Jump to content

Edwin Snoek

Members
  • Posts

    1672
  • Joined

  • Last visited

Social Media

Recent Profile Visitors

1256 profile views
  1. Hoogtswaarschijnlijk is het de luidsprekerrelais in de NAD 2100 eindversterker. Deze is denk ik vervuild en gecorrodeerd door ouderdom en maakt dan op laag volume geen contact meer. Wanneer je dan de volume harder zet, dan gaat er een hogere stroom door het relais lopen en dan maakt hij weer even contact. Dit probleem komt heel veel voor bij oudere versterkers. In mijn oudere NAD 319 moest ook een nieuw luidsprekerrealais omdat hij vervuild was. Nu werkt hij weer uitstekend. Maar het kan evengoed een soldering zijn die af en toe geen contact meer maakt. De NAD 2100 is nogal gevoelig als het om kapotte solderingen gaat. De solderingen zien er dan in eerste instantie nog wel intact uit op het oog, maar als je dan met een vergrootglas gaat kijken dan zie je allemaal kringen in de solderingen. Dan is de hele versterker doorsolderen echt nodig. Anders blijf je problemen houden of je krijgt er problemen bij. En als laatste de volumepotmeter. Kijk even hoe deze reageert als je hem bijvoorbeeld 10 keer heen en weer draait. Is het probleem dan eventjes weg of niet. Kraakt de potmeter als je er aan draait.? Maar ik gok als eerste op de luidsprekerrelais die aan vervanging toe is, en anders
  2. I'm the king of Pop. Just beat it.
  3. Niet zo zeuren hoor, Jongens. Het is best leuk hear.
  4. De loodvrije tin is inderdaad niet echt een succes. Het is als eerste te stroperig en het vloeit minder goed. En als je met loodvrije tin gesoldeerd hebt, dan zien de solderingen er meteen geoxideerd en dof uit, maar ook bros. Het is niet meer die glimmende zilverkleurige druppel die je met loodhoudend tin zag. Als de loodvrije solderingen heet worden, dan ziet het er inderdaad helemaal niet meer uit. Dan moet je je gewoon zorgen gaan maken of het apparaat het nog wel vol zal houden. De loodvrije tin zouden ze gelijk uit de handel moeten halen. Het is veel schadelijker voor het milieu als alle apparatuur vroegtijdig naar de eeuwige jachtvelden gaan Edwin
  5. Elk halfjaar even de kap van de versterker om van binnen te ontstoffen. Elk apparaat is helemaal met de hand doorgesoldeerd, zodat er geen kringen en losse solderingen voor kunnen komen. Elco's die heel heet worden na 3 jaar vervangen. Vooral de elco's die vlak naast een heet koelprofoel staan, bijv vlak naast een spanningsregelaar of gelijkrichter. Ruststroominstelling van de versterker controleer ik elk halfjaar en regel ik zonodig bij. De laser van de CD-speler reinig ik elk jaar met alcohol en een wattenstaafje. Dat was het wel zo'n beetje. Edwin
  6. Of misschien een Rotel RB-1090. Klinkt ook heel gecontroleerd en kan de Thiels ook goed aansturen. Die moet tweedehands nog wel te vinden zijn. Of het matcht met je gehoor en luidsprekers, blijft proberen net zolang tot het klinkt. Maar dit zijn al in ieder geval goede en goedkope kandidaten. Edwin
  7. Deze versterker is ook echt de moeite waard om te beluisteren op je Thiels. Het is de Xindak A600E en kost 2500 Euro. Het is een Klasse A versterker met een enorme controle over de luidsprekers, ongeacht wat je erop aansluit. Hij klinkt heel mooi schoon en open, en ook nog eens heel gecontroleerd, strak, krachtig en drukvol. Het is de mooiste versterker die ik heb gehoord in zijn prijsklasse, en heeft veel klankmatige ML-kenmerken in het geluid. 55 Kilo schoon aan de haak en heel goed klinken. Daar hou ik van. Hier een link met specs. http://www.xindak.com/english/products/showditail.asp?id=301 Groeten Edwin
  8. Dat kan wel, maar dat zou ik niet doen, want de Pre-out van de Lyngdorf wordt rechtreeks van de Klasse D module gehaald. De SDAI-2175 heeft meer dan vermogen genoeg, maar klinkt van nature behoorlijk krachteloos en zonder druk en controle in het geluid. Thuis hebben we de SDAI 2175 ook als voorversterker op een grote Vincent eindversterker aangesloten, en er bleef van het krachtige geluid van de Vincent eindversterker bijna niets meer over. Toen weer de Kora voorversterker erop aangesloten, en daar was alle kracht en controle in het geluid weer terug. Het geluid werd zelfs weer fysiek voelbaar, wat met de Lyngdorf helemaal ontbrak. Ik heb thuis ook de grotere broer, TDA-2200 beluisterd met roomcorrector, maar deze versterker was zelfs nog krachtelozer dan de SDAI-2175, maar ook klankmatig was de TDA-2200 vlakker in het geluidsbeeld. Het is eigenlijk het typisch krachteloze lyngdorf geluid. Het zit hem dus zeker niet in de voeding, want die is groot genoeg in beide Lyngdorf versterkers. Ik zou op zoek gaan naar een goede transtistor voorversterker, en deze dan aansluiten op de eindversterkers die je gaat testen. Je zult horen dat dat een hele vooruitgang is. Zelfs een goedkope voorversterker klinkt echt een stuk beter dan de Lyngdorf via 'pre out'. Als je de SDAI 2200 iets beter wil laten klinken als geintegreerde versterker, dan moet je hem even van de 6 DB verzwakkingsstand afhalen. Dan moet je even in het menu zoeken. Door de verzwakking van 6 DB waar hij standaard op ingesteld staat, klinkt hij nog krachtelozer en vlakker en minder dynamisch. Het scheelt niet super veel, maar alle beetjes helpen. Bij Thiel zou ik eigenlijk geen Klasse D versterker gebruiken, want de Thiels hebben eigenlijk een versterker nodig met druk in het laag en die krachtig en gecontroleerd klinkt. Zeg maar een ML No-333 die Audiopaul heeft. Een versterker met ballen en een goede voorversterker. Groeten Edwin
  9. Ik heb al die hits nog steeds uit de jaren 80 met z.n synthesizer pop. Dat was tenmiste muziek met een ziel. Als ik hear de clips zou posten van YouTube uit de jaren 80 {wat ik niet doe natuurlijk }, dan hoor je ook gelijk weer dat die muziek met 'gevoel' werd gemaakt. Ook al had de jaren 80 natuurlijk ook veel goedkope muziek. Maar die moet je even wegfilteren. Nu luister ik eigenlijk alleen nog maar naar Fusion achtige muziek of Fusion Jazz. En op dat gebied komt er gelukkig nog steeds heel veel goede muziek uit. Je moet het wel bijhouden, h
  10. Vroegah had je tenmiste muziek die je 20 jaar later nog steeds kent. Nu ben je een nummer na een paar maanden alweer vergeten. Voor de Top 40 van vroeger ging je alvast klaar zitten om een nummer op te nemen met je cassetterecorder. "En hierrrrrr is de klapperrrrrrrrr van de week" "En dit is de nieuwe alarmschijf" Nee hoor, vroeger was de muziek in het algemeen een stuk beter. Neem alleen al die jaren 80 hits. De
  11. Het is maar net wat je smaak is. Er zijn genoeg mensen die de voorkeur geven voor het Threshold achtige Usher geluid tegenover het "klinischer en snellere directe" geluid van Array. Groeten Edwin
  12. Maar wat is dan een goed aangepaste Hypex UCD-module? Peter, het is niet het neutrale wat het futloos maakt, maar er is geen kracht in het geluid. Dat is een beetje moeilijk uit te leggen. Het is zeg maar een koptelefoongeluid wat je fysiek niet voelt. Dat neutrale vind ik zelf niet eens zo'n probleem. Beter dan bijvoorbeeld het Marantz geluid met een aangedikt laagmidden. Dan krijg je pas echt vette jus. Groeten Edwin
  13. Maar toch kan ik me wat ik van klasse D gehoord heb toch wel bij de mening van Edwin aansluiten. Het klinkt niet vet. Het klinkt inderdaad niet vet. Het geluid klinkt ook niet "klankvol" genoeg,vind ik. Je hoort bijvoorbeeld wel de snaar van een gitaar heel snel klinken, maar je hoort maar weinig de kast van de gitaar. Ook bij een basgitaar mis je het fysieke en volle laag en klinkt het vaak te dun en drukloos. Je hebt ool vaak het gevoel dat het geluid harmonisch en tonaal niet helemaal klopt bij Klasse D. Dit is ool eigenlijk wat je altijd hoort als je naar de mening vraag van een audiofiel die naar Klasse D luistert. In begin klinkt de losheid en ruimtelijkheid indrukwekkend. Maar na een paar dagen gaan de tekortkomingen van Klasse D opvallen, en verlangt zeker 95 procent van de audiofielen weer terug naar de transistorversterker, die toch meer een gevoel van echtheid/natuurlijkheid laat horen.
  14. De Hypex modules vond ik eigenlijk al even teleurstellend. Alleen het sublaag doen ze net als de andere Klasse D versterkers goed, maar het laag daarboven {en vooral de kracht in het laag} is ook bij Hypex niet aanwezig. En het is net zoals de andere Klasse D merken nagenoeg krachteloos in het geluid. Ook Lyngdorf en Tact bakt er op dat gebied helemaal niets van. Zelfs de kleinste transistor NAD klinkt krachtiger dan de duurste TAC van meer dan 10.000 Euro. Ik heb ze allemaal gehoord en ze klinken mooi los en gedetailleerd, maar allemaal futloos. Zet je na een tijdje Klasse D luisteren een Dikke Krell, ML, Of Bryston eindversterker op de set, dan is het alsof er een golf van energie en kracht op je af komt. Dat redt geen
×
×
  • Create New...