Jump to content

Mountain B

Members
  • Posts

    69
  • Joined

  • Last visited

Social Media

Personal Information

  • Interests
    diversen
  1. "M'n B&W's zijn me iets te omvloerst, alsof er een lakentje over hangt, hoewel ze ook veel dingen heel goed doen" Beste Martin, Je vindt de 804s te omvloerst en dat er een lakentje of gordijntje voor speakers hangt. Bedoel je daarmee dat het geluid in de speaker blijft hangen en dat het laagweergave wollig is? Denk in eerste instantie dat je het niet direct moet zoeken in de luidsprekers maar bijv. in de akoestiek, combinatie van de componenten, CD speler, bekabeling etc. De vorige N804 (1e serie) was al neutraler (lees minder "wollig") dan de oudere matrix serie. Dit is jiuist kenmerkend voor de N804' en. Daarnaast mits goed aangestuurd is het laag, midden en hoog goed in balans van deze speaker. De Array eindversterkers (S1) blinken uit in transparantie, snelheid en homogeniteit. Verwacht niet dat je met deze eindversterker een gigantische geluidsdruk(druk in het laag) kan opbouwen. Daar zijn ze gewoon weg niet krachtig genoeg voor. Met bijv. een Spectral DMA100s gaat je dit niet ook niet lukken. Beetje zonde om voor een vermogen andere luidsprekers te kopen en blijkt dat met de aanschaf van andere speakers het gewenste resultaat achterwege blijft. Gr.tony
  2. Hoi Sofa2007, De laagweergave van de XN125 Evo is gezien de afmeting van het kastje zeker goed te noemen. Wat ik bedoel met gelaagdheid in het laag is - wat je overigens eerder hoort in monitor speakers of vloerstaanders in een hogere prijsklasse mits goed aangestuurd - de definitie in de laagweergave. Voor zo'n speaker vind ik het vrij uniek!! Van de duurdere XN185 was bijv. de laagweergave veel wolliger. De XN270 heeft deze eigenschap ook wel, zij het dat de klankbalans van de XN125 Evo veel evenwichtiger is. Agressief zou ik de XN125 zeker niet willen noemen! Denk trouwens dat de Xavian's icm met de Marantz CD speler en - versterker meer laten horen dan de Studio 2's. Waarschijnlijk iets ruimtelijker en het geluid komt meer los van de speaker. Qua muzikaliteit liggen beide speakers op het zelfde niveau. Wellicht dat de Xavian's iets gedetailleerder klinken. Je zou het eens een keer moeten uitproberen in je thuissituatie. By the way de speakers heb ik beluisterd op een Naim set. Vraag mij niet welke modellen! Groeten, Tony
  3. De Xavian XN125 Evo klinkt zoals Alco al aangaf waanzinnig!!! Deze speaker heb ik mogen beluisteren in vergelijking met zijn grotere en "oudere" broers, XN 185 en 270. Als ik zo moeten kiezen zou ik voor de XN125 Evo gaan. Deze speaker is zeer muzikaal, weet een mooi beeld neer te zetten, hoog en midden is mooi en in evenwicht. Tevens viel mij op dat er een bepaalde gelaagdheid in de laagweergave (uiteraard niet heel diep kan ook niet gezien de afmetingen van dit kastje!) was. De Studio 2SE is ook een heel mooie monitorspeaker. Niets ten nadele van jouw front-end, maar een Studio 2SE kan wel degelijk een ruimtelijk en groots beeld neerzetten, dus ook dat het geluid niet in de speaker blijft hangen. Beide speakers klinken anders. Gevoelsmatig denk ik dat een XN125 Evo een modernere Studio 2Se is. Succes met je keuze. Gr. tony
  4. Hoi Kraus, Je schudt me net wakker. Viel bijna in slaap achter mijn PC. De setup waar mee Symfo en ik de Blueamp hebben beluisterd, is inderdaad een "grote" Acoustic Solid (one to one), een "Zweiphasen-Mikrokontroller-Netzteil", SME3500 en een Benz Micro Ruby 3(low output). Versterking Array S1 (laatste versie) en een Bryston BP25. Speakers B&W Nautilus 805 Signature. Gr. Tony
  5. Als je verder geinteresseerd bent om een CDX2 te beluisteren, dan is het wellicht aardig om deze speler te vergelijken met een CD5X/ Flatcap combinatie. Succes met je zoektocht. Gr. tony
  6. Hallo Hans10 Leuke suggestie, maar de beste persoon vraagt of iemand ervaringen heeft met een Naim CD5X. gr. Tony
  7. Hallo a011996, kijk op het naim forum www.naim-audio.com De oudere CD2 en CDX (CD3, CDI, CDSI en II) hebben ander klankkarakter dan de nieuwere modellen van Naim. Denk niet dat je een CD2 met een CD5x kan vergelijken, zijn 2 totaal verschillende spelers evenals de CDX2. Je geeft het zelf aan dat de CD2 qua ritme en timing niet te kloppen is. Als dat je uitgangspunt is dan wordt het een lastig verhaal. Ik heb een CD5x en een CDX2 wel met een CDX vergeleken. Moeilijk om een winnaar aan te wijzen. Als je gecharmeerd bent van het "oude" Naim geluid, dan zal de keuze den ik vallen op een CDX. (dus ook op een CD2). Groet Tony
  8. Het heeft even geduurd, maar eindelijk de fotootjes. Succes en een groet,
  9. Zoals beloofd onze bevindingen van de BLUE AMP Symfo had verleden week een topic op Hear.nl geopend en hij had gevraagd of er muziekliefhebbers waren in de buurt van Rotterdam, die een voor ons (bijna) allen, een phonoversterker van het nog vrij onbekende merk BLUE AMP, geproduceerd in Duitsland, aan de tand wilde voelen. Na enige aarzeling (want je weet het maar nooit om zo maar vreemde mensen in huis te halen) Symfo een PM gestuurd met daarin gemeld, dat ik bereid was om bij mij thuis de BLUE AMP phonoversterker wilde beluisteren. En ja dat hebben we zeker gedaan!!!! Eergisteren, maandag 11 september, was het zover. Symfo en ik kennen elkaar al vrij lang, namelijk van afgelopen zondag!!! Eerst contact gelegd per email en later telefonisch. :confused: ’s Avonds verschijnt er aan de deur een grote stevige vriendelijke kerel, wonend onder de rook van Rotterdam, en stelt zich voor als Symfo of terwijl Rob. Al snel was het ijs gebroken, aardig wat overeenkomsten wat betreft hobbies, supporter van die voetbalclub uit Rotterdam Zuid die het momenteel voortreffelijk doet, en nog meer van dat soort zaken. Rob vertelt, dat hij al meer dan 15 jaar met die “rotzooi” bezig is. Hij heeft zelf het idee, dat hij momenteel een set heeft waar hij heel oud mee kan worden. Als we naar zijn Avatar kijken, ziet er dat er niet verkeerd uit. Rob gaf aan, dat hij helemaal verliefd was geworden en nog steeds is op zijn speakers, Harbeth Compact 7es2, een vrij grote monitor van (h x b x d) 520 x 273 x 315mm. De grotere broer van de Harbeth HL-P3ES2, die de befaamde Harbeth BBC LS3/5a heeft opgevolgd. In Nederland is de 7es een zeldzame verschijning, maar aan de andere kant van de Noordzee een topper, zowel qua klank als verkoop. Na de doos opengemaakt te hebben, zien wij een zeer mooi afgewerkte kast waarop staat BLUE AMP mc-mm dual mono pho preamplifier model SURZUR. Rob heeft van de fabrikant ook wat folders gekregen. De folder meldt dat er allerlei mooie technieken zijn toegepast. Waar het ons om gaat is of die muziek maakt ja of de nee!!! Ik zie in de folder dat e.e.a. is te configureren; Switchable input impedance – 100R – 500R -1000R Input capacity 220 pF/ 440 pF – switchable MC/MM 60/40 dB Gain kan worden gereduceerd met 6 dB Balanced inputs (met verloopstekkertjes voor cinch) Unbalanced inputs Ik heb nog op Internet nagezocht wat dit zou kunnen betekenen, maar veel verder dan een bepaalde warme vakantiestreek in Frankrijk kom ik niet. Tevens treffen wij in de doos aan een voeding met een mooie transparante kabel om aan te sluiten op phonoversterker. De fabrikant heeft ook een paar draadjes met een weerstandje bijgevoegd om mogelijk ruis, die tijdens het installeren zou kunnen ontstaan te elimineren. Alles is netjes voorzien van een duidelijke gebruiksaanwijziging. Let’s GO!!! De gebruiksaanwijzing meldt, dat de SURZUR minimaal 30 minuten nodig heeft om zijn kunsten te vertonen. Dus wat let ons om de installatie aan te zetten en een paar CD tjes te draaien en even later wat LP’s op te zetten. Als referentie phonoversterker gebruiken we een EAR834P, die voorzien is van JJ Electronic ECC803S buisjes. Met alle respect voor de standaard configuratie of wellicht dat ik mensen nu tegen het zere been schopt, maar het verschil tussen de standaard meegeleverde buizen en bijvoorbeeld de ECC803S buisjes scheelt bijna een dag en een nacht. Ook Haudio heeft de EAR uitgebreid aan de tand gevoeld en helaas heeft de EAR hem niet kunnen bekoren met de standaardbuisjes. Rene van Es heeft een recensie geschreven op hifi.nl en hem was eigenlijk dezelfde mening toegedaan. http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2684 In de tussentijd is de BLUE AMP aardig opgewarmd, zo te zien is de blauwe kleur van het ledje al duidelijker dan een driekwartier geleden. We sluiten de BLUE AMP aan op de voorversterker, als interconnect wordt er een Siltech Sq 88 Classic MK1 gebruikt. Door velen gehaat en vertroeteld!! Een eindversterker uit Nederland, een draaitafel van duitse makelij met een engelse arm, de naald van een zwitserse fabrikant en een paar engelse monitor speaker zorgen voor de rest. Rob en ik zijn klaar voor de strijd en positioneren ons voor hetgene wat gaat komen. We beginnen met een nummer van Sara K, welke audiofiel kent haar niet!, titel All your love (turned to passion) van de LP Water Falls, een dubbelalbum van 180 grams afkomstig van het bekende Stockfish label. Eerst met de EAR834P(EA) beluister, later met de BLUE AMP (BA). Eerste indruk is zeker niet negatief, maar de stem van Sara klinkt op de BA wat vlak, neiging tot felheid, afbeelding is vrij smal, daarentegen plaatst het mooi, details zijn goed te volgen en de lucht om de stem en instrumenten zijn mooi in proporties. Desalniettemin heeft het op het eerste gehoor toch iets zakelijks. De EA klinkt veel voller, meer warmte en de betrokkenheid is duidelijk meer aanwezig. Het bekende voetje!! Is duidelijk in het voordeel van de EA (1-0). Kortom niet slecht maar we vallen beiden niet van onze stoel. EN TOEN!! Nog een paar LP’s geluisterd met de EA, diverse platen zoals Herman van Veen, een dubbelaar gevonden in de kringloopwinkel van het bekende Harlekijn label. Toch maar weer de BA aangesloten, Sara K opgezet ten tweede male. Allebei in de starthouding, en wat er toen gebeurde. Ja daar werden Rob en ik best wel stil van. We keken elkaar aan en hadden allebei zoiets van is dit de BA, die wij een kwartiertje geleden hadden gehoord met de daarbij behorende kritische noten. Van scherpte was absoluut geen sprake meer van, Sara had veel meer lucht (nog meer!!) gekregen en de instrumenten sprankelden veel meer. Podium en plaatsing was ongekend. Veel diepte informatie, ik had zelfs de neiging om bij wijze van spreke bij de buren naar binnen te kijken. Alle ingredienten waren aanwezig voor voldoende luistergenot, veel detail zonder clinisch of te analytisch, neutraal maar absoluut niet saai en bovenal lekker muzikaal. Kortom briljant. (tussenstand EA – BA 1-1) Ik was reuze benieuwd naar een wat oudere opname van Paul Simon, van zijn gelijknamige album Graceland, het nummer Graceland uit 1986. Vaak heb ik dit nummer gehoord, ook bij mij thuis trouwens, en vond dat de zang van Paul en de instrumenten als een soort van opeenhoping van niet aanwijsbare zaken, zijn stem stond nooit los van het geheel. De kleine BA maakt er echt een gewoon een feest van. Alles was veel duidelijker waar te nemen, dan dat ik ooit eerder had gehoord, drums, percussie, bas, guitar, Paul, alles was gewoon te volgen zonder dat je je ooit maar ervoor hoefde te inspannen. Ik heb dit nummer nog nooit zo horen swingen. Klonk veel ritmischer, dan dat het ik totnog toe had gehoord. Mijn mond viel toch wel open van verbazing. Graceland kreeg voor mij toch een extra dimensie erbij. Op CD vond ik het album van Janis Ian, Breaking Silence geweldig klinken. Rob had deze op LP en nog wel een 180 gr. versie. Helaas was deze versie dusdanig prijzig, dat hij van zijn vrouw voor straf
  10. Hoi Kraus en Haudio, Gisteren heb ik Symfo gesproken., binnenkort prikken we een datum. Ik heb hem gevraagd in welk prijssegment de bewuste phonotrap moet worden positioneerd. Model 42 kost 4900 Eurootjes!!! Het model, welke Symfo in zijn bezit heeft, zou prijstechnisch interessanter moeten zijn. Ik ben benieuwd. Gr. Tony
  11. Haudio ik wil je niet teleurstellen of misschien wel een plezier doen , op de andere arm, een RB250, is een Zyx RS30 gemonteerd. Met alle liefde wil ik daar voor jou ook wel de Blue Amp op aansluiten. Gr. Tony
  12. Hallo BellaVista en Arden, Enige tijd geleden heb ik contact gehad met de dealer/leverancier van de Allard. Wat ik ervan begrepen heb, is dat ze de Pass Xono als referentie hebben gebruikt om deze phono pre te bouwen. Kijkend naar prijsverschil is er iets voor te zeggen, naar het fysieke gedeelte zeker niet. Gr. Tony
  13. Vond het erg gezellig. Goed georganiseerd. Leuk om links en rechts muziek te luisteren. Denk niet dat je tijdens deze dagen als een kritische luisteraar moet gaan rondlopen om de apparatuur te boordelen. Gewoon lekker een beetje rondhuppelen en "socializen". Henk en Aida bedankt voor jullie gastvrijheid en tot de volgende keer. Gr. Tony
  14. Als ik kijk naar de set van Chris valt er veel meer uit te halen dan de Transrotor, SME, Array en de Goldring, zonder dat hij daarvoor meteen diep in zijn buidel hoeft te tasten. Suggestie; Array phonotrap is een mooie trap maar zoals eerder aangehaald, net zo neutraal als de Zwitsere bank. Kan voor verscheidene mensen (inclusief mijn persoon) saai klinken. Voor minder geld qua phonotrap zijn er denk ik mooie combinaties maken met een beter element dan de Goldring Eroica LX. Sodejuu gaf aan dat hij in de beginfase, net als ik, ook niet echt enthousisast was over de Goldring Eroica LX. Maar goed in zijn prijsklasse is het best wel een goed element. De Array verdient zeker beter, maar ik denk om binnen een bepaald budget te blijven, dat bijv. Een Lyra Argo of zelfs een Helikon, of andere (top) elementen heel goed te combineren zijn met phonotrappen die beduidend muzikaler en meer swing hebben dan de Array en tenslotte ook goedkoper zijn. Denk bijv. aan een paar produkten die door Haudio worden geleverd of een Ear 834P met optionele 3xSiemens 12AX7/ ECC83 buizen (daar heb ik mijn Array phono voor weggedaan), Roksan, etc. Met de Benz Ruby 3 en een SME 3500 heb ik overigens zelf goede ervaringen mee. Als ik kijk naar de set van Chris valt er veel meer uit te halen dan de Transrotor, SME, Array en de Goldring. Vraagje Haudio; "De Cdspeler Copland CDA 822 klinkt beter" Jij geeft aan dat de CD speler van Chris beter klinkt dan zijn platenspeler. In welke context moet je dat plaatsen? Waarom probeert hij eerst niet wat andere phonotrapjes en dat als basis te gebruiken voor eventueel een ander element. By the way ik weet uberhaupt niet of hij wel of niet tevreden is over de Array phono. gr. Tony
  15. Ik denk dat tenminste 3 op de 5 mensen, die een knappe (lees dure) platenspeler en een knappe (lees weer dure)cd of combispeler hebben, vaker lp's draaien dan cd's. Zonder dat ik hiermee impliceer, dat het een beter is dan het ander! gr. Tony
×
×
  • Create New...