Jump to content

CoenR

Members
  • Posts

    154
  • Joined

  • Last visited

Social Media

Personal Information

  • Interests
    Audio / video

Audio Set(s)

  • Hoofdset
    Digitaal front: Linn Unidisk 1.1 > Nirvana S-L / Analoog front: Rega P25 - RB600 - Clearaudio Virtuoso Wood MM - Joenit (phono-1) > Nordost Black Knight
    Amp’s: Proceed PAV (pre) / Mark Levinson 335 / HK AVR7000 (als DSP + 5x eind) > Linn Silverlink
    Speakers: Infinity Omega (front) / B&W LCR6 S2 (center) / 4x Tannoy P10 op Atacama (surround) / REL Q100 (sub) > Siltech LS38 G3
    Visueel: Infocus LP350 (beamer) / Beamax 3x2m (scherm) / Loewe Cantus 3870 (TV) / Echostar DSB2000 (sat) / Pioneer DVR-5100H (HDD/DVD recorder)
    Overig: Philips Pronto (RC) / VPI 16.5 (LP-wasmachine) / Masterbase onder componenten en kastdelen
  1. Yep ... zoals Pearl Jam op hun nieuwe verzamelaar zingen: I'm still alive Buiten de veranderde zitpositie is er concreet nog niet veel veranderd. Veel getest (bi-amp etc.), maar alles weer in de oude situatie teruggebracht. Nog weinig aanleiding voor een hernieuwde kennismaking dus. Mochten er grote veranderingen doorgevoerd worden, dan hou ik jullie natuurlijk op de hoogte! Hoe ver is onze vriend Andr
  2. Ha die Erjee en Hans, Al een tijdje niet meer op dit topic geweest moet ik eerlijk zeggen Maar beter een late reactie dan geen Vanzelfsprekend blijf ik dingen proberen, zowel uit eigen beweging als vanuit tips "uit het veld". Ik heb naar aanleiding van het onlangs (elders op Hear) geplaatste topic van ErJee m.b.t. "het gebruiken van akoestische energie" eens in deze insteek meegedacht. Hierop mijn bank een halve meter verder naar voren gezet en het resultaat is stunning!!! 1) mijn apparatuur bleek gelukkig kwalitatief hoogstaand genoeg om het stereobeeld in het midden dicht te houden, iets wat bijvoorbeeld mij oude Philips CD speler nauwelijks kon bolwerken met de bank in de oude positie ... laat staan als de bank dichter bij de speakers komt en deze dus in verhouding nog verder uit elkaar komen te staan. 2) de zijwandreflexies zorgen er nu voor dat het geluid je volledig omsluit en dus niet meer puur een stage vormt tussen (tot naast) de speakers. Hierdoor krijg je een veel beter live gevoel. In bijvoorbeeld een jazz-club of concertzaal hoor je namelijk ook niet alleen het geluid vanaf het podium, maar wordt je ook omsloten door reflexies. Hier is natuurlijk al eerder over gesproken in het topic van Andre, waarin het ging over akoestiek en demping. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu toch een stuk minder overtuigd ben van de gebruikelijke techniek waarbij zoveel mogelijk gedempt wordt. Dan het bi-amp verhaal: op aanraden van Sebastiaan heb ik een bi-amp opstelling gemaakt, waarbij de M.L. het mid/hoog en mijn oude Harman Kardon Signature 1.5 het laag te verwerken kreeg. Overigens was de tip van Sebastiaan om hiervoor een Crown versterker te gebruiken (gemaakt voor zware woofers in discotheken). Ondanks dat mijn H.K. zeker niet dezelfde controle kan uitoefenen op een woofer dan de Crown, was het toch een interessant experiment. Aan de positieve kant: 1) het hoog begon wat meer te sprankelen doordat de M.L. minder zwaar belast werd. 2) het laag werd iets strakker, hetgeen met een Crown nog een stukje verder zou moeten gaan. Aan de negatieve kant: het geheel klonk wat minder harmonisch, minder vloeiend ... alsof er kleine problemen in het tijdsdomein ontstonden. Bij het gebruik van twee minder krachtige versterkers (zoals jouw Array's) zou de verbetering wel eens fors kunnen zijn. Ook is het mogelijk dat de problemen in het tijdsdomein niet optreden bij het gebruik van identieke versterkers. Het bi-wire verhaal heb ik nog niet kunnen uitproberen, daar ik nog geen tweede set Siltech heb kunnen lenen. Met andere speakerkabels heb ik het wel geprobeerd, echter daarmee vond ik het dermate minder goed klinken dat ik de eventuele voordelen van bi-ampen niet kon waarnemen. Betreft de draaitafel had ik wat last van akoestische feedback. Hiervoor moet ik nog eens met dempers aan de slag, maar zover was ik nog niet gekomen. Wel heb ik een Benz ACE MC element onder de arm gehangen en dat geeft bemoedigende resultaten (lees verbetering) op het mid-laag. Hiervoor krijg ik echter iets brom terug, mogelijk door een verkeerde instelling in mijn pre-amp. In de toekomst ga ik zeker eens kijken naar een goed MC element om daarmee verder te experimenteren.
  3. Beste Thingman, Op enkele punten ben ik het met je eens ... op enkele niet (helemaal). Natuurlijk is geen enkele ruimte hetzelfde, dan wel optimaal voor muziek weergave. En vanzelfsprekend bestaat er nog zoiets als smaak. Echter er zijn altijd meerdere wegen naar Rome, geen enkele methode is perfect, niemand weet alles. Het grote punt van muziekweergave is dat je eigenlijk luisterd naar emotie overdracht. Alleen tonale perfectie is niet genoeg (wel een begin). Ik geef een voorbeeld: onlangs heb ik een test gedaan waarbij ik mijn Siltech LS kabels verving door kabels van Nordost. Tonaal bleek er niet veel te veranderen, misschien was er PUUR TONAAL bekenen zelfs wel een hele kleine verbetering ... echter ... bij enkele prachtige stukken muziek waarvan ik altijd het kippevel op mijn armen krijg, bleef dat deze keer uit !!! Puur gemeten vermoedt ik dat deze kabel beter uit de verf zal komen op het midlaag als mijn eigen kabel, maar als de emotie weg is, dan is de magie van de muziek weg ..... en daar gaat het (mij altans) allemaal om. Kortom: niet alles is meetbaar en/of wetenschappelijk onderbouwbaar ... helaas. Ik probeer derhalve zoveel mogelijk een open mind te houden en stel me open voor nieuwe methoden. Dingen ontwikkelen en inzichten veranderen namelijk. Genieten van muziek is in mijn ogen goed te vergelijken met het genieten van lekker eten. Buiten dat we allemaal onze smaak hebben zijn er ook zeer uiteenlopende ideeen m.b.t. wat er nu eigenlijk gezond is: in 1953 kwam de eerste schijf van vijf, in 1980 is deze aangepast en nu in 2004 weer opnieuw! Hoe kan dat en waarom is dat als de eerste versie al goed was ??? Ik bedoel, er is niemand dood gegaan die de eerste schijf van vijf is blijven volgen omdat er hele grote fouten in zouden zitten o.i.d. En kijk dan eens naar de franse en oosterse keuken ... die werken volgens volledig andere princiepes als onze schijf van vijf ... en ik heb zeker niet de indruk dat de gemiddelde fransman of japanner veel ongezonder is als de nederlander ... in tegendeel zelfs. Dus mensen ... hou a.u.b. een open mind, zeik elkaar niet af, maar steek dingen op en doe er je voordeel mee. Uiteindelijk willen we namelijk allemaal hetzelfde ..... genieten van muziek ....
  4. Dit is waarom het gaat. En ik heb nog geen ruimte gehoord die "teveel" akoestisch is aangepast en DAARMEE de opnameruimte niet meer te horen. Wel andersom. Met deze stelling was ik het tot voor kort nog eens geweest. Theroretisch wil je namelijk niet je eigen ruimte horen, maar de akoestiek van de opnameruimte. Logisch ... maar helaas alleen theoretisch mogelijk. Nu het mooiste: in de praktijk helemaal NIET wenselijk! Probeer komende lente/zomer eens het volgende: zet je speakers buiten op de rand van een ruim terras (zonder reflecterende wanden) en ga met je stoel op het grasveld (liefst met flink hoog gras) zitten luisteren. Je hebt dan geen (lees nauwelijks) ruimte reflexies en je zou dan moeten kunnen genieten van een prachtig zuivere weergave, waarbij de opname-ruimte volledig naar voren komt ... theoretisch ... toch ??? Ik zal je de uitslag vooruit geven: vergeet het maar! Wat je hoort is een veel te iele en energieloze weergave om er een live gevoel bij te krijgen. Waarom dan is de volgende vraag. Mijn theorie hieromtrent is de volgende: je speakers proberen het grote geluid van bijvoorbeeld een vleugel neer te zetten met het beperkte oppervlak van de conussen en kunnen de enorme energie die een klankkast van bijna 3 meter lange, 1,5 meter brede en 0,5 meter opwekt gewoon niet halen! Om daarbij in de buurt te komen heb je dus de extra energie nodig die je luisterruimte opwekt! Natuurlijk moet je niet in een badkamer gaan zitten luisteren, maar een bijna dode kamer is dus net zo ver van het ideaal! Goede opnames (zoals Fritz de With die maakt) bevatten derhalve een bijna overdreven dosis aan zaalakoestiek. Hierdoor kun je thuis van zaalakoestiek genieten, omdat deze de akoestiek van je eigen ruimte overschaduwd. Jullie weer ...
  5. Ik ben het eens met ErJee dat je luisterruimte je belangrijkste component is. In het vrije veld verlies je veel te veel muzikale energie (en dus beleving), dus een goede luisterruimte (met de nodige reflexies) is absoluut noodzakelijk. Daar zit ook meteen het probleem, want de meeste luisterruimten reageren heel verschillend in diverse frequentiegebieden en halen dus enerzijds te veel weg en voegen op andere gebieden te veel toe. De gebieden waar te veel wordt toegevoegd zijn natuurlijk wel te meten, maar aanpassingen gaan vaak ook weer ten koste van de gebieden die wel goed waren en de totale muziekenergie die voorhanden is. Mijns inziens is de enige weg heel veel te luisteren en heel veel variabelen te proberen tot het "live gevoel" uiteindelijk bereikt is. Zo heb ik onlangs mijn bank een halve meter naar voren gezet en werd plotseling volledig omsloten door de muziek. Dit is natuurlijk te wijten aan zijwand reflexies, die door de meeste audiofielen meteen weggedempt worden. Echter deze geven mij wel de live sensatie die het geheel afmaakt ... tsja, nu jullie weer ...
  6. Ha die Hans, Leuk te horen dat je ook de Omega's hebt aangeschaft ... gefeliciteerd! Ik zou overigens heel voorzichtig zijn met loodbitumen. Ik heb onlangs een demo gehoord met de volgende apparatuur: - Philips SACD1000 front-end uitgerust met Tent Clock - Array Obsydian A-2 voorversterker - Array Quartz M-2 eindversterker - Array OPAL 55 cm interlinks - Array Geode luidsprekerkabel - Studio Master Reference 3A luidsprekers gemodificeerd Array (interne Geode bekabeling / kastmatrix en loden/bitumen wandbekleding) - Dynamic Solutions Master Stands M3 luidspreker stands - Finite Elements Spider audiorack Die speakers waren dus ook behandeld met loodbitumen en dat ging gigantisch mis. Het leven was volledig uit deze speakers verdwenen en er zat zelfs een rammel in, die waarschijnlijk door een loshangende laag loodbitumen werd veroorzaakt!
  7. Daar zou ik nog aan willen toevoegen dat je ook nog een keer de speakers inclusief de kabels zou kunnen verwisselen om zo ook het juist functioneren van je eindtrappen te controleren! Overigens behoeft het denk ik geen verdere uitleg dat je altijd twee de zelfde speakerkabels moet gebruiken om tot een evenredig geluidsbeeld te komen.
  8. Mij zijn in positieve zin voornamelijk de demo bij "Wiener" en "B&W"opgevallen. Bij Wiener werd met mooi gebouwde, kleine en nog enigszins "betaalbare" speaker gewerkt. Het geheel klonk mooi vol en zeer realistisch. Bij B&W ging ik werkelijk uit mijn dak en daarmee heb ik voor mijzelf nu ook eindelijk duidelijk welke speakers ik ga neerzetten als mijn Infinity IRS Omega's een keer de geest geven (en/of het geldschip een keer komt binnen varen). Tot nu toe was ik toch een beetje bevreesd welke speakers ik zou moeten kopen als mijn huidige onverhoopt de geest zouden geven, maar ik ga voor de B&W's. Zelden heb ik zo mooi de toegevoegde waarde van meerkanaals weergave bij een enkel instrument als een vleugel gehoord. Het instrument stond niet ergens ver weg op een podium, maar klonk helemaal om je heen ... zoals een vleugel ook daadwerkelijk klinkt als hij in je kamer staat. Prachtig !!! Jammer dat deze set zo'n 160.000 euro moest kosten hopelijk houden mijn speakers het nog een jaartje of wat uit, want hiervoor moet ik toch "even" sparen
  9. Kewl ... jammer dat het maar een 845 chipset heeft
  10. Voor dat geld zou je kunnen uitwijken naar de Infinity Primus 200. Een prima boekenplankmodel tweeweg basreflex speakertje met 16 cm woofer en softdome tweeter. Op de studeerkamer heb ik dergelijke speakertjes aan een NAD setje hangen en dat klinkt werkelijk leuk. De electronica tweedehands en de speakers nieuw gaf een prijskaartje van 1000 euro inclusief alle bekabeling ... dat moet kunnen op de huidige krantenwijk
  11. Nou, het mag er dan uitzien als een tank, maar mijn ervaring met de Teac DV-50 is dat deze een stuk breekbaarder is dan hij er uit ziet. Binnen enkele dagen liet het rechter achter kanaal het afweten en het apparaat moest af en toe van de stroom om andere processen weer op gang te krijgen. Dit was (buiten de wat mindere CD weergave) voor mij de reden om toch maar wat meer uit te geven en voor de Linn Unidisk 1.1 te gaan. Het zou overigens best kunnen dat (de pas later uitgekomen) UX1 een stukje robuster is.
  12. De DV-50 heb ik een tijdje in huis gehad en is werkelijk een gigantische speler voor 5000 euro. Echter op CD weergave heeft hij een paar kleine minpuntjes. De UX1 daarentegen is weergaloos ... jedoch 15.000 euro
  13. Ahaa, kijk jij zulke DVD's Hans Zelf luister ik in de zomer veel minder (serieus) naar muziek. Ik zit dan meestal buiten ... bij voorkeur natuurlijk in het gezelschap van die blote dames waar Hans het over had! Er staat dan wel vaak een Jazz of Blues CD'tje op die door de openslaande deuren naar buiten moet zien te klinken. In de winter met kou, regen / sneeuw buiten kan ik er veel meer van genieten om lekker in de hotspot mooie klassieke CD's / LP's te draaien. Welke componist ik kies is hierbij altijd sterk afhankelijk van mijn stemming .... Laat maar komen die winteravonden !!!
×
×
  • Create New...