-
Posts
7551 -
Joined
-
Last visited
About kappa7
- Birthday 09-07-1970
Personal Information
-
Gender
Male
-
Location
Ermelo
Audio Set(s)
-
Hoofdset
Bronnen
Acoustic Signature Impact met zelfbouw toonarm en Benz Glider element met vdh tip, Sony X333ES, Zelfbouw DAC en Mac mini powered by Daphile.
Versterking
Pealr 2 Phono trap, DCG3 voorversterker en Audionet AMP II mono blokjes
Weergave
Magnepan 1.5 of KEF 104/2
Bekabeling
Van den Hul Skyline, en Grimm TPR kabels -
Tweede set
ONKYO TX-L20D receiver.
Bron TV en Chromcast
Speakers KEF T101
Sub REL -
Derde set
Setje actieve speakers in de badkamer met telefoon als bron
Streamen via Daphile.
Recent Profile Visitors
19057 profile views
-
Ach als de strekking maar duidelijk is. Zelf ben ik ook niet erg van het schrijven en weet dat er zo af en toe ook wel eens iets taal technisch niet klopt. Maar we zijn hier op een audio form en niet op een taal puristen verzamelplaats. alleen is het soms wel handig om even de dingen na te lezen voor dat je op verzenden drukt. Bij mezelf zie ik dan vaak na het verzenden pas de fout en pas dat dan daar na even aan. is niets mis mee. edit, zo ook nu weer dus.
-
ja de melding dat een andere buis was geplaatst was voor mij de trigger om eens die kant op te gaan zoeken.
-
Om de effective massa te bepalen doe ik dat normaal door een element in de arm te monteren waarvan de gegevens bekend zijn. Door dan test plaat te menen waar een track op straat om de verticale en een voor de horizontale resonantie, daarmee kan je dan de resonantie frequentie bepalen en aan de hand daarvan de effective massa terug rekenen. Doe dit met een aantal elementen dan krijg je al een aardig idee.
-
Pas je op dat je massa en effectieve massa hier niet een beetje door elkaar haalt? Zijn wel 2 heel verschillende dingen hoor. Staan niet helemaal los van elkaar maar vergeet niet kracht maal arm mee te nemen. dat compenseert elkaar wel weer.
-
De veerspanning zal daar niet veel mee te doen hebben en al helemaal het heen en weer bewegen niet. Wat wel helpt is de spanning meten op de kathode van de bovenste buishelft zowel in rust als bij volle uitsturing. Grote kans dat hij dan over de maximaal toelaatbare spanning gaat. Je meet dit overigens met een scope en niet met de DMM.
-
Ik zie nu dat ik het manual van de MA 800 heb gevonden. Het zou me echter verbazen dat de MA 700 een andere schakeling zou gebruiken. Ik kan alleen geen service manual van de 700 vinden om dat ook werkelijk te bevestigen. Mijn vermoeden blijft dus bestaan dat er een ontwerpfout in deze versterker zie die het uitwisselen van andere buizen wat lastiger maakt. Weet je al welke buis exact er in zat en wat er nu in zit? In het datablad van de betreffende buis kan je vinden wat de maximaal toelaatbare spanning is tussen de kathode en de gloeidraad. Je kunt eventueel zelf de databladen van de buisfabrikant opzoeken om dit na te kijken.
-
Weet je misschien welk buisje er origineel in zat en wat er nu in zit? Het gaat dan om het merk en type, ik vermoed dat het dan wel duidelijk wordt of dit het euvel is.
-
Eerst testen met de originele buis dan weet je meer. Wat er moet gebeuren is het weg halen van de verbinding tussen pin 9 en aarde. Vervolgens zijn er 2 weerstanden nodig en een condensator om dit op te lossen. De waarde daarvan zal je even moeten meten met welke spanning er nu op de kathode van de bovenste en de onderste buishelft staat. De spanningsdeler komt dan tussen de 250V en de aarde te zitten en de uitgang daarvan zal op de helft moeten zitten van de gemeten waardes op de kathodes. Niet moeilijk maar wel een aanpassing die blijvend zichtbaar is in je versterker, en heeft effect op de garantie.
-
Net even het schema ergens gevonden en het is een SRPP achtige schakeling en de ground voor de gloeispanning is niet gelift. Dat is wel een ontwerp fout die dit kan veroorzaken! https://elektrotanya.com/magnat_ma_800_sch.pdf/download.html#dl In het schema zie je dat pin 9 aan aarde ligt, dat is niet heel handig hier en is eigenlijk een ontwerp fout. Je ziet dat tussen de 2 rode pijlen een spanning verschil is en die mag voor een JJ buis in dit geval 180V zijn. Over de totale schakeling staat 250V en je ziet dat door R210 de onderste buis ook al een aardig stukje boven je aarding spanning zit. Om dit op te lossen zou je eigenlijk de gloeispanning met een spanningsdeler omhoog moeten brengen zo dat deze op een waarde komt die tussen de bovenste helft en de onderste helft zit. Daarmee kom je ruim binnen de specs en kan je ook andere buizen gebruiken dan die origineel geleverd wordt. Dit zou overigens ook verklaren waarom dit alleen gebeurd bij een hoge uitsturing (harde muziek).
-
Om het een en ander uit te sluiten kan je natuurlijk prima het buisje terug zetten. en blijft het probleem dan weet je dat het daar niet aan ligt. ga je nu wat anders plaatsen als het origineel dan bestaat de kan dat het origineel net een afwijkende spec heeft die je versterker nodig heeft en je vervanger niet over beschikt. Zo kan er een verschil zitten in de spanning die tussen de Kathode en de gloei mag bestaan, als in het ontwerp is gekozen om deze wat hoger te hebben dan eigenlijk kan of op het randje zit dan kan dat doorslag geven met knallen tot gevolg. Om daar echt iets zinvols over te zeggen zou ik dan het schema moeten hebben, maar als er een SRPP achtige schakeling in zit dan zou dat best wel eens kunnen zijn.
-
Gaat om de kabel roots die is nu eenmaal niet optich maar gewoon coax Een probleem daarmee is dat die vaak een ander aard potentiaal heeft dan de woning Dat kan dan statische spanning opleveren en overslag veroorzaaken
-
Het gaat over de antenne aansluiting van de tv en eventueel ook de radio van de avr. Bij binnenkomst van de kabel waarschijnlijk meterkast komt dan de schikking en aarding aan je huis aarde.
-
Dan moet dat wel iets van een slechte soldering zijn. Als dat ook met de interne blauwe tand gebeurt. Han je vloer de rest wel alles los gekoppeld? Dus ook de tv! Als deze op de kabel is aangesloten kan dat veel problemen geven. Dan moet er een galfaniche scheider tussen. Eerst even zien wat hij zonder de kabel doet
-
Andere optie loop je bekabeling eens na. Een slecht contact of slechte connector kan ook dit resultaat hebben Tis dan vaak wel aan een Kanaal
-
Ik zou bijna eerder willen stellen dat muzikanten juist slechter in staat zijn om geluid te beoordelen. zo vaak te dicht op een instrument zitten levert gegarandeerd een gehoor beschadiging op.