-
Posts
28 -
Joined
-
Last visited
Personal Information
-
Gender
Male
-
Interests
Orgel- en kooropnamen
Audio Set(s)
-
Hoofdset
Zoom H4 digitale audiorecorder, Audio Technica U841a grensvlak microfoons, Creative X-Fi Audiokaart, Adobe Audition 3.0 Audio bewerkingssoftware, transfer hardware MD naar computer via Toslink, JVC RX-308 versterker, Sony MD en CD speler, Celestion Ditton 15 luidsprekers.
Zie http://www.orgelnieuws.nl/wcms/modules/tinycontent4/index.php?id=1
-
Het vierde fragment komt uit de Grote Kerk te Maassluis. Het is een intrigerend stuk dat je waarschijnlijk nooit op kerkorgel gehoord hebt, met jazzy invloeden in het middendeel, en virtuoos gespeeld door Anton Doornhein: Riff-Raff, door Giles Swayne, (1946 - ) http://dl.dropbox.com/u/449008/Riff-Raff%2C%20Giles%20Swayne.mp3
-
Dank je, Berret, ik hecht veel waarde aan jouw oordeel en ik ben er erg blij mee. Fokke
-
Hear accepteert maar twee geluidsfragmenten en ik heb er nu drie, dus hier komt er nog een: http://dl.dropbox.com/u/449008/Carillon%20Vierne%20Rheda%20st.%20Clemens%20H.Gokus.mp3 Carillion de Westminster van Louis Vierne, gespeeld in de St. Clemens te Rheda door Harald Gokus Een vierde fragment komt uit de Grote Kerk te Maassluis, maar pas als ik toestemming heb van de organist. Het is een stuk dat totaal afwijkt van wat je ooit gehoord hebt, maar erg mooi. Dat komt hoop ik nog. fokke
-
destijds maakte Fokke mij enthousiast en sindsdien heb ik zo'n 70 opnames gemaakt in veel verschillende kerken. kortweg kan ik dit zeggen 1. grensvlak is een mooie techniek maar niet voor een solo A-B opname 2. als ik grensvlak gebruikte zette ik ze in als steun microfoons 3. mijn ervaring is dat een a-b opstelling met twee 100% rondom gevoelige microfoons het beste werkt. 4. de afstand tussen de microfoons is bij mij meestal tussen de 80 en 100 cm. 5. de afstand tot het orgel bepaal ik als volgt: ik bepaal op het gehoor waar het voor de luisteraar het beste klinkt in de kerk, en ga met mijn microfoons precies tussen die plek en het orgel instaan. gr, erik ps: ook ik ben maar een amateur hoor... Dag Erik, leuk dat je er ook weer bij bent. En mooi dat Berret mee doet, daar kunnen we nog wel wat van leren. Hij heeft de beschikking over meer- en meer soorten microfoons dan wij in ons leven ooit bij elkaar zullen zien, en heeft alles al uitgeprobeerd natuurlijk. Maar ik als amateur stel nog andere eisen. Ik wil met een klein tasje op stap, hoogstens 1,5 kilo spullen, en dan toch een goede opname maken. En als je dan de ingebouwde XY van de Zoom H4 niet wilt gebruiken kom je al gauw uit bij PZM's. Ik wil met een paar klankvoorbeelden aantonen dat je daar, als de omstandigheden goed zijn, resultaten mee kunt behalen waar ikzelf blij van word. Of jij ( of jullie) daar blij van worden, dat hoor ik dan wel. Ik gebruik dus uitsluitens PZM's (U 841a van Audio Technica), met een tussen-afstand van 40 a 50 cm. Als ik kritisch luister, en na Berret gelezen te hebben, kan die afstand voortaan nog wel iets kleiner, denk ik. Natuurlijk heeft het gebruik van PZM's zijn beperkingen. Zoals Berret al heeft gezegd, als een deel van het pijpwerk wordt afgedekt doordat het orgel op een diep balkon staat, mis je veel hoog. Dat geldt in het algemeen: Er moet liefst een zichtlijn zijn tussen de microfoons en het hele orgel. Dat is bij microfoons op de vloer soms problematisch. Er moeten geen kerkbanken in de weg staan, en liefst ook niet te veel dempend materiaal in de buurt. En ook zo weinig mogelijk mensen; niet alleen vormen die dempend materiaal, ze zijn ook een bron van storende geluiden. Als ik een verticaal vlak kan vinden (de voet van een pilaar, een kerkbank) dat haaks staat op de richting van de microfoons naar het orgel, zet ik ze graag op de vloer en direct tegen dat verticale vlak aan. Dat geeft nog wat extra richteffect. (Het was het geval bij geluidsfragment 1, en bij opnamen in Maassluis.) En daar komt dan nog bij dat je ook nog ongeveer de juiste afstand tot het orgel moet hebben. Die vuistregel van Erik doet het wel goed. Kortom, het is altijd een compromis. Twee geluidsfragmenten, een derde komt in een volgend bericht. http://dl.dropbox.com/u/449008/Kommst%20du..Bach%20Beckum%20St.%20Stefanus.mp3 opgenomen in de St. Stephanus in Beckum, Duitsland. Het is het koraal Kommst du, Herr Jesu . . . , BWV 650 van J.S. Bach, gespeeld door Elmar Lehnen http://dl.dropbox.com/u/449008/Hommage%20Handel%20Emsdetten%20J.Bewig.mp3 opgenomen in de St. Marien te Emsdetten, Duitsland. Het is de Hommage to Handel van Karg-Elert, gespeeld door Julian Bewig. groet, fokke
-
Niet te geloven! We doen hear alles om muziek te reproduceren die zoveel mogelijk lijkt op de werkelijkheid. Werkelijkheidsweergave, of HiFi, of Audiofilie of zo. High-end systemen, kabeltjes tussen de onderdelen van onze systemen van exotische materialen die aan hun uitgang een nog beter signaal opleveren dan wat je er aan de ingang in stopt, vergulde accukabels van de uitgang van de eindversterker naar de luidspreker, en alle onderdelen van de keten recht van 16 Hz tot tenminste 50 kHz (want je weet maar nooit wat die super-lage of super-hoge tonen nog bijdragen aan de muziek) . En ondertussen accepteren we wel CD's met dynamiekcompressie, zonder mopperen???? Voor mij is dat net zoiets als dat de CD-fabrikant zou zeggen: "Alles boven 8000Hz draagt eigenlijk nauwelijks bij aan de muziek, dus dat laten we voortaan maar weg". Een groot Cavaill
-
Jammer, maar hoe zijn ze dan op het idee gekomen om die dynamiekcompressie ook bij het geluid van de TV toe te passen? Ik zie zelden TV in een auto, dus dat kan het argument niet zijn. En hoor eens hoe Nederland Zingt, en soortgelijke uitzendingen door die compressie worden verknoeid.
-
Bedankt, Hans, dit past idd goed bij dit topic.
-
Nog even een tweede reactie op je verhaal over microfoontechniek, Bert. Ik ben het eigenlijk maar op
-
Hallo Bert, Ik dank je dat je de moeite hebt genomen om zo'n uitgebreide reactie te geven. Ik zal hem 10x lezen en er mijn voordeel mee doen. Dat je in de Nieuwe Bavo in Haarlem niet zo goed met PZM's kunt opnemen, dat had ik zelf ook al meermalen gemerkt. Het klinkt dan wat dof, je mist de boventonen en vooral de hoge registers. En als je zegt dat je in kerken met een hoog hangend orgel heel goed met PZM's uitkomt klopt dat ook met mijn ervaringen; mijn opnamen in bijvoorbeeld de Dom van Trier en de kathedraal van Straatsburg (beide zwaluwnest orgels), de Grote Kerk in Maassluis en de Oude Kerk in Delft( beide hoog hangende orgels) en de Dom van Keulen ( het Langhaus orgel) zijn goed geslaagd. Overigens kan ik helaas niet al je raad opvolgen; ik ben amateur en geen professional, en ik wil mijn apparatuur beslist portable en netspannings-onafhankelijk houden, dus voor mij geen hoge statieven. Nogmaals, bedankt. En, ik heb op aanraden van Marc je Orgelparc CD van Jan Hage besteld (maar nog niet binnen.) Fokke
-
Alleen het laag is voor mij niet genoeg Erg aardig van je, maar orgelmuziek is (nog) niet echt besteed aan mij. Tenzij je de fuga van Bach hebt (Toen ik als kleine jongen nog naar de kerk ging was er een organist die dat na de mis wel eens speelde. Nouja, verkrachtte, zeer pijnlijk om hem zijn vingers steeds te horen verstuiken ) Nou, je wilt niet direct de makkelijkste muziek. Maar die Fuga van Bach heb ik wel voor je. Nog wel gespeeld door Jan Hage ( een betere Bach-speler bestaat niet, volgens mij, of het moet Bach zelf zijn, maar daar hebben we helaas geen opname van), gespeeld in de Grote Kerk van Maassluis. Die kerk bevat binnen veel hout, heeft daardoor en ook door zijn afmetingen een veel kortere nagalm, maar een mooie akoestiek. Opgenomen met twee Audio-Technica U841a grensvlakmicrofoons en de Zoom H4 recorder. (Fragment 1 was nog opgenomen met twee zelf geknutselde grensvlakmicrofoons bestaande uit twee dasspeldmicrofoons gemonteerd in twee plankjes, en een minidisk portable). Als je ( of iemand anders) die opname wil horen, zeg het dan; Dropbox brengt hem zo. Hoho, hihi, haha. Count me in, master Fokko. M rc Dag Marc, ik heb je een mapje gestuurd met 2 stukken van Bach ( Jan Hage) en een stuk gespeeld door Anton Doornhein, waarvan je in het begin denkt: waar g
-
Alleen het laag is voor mij niet genoeg Erg aardig van je, maar orgelmuziek is (nog) niet echt besteed aan mij. Tenzij je de fuga van Bach hebt (Toen ik als kleine jongen nog naar de kerk ging was er een organist die dat na de mis wel eens speelde. Nouja, verkrachtte, zeer pijnlijk om hem zijn vingers steeds te horen verstuiken ) Nou, je wilt niet direct de makkelijkste muziek. Maar die Fuga van Bach heb ik wel voor je. Nog wel gespeeld door Jan Hage ( een betere Bach-speler bestaat niet, volgens mij, of het moet Bach zelf zijn, maar daar hebben we helaas geen opname van), gespeeld in de Grote Kerk van Maassluis. Die kerk bevat binnen veel hout, heeft daardoor en ook door zijn afmetingen een veel kortere nagalm, maar een mooie akoestiek. Opgenomen met twee Audio-Technica U841a grensvlakmicrofoons en de Zoom H4 recorder. (Fragment 1 was nog opgenomen met twee zelf geknutselde grensvlakmicrofoons bestaande uit twee dasspeldmicrofoons gemonteerd in twee plankjes, en een minidisk portable). Als je ( of iemand anders) die opname wil horen, zeg het dan; Dropbox brengt hem zo.
-
Dat is nou net de bedoeling van de manier waarop ik opneem. Als je de rest van het concert, waar opname 1 uit komt, wilt, kan ik je die wel toesturen via Dropbox. Daar zit nog meer laag in.
-
Ook gefeliciteerd, george. Ik zou me over die 228 volt maar niet te druk maken, het maakt voor een buis niet uit of je de hele schakeling op 228 volt ipv 200 volt laat werken. Je zit ver binnen de max. ratings. Ik zou die zener dus maar rustig laten zitten.
-
Ik vind het genoemde filmpje erg mooi, omdat je er een top-organiste aan het werk ziet en hoort. Maar juist de geluidsopname vind ik niet geweldig. Wat ik er vooral op tegen heb is, dat ze dynamiek-compressie hebben toegepast. Elke keer als er plotseling een fors accoord wordt ingezet, regelt de compressor het niveau in een paar tienden van seconden terug. Zodoende gaat een van de mooie aspecten van een orgel, de enorme dynamiek, helemaal verloren. Bij de Nederlandse omroepen doen ze dat ook, en ik kan niet begrijpen waarom. Je hoort het heel erg bij Nederland Zingt-achtige programma's, maar op CD's doen ze het soms ook. Als je geen dynamiek-compressie wil toepassen stelt dat wel extra eisen aan het ruisniveau van je opnameapparatuur, want "zacht" wordt dan wel erg zacht. Daarbij helpen grensvlakmicrofoons weer een beetje; de geluidsdruk in een grensvlak is het dubbele van die in de vrije ruimte, dus je wint 6 dB door de microfoons op de grond te leggen. 6 dB extra ruisafstand is mooi meegenomen.
-
Nou zie je maar weer hoe subjectief het luisteren naar muziek is, en hoe sterk meningen kunnen verschillen. Dat is maar goed ook, anders zouden we hear niets meer te discussieren hebben. Pjotr zegt over opname 1, de opname met grensvlakmicrofoons "veel te afstandelijk en wollig" en Mumsoft vindt "Geef mij maar opname 1. Prachtig." Toen Orgelradio nog in de oude vorm bestond, kon je ook opnamen insturen, mits met toestemming van de organist, natuurlijk. Die opnamen werden dan in het programma opgenomen. Dat heb ik o.a. gedaan met een concert gegeven door Naji Hakim, een Parijse organist. Opname 1 komt uit dit concert. Toen ze bij Orgelradio die opname hoorden waren ze erg enthousiast, en ze hebben me gevraagd hoe ik dat deed, en of ik er een artikel over wilde schrijven. Vandaar het bewuste artikel. Als iemand het hele concert eens wil horen, dan kan ik via Dropbox wel een MP3 opsturen. Daar heb ik alleen een e-mail adres voor nodig.