Jump to content

Silversurfer

Members
  • Posts

    135
  • Joined

  • Last visited

About Silversurfer

  • Birthday 27-02-1973

Social Media

Audio Set(s)

  • Hoofdset
    Amp: Rotel RC-1090+RB1070 (KA-7090R, KA7020)
    CD: Kenwood DP7090 (DP7010, DPX9010, DP7020, DP7030, DP7040, DP7050)
    SACD: Sony SCD-555ES
    LP: Dual CS 5000 (CS 505-4) met Denon DL-160 (Yamaha MC9, Ortofon OMB10)
    Tape: Kenwood KX-9050S (KX1100HX, KX4520, KX7030, KX3080)
    MD: Kenwood DMF9020
    Tuner: KT6040 (KT3300D, KT1100SD, KT990D, KT7020)
    DAT: DX7030
    Speakers: Driade D85
    Bekabeling: Van den Hul en dropveter
  1. Ik hoorde weinig verschil, de tweede track had iets meer hoog en klonk wat helderder. Maar meer verschil kon ik niet horen. 'k Heb ze toen maar op de pijnbank van Audacity gelegd. Eerste ding wat ik bemerkte was dat beide spelers niet helemaal gelijk lopen qua snelheid. 't Scheelt heel weinig, maar toch. Bij de frequentieanalyse was zichtbaar dat track 2 inderdaad meer hoog heeft dan track 1. Van 20Hz tot 1000Hz is er geen verschil, na 1000Hz loopt het langzaam op tot ruim 4dB bij 20KHz. Dit verklaart dus het helderder geluidsbeeld van track 2. Voor de rest hoorde ik weinig verschil Voor de liefhebber heb ik er een Excell bestandje van gemaakt: Spectrum vergelijking
  2. Je hebt gelijk, was even vergeten dat met de gebruikte samplingfrequentie je een periode hebt van 22us per sample [Homer mode] Dohhhh[/Homer mode] Als ik een DAC beschouw waarvan het signaal correct gedithered is geweest ( DR = 10log(3/7 * 2^(2*) ), dan kom ik op 92,6 dB als bruikbare ruimte voor een sinus. Maximale frequentie is fs/2 en heb ik een sinus-"slewrate" = 12,8 dB/us. Toch beter dan "A good analog record" Ach, en eigenlijk moet je kijken naar harde spanningen. Stel ik het amplitude wat uit een cd-speler kom op 3Vpiek, dan is de slewrate = 3*2*pi*22050 = 0,4 V/us. Groet, Jacco
  3. "But it takes a certain time to build up this 85dB because each bit of 16 takes about 20
  4. Hoezo moet je ethanol vermijden? Je leest toch berichten op internet dat het iets met vinyl doet. het gaat allemaal om situaties waar het vinyl lang met de alcohol in aanraking is. Maar toch moet je niet met een kanon op een mug schieten. Nou, dan wil ik graag je linkjes zien, want ik kan ze met google niet vinden. Met lang bedoelen ze in dit geval ook echt lang (jaren), vermoed ik. Het zou kunnen dat de weekmakers er dan uit diffunderen, maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk dat dat gebeurt als je je platen wast. Overigens, voor de volledigheid: een LP is gemaakt van PVC, een polymeer van vinylchloride.
  5. Hoezo moet je ethanol vermijden?
  6. Klassiek - Adagio for strings - Barber. Tja, luister en ervaar hetzelf. - Symphonie #8 "Unvollendete" - Schubert. De meest complete symphonie ooit geschreven. Als ik in de verkeerde stemming ben, houd ik het niet droog. - Miserere - Allegri. Hoofdrol voor de sopraan, ijselijk goed. De eerste keer dat ik het stuk hoorde, liepen de koude rillingen over m'n rug, vandaag de dag nog steeds als ik het stuk hoor. - Toccata van de "Dorische" (BWV 538) - Bach. Benadert voor mij de perfectie op het orgel, elke keer weer kippevel - Symphonie #9 - Bruckner. De uitvoering van het M
  7. Wat ik meestal doe is eerst met perslucht het grove vuil wegblazen dan contactspray en dan weer droogblazen met perslucht. Werkt bij mij wel goed. Okee, een leven lang houd zo'n ding het niet meer uit natuurlijk, dus uiteindelijk zul je toch een nieuwe potmeter erin moeten gooien.
  8. Hangt van de uitgangsspanning af van de tuner. De tuners die ik heb zitten allemaal tussen de 0,6-0,8V. CD-spelers zitten vaak op 2V of nog hoger. Nogal een verschil dus. Ik heb m'n Kenwood CD-speler ook teruggebracht naar 0,7V vond die 2V veel te veel, hoefde m'n voorversterker amper open te draaien voor een oorverdovend lawaai. Alleen de Sony is nog origineel 2V, daar moet ik nog eens wat aan doen.
  9. uhhh...Hij heeft het over transistors en niet over een transformator Torren kun je gewoon bij elke zichzelf respecterende electronicaboer halen kosten een paar
  10. Wat moet er dan op temperatuur komen?
  11. Dit is de importeur en technische dienst voor Dual: http://www.lookenlisten.nl Ze zitten in Geldermalsen. gr., Jeroen
  12. Ja, Om te beginnen moeten ze elke producer/engineer die het in z'n botte hoofd haalt om alles plat te comprimeren op staande voet ontslaan. Wat een gruwlijke opnames hoor je tegenwoordig, alles platgeslagen binnen 3dB en dan het liefst nog geclipped op de CD zetten ook, brrrr gr. Jeroen
  13. Zal de koelkast wel zijn en voor wat betreft het ruisen sluit ik mij aan bij CJ: Mantelstroomfilter, kost geen drol en lost een hoop troep op die met de kabel wordt meegestuurd. gr., Jeroen
  14. Waar je ook nog eens naar kunt kijken is de mate van compressie van de CD-opnames. Wat namelijk het geval is dat de laatste 10(?) jaar er steeds meer compressie wordt toegepast bij CD-opnames. Veel nieuwe opnames hebben een gemiddelde geluidsdruk van -10dB (gemeten in Adobe Audition) Veel oudere of betere opnames hebben een gemiddelde geluidsdruk van -17 tot -22dB. Resultaat is dat die luide opnames vermoeiend klinken. Goed voorbeeld zijn de laatste 2 albums van Red Hot Chili Peppers. Hier is alle dynamiek uitgeperst en klinken vlak en zeer vermoeiend. LP's hebben hier meestal minder of geen last van en klinken veel aangenamer omdat er meer dynamiek in zit en je dus geen muur van geluid voorgeschoteld krijgt
×
×
  • Create New...