
johnrtd
Members-
Posts
55 -
Joined
-
Last visited
Social Media
- Website URL
-
ICQ
0
Personal Information
-
Location
Ledegem Belgi
-
Interests
jazz en klassieke muziek
Audio Set(s)
-
Hoofdset
meestal eigen ontwerp
-
Op de feestjes die ik frequenteer wordt vaak klassieke muziek gespeeld. Kwasten heb ik daar nooit gezien. Wel heiligenbeelden, en die zeggen (gelukkig?) niets. John
-
Ik denk dat sommigen bij zelfbouw liever kiezen voor technospraak. Onze poging om met behulp van audio amateurs behoorlijk Nederlandse tekst op papier te krijgen wordt duidelijk niet gewaardeerd. Wel jammer dat die mensen niet verder komen dan een kreet (ipv een uitleg). Misschien volgt dit taalgebrek wel uit het populaire SMS-sen (net zoiets als hoorgebrek na veelvuldig discobezoek?). Ik kan er wel om lachen! John
-
Zoals de meesten al weten zijn wij (Hawk Audio) al enige tijd doende met zelfbouw apparatuur. Bij het ontwikkelen van nieuwe componenten stuiten we altijd weer op het probleem van de bouwbeschrijving. De door techneuten gemaakte tekst is voor veel hobbyisten minder duidelijk. We zoeken nu enthousiaste audio hobbyisten die in enkele nieuwe projecten willen participeren. Voor een uitleg kijk op ontwikkelen prototypen
-
Die AI500 is natuurlijk een heel erg mooie versterker. Maar ik zou daar nooit een Audio Note luidspreker bij kopen! Dat ligt ook aan mijn muzikale voorkeur. Als je wel eens luistert naar grote orkesten en/of mooi stemmateriaal dan is het een goede zaak om eens naar wat anders uit te kijken.
-
"In principe" (!) is bi-wiring inderdaad beter. Maar .......... naarmate de uitgang van de versterker een lagere impedantie heeft (en geen of weinig tegenkoppeling) en de kabel dik genoeg is voor het gebruikte vermogen is het van minder belang.
-
Ook de luidsprekers ja, 5 full range (>40 kHz?) luidsprekers dat kost wel wat. Bij een goede opname zit er in de achterkanalen ook signaal tot 30 Hz en lager! De versterkers moeten natuurlijk identieke kanalen hebben en liefst geen digitale liflafjes. Het grootste struikelbrook is de bron, de DVD-speler. Voor een echt goede speler met ingebouwde decoders ben je minimaal 5 mille kwijt. John
-
Ja Jacco ook dat. Je hebt vijf volkomen identieke full range (40kHz?) luidsprekers nodig. En daar hoort ook een versterker bij. Als je dezelfde kwaliteit als met stereo wilt halen dan wordt dat een versterker zonder digitale liflafjes......... En dan nog de bron. Dat is het grootste knelpunt denk ik. Een redelijk goede bron met ingebouwde decoders zal toch minimaal 5 mille kosten. John
-
Gelukkig zijn er w
-
Je vraagt je terecht af of oudere luidsprekers nog kunnen voldoen. Die 802's zijn bijzonder fraaie luidsprekers maar ze smeken om een klasse-A versterker die ook veel stroom kan leveren. Een wat "makkelijker" type is bijvoorbeeld de DM-7 van B&W. Die Translators zijn ook fraai, heel evenwichtig en makkelijk aan te sturen, maar ze missen de doortekening van die B&W typen. Met de nieuwste generatie geluidsbronnen, zowel CD als DVD, worden er opnames aangeboden met een groter frequentiebereik. Moderne goede luidsprekers geven dat ook weer. Bij nieuwe luidsprekers worden ook nieuwe materialen toegepast, zowel in de units als in de filter componenten. En dat hoor je! En ........ alle luidsprekers "verslijten". Na 15 tot 20 jaar zijn ze echt de muzikale eigenschappen van toen kwijt.
-
Hoe gevoelig zijn condensatoren voor trillingen?
johnrtd replied to dekkersj's topic in Audio verleden
Ik denk dat je in luidsprekerfilters meer voordeel hebt van de "inductiearmte" van de Audyn MKP-PLUS dan in versterkers. -
Tja het landschap bij een AB(X) vergelijking. Misschien wel een aardig afstudeeronderwerp voor een aanstaande psycholoog.
-
Dat drie spikes ALTIJD stabiel zijn lijkt me toch wel erg logisch, zelfs voor een niet-techneut. Overigens berust de toepassing van spikes op een vinding uit de jaren '30 van Paul Klipsch Het was bedoeld om via een soort ventielwerking de trillingen van een stuk artilleriegeschut af te voeren. MDF heeft, net als elk ander materiaal, een "eigen" klank. Daar kun je wat aan doen door de platen, zowel boven als onder, dubbel te nemen en dan van een dunnere plaatsoort. Tussen de twee platen plak je dan bitumen (of Sirex). Er mogen dan geen andere verbindingen tussen de op elkaar geplakte platen zitten. Dus schroeven of spikes mogen slechts door een van beide gaan.
-
Kijk ook eens op http://www.audio.nl/tips.htm. Een willekeurig lasbedrijf of zelfs een garage zet die plaatjes er voor "een appel en een ei" in. Gebruik 3 spikes (te koop bij sportzaken) en GEEN 4!
-
De 6922 van Sovtek is heel betrouwbaar en "klinkt" goed. Bij continu gebruik (24/7) moet je rekenen op 5 jaar voordat de kwaliteit terug loopt. Ik heb ze zelf wel eens 10 jaar continu laten branden zonder noemenswaardig kwaliteits verlies.