
LaMa
Members-
Posts
461 -
Joined
-
Last visited
Social Media
- Website URL
-
ICQ
0
-
Wie helpt mij aan HDF(high density fiber)
LaMa replied to andromedaaudiodesign's topic in Audio verleden
Tsja, da's nu juist waar de vakman zich onderscheidt van de amateur, als je niet zelf je kasten bouwt zul je ook nooit de fijne kneepjes onder de knie krijgen. Ik snap nu ook waarom je pers -
Wat zat er origineel in het filter? Ik deel jouw ervaring met "betere" componenten alleen de stap is niet zo groot als jij nu beschrijft. Tenminste als er in het originele filter MKP condensatoren en fatsoenlijke luchtspoelen zaten. Mijn ervaring is dat een goed filter net dat beetje extra meer krijgt qua detaillering en natuurlijkheid, maar meer ook niet. Ook bepalen de overige componenten in je systeem of je het terug hoort. Het is m.i. het laatste beetje wat er nog uit te halen valt.
-
Het is misschien ontnuchterend maar veel speakers hebben een terughoudendheid in de midband, zodat het mid wat "voller" lijkt te klinken en het hoog meer "air" lijkt te hebben. Daarnaast lijken bijna alle amerikaans speakers wat meer laagenergie hebben ingebouwd om te optimaliseren voor de Amerikaanse situatie (houtskeletbouw en grote woonkamers). In de Europese ruimtes leidt dat vaak tot een ietwat geprononceerd laag. Hoewel het puur speculatie is van mijn kant denk ik toch dat het de speaker is, om zeker te zijn kan je de speaker midden in de kamer zetten en nogmaals de meting on axis herhalen (een kanaal).
-
Met mijn BUC kom ik ook een heel end. Trouwens, Pjotr, welke software gebruik je met je PC? Ik heet dan misschien geen Pjotr, maar voor de pc zijn er verschillende software pakketten beschikbaar. Van de gratis pakketten is ARTA veruit het beste. Tot voor kort had je niet zoveel functionaliteit voor nop. Een ander veel gebruikt stukje software is speakerworkshop al is deze niet zo gebruiksvriendelijk. Mocht je er wat geld voor over hebben dan is ETF de meest ideale oplossing voor de gebruiker die vooral akoestiek metingen wil uitvoeren Als je serieus aan de slag wilt met het ontwerpen van luidsprekers (kast/scheidingsfilter en metingen) en daar wat knaken voor over hebt dan is Soundeasy een prima keus. Echter voor het uitvoeren van consistente en gecalibreerde metingen vergt het wat meer investeringen in een goede meetmicrofoon en data aquisitie hardware (bijv. Clio of Praxis). EDIT: ik zie nu dat ARTA tegenwoordig geld kost (de pre-release was gratis) echter de demo versie biedt dezelfde functies, maar dan kan je niets opslaan.
-
Wil jij zeggen dat in de Avalon Eidolon ze beter de C95 dan de C79 hadden genomen? In een drieweg vind ik een 13 cm juist ideaal, gecrossed rond 300 Hz. Je hebt dan ook wat meer vrijheid in het overnamepunt voor de tweeter. Er zijn wat uitzonderingen, zoals de meest luxe B&W mid en wellicht de 18 cm Audio Technology driver die zeer gecontroleerd opbreken met goed afstraalgedrag naar het hoge midden toe. Wat open baffle betreft vind ik dat je een goed punt hebt, dan ontkom je niet aan een grotere midwoofer en zou ik meteen minimaal richting 20 cm gaan. Dan komt inderdaad misschien toch een middome die het echt goed doet in beeld. Hoewel het wel zo is, dat als je het filter goed ontwerpt, dat je zelfs in die gevallen met een 25 cm dome tweeter weg komt. Het is geen wetmatigheid, iedere ontwerper heeft zo zijn eigen set van compromissen, maar ik denk idd dat de Eidolon met een grotere mid een beter alternatief zou kunnen zijn. Dan heb je in feite een Kharma speaker te pakken ... Echter bij Kharma filteren ze soms volgens 2.5 principe waarbij de 17 mid in de gesloten behuizing met 12 dB/octaaf aankoppelt aan de woofer. Met een 17 cm mid houd je gewoon alle opties open. Ik vind de koppeling van laag naar mid allesbepalend in het welslagen van een 3weg ontwerp. Helaas heb ik van Avalon alleen de Isis gehoord en van Kharma alleen de 3.2 dus een echt vergelijk heb ik niet. Behalve dat in de Isis je duidelijk de mid hoorde bundelen (C90). En in de Kharma het mid dicht liep door IMD van de te laag afgestemde BR poort. Al met al vind ik van de fabrieksspeakers de Vivid de betere keus. Voordat iedereen nu over mij heenvalt ik wil alleen maar duidelijk maken dat ook de duurste merken zich moeten conformeren aan de natuurwetten. En de exotische merken vaak geneigd zijn tot een compromis wat afwijkt van neutraal of een specifieke housesound.
-
Ik denk dat de "gewone" dome tweeters van 25 en 28 mm zo goed zijn geworden dat er niets meer tussen hoeft. Een moderne dome gaat makkelijk tot 2 kHz en als je een beetje je best doet dan kan je ook nog wel op 1,5 kHz crossen. Daarmee komt bijna iedere 17 cm wel in bereik. Voor de aankoppeling van de 3e woofer in een 3weg is een 17 cm veel vriendelijker dan een 13 cm of zelfs een dome. De woofer mag een beetje helpen om de bafflestep van de mid te compenseren, maar moet m.i. niet te hoog in freq. doorlopen. Zeker met de open baffle rage van tegenwoordig is er geen vervanging voor conusoppervlak . Dat brengt me op een idee: Een 10" mid aan een middome met daarboven een bandtweeter/magnetostaat. Wat betreft huidige dome tweeters als het softdome moet zijn dan is eigenlijk alleen de MDM55 uit de Morelstal een optie, tenminste als je geen ATC geld hebt (hebben er maar weinig). De nieuwe Dayton is veelbelovend, maar als de productiekwaliteit zo goed (of liever waardeloos) is als van de andere uit de RS serie dan houd ik mijn hart vast. Consistentie in kwaliteit is lastig (de RS28 tweeter had issues en uit de 4 RS180 drivers die ik heb is er 1 met een hardnekkige resonantie bij 300 Hz). In de nieuwe Vivid (van Laurens Dickie) kom je nog een middome tegen. Ik heb de grootste gehoord en ik moet zeggen deze klinkt niet verkeerd. Uit een kort gesprek met hem leert dat hij neodym icm met een nieuwe membraam geometrie en hoogwaardig alu gebruikt om de eerste break up van de 50 mm dome tot 18 kHz uit te stellen. Kortom hij mag zo een paartje opsturen
-
Ik heb ooit eens een opengewerkt MIT3 kastje gekregen, daar zaten 2 kernspoeltjes in. De kabel had vier aders die parallel stonden (2 dikke hoofdaders en 2 bypass aders die slechts ~0,7 mm2 waren), er stond slechts een spoel in serie van een van de bypass aders en de ander parallel. Er is nergens een condensator te bekennen. De waarde van de grote spoel was ~1.4 mH de klene 0.066 mH. Wat betreft kwaliteit van de spoelen die is matig 1mm draad op de grote spoel en <0,4 mm op de kleine. Elektrisch schema kan ik niet zo snel tekenen alles was al losgetrokken en het is lang geleden.
-
Ik heb de kleine broer van de parsifal gehoord. En heb andere speakers beluisterd met de audiotechnology drivers (zoals door Verity gebruikt) en kan slechts zeggen dat deze speakers zeker het beluisteren waard zouden kunnen zijn.
-
Wat is je budget? Hoe ga je deze boekenplankspeakers opstellen? Wanneer je een stand gebruikt die een redelijk eind (zeg zo'n 50 cm vanaf achterkant speaker tot achtermuur) de kamer in staat. Dan zou je een BR poort aan de achterzijde kunnen overwegen. In alle andere gevallen toch voor een gesloten concept of een poort aan de voorzijde kiezen. In het commerciele domein zijn monitor audio en paradigm aan te raden, echter wanneer je een beetje handig bent, dan zou ik ook eens in het zelfbouw wereldje rondneuzen. Oh ja, zoals altijd: eerst met eigen oren luisteren voordat je tot aanschaf overgaat.
-
kies je materialen uit op wat je wilt bereiken. Houd in de gaten dat stijfheid en sterkte twee wezenlijk andere begrippen zijn. En dat demping in een materiaal een functie is van de elasticiteitsmodulus (stijfheid) en de dichtheid. Het verdichten van zand is nu precies datgene wat je NIET moet doen, je verhoogt immers daarmee de dichtheid en de stijheid wat je precies niet wil om je dempingseigenschappen te halen. Tevens is de hoeveelheid demping die bepaalde materialen kunnen behalen een functie van de spanningstoestand (kracht per oppervlak), dit is logisch aangezien van bijvoorbeeld zand de stijfheid weer een functie is vande spanning. Daarmee is het cirkeltje weer rond. Daarnaast zijn al die overkill oplossingen met M48 draadeinden echt overkill, daarmee zet je een damwand op zijn plaats (of niet zoals onlangs in A'dam) maar zet je geen Hifi-rack mee in elkaar. Het totale gebrek aan mechanisch en materiaaltechnisch inzicht van sommige commerciele producenten verbaast me iedere keer weer
-
Hoe regelt die cd-speler het volume? Is dat in het digitale of in het analoge domein? Je kan namelijk resolutie weggooien als het volume in het digitale domein wordt geregeld.
-
Ik heb in het verleden als arme student ook een NO dac gebouwd met een enkele 1543, vergeleken met de TNT-convertus DAC is deze wat minder forward en wat losser in de bas. Echter in beide gevallen een hele muzikale en natuurgetrouwe weergave. Daar ik zelf een buizenbak heb met een uitgangstrafo heb ik niet zo veel last van die hoogfrequente rommel. In vergelijk met een goede implementatie van een "normale" dac met oversampling, zoals de Benchmark slaan deze dacjes echt geen slecht figuur. Maar puur op detaillering en extensie kunnen ze het niet bijbenen. Momenteel is er een hype op internet van alles wat uit Hongkong (dit dacje en de Zhalou sp?) of mainland china komt. Echter ik vermoed dat dit semi-profi gebouwde DIY ontwerpen zijn, die niet noodzakelijkerwijs de heilige graal zijn die ze zeggen te zijn.
-
Onzin. Juist het argument dat een dode akoestiek onaangenaam in is te vertoeven, is heel relevant in deze topic. Immers wordt het dan juist lastig zowel de 'aangenaamheid' en de geluidskwaliteit beide zo goed mogelijk te krijgen. Een hoofdtelefoon vormt, zoals eerder gezegd, de referentie voor de geluidskwaliteit. Het is het perfecte instrument om de aard van vervorming als veroorzaakt door de akoestiek te karakteriseren, inclusief de hoorbaarheid ervan. Beide zaken zijn zeer ontopic. Het bovenstaande is niet mijn mening. Dat is een feit. Dat voor luidsprekers dezelfde "regels" gelden als voor muziekinstrumenten, is volledig onjuist. Ook dat is een feit. Beide zijn inderdaad geluidsbronnen, maar ze stralen op totaal andere manier hun geluid af, en ze produceren ook verschillende geluiden. Voor totaal verschillende gevallen gelden niet dezelfde regels. Een bepaalde mate aan reflecties toevoegen aan het geluid dat uit luidsprekers komt, heeft slechts met meningen te maken. Niet met "regels". Ik neem aan dat we dit nu toch wel duidelijk hebben. Voor het geval het je ontgaan is, een hoofdtelefoon heeft ook een "kamer resonantie" de holte tussen de schelp van de de koptelefoon en je oorschelp. Deze frequentie ligt ordes hoger dan van een woonkamer, maar is er wel degelijk. Ik zou om die reden een koptelefoon dus niet klakkeloos als referentie aanhouden. Je haalt dan misschien de akoestiek van de woonkamer uit de vergelijking, maar vervangt deze door een andere "onzekere" randvoorwaarde, namelijk bovenstaande situatie. Ik ben het niet met je eens dat er voor elke situatie andere regels gelden, zowel de instrumenten als de luidsprekers moeten aan de zelfde basis vergelijkingen van de natuurkunde voldoen. Ik zou daarom willen vragen om je "regels" en "feiten" ietwat uit te werken, aangezien ze nu niet veel meer zijn een mening en daar ben je nu net zo'n groot tegenstander van
-
Het ligt wat genuanceerder, datgene wat HH voorstelt is een gesloten kast met een high pass (bestaande uit 470 uF) op de breedbander. Hierdoor laat de speaker zich in een kleinere kast tot lagere frequenties dwingen. Dit gaat wel ten koste van het rendement. Door de baffle precies breed genoeg te maken kan je het verloop van 2pi naar 4pi afstraling en de daarmee gepaarde reductie in output op de luisteras (de beroemde bafflestep) precies zo leggen dat je het dipje onaangetast laat, maar de frequenties onder de frequentie waar deze dip ligt al wel reduceren door de bafflestep. M.a.w. je "boost" het dipje niet, maar reduceert de frequenties eronder. Daardoor heb je een netto een smooth verloop over. Er zijn wel wat vuistregels op internet te vinden voor het bepalen van deze frequentie, echter die zijn sterk vereenvoudigd. Ik zou gaan meten op een proefbaffle. Theorie over speakerbouw is niet 123 samen te vatten, maar om ietwat gevoel te krijgen voor de afstemming van een driver raad ik je Unibox aan (gratis excel blad) het model in deze sim is m.i. een stuk completer dan die in andere gratis programma's. Mocht je er niet te veel tijd aan willen vuil maken en zsm een prototype willen maken, dan zal een zuil waarbij de driver ongeveer 80 cm van de grond staat, de baffle >40 cm breed is en het interne volume op 100 meter ligt zeker volstaan. Vergeet niet dat je de hoge frequenties nog moet dempen met een serie zuigkring aangezien deze flink oplopen.