Jump to content

polleke

Members
  • Posts

    131
  • Joined

  • Last visited

About polleke

  • Birthday 20-06-1973

Social Media

Personal Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Belgie
  • Interests
    Muziek, literatuur, Judo

Audio Set(s)

  • Hoofdset
    Rotel 1070 voor/eind combinatie
    Sony 505 ES CD speler
    Project 6.9 draaitafel - Micro MR-311 (om eens af te wisselen)
    Kef RR 104.2 luidspreker
  1. Eigenlijk was het niet mijn bedoeling kort door de bocht te vliegen. Dat dipje zal daar inderdaad wel om een reden aanwezig zijn, Sonus Faber en B&W zijn buiten twijfel goede luidsprekerfabrikanten. De vraag is natuurlijk wat die reden is en hoe die in een filosofie van zoektocht naar neutraliteit past. Gokken ze misschien op een theoretisch gewogen gemiddelde van tekortkomingen in de rest van de keten, en trachten ze dit zo te compenseren?
  2. Ik denk dat dat een goeie is. Je ziet het in de pijporgelbouw ook. Juist door de onregelmatigheden klinkt een pijporgel veel levendiger en beter dan de perfekt klinkende elektronische equivalenten. Bij digitale instrumenten krijg je een star en levenloos geluid. Maar als dit pijporgel met z'n onregelmatigheden correct wordt opgenomen is het dan juist niet van belang dat de weergave hiervan zo eerlijk mogelijk wordt weergegeven dus met zo neutraal mogelijke apparatuur en dito luidsprekers? Die opmerking kan ik alleen maar bijtreden. Mijns inziens kan je een instrument onmogelijk vergelijken met een luidspreker. Er is een groot verschil tussen creatie en vertolking. Een luidspreker moet gewoon zo neutraal mogelijk weergeven wat er aangeboden wordt, dus die dip heeft geen plaats in een goed ontwerp.
  3. Het gedacht om eens richting MC te gaan is eigenlijk voortgekomen uit het feit dat die Grado me steeds ergens " op mijn honger heeft laten zitten". Technisch heb ik er helemaal niet over te klagen gehad, maar muzikaal heeft de Grado mij nooit echt geboeid. Vaak hoor je vertellen dat MC een andere "muzikale footprint" nalaat dan MM. Vandaar mijn beginnende zoektocht.
  4. leuke link Jack! bedankt Ik heb hem ook al bij mijn favorieten geplaatst
  5. Dank aan allen voor jullie hulp! De volgende weken gaan een leuke verkenningstocht worden denk ik! Groetjes Paul
  6. Ik speel met een Pro-ject 6.9 draaitafel. Toonarm is de voorloper van de carbon 9cc met aluminium armbuis ipv de huidige carbon versie. Prijsmatig vind ik +/- 400 Euro wel een maximum Moest ik natuurlijk voor 450 Euro een wereld van verschil kunnen maken gaat die 50 extra het verschil niet maken. Maar zou me toch een beetje binnen dit budget willen houden.
  7. En staat die dan op de MM ingang gekoppeld of op een dedicated HO-MC aansluiting van de voorversterker?
  8. Meestal is het nut dat je het element niet opnieuw hoeft af te stellen, je laat gewoon alles aan de arm zitten terwijl je de naald vervangt. M.i. is een HO MC een compromis, terwijl er ook nog eens heel veel te beleven is op MM / MI gebied. Ortofon heeft wel wat leuke elementen in het gamma die ik wel eens wil gaan bekijken. De meeste winkels die ik ken in het Antwerpse echter steken niet echt veel tijd in mensen die graag muziek luisteren zonder een gat in hun portefeuille te branden. Gaan luisteren naar een topelement is
  9. Hallo iedereen, Na een jaartje of 10 met een Grado Gold element gespeeld te hebben wordt het tijd voor wat anders. Een nieuw naaldje kost al snel bijna evenveel als een compleet nieuw element. ( vraag ik me af wat het nut nog is van een vervangnaald aan te bieden ) Nu wil ik wel eens een andere richting uit. Misschien richting MC High-output. Probleem zit'm in het feit dat mijn versterker enkel voorzien is van een MM ingang en ik niet echt wil gaan investeren in een aparte voorversterker voor m'n draaitafel. ( Er is nu al geen plaats meer in het rek, dus een extra toestel kan ik missen als kiespijn) Kan ik zomaar ( zoals vele winkels beweren ) een High-output MC op een MM ingang koppelen? Heeft dit geen negatieve invloed op de muzikale prestaties van zo'n element? Of kan ik beter bij MM blijven om uitgangsspanning en weerstand optimaal te houden?
  10. Hallo iedereen! Carl, Weinig kleuring en een beetje saaiheid, is dat niet gewoon een "neutrale" weergave? Is dat niet net datgene waar iedereen naar zoekt? Trouwens, ( ik weet niet of dit eerder geopperd werd, heb de hele discussie niet teruggelezen ) is het niet zo dat die Harberth monitoren als doorontwikkeling van de LS aan bepaalde criteria moeten voldoen die de BBC destijds heeft vastgelegd op basis van het oorspronkelijke LS model? Misschien is dat mede een reden waarom men geen wijzigingen aan de kast wenst uit te voeren.
  11. Als je het artiekel goed leest blijkt het hier niet alleen te gaan over luidsprekers voor slechthorenden. De neutrale afstraling zou in diverse toepassingen voordelen hebben. Denk aan winkelcentra, stations, luchthavens, grote overheidsgebouwen etc. Misschien zijn daar wel industriele toepassingen voor 5000 euro kostende subwoofers weggelegd.
  12. Is dat niet het hele opzet van "anticable"? Daar zijn al heel wat draadjes over bijeengeschreven hear
  13. Goede morgend. http://www.bndestem.nl/algemeen/economie/5...t-boxgeluid.ece Interessant artiekel over een nieuwe Nederlandse luidsprekerbouwer. Zo laten de lage landen weer een vernieuwend geluid horen in hifiland! Iemand die speakers al gehoord?
  14. Reeds enkele maanden volg ik een cursus electriciteit in avondonderwijs. Nu ging het vorige week over soortelijke weerstand van materialen en dit bracht me tot devolgende denkpiste Spido hier maakt soms verwijzingen naar de website breem.nl. Toen ik die site eens ging bezoeken als aanleiding van het topic over buizenversterks versus transistor las ik op die site dat de tegenkoppeling ( of meerbepaald het ontbreken ervan ) bij buizenversterkers
×
×
  • Create New...