Jump to content

sonus

Members
  • Posts

    13
  • Joined

  • Last visited

  1. Ik wil ook graag komen afhankelijk van de lokatie. Ik woon in Zeeland. Ik wacht de ontwikkelingen af. Over vintage gesproken, ik heb onlangs een setje Wharfdale denton 3 luidsprekers gekocht en het blijkt dat die dingen verdraaid goed kunnen klinken. Ik geniet van muziek en daar gaat het immers om, bij veel nieuwe speakers erger ik mij aan scherpte etc.
  2. Jij hebt het daar dan vast voor de verbouwing gehoord. Toen ik er was vond ik het een geweldige echoput, waar ook nog wat instrumenten aan muren en plafond naar harte lust mee hingen te resoneren. Ik dacht toch dat jij iets anders verstond onder een akoestiek waar niks mis mee is..... Mvg. Miracle.
  3. Waarschijnlijk bedoel je het niet zo, maar Hans zijn speakers waren zeker niet scherp en met een bonkend laag. Nee, ik bedoel dat H.B juist geen commerciele luidsprekers maakte, er zit juist een enorme rust in het geluid, en heel realistisch en een zeer strak laag.
  4. Veel hoog en dynamisch hoog is niet wat ik bedoel met scherp. Dat klinkt hard, maar vervormt niet. Wanneer er een scherpe rand aan komt, iets wat er in werkelijkheid niet is (bij vrouwenstemmen b.v.) dan noem ik dat scherp. vrouwenstemmen kunnen scherp klinken hoor... de maatstaf zijn voor mij koren en strijkers, zodra hier scherpe randjes aanzitten is er iets mis in de opname en/of weergave keten. Ik bezoek veel concerten van kamerkoren en barokorkesten, live klinkt dit nimmer scherp. Bij veel luidsprekers zit er dan scherpte in die er in werkelijkheid zeker niet is. Maar ja, scherp en bonkend laag doet het commercieel zo goed he. Hans Baan heeft dit met name goed begrepen.
  5. Beste Sonus, Vind jij dat een luidspreker zo veel mogelijk neutraal dient te zijn? Een indifferent stuk gereedschap, dus? Of geef jij de voorkeur aan een karakteristieke kleuring, een eigen klankkarakter? In principe toch het eerste, maar hoe bepaal je dat. Dan zou je bij de opname moeten zijn en dan vergelijken met de weergave thuis. De speakers kunnen dan nog zo neutraal lijken te zijn, maar door invloeden van akoestiek en andere factoren kan het geluid toch weer bezijden de waarheid zijn. En een eigen klank karakter kan toch lekker klinken al is het dan niet echt neutraal. Uiteindelijk gaat het er om dat je geniet. Groet, Sonus
  6. Ja een luidspreker is geen muziekinstrument, maar moet toch wel muzikaal klinken. Wat is eigenlijk neutraal in muziekweergave en bestaat zoiets. Bij Sonus Faber weten ze dacht ik wel goede luidsprekerontwerpen te hebben. Dus om nu te stellen dat een speaker met een bepaald dipje geen goed ontwerp is vind ik te kort door de bocht.
  7. Ik denk dat dat een goeie is. Je ziet het in de pijporgelbouw ook. Juist door de onregelmatigheden klinkt een pijporgel veel levendiger en beter dan de perfekt klinkende elektronische equivalenten. Bij digitale instrumenten krijg je een star en levenloos geluid.
  8. Sonus Faber heeft toch ook een dip in de frequentie karakteristiek. Daarom werken deze speakers nooit vermoeiend en klinken ze m.i. geweldig natuurlijk. Zie ook mijn andere bijdrage, maar daar wordt niet op gereageerd. Scherpte zit inderdaad ook vaak in de combinatie van apparatuur, kabels etc.
  9. Ik erger me ook snel aan scherpte in de weergave. Het zat eigenlijk altijd voornamelijk in de speakers. De JMlab profil 5 die ik gehad heb hadden daar ook nogal last van. Deze ingeruild voor Finals 0.4 hybride. Klonk fenomenaal in combinatie met mijn Linn Intek versterker en Marantz CD94mkII. Nog beter werd het met de Linn Genki CD speler die ik nu nog steeds tot volle tevredenheid gebruik. Zeer muzikaal en geen spoor van scherpte. Heb ook wel een buizen geprobeerd maar vond dit helemaal niet in combi met Finals. De Finals hebben plaats gemaakt voor Translator Heliodoors i.v.m. hoge kosten folies Finals. Ook de Translators waren vrij van scherpte. Heliodoors sinds half jaar weg en vervangen door BNS sds-80, bij weinig mensen bekend maar toch fraaie Nederlandse speaker in China gemaakt. Zijn iets transparanter dan de Translators maar niet scherp. Mijn conclusie is dat je met Linn heel goed kunt combineren, heerlijk levendig en muzikaal. Sonus Faber klinkt ook grandioos i.s.m Linn. Nu weten jullie meteen wat voor set ik heb. opmerkingen zeer welkom.
  10. Analytisch is voor jou dus gelijk aan scherp? Is verkeerd overgekomen. Wat ik bedoel is dat fabrikanten vaak schermen met termen als analytisch, maar dat het dan vaak niet zo is, maar het scherp klinkt. Overigens vind ik wel dat erg analytische speakers toch ook vaak aan de scherpe kant klinken.
  11. Tsja, er is al veel over gezegd, maar ik kan het helemaal onderschrijven dat veel sets te scherp klinken. Als voorbeeld noem ik Focal, klinken vaak erg analytisch (lees scherp), terwijl JMlab dat vroeger toch veel minder had. Ik heb het idee dat het meer in speakers zit dan in de rest van een installatie. Daarom ben ik persoonlijk erg gecharmeerd van Sonus Faber, die hebben naar ik meen ook een dipje rond de 3000hz. Deze luidsprekers vermoeien ook totaal niet en kunnen toch heel mooi gedetailleerd en ruimtelijk klinken, mits goed aangestuurd. Blijkbaar is het commercieel interessanter om de boel scherp te laten klinken.
×
×
  • Create New...