Hans
Members-
Posts
584 -
Joined
-
Last visited
Social Media
- Website URL
-
ICQ
0
Personal Information
-
Interests
Audio
-
Beste forummers, Nu de digitale televisie aan een kleine opmars is begonnen, ontstaat de vraag of de aanwezigheid van zo'n digitale decoder plus antenne in de kamer waar de audio-set staat, invloed kunnen hebben op het geluid van de laatste. Zelf heb ik er absoluut geen idee van, maar wie weet is er iemand op het forum die hier iets verstandigs over kan zeggen.
-
Het ligt er maar net aan hoever je terug gaat met je door de berichten te laten leiden. Toen de VPI Scout een jaar of drie geleden uitkwam, werd hij in verschillende tijdschriften besproken als de beste draaitafel die er voor die prijs te krijgen was. Verder sluit ik me helemaal aan bij marc b. Het totaal van loopwerk, arm en element bepaalt de klank, en dan kan een geheel waar theoretisch iets discutabel aan is, best eens beter klinken dan iets dat aan alle regels voldoet.
-
De eerdere draad hierover heb ik niet gelezen. Wel de bovenstaande bijdragen, waaruit blijkt dat enkele posters het artikel waarover het gaat niet hebben gelezen. Er staat namelijk heel eenvoudig in dat de GRONDSTOF voor vinyl over een paar jaar niet meer door de olieindustrie wordt geleverd cq MAG worden geleverd, oa uit milieu-overwegingen. En als het materiaal vinyl er niet meer is, houdt het gewoon op. Al is er natuurlijk nog veel tweedehands.
-
Beste Kraus, Wanneer je na alle investeringen die je opsomt nog niet kan genieten van het 'magische' vinylgeluid, is er iets heel erg mis. Van het echte vinylgeluid kan met wat mazzel al genoten worden voor 5 euro op de rommelmarkt. Alles wat daar bovenop komt is verfijning van hetzelfde. Het 'andere' van het vinylgeluid - of het beter is of niet is weer wat anders - is al op de goedkoopste draaitafel te horen. Die vijf euro verzin ik niet, ik kan me een Koninginnedag van een paar jaar geleden herinneren, toen had de vrouw van Erik Kleinsmit een pickup op straat gekocht en was Erik dolenthousiast over de klank. Het was geloof ik zelfs maar 2 of 3 euro. Zelf heb ik nu een VPI Scout, maar de ouwe Technics met element van 50 euro die ik eerder had, had 'het' ook. Als ik het zo lees wordt het voor jou tijd om te downgraden in plaats van er n
-
Hallo Ren
-
Kerstgedachte: Zouden degenen met de voorbarige conclusies zich nou niet eens af kunnen vragen: is Henno soms al een half jaar dood? Zou zomaar kunnen. Zit hij al driekwart jaar in een psychiatrische inrichting (heb ik eens meegemaakt bij een kennis die 'verdwenen' was). Ligt hij in coma na een mislukte hernia-operatie? Er zijn vele mogelijkheden. Het is toch wel verbazingwekkend dat van al degenen die Henno zo leuk vonden - of zelfs maar gewoon iets van hem tegoed hebben - er niet
-
Wordt hier niet een beetje overdreven? Steeds andere merken pushen? Volgens mij heeft More Music vanaf het begin Spectralversterkers, Avalonspeakers en MIT-kabels als 'core-business' en doen ze daar nog steeds in (al is Siltech naast MIT gekomen). Prijzen hoog houden? Spectral en Avalon bepalen denk ik toch echt zelf de prijzen. Een tijdje geleden moest ik voor een kleine reparatie bij Rhapsody zijn. Ik heb er drie uur met een van de medewerkers zitten praten over zijn idee
-
Hallo alodis, Met al te oude transistorversterkers zou ik toch voorzichtig zijn. Bryston kan wel twintig jaar garantie geven, en waarschijnlijk functioneert alles bij een Bryston van twintig jaar nog steeds vlekkeloos, maar ik denk dat de geleerden het er wel over eens zijn dat de geluidskwaliteit dan minder is dan toen hij nieuw was.
-
Hallo Tony, Ik bedoelde niet te zeggen dat er in Audiopauls bespreking iets over de Spectral wordt gezegd. Het was alleen maar mijn eigen indruk naar aanleiding van het geheel dat ik zag en de foto's. Zie persoonlijk bericht.
-
Hi Luxman, Ik vertel maar wat een dealer mij heeft verteld, maar niet de eerste de beste (Rhapsody in Hilversum). Zelf kan ik me ook wel voorstellen dat de afscherming naar boven minder is dan naar onder. Tenslotte hebben ook de de duurdere CD-spelers aan de onderkant wel een plaat van vele millimeters dik, maar aan de bovenkant een kast van een millimetertje. Maar goed, zelf kan ik het allemaal niet bewijzen. En het is ook alleen maar belangrijk bij apparatuur die voor zulke invloeden van buitenaf gevoelig is. Wat bij een tuner best zo kan zijn. Gevoeligheid bestaat misschien ook niet zozeer bij de goedkopere apparatuur, maar juist bij de peperdure, zoals Spectral: klinkt uitstekend maar is hypergevoelig voor externe invloeden. De gebruiksaanwijzing van Spectral zegt bv dat er minstens 60 cm (!) tussen moet zitten wanneer de voor- en de eindversterker boven elkaar staan. Die kun je absoluut niet op elkaar stapelen. (Wat mij trouwens doet denken aan een bespreking van Audiopaul, waarin hij een set bezocht met een Spectral voor of eind erin. De eigenaar daarvan gaf er geen blijk van te beseffen dat zo'n Spectral met zijden handschoentjes behandeld moet worden. Het zou mij niet verwonderen dat de matige prestatie van zijn set ook daardoor kwam).
-
Ome Henk heeft natuurlijk gelijk: je moet een plaat talloze keren kunnen draaien als de naald maar goed is en alles goed wordt onderhouden. Maar er zijn wel uitzonderingen. Vorig jaar kocht ik de nieuw uitgebrachte elpee Elephant van de White Stripes. Hij was smetteloos toen ik hem de eerste keer draaide, twee keer later kraakte hij zo dat het niet meer om aan te horen was. Waarschijnlijk slechte kwaliteit vinyl of zo.
-
Hi Rockie, Tussen verschillende onderdelen van een set kan interferentie bestaan, dus stapelen is een noodoplossing. Iets grotere afstand is altijd beter. Verder hebben techneuten die er meer van weten dan ik mij uitgelegd dat een CD-speler vooral naar boven toe kan interfereren met naburige apparatuur. Dus iets wat daar gevoelig voor is kan er beter onder dan boven staan.
-
Hoe krijg ik oude opnames goed aan het klinken ?
Hans replied to caramba65's topic in Audio verleden
Hallo Caramba65, Volgens mij raak je met je vraag aan een pijnlijke kant van het hele High-end gebeuren: je kunt nog zoveel geld uitgeven aan een set, met een slechte bron, zoals een slechte CD, blijft het tobben. Sterker, een slechte CD klinkt op een high-end set slechter dan op een doorsnee-installatie. Dat is geen speciaal probleem van jou thuis, volgens mij is dat een algemeen verschijnsel. Logisch: een goeie installatie versterkt zowel de goeie als de slechte eigenschappen van een CD, een mindere set brengt alles terug tot de grootste gemene deler, zodat een goeie CD minder klinkt en een slechte nog heel aanvaardbaar lijkt. Misschien helpt zo'n Musical Fidelity buizentrapje wel, al is 'warm' volgens de principes geen high-end. Maar het heeft weinig zin steeds meer uit te blijven geven om het probleem op te lossen. Het is wel vloeken in de kerk, maar Manus zijn voorstel om er een mindere set bij te nemen is niet eens zo gek. Een andere oplossing is er grammofoonplaten bij te nemen (genoeg keus uit de jaren zeventig en tachtig). Niet zelden zijn die beter dan de CD's waarop ze zijn overgezet. Verder klinken ze ook vaak beter, niet omdat ze technisch perfecter zijn, maar omdat ze de nadruk op een goeie weergave van het middengebied leggen en de gebreken in het hoog en laag minder benadrukken. De tegenstanders zeggen dan dat vinyl dus alleen maar beter l -
In de Nederlandse high-end hoek zie je de Japanse merken weinig: Sony, Accuphase, TEAC etc. Toch is het bv in Duitsland heel anders. Neem de Audio-Bestenliste. De topvijf van beste CD-spelers op hun lijst is: 1) dCS (35.700 euro...), 2) Accuphase, 3) Sony, 4) Accuphase 5) Mark Levinson. Bij de ge
-
Toch zijn die SACD's weleens ergens goed voor. Sommige platenfirma's nemen de moeite een hele nieuwe mastering te maken en bij een hybride CD/SACD wordt daar dan ook de gewone CD-laag beter van. Analogue Productions in de States geeft bijvoorbeeld een aantal jazz-classics opnieuw uit en die zijn alleen voor de CD-laag al de moeite waard om te kopen. Wel aan de dure kant, maar dan heb je ook wat.