-
Posts
70 -
Joined
-
Last visited
Personal Information
-
Gender
Male
-
Location
Holland
Audio Set(s)
-
Hoofdset
Recyled highend
Recent Profile Visitors
-
Dag Edje2, je kunt het volgende proberen, de xlr uitgangen gebruiken, en op elke luidspreker een 27 ohm/ 9-10W draadgewonden weerstand gewoon parallel shunten op de luidspreker klemmen. Zoals je misschien weet, raad Nelson zelf aan om bij de sit 3 versterker bij hoogohmige speakers een shunt weerstand ter compensatie te gebruiken, gezien het uitgangskarakter v/d eindtrap. De vervorming blijft lineair zolang de ls. impedantie netjes over de gehele vermogensbandbreedte tussen de 4-8ohm blijft. Jou Tad heeft twee hoge pieken, maar die tussen de 3-5Khz van bijna 14 ohm ziet de versterker liever niet, krijgen we niet lineaire vervorming, vooral bij luider spelen. Blijft een apart ding, die sit3, interstage trafosturing op de gates v/d power output fets, en uitgangselco naar de belasting, dus niet dc. gekoppeld. Jouw akoestiek is wel aangepast, maar blijft ook een compromis. Kunnen we ook uren over beredeneren. Is de totale hoogte van de houten luidsprekervoet 65cm ?
-
Dag Edje2, wood is good (op de juiste plekken). Jouw vloer en plafond, hoe zijn die ? Heb je toevallig ook een impedantiemeting v/d luidspreker met rew.
-
Dan rijst een heel belangrijke vraag: welke vv. met ab. tot €500.- zou het beste kunnen combineren met de 303 en de Totems.
-
Hoe dan ook, nooit proberen om op een maximaal lijnuitgangsniveau de Quad 303 uit te sturen! De oude 33/303 combi dateren nog uit de Din- norm tijd,dus 500mV max. Na de komst v/d cd gingen de lijnuitgangsniveau’s naar 2V., 2000mV dus. Als je op dit niveau jou 303 met een ingsngsgevoeligheid van 500mV voor maximaal vermogen gaat proberen uit te sturen, tja…… Maar waarom denk je zelf dat de totale combi met de Totem Arro niet goed zou zijn op dit moment met de streamer in jou beleving beste Wintertje, als ik mag vragen.
-
“Snelheid” v/e ls.driver systeem is niet massa gerelateerd, een grotere massa kan gewoon met een grotere magneet ook “sneller” bewegen. Gewoon de Lorentzkracht vergroten( F= BxIxLsin.omega). Hebben we ook meer fluxdichtheid in de luchtspleet v/d spreekspoel. Acceleratie factor bepaalt de geluidsdruk v/e conusmembraan, bewegende thermische massa en magnetische fluxdichtheid in de luchtspleet poolschoen het rendement. Een luidspreker is een oscillerende 2e order massa- veer systeem( luchtweerstand /afstralingsweerstand effe daargelaten). Dat betekent dat er altijd “stored energy” aanwezig zal zijn, in meer of mindere mate, in de gehele conus+ ophangsysteem(rolrand, spider oftewel centreerring), veroorzaakt door opbreekverschijnselen, resonanties, transversale golven ( hebben net als longitudinale golven een hogere geluidssnelheid in vaste materialen dan in lucht) naar de rolrand die daar niet genoeg gedempt worden en reflecteren dus terug en geleiden convectorisch slechts een klein beetje energie terug naar de spreekspoel om te dempen. Allemaal ongewenste energie die we zo snel mogelijk moeten dempen. Een stuggere opgehangen conus zal dus korter natrillen, minder energie vasthouden, maar voor een basspeaker niet ideaal, tweeters zijn wat dat betreft ideaal, zeer lage Q, (overgedempt), dus minder stored energy. En er is ook nog het niet zuigervormig gedrag v/d conus vanwege thermoplastische conusdeformatie , versterkt door het Nernst effekt bij hoge amplitudes in de spreekspoel. Belangrijk is ook dat de opgewekte tegen emk. v/d spreekspoel gedempt wordt, maar dat is bij de huidige versterkers gelukkig geen probleem(uitzonderingen daargelaten). Kunnen we simpel testen door de versterker aan te zetten en proberen de basspeaker voorzichtig in te drukken, zo dicht mogelijk naar het midden rondom de apex.We moeten duidelijk weerstand voelen, moeilijk in te drukken.Als de versterker uit is, gaat het indrukken stukken makkelijker. Wat Bruno aangeeft klopt, dat het voornamelijk de totale versmering v/h geluid , veroorzaakt door slechte crossovers en de stored energy effekten, sommigen het idee geven van minder “snel” . En is puur subjectief, kan verschillende dingen betekenen bij de verschillende audiofielen, niks mis mee.
-
Audio Kasteel Nederhemert nov. 2024
klikobot replied to Jongensdroom's topic in Evenementen en Shows
Graag gedaan Carl. -
Audio Kasteel Nederhemert nov. 2024
klikobot replied to Jongensdroom's topic in Evenementen en Shows
Dag Carl, heb hier nog enkele originele 2sk389 jfets voor jou Pass Pearl phono kloon, v/e oude hobby project, gebruikt, maar nog 100% electrisch in orde binnen de parameters, gematcht.Ook geen fakes! Lagen in m’n small signal jfets onderdelen bakje. Zitten ook nog 6 x 2sk170 BL erbij, mag Roger hebben. Als er ergens in een phonotrap origineel GR in zitten, en we vervangen met BL,krijgen we ietsie meer ruis, omdat de hogere Idss en admittantie (Yfs) hieraan bijdragen. Meerdere parallel schakelen is dan een oplossing. -
Audio Kasteel Nederhemert nov. 2024
klikobot replied to Jongensdroom's topic in Evenementen en Shows
Dag Carl, ik kan me niet herinneren dat Armand ooit in jaren '70 bij Luister artikelen schreef, wel soms radio bulletin ? Ik weet wel dat hij begin '80er jaren voor stereotest reviews schreef, dat het blad later maar een paar jaar stereo/video test heette, en daarna HVT. Het klopt dat de meeste platenpersingen niet veel meer doen na 16Khz, maar dat geldt ook voor cd, waarbij diezelfde analoge opnames later op cd zijn uitgebracht. Heb ook vaak goeie demo's meegemaakt waar men niet wist als vinyl of cd speelde. Nooit vergeten , dat een plaat, een veel hogere frequentiebereik kan halen dan een cd, nog steeds. Heeft te maken met digitale reconstructie filtering v/h audiosignaal bij cd, ook bij dacs en streamers. Nu doet Armand alleen maar quad apparatuur herstellen/reviseren, hij woont in Bavel , bij Baarle Nassau. Natuurlijk heeft ie ook veel ervaring opgedaan in de tussentijd. Over de echte high end wereld echter schreef hij niet veel, zeker niet over spullen uit Amerika, Duitsland, Frankrijk, Japan toen in '80 er jaren , zoals bv. Audio Research, Goldmund, Beveridge, Mitch Cotter, Koetsu, Kiseki, Perspectief, Wynn strain Gauge elementen, Sonotron, Acoustat, Restek, Burmester, etc..je kent ze wel. Kon hij ook niks aan doen, blad waar ie voor werkte had andere commerciele belangen. Misschien is ie daarom voor zichzelf later begonnen. Zag in een ander topic dat je phonotrap wat jfets nodig had, een dual paar 2sk389. Kunnen evt. ook twee losse 2sk170 in, las dat Roger de blue uitvoering wilde ivm. een hogere Idss. Pas op voor fakes, kun je herkennen a/d behuizing en de belettering v/d 7, stokje v/d 7 moet beetje krullen, en de zijkanten rondom helemaal glad, en alleen a/d bovenkant behuizing mag een naad te zien zijn met een hele kleine uitstulping. De ronde achterkant heeft een kleine ondiepe ronde inkeping, niet halfrond. Zal kijken als ik een ouwe foto kan vinden. Heb hier nog 20 stuks 2sk 170 blue liggen . -
Audio Kasteel Nederhemert nov. 2024
klikobot replied to Jongensdroom's topic in Evenementen en Shows
Aha Carl, nu haal je twee dingen door elkaar, Armand testte bandrecorders voor consumenten hifi apparatuur die dus gewoon in de hifi winkels te koop waren. Geen professionele Studio Master bandrecorders dus, tenzij hij zelf naar een professionele opnamestudio ging om een test te doen (niet dus), nooit ergens kunnen lezen, ze zagen hem al aankomen in de opname studio. En zeker niet naar Amerika, in de jaren '50/60. Zat ie nog in de schoolbanken. En sommige van die recorders waren zwaar en groot , en ingebouwd. Zelf vond ik Jan Kool (technisch hoofdredacteur testblad Luister), Hein ten Bosch, Hans Goddijn, en Klaas Feenstra(ja,onze eigen helaas overleden Spido) veel beter technisch onderlegd en geen napraters . Jan Kool had ook een eigen LP testplaat voor elementen (Erato testplaat) uitgebracht, begin jaren '70, en ook in die jaren elke donderdagavond tussen 19:00-21:00uur z'n "technisch spreekuur". Was vaak a/d telefoon toen- erg aardige man . Professionele studio bandrecorders en huis tuin keuken hifirecorders is totaal niet vergelijkbaar. Zowieso gezien bandsnelheid : voor thuisgebruik loopsnelheden van 4,75 / 9,5 en 19 cm/sec. Dus frequentiebeperkingen in het uiterste hoog, hoe lager de snelheid uiteraard hoe erger. Totaal niet te vergelijken met professionele bandrecorders die wel 76cm/sec kunnen halen! Heb een foto v/e CBS testplaat uit 1962 bijgevoegd , zitten frequentiesweeps in van 20-20Khz. Als de bandrecorder in de studio die 20000Hz niet konden halen, hadden ze deze testplaten ook niet kunnen persen........ Toen quadrofonische platen uitkwamen, moest er een gemoduleerde 30Khz draaggolf in de groef tbv. de extra twee kanalen, worden afgetast, dmv. de speciale shibata naald en andere super elliptische naaldvormen, later onze eigen A.J. van den Hul tip, die lijkt het meest op de snijbeitel vorm. Kwam ook v/d bandrecorder af die 30Khz.... -
Audio Kasteel Nederhemert nov. 2024
klikobot replied to Jongensdroom's topic in Evenementen en Shows
Ook sterkte Wilke. -
Audio Kasteel Nederhemert nov. 2024
klikobot replied to Jongensdroom's topic in Evenementen en Shows
Dag Carl, de mastertape bandrecorders van toen haalden echt de 15Khz , en gezien dat alle frequenties rond en boven 4Khz voor de meeste grondtonen al bovenharmonischen zijn, zullen ze ook aanwezig zijn in die opnamen. Dus zonder de aanwezigheid van die bovenharmonischen in de opname, zal het echt niet geweldig klinken, zeker niet . Als een geluid in de opname zit met een grondtoon die we al niet kunnen horen, tja, dan horen we natuurlijk de aanwezigheid v/d boventonen ook niet.Maar als die boventonen die wij dus alleenstaand niet kunnen horen wel deel uitmaken v/d totale bovenharmonische opbouw v/e grondtoon die we wel kunnen horen, dan zullen we wel iets waarnemen dat niet klopt in het klankkarakter, als die boventonen ontbreken. Voor de duidelijkheid: een grondtoon is de 1e harmonische. De 2e harmonische is de eerste boventoon, de 3e harmonische de tweede boventoon, etc. Dat sommige ‘50/60er jaren vinyl prachtig kunnen klinken, bv. open en dynamisch, ook mono, kan met de toenmalige manier van opnemen te maken hebben, minder microfoons, minder dubbing, minder balans en master correcties en het feit dat de mastertape direkt naar de snijbeitel bewerking ging voor het maken v/d vaderplaat/moederplaten, ipv. eerst weer meerdere bandcopieen te maken voor overzee, weer dus een keer bewerken voor een moederplaat in dat land overzee. Zal straks een zwart/wit foto plaatsen van een screenshot van youtube van Miles Davis en Gil Evans, anno opname 1959, zien we dat er maar 4 microfoons werden gebruikt, 1 voor de drums, 1 voor de contrabas, 1 voor piano en 1 voor de twee blazers. Microfoon contrabas is moeilijk te zien, zit laag.Maar aan einde filmpje bovenkant ervan net te zien . -
Audio Kasteel Nederhemert nov. 2024
klikobot replied to Jongensdroom's topic in Evenementen en Shows
Beste Carl, een afwezigheid of aanwezigheid van een opbouw bovenharmonischen in bepaalde fasesamenhang en verschillende amplitudes onderling, is wel degelijk waarneembaar. Koppel een tweeter maar los of koppel de hoog segmentering v/e electrostaat maar los, of de treble paneel, en sluit het erna weer aan. Of bedoel je iets anders met afwezigheid in gereproduceerd geluid? 80db? -dat is net zo luid als een deurbel of zo’n ouderwetse opwindbare alarm wekker. Als we dan pas beetje hoog kunnen horen op dat geluidsdruk niveau, tja stoppen maar met de hobby denk ik dan. Je vraagt over waarom klinken lp’s uit de jaren 50/60 zo geweldig? Bedoel je zowel mono als stereo? Een simpele vraag, maar als je eens wist hoe complex de materie van opname / mastering/ lathe cutting etc.. en dan wat net in die periode van vorige eeuw gebeurde: pas in 1955 werd RIAA(Recording Industry Association of America)eindelijk geaccepteerd als standaard(maar niet heus, duurde zeker nog 10 jaar voordat iedere andere standaard wereldwijd zich aanpaste en hun eigen voorgoed vaarwel zei, zoals bv. Decca, Victor, DMM, Columbia, NAB, FFRR, etc. Iedereen had eerst z’n eigen “standaard”. In die ‘50 er jaren was het RCA(Radio Corporation of America) die het gelukte om de RIAA standaard met hun zogenaamde “New Ortophonic” snijtechniek toe te passen. Tot ergernis van al die andere grote spelers in die tijd van vinylplaten productie. Lang verhaal kort: hoe weet jij als je de ouwe platen draait, dat je de juiste EQ. correctie hebt , voor die oude 50er jaren persing? En voor mono, gebruikten ze ook soms afwijkende correcties: IEC-7950-3180-318-75uS, ipv. IEC- 3180-318-75uS. Kan best dat die geweldig klinkende opnames op vinyl gesneden zijn met een Telefunken-Decca ZS90/45 snijkop, van Neumann , en met IEC-7950-3180-318-75uS gesneden is. -
Audio Kasteel Nederhemert nov. 2024
klikobot replied to Jongensdroom's topic in Evenementen en Shows
Precies. Dit is toch 1 v/d eerste dingen wat de echte audiofiel behoort te weten. De opbouw v/d bovenharmonischen v/e grondtoon bepalen bv.de klankkleur v/e stem, instrument, kortom alles wat we als een bepaald soort geluid kunnen herkennen, ook uit de natuur . Sommige hogere boventonen kunnen sommige (oudere) mensen misschien niet horen, maar de aanwezigheid of afwezigheid ervan is wel duidelijk waarneembaar. -
Audio Kasteel Nederhemert nov. 2024
klikobot replied to Jongensdroom's topic in Evenementen en Shows
-
Audio Kasteel Nederhemert nov. 2024
klikobot replied to Jongensdroom's topic in Evenementen en Shows
Er vloeit altijd stroom ook door een enkele spoel, want er zit een belasting op aangesloten, ergo dus flux en wordt er emk opgewekt. Niet verwarren met onbelast, waarbij de stroom 90 graden uit fase is met de spanning, en er dus geen stroom zou kunnen vloeien. Aangezien er geen tweede spoel aanwezig is, is er ook geen tegengestelde stroom om dit op te heffen. Dus wordt er energie opgeslagen in het magnetisch veld v/h kernmateriiaal. Dit is wat gedissipeerd wordt door de belasting die op de enkele wikkeling aangesloten zit.(speaker ).