Jump to content

AUDIO21

Members
  • Posts

    6
  • Joined

  • Last visited

Social Media

Personal Information

  • Gender
    Male

Recent Profile Visitors

650 profile views
  1. Graag leg ik jullie wat voor; het gaat over elementen in draaitafels. Enige tijd geleden heb ik besloten om het mogelijk te maken om in m’n winkel, verschillende elementen van verschillende merken/prijsklasses met elkaar te kunnen vergelijken. Dit doe ik met een draaitafel van Feickert met een Jelco arm, waarbij ik de afneembare headshell dan telkens vervang met een andere combinatie headshell/element. Van deze mogelijkheid wordt met regelmaat gebruik gemaakt; waarbij ik altijd vraag of de luisteraar in elk geval z’n eigen phono trap meebrengt. Uiteraard begrijpt een ieder dat elke draaitafel anders klinkt, maar de verschillen in karakters en de meeste eigenschappen kun je zo in elk geval met elkaar vergelijken. We weten allemaal hoe lastig het immers is om een keuze te maken uit het gigantische aanbod in draaitafelelementen. Bijna iedereen gaat af op de mening van anderen en/of recensies. Wat daarna soms gebeurt, is dat de luisteraar zegt ‚dank je wel’ en het internet afspeurt om een gebruikt- of afgeprijsd element te gaan zoeken en kopen, ergens in de wereld. Op zich begrijp ik dat wel, maar het stimuleert me niet zo erg om dan als ‚proef-lokaal’ gebruikt te worden. Waar ik aan zit te denken, is om voor deze relatief dure service/mogelijkheid een vast bedragje te rekenen; bijvoorbeeld 75 euro (inclusief 21% btw). Als iemand dan daarna een element bij mij bestelt, haal ik dat bedrag van de rekening af. Mijn overwegingen; het willen voorkomen dat we als ‚proef-lokaal’ gebruikt te worden, het inkopen en op voorraad houden van elementen is relatief duur, het vergt nogal wat tijd om elementen juist af te stellen, los van de demonstratie tijd, het werken met een element is redelijk delicaat en daardoor gaat er wel eens wat stuk, helaas overkomt mij dat ook...., al na 1 x gebruiken is een element niet meer nieuw en daardoor bijna onmogelijk om voor een redelijk bedrag te verkopen. een gemiddelde luistersessie neemt zo’n twee uur in beslag, los van de tijd voor de voorbereidingen. Benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Voor alle duidelijkheid; op dit moment vraag ik als AUDIO21 nu nog geen vergoeding, maar hoop dat jullie positief met me mee willen denken om hierover van gedachten te wisselen.
  2. Aan allen van het bezoek aan AUDIO21, Ook ik vond het erg leuk dat jullie er waren en heb het als een heerlijk ontspannen middagje ervaren; eerlijk gezegd ook wel spannend, want 'wat gaan die kritische luisteraars vinden..', maar in alle openheid en eerlijkheid werd van gedachten gewisseld. Het leukst vond ik dat dit gepaard ging met de nodige humor! En dat is iets waar ik de afgelopen jaren best eens m'n commentaar op had; het ontbreken van humor in het audio-wereldje. Soms was het inhoudelijk en soms een berg flauwekul.. en die combinatie sta ik erg voor. Vanmiddag naar het Assendorperplein in Zwolle; een live band die muziek van Chet Baker gaat spelen! Ik ben benieuwd en sta vooraan, met m'n haar in de krul..
  3. Hi Wil, Ja, ieder mens luistert anders en ikzelf kruip altijd af van de 'ideale' driehoek, zit dus meer onderuit en achteruit, zogezegd. Dat het 3-d beeld daardoor soms niet altijd meer perfect is, vind ik niet zo van belang, aangezien het 'life' ook nooit zo 3-d is als we als 'audiofiel' graag willen. Mij gaat het vooral over de beleving van het muzikale moment. En vraag me bij de losse onderdelen dus altijd af of het mogelijk is de essentie en het gevoel van de muziek weer te geven. Bij bijvoorbeeld een upgrade van een kleine draaitafel naar een wat 'dikkere', merk je altijd direct dat alles grootser wordt weergegeven; mits de randvoorwaarden dan natuurlijk op orde zijn. Daardoor lijkt het alsof je van 'midden in de zaal' enkele rijen vooruit geschoven bent. Tja, wat een mooie combinatie is, is toch sterk persoonlijk. En sterk afhankelijk wat- en hoever je eigen referentie is. Stel, je zit en rijdt in een Fiat Uno uit 1982 en daarna in een wat forsere nieuwe BMW. Ik denk dat je het verschil ontegenzeggelijk als een upgrade in kwaliteit ervaart, daar zijn we het denk ik wel over eens. Alleen... de een vind zo'n 4 deurs bolide erg spannend en een ander juist een buitenbeentje als een Maseratie of zo. (Ik behoor trouwens tot de liefhebber van bijzondere (audio) (en mensen) buitenbeentjes). Alsnog kan iemand die Fiat heel veel prettiger/charmanter/mooier/ vinden en daar heb ik uiteraard niets op tegen. Hetzelfde dus bij audio; ga je van een Rega draaitafel naar een Pluto Black, dan zal niemand kunnen ontkennen dat er iets heel veel 'beter' wordt. Kom maar luisteren en dan val je in 2 seconden van je stoel. In z'n algemeenheid probeer ik wel altijd uit de welles-nietes discussies te blijven, daar wint nooit iemand en meestal vrij zinloos. De verschillen blijven bestaan, bij een slechte of juist goede opname, dat maakt volgens mij niet zoveel uit; ook bij een slechte opname hoor je direct het verschil als het uit een Aldi-weergever of Blumenhofer komt. Onze oren herinneren toch echt wel een echte saxofoon en verdraaiing/vervorming van het oorspronkelijke herkennen we dan als 'minder goed'. Het gemiddelde wat ik heb; dus waarop ik m'n mening baseer, is inderdaad door veel luisteren en kunnen vergelijken ontstaan, maar wel vanuit mijn visie hoe geluids weergave goed is. Laat me een set in elkaar prutsen, kom luisteren en dan weet je waar ik voor sta en ga. Dus inderdaad per importeur, per winkelier etc erg verschillend. Dus voor de consument een zoektocht naar die visie die bij hem/haar past. En is dat ook niet een van de leuke kanten van de audio wereld? Velen (consumenten/importeurs/winkeliers) hebben hun eigen 'waarheid' en daar ga ik ook nooit tegenin. Dan las ik ergens een vraag of het mogelijk is om iets kostbaars te kunnen rechtvaardigen. M'n antwoord is dan 'ja' en 'nee'. Soms eet je een bak friet voor enkele euro's en een dag later een gastronomische maaltijd, voor 600 euro bij de Librije in Zwolle. Dat laatste trouwens aan te raden, om je teerbeminde eens mee te verrassen, maar dat terzijde. Beide vind ik een gerechtvaardigd. Dus het kwalitatieve aspect in verhouding staande met de geboden prijs en de overige meerwaade. Met name dat laatste wordt vaak over het hoofd gezien door de 'prijskopers'. Aiaiai, nu gooi ik een knuppel in het bekende hoenderhok. Iemand gaat op vakantie, zeg drie weken in een hotel, zuid Frankrijk. Al met al kan zo'n vakantie zomaar 2.000/6.000/20.000 euro kosten. Na twee weken is het geld weg, de herinnering uit het gevoelssysteem; duurt zo'n 5 dagen. Een investering van 15000 euro voor een set FS2 is dan naar mijn mening niet meer duur; want elke dag van het jaar, veeeel jaren lang heb je muzikale genoegens. Dus ja, dat vind ik het wel waard. Maar... niet altijd. Want hier komt m'n volgende knuppel; ik vind dat 80% van de hedendaagse versterkers hun werk prima doen. Niets fout doen. Maar erg saai zijn en in hun prijsklasse behoren tot een soort van mainstream. Nu een bakkie in de zon, voelt als voorjaar, dus fijne dag allemaal!
×
×
  • Create New...