
Laurens
Members-
Posts
26 -
Joined
-
Last visited
Never
Social Media
- Website URL
-
ICQ
0
-
Wat is er zo speciaal aan de versie met metalen a/b ? (tov de versie met de plastic a/B)
-
Ik denk dat je suggestie om een standaard gebalanceerde pre te gebruiken de handigste oplossing is. Daarmee sluit je dus gewoon de Array uit.. geen probleem toch? Het is vast een hele mooie pre, maar het lijkt me dat er genoeg alternatieven op de markt zijn.
-
De ARC LS2B heeft alleen een phase splitter voor de gebalanceerde uitgang (intern is deze hele versterker single-ended, zie het gebruik van 1 dubbeltriode voor beide kanalen tegelijk). Trafootjes zitten hier ook niet in. Ik heb nog ergens een schema van de LS2B liggen.
-
Gebeurt dit allemaal om de interne phase-splitter van de Aragon te omzeilen? Is die dan z
-
Weet ik wel, maar ik doel op je omrekenformules enzo die maximaal gunstig richting de spl/w/m zijn gemaakt (de impedantie bij 1kHz is vrijwel nooit lager dan de 'nominale' impedantie).
-
Rendement hangt inderdaad samen met de impedantiecurve. De door Pjotr verdedigde spl/w/m norm geldt in feite alleen op een bepaalde frequentie (meestal 1 kHz). Het is best mogelijk dat bij een andere frequentie (zeg 60Hz) tweemaal zoveel vermogen nodig is voor de genoemde geluidsdruk. De gevoeligheidsnorm van spl/2.83V/m heeft hier in principe geen last van. Zolang de versterker 2.83V levert, zal bij elke frequentie de geleverde geluidsdruk min of meer gelijk zijn aan de fabrieksopgave. Avalons hebben een zeer gecontroleerd afstraalgedrag. Meestal wordt een speaker hierdoor minder afhankelijk van de opstelling. Een grote speaker in een kleine kamer werkt echter meestal niet, dus ook niet bij Avalon. Je hoort op een Avalon al snel beperkingen in de andere componenten, maar ze zijn zeker niet moeilijk aan te sturen.
-
Ik heb nog speakers van Goldmund en had er vroeger een DAC van. Beide zijn geweldige apparaten. Ze zijn ook 'anders' dan alle andere merken, die werken met standaard opamp schema'tjes en BB of Crystal dacs. Dat maakt ze dus ook duurder (iets nieuws maken is natuurlijk duurder dan iets anders kopieren). Volgens mij is de prijs/kwaliteit verhouding van het spul gewoon in orde, in ieder geval minimaal marktconform. De Goldmund Reference draaitafel heeft momenteel misschien niet een goede prijs/kwaliteitverhouding, maar dat is nooit de bedoeling geweest. Een McLaren F1 is ook te duur, maar tegelijkertijd wel een inspiratie voor andere fabrikanten. De andere Goldmund draaitafels waren voor zover ik het kan inschatten gewoon fatsoenlijke draaiers voor het geld, helaas niet veel meer dan dat.
-
Mocht je 2ehands willen overwegen, dan voldoet de AP Virgo wel zo'n beetje aan je omschrijving.
-
Even als korte aanvulling: Als je versterker spanningsgelimiteerd is (zoals de meeste transistorversterkers) dan is de handigste norm de SPL/2.83V/m waarde, als je versterker stroomgelimiteerd is (zoals vroeger, buizenversterkers enzo) is de handigste norm de SPL/w/m waarde.
-
De rechter Het is nu opgelost, dus je kunt er nu niks meer van merken. De Goldmunds zijn ongeveer evengroot, maar het is een behoorlijk ander ontwerp. Ik heb hier geen moeite mee in mijn ruimte. Ik moet wel vrij dicht op de speakers zitten (ong. 3m), maar de ruimte zelf is ongeveer 7m bij 3.5m. Ik heb deze speakers gekocht op de dag dat ik de ALR's verkocht. Zelden een speaker gehad die me zo goed beviel.
-
De middenkamer kon via de middentoner weer geseald worden. Het was gewoon een productiefoutje waarbij de lijm die de koker met de achterkant van de speaker moest verbinden niet goed aansloot. Hierdoor was er een open verbinding tussen de middenkamer en de baskamer. De grote drukverschillen in de baskamer kwamen dus ook in de middenkamer en bewogen de midrange mee. Volgens mij heb ik met 1 of andere kit de boel weer luchtdicht gemaakt.
-
Wat Dirtyherrie zegt is gewoon waar: een Avalon is relatief makkelijk aan te sturen. Je hoeft dus ook niet per se veel duurder te gaan dan de PJ12's, zolang het maar wat beter is. Een leuke buizentrap (vanaf ong. 50W) kon wel eens prima werken op zulke speakers. Avalons zijn volgens mij speakers voor het leven en als je ze je serieus kunt veroorloven, moet je het zeker overwegen. Vooral ook omdat door het zeer mooi gecontroleerde afstraalgedrag de combinatie met de ruimte bijna altijd goed gaat.
-
Ik heb ze gekocht van ene heer Jaap Vleugel uit Amsterdam. Hij heeft ze weer van Harry Weidema uit Veendam. Ik heb ze in November 2000 gekocht. Volgens mij zijn ze van origine van ongeveer begin 2000. In eerste instantie was er een probleempje mee: de middentoner van 1 van de speakers bewoog nogal, terwijl de andere ogenschijnlijk stilstond. Uiteindelijk kwam ik erachter dat de 'kamer' (=papieren koker) van de midrange niet goed afgesloten was aan de achterkant. Nadat dit verholpen was waren ze weer perfect. In mijn ruimte (of met mijn versterker?) kon ik er niet zo goed mee uit de voeten. Vooral het laag was nogal aanwezig. Vandaar dat ik ze verkocht heb. Dit is alles wat ik er van af weet. Gelukkig passen ze wel bij jouw luisteromgeving.
-
Dan zijn we het dus eens Ik zei in een eerdere post al dat sommige versterkers een voorkeur voor 8 ohm zullen hebben. Mijn HT-versterker verdubbelt het vermogen echter al in 4 ohm. Ik denk trouwens dat als je weet dat je versterker eigenlijk liever geen 4 ohm blieft, je er beter aan doet om geen 4 ohm speakers te kopen, ongeacht het rendement.
-
Volgens mij is het zo dat als ik 2 speakers vergelijk die beide een 'rendement' van 90dB/2.83V/m hebben en de ene is 4 ohm en de andere 8ohm, dan is dat voor een fatsoenlijke moderne transistorversterker equivalent. Dit maakt het dus voor de argeloze audiofiel een eerlijke vergelijking. Als de vermogens in dB/W/m zouden worden opgegeven zou het juist misleidend zijn! Met mijn buizeneindtrappen zou de 8 ohm speaker meestal een betere match zijn, maar dat is natuurlijke niet de gemiddelde situatie.