betreft, maar het midden en hoog kunnen naar mijn ervaring inderdaad soms profiteren van een luisterplaats tegen de muur en niet in negatieve zin, want je oren zijn nl. van nature heel goed in staat die reflecties op heel korte afstand te benutten als extra informatie. Dat is (wat dat betreft) beter dan dat die reflecties door een achterwand op grotere afstand uit alle hoeken naar je oren terug komen zeilen. Naarmate de afstand van luisterpositie tot de achterwand nl. groter wordt, wordt de looptijd van de weerkaatste geluidsgolven langer en worden ze voor het midden en hoog storender, omdat ze zodanig vertraagd je oren bereiken dat ze gaan interfereren met de geluidsverwerking van de directe "verse" van voren komende golven. Er is dus een kritische grens wanneer je oren die reflectie nog nuttig kunnen benutten en wanneer het storend wordt. Het pakt dus ook verschillend uit voor hoog, midden en laag. Een vergrote afstand tot een wand kan uiteraard wel weer gunstig uitpakken in het onderdrukken van teveel lage tonen. Van belang bij een luisterpositie met reflecterend vlak op korte afstand erachter is natuurlijk dat je de luidsprekers aan de overkant wel op afstand van die muur daar hebt staan, anders wordt het laag sowieso teveel benadrukt ("rule of thirds"). Ik heb hier aardig wat mee ge
  2. Mijn advies zou zijn: probeer het gewoon uit. Over het laag zou ik me geen zorgen maken, want laag dat het van plaatsing dicht bij de muren moet hebben is meestal geen best laag. En inderdaad de zijmuren zijn er eventueel ook nog wat dat betreft. Wat de diepte betreft: zet een goede opname met flink veel diepte op en schuif geleidelijk je luidsprekers zover van de achterwand als de opname diep blijkt. Als je geen extra winst meer hoort, weet je ongeveer wat je installatie maximaal in de 3e dimensie tevoorschijn kan toveren. Maar helaas zijn er nog vele andere akoestische factoren (kamer resonanties, etc.), die kunnen bepalen waarom het beter of slechter op de ene of de andere positie gaat klinken. Gewoon een tijdje schuiven en kritisch luisteren dus. Succes ER EE
  3. En er bewust een kleine imprefectie inlaten omdat het niet helemaal perfect mag zijn? Tuurlijk, het is een streven: zonder imperfectie valt niet op hoeveel perfectie er inmiddels is bereikt en valt er ook niets meer te verbeteren en dus ...... te verdienen ER EE
  4. ER EE

    Kef 104aB

    Kef Reference 104. Destijds (in de 70'er jaren) gekocht en ze hebben het pand daarna nooit meer verlaten. Ze worden nu in een tweede installatie gebruikt. Ik vond het destijds na uitgebreide vergelijkingen naar mijn smaak de best klinkende luidspreker in die prijsklasse. De passieve conus in de basreflexpoort zorgde bijv. voor een mooi rond, ingehouden laag. Inmiddels natuurlijk technisch op veel punten achterhaald, maar ze klinken nog steeds heel lekker. Alle zwart plastic voorkantjes zullen nu helemaal opgelost zijn, want die verdwenen geleidelijk door het daglicht als sneeuw voor de zon. Paar jaar geleden bij de importeur nog gevraagd: hoe lang ze
  5. Ik speel met Odyssey Extreme monoblokken, wat in feite twee "opgevoerde" Symphonic Lines RG 11 zijn en ik stuur er zonder problemen een paar B&W Matrix 801 S3 mee aan. Alles onder controle en 20 jaar garantie. Ja, Symphonic Line. Als je vroeger de site van Symphonic Line zag werd je helemaal wee van de vage metafysische marketing prietpraat die er op stond. Maar dat neemt niet weg dat de eigenaar/ontwerper Rolf Gemein
  6. Ja, interessant experiment !, ik ben heel benieuwd wat daar uitkomt . Die blinddoek zorgt er in ieder geval voor dat heel veel ongewenste be
  7. Ja, daar heb je wel een punt, vind ik. Je kunt het inderdaad ook omdraaien: er zijn ook situaties waarin je gehoor je gezichtsvermogen te hulp kan komen. Het is inderdaad waar, dat als je blind zou worden, je gehoorsysteem en je hersenen enorm gestimuleerd worden om taken van je ogen over te nemen. Blinden kunnen via hun gehoor hun omgeving als het ware "zien" (vleermuizen kunnen dat in volledige duisternis met hun "sonar"- systeem overigens nog veel beter). Maar dat duurt even, voordat je hersenen zich daar op hebben aangepast. Dat zie je ook na een beroerte: pas heel geleidelijk, na verloop van tijd, zijn de hersenen soms in staat beschadigde functies over te nemen. Het bevestigt inderdaad wel de interactie tussen beide zintuigen gezicht en gehoor. Als je echter normaal kunt zien en je wilt diepte in geluid horen, dan heeft volgens mij je gehoor daarbij je gezichtsvermogen nodig om het echt goed te kunnen waarnemen. Probeer het eens uit. Wanneer hoor je diepte het best: m
  8. Met een blinddoek om neemt de plaatsingscapaciteit m.i. juist af. Wat Leobus zegt, zou kunnen: de blinddoek zit misschien subtiele auditieve informatie in de weg, echter alleen met je ogen dicht zonder blinddoek treedt het effect ook op. De speakers cre
  9. -------------------- Blog van Mordante if everything seems to be going well, you have obviously overlooked something. ---------------------------------------------------------------------------------------------- Cheer up ! : a pessimist is never disappointed ! ER EE
  10. Tsja, M44, je noemt een belangrijke voorwaarde om diepte
  11. Je hebt volkomen gelijk Alco. De meeste mensen zullen zich van nature in eerste instantie op de aspecten, die je noemt, concentreren. Maar de dame in kwestie weet van wanten, geluidskwaliteit is ook haar van belang, haar eigen audio installatie mag er wezen (o.a. B&W 802, Audio Research), ze heeft honderden CD's en ze wordt constant door mij lastig gevallen met vragen naar oordelen (hoe ze dat volhoudt ? ) en ze kwam er spontaan uit zichzelf mee. En bovendien, het is gemakkelijk genoeg te controleren: probeer het zelf maar eens. Als je het niet scherp ziet, zul je het niet scherp in de diepte horen. ER EE
  12. Dat zal wellicht voor iedereen anders liggen, maar het belang van diepte in het geluid is voor mij persoonlijk heel groot, omdat het als 3e dimensie te maken heeft met de ruimtelijkheid van de opname, de echo's, de akoestiek van de opnamelokatie. Het geeft sterk een stuk sfeer weer. Heb je bijv. te maken met een kleine intieme zaal of een grote kathedraal? Maar het helpt ook bij de lokalisatie van instrumenten en solisten in het geluidsbeeld. Bij klassieke muziek hoor je in opera's de solisten opkomen en afgaan (soms ook letterlijk ). Een koor kan vanuit de verte op het podium komen aanwandelen. In sommige opnames worden solisten ook bewust ver naar achteren geplaatst om een bepaald effect te bereiken (bijv. Monteverdi: Vespro della Beata Vergine, Gardiner). Een jazz combo of de Dire Straits staan ook meer daadwerkelijk in de ruimte: het vergroot de live indruk. Toch ? ER EE
  13. Blog van C J Luister uitsluitend met je oren, nooit met je ogen!!! ----------------------------------------------------------------- We weten natuurlijk allemaal wat CJ hiermee bedoeld. Laat je niet afleiden door de mooie gouden kastjes, de grote merknamen, de gloeiend enthousiaste recensies, etc., maar vertrouw alleen op je eigen oren; op wat je hoort. Het belang van blind testen is vaak genoeg op dit forum benadrukt. Toch blijkt dat niet altijd waar. Uiteraard luister ik zelf. Maar als ik weer eens een poging heb gedaan om met de installatie een stapje verder te komen, dan vraag ik altijd een vriendin, die niet weet wat ik gedaan heb, als ze langskomt om een oordeel. Om haar geen enkele indicatie te geven krijgt ze dus ook nog een blinddoek om, voordat ik haar voor de installatie zet. Ja, letterlijk blind dus. Ze hoeft dus alleen maar te zeggen wat ze hoort en of er wel of geen verschillen zijn. Ik vertel haar uiteraard niet wat ik test en zeg dat geen verschil ook een uitkomst kan zijn. Meestal weet ze zo behoorlijk goed aan te geven
  14. Daar hing toch ook een zware dope geur om. Tsja en toch maakt die generatie minder taalfouten. Hoe bestaat het, h
×
×
  • Create New...