Jump to content

johankraus

Members
  • Posts

    75
  • Joined

  • Last visited

About johankraus

  • Birthday 12-07-1950

Personal Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Woerden
  • Interests
    Klassiek Jazz Fado Flamengo

Audio Set(s)

  • Hoofdset
    Carver boxen Krell KSA50 EV Yoshino Ear834 VV Lumin D1 streamer -Grundig Tuner -Sony CDP 3000 XES CD speler Avis Diva I draaitafel Heed Phono voorversterker (MC) Black Box (MM)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Met u welnemen zal ik een ongevraagd advies geven t.a.v. Quad speakers. deze zijn net bepaald onderhoudsarm, een geniaal ontwerp maar armzalig uitgevoerd. Dikke kans als iemand ze aanbied dat de persoon geen zin meer heeft om ze weer te laten repareren. als je ze koopt dan bij voorkeur als een Duitse herbouw, als je storingen krijgt kun je ze daar ook laten herstellen http://www.quad-musik-shop.com quad-musik-shop
  2. johankraus

    Aries en Vega

    Het Is een bekende discussie, via forums lees je dat ex medewerkers van DGG verklaren dat alle tapearchieven op 24 bit 48kHz waren opgeslagen. Dan denkt de marketing 5 kanalen 48 khz is 2 kanalen 96 kHz. Voor enkele kaskrakers wordt dan de 48KHz weer op tape gezet en van tape naar SACD verdoekt, en digitaal voor en nabewerkt. Sony sloeg alles weer op in SACD formaat. Converteren van SACD naar pcm kan elke moderne streamer, ik vindt het geluid er dan niet op vooruit gaan , upsampelen kon mijn oude technics CD speler ook al, maar het geluid werd eer niet beter van. Als autoidioot val je voor de paar opnamen in DSD van de bekende 2 Native DSD merken. Die zijn dan wel weer heel mooi. Er komt veel modern spul in 96 KHz sinds cobus. Maar as je dan zo'n mooie opname vergelijkt met een ouderwetse opname van de bekende sterren als Richter Arrau Kleiber Munch Walter tja dan zijn die extra bits niet zo belangrijk meer. Ik heb een LP van Rubinstein die chopin speelt, opgenomen na een jaar live uitvoeringen van hetzelfde programma, uiteraard alleen de beste stukken. Ik vergelijk dat met de moderne opnames van alle stukken van chopin door een talent wat een paar jaar van het conservatorium af is. Hetzelfde geld voor de grote orkestwerken, elk provinciaal orkest moet Bruckner en Mahler op cd zetten, alle 10 in een jaar. En vergelijk dat eens met een opname van bv Walter Jochem of Wand twee sym op het programma een jaar lang.
  3. johankraus

    Aries en Vega

    Ik schat zo'n 5 % op een populatie van ca 1000 cd's. In tegenstelling tot branders maakte het loopwerk niet zoveel uit. De moeilijke CD's deed ik met EAC, sommigen tracks zijn 48 keer gelezen. Het optische medium was ook niet foutvrij. Er waren ook cd's die vastliepen en die ik zelf opnieuw heb gebrand. Overigens is het afspelen van 16bit -44 khz files via NAS geen probleem, het gaat meer om de 3 4 Gbyte files van SACD's en de 2-3 Tb files van 24bit 196 files.
  4. johankraus

    Aries en Vega

    Vintagemod Nog iets overgeslagen, behalve dat de pakketjes met daarop de muziekfiles niet volledig en tijdig worden verstuurd door de LAN en NAS kan er ook nog allerlei magneto dynamische troep inzitten. Om dit af te vangen wordt door Lumin support dit product geadviseerd https://www.djmelectronics.com/gigafoilv4-inline-ethernet-filter.html In het kleine galvanisch geisoleerd kastje wordt de ethernet ingang omgezet naar een gefilterd optisch signaal wat weer terug wordt gezet naar digitale ethernet uitgang, het kastje is met soldeer dicht gekliederd naar ik vermoed ook om commerciële redenen om te voorkomen dat je het open maakt. Je zou zelf twee ethernet toslink converters in een blikken doos kunnen stoppen met daartussen 10 cm digitale kabel. Als je sim sala bim zegt slaat de magneto dynamische vervuiling niet toe in de laatste meter van dit filter naar de streamer. We zijn weer terug bij af, op platen zitten persfouten tikken en krassen en vuil, cd's hebben slechte sporen, soms zo erg dat je ze 12 keer moest rippen, en je NAS LAN laten kennelijk ook steken vallen.
  5. johankraus

    Aries en Vega

    Vintagemod Een jaar gelden was er een hele hype over de nieuwe DAC van T&A. Met inderdaad hele discussies over pcm versus DSD en delta versus ladder dacs. De discussie eindigde over de bouw van speciale dedicated power PC's met ultra kloksnelheid en massieve SSD schijven waar je dan DSD256 op kunt afspelen naar de T&A dac. De PC ging dan richting aanschafprijs T&A dac en dat was 8 mille. Dit was volgens een selecte groep liefhebbers de enige oplossing om de HD files op tijd en volledig in de Dac te krijgen. De leveranciers van streamers gaan aan dit probleem voorbij, een voorkeur merk NAS en een merk bewezen software zijn de enigste vereisten/ aanbevelingen. De snelheid en instelling van de router, de kabels en de snelheid en buffercapaciteit van de schijven worden vergeten. De instelmogelijkheden van de streamer zijn te beperkt Op de freeware foobar kun je tenminste de buffering instellen, op de commerciële streamers die ik ken niet, om eens iets te noemen. Terwijl buffering het simpelste is om onvolkomenheden in het Lan-Nas gebied op te lossen. En dan komt er de Roon "mode" overheen, met giga indexen, die ook allemaal over dat netwerk vliegen. De logitech software met bescheiden indexen was al niet vooruit te branden als je wat serieuze muziekbestanden hebt. Voor degenen die bv Qobus gebruiken om HD te streamen, die files gaan ook over je LAN, misschien krijgen ze een hogere prioriteit in de software van de router, maar dat is een weinig toegankelijke materie. Als je problemen hebt en het niet goed vindt klinken kan het ook aan je eigen LAN liggen. De reden waarom een deel van de audiophiele populatie het afspelen van optische cds of sacds op moderne SACD spelers weer beter vindt klinken dan streamen ligt in de problemen van NAS en LAN om tijdig en volledig de muziekfiles in de streamer te krijgen. Dat is met videostreamen n.l.ook het geval alleen daar kun je het aan de blokken duidelijk visueel constateren. Met audio weet je niet zo snel of het aan de opname, de kabels de versterker etc ligt. Het zou leuk zijn als je zelf iets zou kunnen meten, een nauwkeurig gedefinieerde muziekfile streamen en kijken of ie volledig en tijdig binnenkomt bij de DAC. het signaal voor de DAC aftakken naar je PC en opnemen en grafisch vergelijken met het oorspronkelijke materiaal. de router cq NAS met ander verkeer belasten en opnieuw meten. Zo zou je moeten kunnen vaststellen waar het fout gaat.
  6. johankraus

    Aries en Vega

    Hi Jack Vanwege de "s"en de "Sch" ben ik ooit in het verleden bij de translators van Hans Baan terechtgekomen. Het is een onschuldige maar soms dure verslaving en het kan aan de hele keten liggen, met een LP heb je er geen last van?
  7. johankraus

    Aries en Vega

    Sodejuu Thnx voor je link, was je er zelf bij? ben wel benieuwd welke medium is gespeeld (PCM of DSD zouden separate circuits hebben)? Tubejack Over de je storende DAC, jouw kennende heb je de kwaliteit van de digitale verbinding al gecontroleerd, maar als trigger het volgende; ;een kennis van me had problemen met zijn Actieve Meridian Boxen t.g.v van een "versleten" digikabel. (een van de boxen weigerde af en toe) Dat was maar af en toe te meten , dat is het "leuke"van digitale problemen. Na vernieuwen van de digitale verbinding zijn er geen probleem meer. Digitale " vervorming" Ik heb zelf ook zo'n irritant probleem , bij het streamen van HD files vanaf de NAS klinkt het af en toe* gewoon niet. Supra cat 8 kabels aangeschaft, de contacten van de boxen vervangen, de voorversterker heb jij onder handen gehad , de potmeter vervangen, het blijft incidenteel optreden. Ik heb mijn HD files nu op een HDD gezet en gekoppeld via de USB (Belkin) aan mijn Lumin. Het afspelen van de HDfiles vanaf de HDD schijven geeft geen problemen. Keep it simple was weer eens de oplossing. Maar het is irritant dat je de oorzaak niet kunt vinden. Ik vermoed dat het met de buffering en de prioriteitsstelling in de routersoftware moet zijn op te lossen. NB Met de quadcore NAS moet 4k video kunnen draaien. bezettingsgraad is beneden de 80%. Gebruik alleen de minimserver (audiostream-) app. Heb al wat gezocht op het net maar over "digitale vervorming" die je bij video streamen regelmatig kunt zien en die bij audio dus ook voorkomt, is maar weinig te vinden. Ik vermoed dat het moeilijk is te meten maar dat wil niet zeggen dat het niet voorkomt. Ik heb het gevoel dat het definiëren , het standaardiseren en meten van "digitale vervorming" over netwerken met audio toepassingen nog in de kinderschoenen staat, behalve de CD redbook standaard heb ik geen nieuwe standaarden voor HD en DSD kunnen vinden . Er is wel een youtube filmpje van Hans Beekhuizen waarin hij de NAS problemen met het afspelen van HD files ook beschrijft en daarvoor een DAS prefereert, maar jij kan ook geen metingen aangeven. Je zou verwachte dat met de komst van DS128 en zelfs DSD256 files meer audiofanaten dat probleem moeten ondervinden. Als iemand verder suggesties (svp geen Roon) heeft houdt ik me aanbevolen. * soms is de Raid Nas zomaar erg druk, terwijl ik niets afspeel, soms is het netwerk druk. # bij het streamen van video is goed te zien dat de bezettingsgraad beneden de 80% van schijven en het optimaliseren van de schijfindeling erg belangrijk is. daaruit kun je vemoeden dat dit voor audio ook zo is.
  8. johankraus

    Aries en Vega

    Hebben jullie deze al eens gezien / gehoord? Een ladderdac voor PCM en een apart circuit voor DSD (zoals T&A) maar "betaalbaarder". HoloAudio Spring DAC LEVEL 3 >https://kitsunehifi.com/product/springdacgreen/
  9. Carl ik lieg "in commissie" om maar een voorbeeld aan te halen https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=62653 "Lifetime" based on this measure tends to be (according to Jico) Conical/Spherical 250hrs Eliptical 150hrs Line contact basic 400hrs (Shibata, HE) Line contact exotic 500hrs (MicroLine, MicroRidge, VdH, FG) Other parameters that affect lifetime: Use of lubricants (Stylast, GruvGlide) Cleaning of records (cleaner means stylus lasts longer!) In de oude handleidingen van Dual vindt je b.v. 400 of 500 uur. Uiteraard kun je doordraaien maar je naald is dan niet meer conform de opgegeven specs. Helaas leuker kunnen we het niet maken.
  10. Ik heb nog zo'n at95 van drie tientjes liggen, ideaal element als je kringloopplaten wil draaien om te bepalen of het de moeite waard is om ze schoon te maken. Mag je wel lenen. Er zijn legio ebay filmpjes en sites waar je tracks van elementen kunt horen. Uiteraard met een bepaalde arm en voorversterker. Mogelijk dat je met een goede koptelefoon wat verschil hoort. http://daveyw.edsstuff.org/vinyl/cartridges/mc-cartridges/ In de discussie over de prijs van elementen mis ik de levensduur van een naald, die ligt tussen de 500- 600 uur(opgave b.v. nagaoka dual orthofon) en 2000 uur (dynavector vd hul speciale slijping). Als je veel platen draait is dat niet zo lang. De restwaarde van een mc is 20 tot 25% van de aanschaf, een element van 1000 euro kost je dus meer dan 50 cent per plaat, als er geen stofdoek , trui of zenuwachtige afstelvinger langskomt. Vindt daarom 400 euro ook voor mijn wel een maximum grens, bij mm elementen kun je dan mogelijk verder komen dan bij MC. op wat uitzonderingen na is daarvan de naald verwisselbaar en is 400 euro voor de naald te verdedigen. Verder hebben de meest liefhebbers geen feickert afstel mal, geen microscoop, geen moment schroevendraaier en geen scopes om een naald af te stellen een verwisselbare naald is daarom een extra pre. Ook moet je voor het installeren en afstellen van "naakte" elementen een vast hand hebben. Typisch dat dure elementen geen kapje hebben en zelfs geen "vlees" om de naald heen, van de hul b.v. weigert het botweg als je ernaar vraagt. Van de produktie van de AT95 heb ik wel eens een filmpje gezien, ze worden aan het einde van het assemblage lijntje na inspectie in normbakken opgevangen. De bekende Fremer van Stereophile heeft filmpes op youtube gezet over de productie bij Hana en Soundsmith. De fabriek betreft dan enkele bureaus met een microscoop en een medewerker met vaste hand. Over de productie van de naalden is geen filmpje te bemachtigen, op basis van wat productie ervaring vermoed ik dat de meeste betere naalden kant en klaar geperst en gesinterd worden zoals bij andere toepassingen van industriële diamanten, de goedkope naalden (ja die ET) hebben een teflonlaagje op de tip. Naalden voor elementen van een paar duizend euro worden mogelijk nog geslepen met een automaat. En als je dan een MM element wil kiezen met een bechermkapje met een naald tot 400 euro, moet je nog maar afwachten of het harmonieert met je arm en je voorversterker.
  11. Jack , fijn dat je je ervaring heb gedeeld. Is die Nagaoka JT-322 een moving iron (zoals de MP150) of een Moving Magnet? Raar dat Nagaoka deze niet meer in de catalogus heeft staan terwijl er nog volop aanbod via ebay e.d. is. Overigens zijn veel latere en duurdere naaldvormen van de shibata afgeleid o.a. om licentiekosten te voorkomen. Het probleem met de elementenkeuze is dat je ze niet kunt uitproberen terwijl het toch moet klikken met de arm en je voorversterker. Dat laatste is voor jou geen probleem omdat je die gewoon solderend aanpast. De bekende frequentieberekening is blijkbaar een indicatie maar is niet bepalend gezien de worsteling van velen met hun elementkeuze.. Leuk dat je de vervorming kon meten, het rare is dat ik een MM vaak lekkerder vindt klinken dan een MC terwijl jij toch hogere vervorming meet. De vraag is dan weer of een MM een met buizen vergelijkbare vervorming afgeeft (harmonische) en een MC mogelijk meer een "transistor uit de begintijd - achtige niet harmonische vervorming?. Op het audiogon forum is een hele discussie over het ten onrechte overslaan van de MM keuze, maar er heeft niemand de vervorming gemeten en gepost.
  12. Daar sluit ik me bij aan Mumsoft, je was hem al deels kwijt maar nu helemaal. Veel sterkte.
  13. Volgens de "ingewijden" zijn zijn cd's unit structures, Conquistador en silent tongues zijn beste opnamen. Van cecil heb ik 20 cd's en dat is nog redelijk bescheiden bv miles en peterson coltrane. komen snel op een honderd of meer beschikbare cd's. Ik heb daarom van een aantal top 100 of 200 lijsten (bv www.newyorker.com) de titels onder elkaar gezet de dubbele eruit gehaald en die in een aparte map gezet. Dan kom je eraan toe om van de "beste" artiestsen in ieder geval wat te selecteren. Kun je ook artiesten gaan schrappen die je niet aanspreken. RIP Cecil
×
×
  • Create New...