-
Posts
85 -
Joined
-
Last visited
Personal Information
-
Gender
Male
-
Location
Holland
Audio Set(s)
-
Hoofdset
Recyled highend
Recent Profile Visitors
574 profile views
-
Wat ik gelezen heb online of in een blad! III
klikobot replied to Duck-Twacy's topic in Algemeen audio
Ergens in Nederland staan nog een witte paar. Maar beluisteren , als ze ooit verkocht worden misschien, maar gaat toch meestal mondjesmaat. Deze op de foto zijn van mij, maar er is helaas 1 woofer defekt. Die a/d binnenzijde is ook zichtbaar. Kijk maar naar de frame v/d woofer, erg stijve magnesium frame en toch goed akoestisch doorlatend, kost veel voor lage produktie aantallen. Als ze ooit weer spelen , ben je uiteraard van harte welkom om ze te beluisteren, net als andere forumleden. -
Wat ik gelezen heb online of in een blad! III
klikobot replied to Duck-Twacy's topic in Algemeen audio
Niet verhuisd Hans, de “gewone” hifi winkel , Studio 220, in de Rijnstraat 220, samen met daarnaast op 218 onze platenzaak in den Bosch, bestonden al twee jaar eerder, voor de opening van de Sota studio 220 in Maren-Kessel. Helaas ging alles samen failliet een paar jaar later. In de korte twee jaar dat de sota studio bestaan heeft, zijn maar twee Sonotron eindversterkers , een Breuer-Emt- v/d Hul element met Linn-Sondek LP-12 draaitafel /Ekos arm en een paar Mitch Cotter mc. step up trafo’s verkocht. De Beveridge electrostatische luidsprekers 2SW2(aktief, met direkt aangestuurde statoren met hoogspannings buizen eindversterkers) en twee losse subs met kiesbaar electronisch filter kantelpunt 70 of 100Hz, en model 3(passief) electrostaten , beide types 2 meter hoog, hadden een “akoestische lens” , waardoor een perfekte line source werd benaderd. Deze electrostaten zijn geen!! dipool stralers, zoals de gangbare electrostaten en andere dipolen met back wave problemen in huiskamer akoestiek. Door deze akoestische lens werd een afstraalgedrag van 180 graden bereikt, voor alle frequenties in de hele audio bandbreedte. De Beveridges staan daarom ook in een opstelling niet naar de luisterpositie toegericht, zoals we altijd gewend zijn,maar loodrecht naar elkaar toe. De franse “Perspective” luidsprekers waren een vierweg, met twee woofers, waarvan eentje in de kast als een soort symetrische belasting voor de buitenste a/d voorkant. Alle driver units waren op specs. gemaakt door Audax. De buitenste papierconus v/d 24 cm woofer was goed gecoat met plastiflex, waardoor de conus inktzwart uitzag.( heb zelf dat spul jarenlang gebruikt , had een jerrycan van 5l , lijkt gewoon op melk, spierwit). De drivers per luidspreker waren 2x Wfr24/ 5 ohm woofers, 1x wfr12/ 4 ohm papier mid en tw8/ 4 ohm conus tweeter.( tot 40Khz, volgens specs). De coating v/d middentoner was heel apart, lijkt meer op een soort schoolbord verf/ lak. Bij de tweeter was het beschermroostertje losgeknipt. De standaard gangbare midden wfr12 unit papierconus was zwart van kleur, bij de Perspective een soort licht bruin. Kantelfrequenties: 100Hz, 1Khz, 10Khz. -
Wat ik gelezen heb online of in een blad! III
klikobot replied to Duck-Twacy's topic in Algemeen audio
Wel raar dat Harry de eerste high-end studio in de Benelux niet noemt, anno 1979, in Maren-Kessel. Was zelf daar de techneut toen. Harry was er zelf bij de opening toen, samen met Walter Novak en Henk van der Mijn, toen nog samen met Audio Home uit Eindhoven. Hij werkte toen bij Audio Home. Later ging Henk naar Nijmegen om een andere eigen high end zaak te beginnen. A.J. van den Hul schreef nog een artikel over onze sota studio 220 in blad hifi Stereotest van dec. 1979. -
Beste Mediator, de meeste nieuwe batterijen meten onbelast altijd meer dan de nominale opgegeven waarde. Heb een foto bijgevoegd v/e nieuwe 1,5 V. Panasonic alkaline cel. Zie je ook een hogere waarde, nl. 1,601 V. Een nieuwe 9V. batterij zal rond de 9,6V meten. Dus jouw multimeter heeft blijkbaar echt niet zo’n grote afwijking, het valt mee, hooguit 1%. Gewoon gebruiken, en geloof me, de meeste audioreparatiebedrijven ijken hun multimeters echt niet jaarlijks.
-
Precies, zoals ook met een hele hoop dingen in onze hifi wereldje. No free lunches, het ene gaat altijd ten koste v/h andere, dus altijd een trade off. Zat vlak naast George, maar hoorde dat storende echt niet in het hoog, ben zelfs naar voren gaan leunen om wat dichterbij de luidsprekers te zitten. Maar ik geloof zeker dat George het hoort, mijn gehoor is met 72+ allang niet meer optimaal wat top hoog betreft. Lijkt dan meer op een soort spiking, als de crossover fases meer dan 90 graden uit elkaar liggen, wat zich vaak off- axis zich kan manifesteren, in de kamerakoestiek.
-
Als we de tweeter laag moet kantelen, bv. rond de 1,5Khz, is dit een must , zoals ze allang bij B&W doen met hun aluminium tweeters, maar geldt ook voor alle soort gebruikte membraan materiaalsoort. De tweeter moet a/d achterkant ook vrij kunnen “ ademen”, ivm. dempen ongewenste resonanties en energy storage verschijnselen.
-
Was gezellig, ook hartelijk dank aan Guido, Katrien en Bruno. Blijft altijd moeilijk om een beoordeling v/e set luidsprekers te geven, omdat de luisterkamer een akoestiek met eigen handtekening is. Dus gewoon klankmatig om te horen in de kamer van Guido, leek de Radiant wat feller dan de Purifi SPK in het laag/ midden gebied, goed te horen bij een enkele electrische basgitaar solo, maar de juiste “sheen” v/h instrument bleef een beetje achterwege. Stemmen, opname kwaliteit afhankelijk uiteraard, best goed natuurlijk, maar ook weer een beetje minder sheen . Ruimtelijke afbeelding in diepte/ hoogte : stereobeeld blijft laag en beetje week tussen de luidsprekers , althans, luisterend vanaf de zitplaats op 3,5 meter afstand. De Purifi presteerde met meer natuurlijkheid en sheen , wat natuurlijk meteen hoorbaar opvalt als “ gebalanceerder” en rustiger in middengebied( niet minder dynamisch!). In mijn perceptie klonk het laag ook alszijnde minder kunstmatig gereproduceerd , tov de Radiant- mijn subjectieve waarneming. Had graag wat meer nearfield willen luisteren, om meer te kunnen waarnemen betreffende totaal plaatje ruimtelijkheid/dimensionale afbeelding , voor zover de opname het toelaat. Beide ls. systemen hebben iig. een prima dynamisch bereik voor de aangeboden muziek daar ter plekke bij Guido.
-
Mensen, bedankt voor de reakties. @ Hans : het was zeker gezellig, tot zaterdag weer.
-
-
Misschien kunnen ze voor jou Finals ook een torsiestaaf maken, net als bij het eerste model Final 1.2 . Die zat schuin achter gemonteerd .
-
Geloof het meteen Hans, wat jij daar toen gehoord hebt. Is alleen niet wat ik gewend ben v/d originele eerste MP1. Wat juist impact moet maken bij de MP1 , is de grote open ruimtelijke afbeelding met veel “punch” in het laag en mid/laag, tegelijk met exacte locaties van stem en instrumenten en….. de zachte korte galm(en) die altijd in opnames zitten.Vaak weten mensen niet eens dat dit in hun muziekopnames zitten, die korte galm, electronisch of akoestisch opgenomen. Zet een goeie hoofdtelefoon maar op. Dus er moet detail genoeg te horen zijn, als de MP1 technisch 100% in orde is, en goed opgesteld.
-
Mooie combi met de MP4, Bebatoli.
-
Dag Hans, mooi verslag, had graag erbij willen zijn om die Etudes weer te beluisteren . De schrijver maakt een klein foutje met de driver bezetting v/d witte MP1 : er zijn twee audax 25mm. soft dome tweeters (HD12x9; 4ohm) en 1 visaton 50mm. soft dome middentoner(DMR50;8ohm) gebruikt, dus niet twee visaton tweeters en 1 audax middentoner. De kleine kef mid/bass is de alombekende 13cm ouwe bextreen conus driver, de B110/sp1003, opgesloten tussen de tweeters in d’Apollito opstelling , en de ook oude bekende B139/sp1044 als bas reflex radiator. Typisch te zien is ook de trapsgewijze baffle step compensatie verspringing v/d voorkant naar de zijkant, om diffractie en afstraalgedrag/ akoestische power response te optimaliseren. Zien we tegenwoordig nooit meer bij ls. kasten. Zijn de MP1’s ter plekke opnieuw afgeregeld in die luisterruimte met de eigen ingebouwde regelbare passieve filters ? Anders klinken ze nooit optimaal(ervan uitgaand dat alle drivers binnen spes werken). De reviewer schrijft over een soort sluier ivg. met de kleinere MP2. Ik weet van Marc, dat bij aankoop van een paar MP1’s, hij deze persoonlijk in je luisterkamer kwam afregelen.Prijs was Fl. 11000.- per paar toen, nieuw. Wij hebben ze in 1980 voor het eerst beluisterd in onze sota studio 220, en laatste keer dat ik hem sprak was bij de opening v/h nieuwe winkelpand van Audio Home in Eindhoven, in 1985., stonden ook een paar te spelen in het ouwe pand op de Kleine Berg.
-
Dag Edje2, het klopt dat jou kamer hard terug schreeuwt bij muziek reproductie, ondanks de minimale akoestische aanpassing. Elke woonkamer heeft z’n eigen akoestische handtekening. Gezien het feit dat elke kleine verandering het totale geluid op zoveel manieren beinvloed , zou men kunnen concluderen dat de hele fase en amplitude coherentie tussen grondtonen en boventonen bij reproductie ver uit de pas lopen tov elkaar, veroorzaakt door kamerresonanties en nagalm/reflekties hoog/mid. Hoe beter de akoestiek, hoe minder last hiervan, zoals je weet. Kom je ook dichter bij een neutralere akoestische weergave. Op de Stax hoofdtelefoon is het totale middengebied prima, dus de opname is prima. Niet de moed opgeven, we kunnen nog het volgende proberen als je wilt: koppel 1 brugverbinding los naar de mid/hoog filter sectie aansluiting op de speaker, en plaats een 5W draadgewonden weerstand tussen . Experimenteer met waardes van 1, 2,2 en 3,3 ohm. Bij de waardes van 2,2 en 3,3 een shelving filter combi maken, door parallel over de weerstand een folie C van 3,9uf te shunten. De totale akoestische output mid/hoog wordt altijd minder, wat natuurlijk even wennen wordt- je bent nu dat overdreven hogere midden en hoog gewend , dus jouw referentie. Als dit ook niet bevalt, dan schuiven met de luidsprekers en eventueel bi- wiring. Hoe is de opstelling luidsprekers? Ver de kamer in of dicht bij de zij- achterwanden. Staan er harde voorwerpen binnen een meter afstand v/d weergevers bv. Totdat de akoestiek acceptabel is, blijft het een grotere compromis, zoals je zelf weet.
-
Dit is waarom het de kleine moeite ook waard is om een impedantiedempingsweerstand op iedere ls. te proberen, mag ook op de versterker ls. klemmen ipv. de ls. De twee impedantiepieken worden goed gedempt. Baat het niet, het schaadt ook niet, je bent toch a/h tweaken. Even nuanceren: met lineaire en niet lineaire vervorming bedoelde ik in dit geval alle mogelijke ongewenste produkten die electrisch met als gevolg electro-mechanisch zich kunnen voordoen op de luidspreker behuizing en hierdoor veroorzaakte ongewenste geluidsenergie. Het is niet in een meting terug te vinden. Plaats een luisterend oor maar op verschillende plekken v/d ls.behuizing of frame. Zien we niet in een meting terug, die ongewenste energie. Een houten luidspreker voet resoneert, maar dempt ook, het is geen holle metalen buis . Wood is good. Iedere luidspreker behuizing met drivers heeft z’n eigen residu kleuring, alle ls. ontwerpers weten dit. En er is ook geen exacte wetenschappelijke onderbouwing voor, wat er precies gebeurt met een systeem , toegepast met koppelaars, ontkoppelaars, onderleggers, etc. Want dan zou er bij alle luidsprekers exact hetzelfde resultaat reproduceerbaar moeten zijn, en hetzelfde hoorbaar, bij eenzelfde soort meting, met dezelfde soort opstelling koppelaars, ontkoppelaars etc. Als we een luidspreker gewoon verhogen of verlagen, of indraaien/uitdraaien is natuurlijk meet en hoorbaar. Verhogen gebeurt automatisch met onderleggers, koppelaars/ ontkoppelaars , dus kunnen we verschil horen/ meten, maar het is niet de residu energie die uit de behuizing /wanden komt, wat we dan meten. Het enige wat we kunnen proberen is om die ongewenste kleuring zodanig om te leiden, dat het een welluidend harmonische geheel wordt. If it measures good and sounds bad,- it is bad. If it sounds good and measures bad,- you’ve measured the wrong thing- (Daniel von Recklinghausen).