Fred
Members-
Posts
29 -
Joined
-
Last visited
Never
Social Media
- Website URL
-
ICQ
0
Personal Information
-
Interests
audio, fotography, psychology
-
Nu, ik heb ook heel wat spul te koop aangeboden. Audio gaat bij met zijn ups en downs. Ik wil gewoon weer wat rust in de tent, en wat meer tijd vrij maken voor andere zaken. Er zijn ook andere zaken als audio.
-
Volgens mij kun je ook de pre-out van de AV-reciever op de input van de versterker aansluiten. Op de versterker moet dan wel een volume regelaar zitten. Bij AV-gebruik zet je deze op een bepaalde identieke stand. Bij stereo gebruik, gebruik je de AV-reciever als voortrap. Ik denk dat het betere kwaliteit geeft als je een tape schakelaar gebruikt. Hier zitten twee outputs op, die je van twee bronnen kunt switchen. Als ik het goed heb kun je dan dus twee bronnen gebruiken en twee versterkers (allebei met voortrap). Dit is niet alleen een goedkope oplossing, maar ik denk ook de beste. Je kan in plaats van het schakelkastje ook een pre-amp gebruiken, maar dat geeft vaak veel verlies.
-
Mijn devies is: Meer neutraal betekent niet meer muzikaal Neutraal is een utopie, en alleen met zeer goed apparatuur samen met een zeer goede en uitgebreide equalizer te benaderen. Waarom nu die equalizer? (ik weet dat ik tegen heilige huisjes schop) Elke cd is anders opgenomen, elke apparatuur is andere en elke akoestiek is anders. Van mijn cd’s zou misschien alleen de opnames van Frits de With (Marantz test cd) wat dat betreft door de beugel kunnen. Ook omdat er veel aan de strijkstok blijft hangen, bij apparatuur en cd/lp denk ik dat een neutraal geluid niet muzikaal meer is. Voorbeeld: Marcus Miller life op mijn grote transmissionline speakers: rollende diepe bassen. Neutraal? Niets hoog, en zo traag als een slak. Maar net als ik vinden veel mensen dit toch aangenaam (en ook doorwinterde audiofielen)
-
Toch zet ik kanttekeningen bij de theorie. Zelf denk ik dat niet alleen de kracht per cm2 het verschil maakt, maar ook andere eigenschappen: - De spikes worden op uiterste punten van het grondoppervlak gezet. Dat betekend dat sowieso de kast stabieler staat. Als voorbeeld is de ondergrond niet helemaal recht. Ook als hij precies recht is, betekend dat er ook krachten van het midden van de grondplaat op de ondergrond worden uit geoefend. Als de speakers op de uiterste punten staat, staat de speakers stabiel daar om, en ik denk zelf niet door de kracht per cm2. - De spikes geven (denk ik) een spanning op veel plaatsen, juist omdat de spikes de speakers op hoekpunten ondersteund, met daar boven de vertikale delen. Ik weet niet of het met hout zo werkt, maar mij is bekend dat een spanning in metaal de metaal structuur vervormd. Ik denk dat deze spanning positief werkt op resonantie gedrag van de kast. - Spikes plaatsen de speaker iets omhoog. Doordat lage tonen in het rond afstralen, worden ze nu niet negatief (bonken) versterkt door de hoek tussen de frontplaat en de ondergrond. (ook effect als je de speakers in de hoek zet)
-
En wat dacht je er van een goede equalizer op de tape lus te zetten? Als een cd respectabel is op genomen kan de equalizer omzeilt worden, anders de equalizer gebruiken. Als voorbeeld heb ik de cd van Sade: 'Lovers Rock'. Heel mooie muziek, maar extreem hard op genomen. In het blad wat inmiddels ter ziele is 'Audio & Techniek', stond een heel relaas hier over. Het hoort als een goedkope radio zender die een flinke compressor-limiter gebruikt. Op een redelijke set is het niet om aan te horen. Op een goedkoop setje werkt het wel. Wordt vaak bij dozenschuivers daarom ook wel als demo cd gebruikt. Stefan, als ik binnenkort nog steeds welkom ben bij jouw, zal ik wel eens een paar extremen op cd mee nemen. Ik ben benieuwd of je dan nog de zelfde mening over de equalizer hebt. Overigens heeft Canton een digitale equalizer geleverd bij hun top set luidsprekers (naam is mij even ontgaan). Luxman en Accuphase hebben als ik het goed heb mooie equalizers gemaakt. Luxman in de Labatoruy Series. Overigens heb ik de Dynaudio Contour 1.3mk2 binnen. Ik vind ze iets aan de matte kant, maar misschien moeten ze nog inspelen. Dat filter wat jij ontworpen hebt, maakte dat veel verschil in het hoog? Verder nog vind ik het erg leuk zo'n fanatieke eigenwijze zelfbouwer tegen te komen.
-
Hai SteFan, Ik vind het prima. Ik zal mijn kabeltjes eens goed schoon maken, en kijken of ze jouw kabels te baas kunnen. Ik zal de info over jouw kabel lezen, zo dat ik ze zelf straks ook kan maken. En over het scherp cq. schril zijn. De Revels die M20 die ik thuis had waren tegen de scherpte kant. Ik denk dat de SW (initialen?) silver bullit kabel daar geen goed zou doen. Dan kan je natuurlijk discussi
-
Stevan is bij mij op de koffie geweest om zijn zelfbouwkabel te vergelijken met de Siltech FTM3G3 (70cm.). De Siltech is een kabel van nu 835 Euro (Fl. 1840,-) en is verscheidene malen goed getest. Ik heb een cd-speler met twee identieke uitgangen. Samen met een passieve voortrap, is het vrij makkelijk te vergelijken. De gebruikte set: Marantz cd63SE cd-speler (gemodificeerd) Musical Fidelity P270 eind Audio Innovations voor Van den Hull stroomkabels Ixos 606 luidsprekerkabel Siltech FTM3G3 interlinks IMF TLS80mk2 speakers Wat op viel: - Stevans kabel brengt het hoog, ik denk rond de 7000 – 10.000 Hertz wat meer naar voren. Daardoor ontstaat wat meer levendigheid en ruimtelijkheid - Stevans kabel geeft het laag wat strakker weer. Siltech klink wat ronder in het laag. NB: Ik moet zeggen dat Stevans kabel goed uitpakte op mijn set. Nu zijn de TLS 80 ruim voorzien van laag, en het hoog wordt niet snel schril. Ik kan mij voorstellen dat op een andere set het wat anders uitpakte. Even de bevindingen positief en negatief uit gelegd: Stevans kabel: ruimtelijk, levendig – schril, scherp strak laag – te weinig diep laag Siltech kabel: rustig en neutraal – dof mooi rond diep laag – niet strak Al met al wil ik graag Stevans kabel ook bouwen. Ik zou het zeker een aanwinst vinden. En ik ben ook benieuwd wat de kabel in andere sets doet. Ik voor mij houd mij aan de regel: verandering van geluid doet luisteren. Ik heb natuurlijk Stevan aangeboden zijn verhaal te doen op mijn site, maar (gelukkig) staat er een uitgebreide beschrijving op ‘Audiopaul’. Kortom: een absolute aanrader. En ehhh Stevan, naar schijnt zijn de door mij bestelde Dynaudio Contour 1.3mk2 binnen, dus wat mij betreft kunnen we daarvoor ook een avondje prikken. Over een paar weken ook de zelfde test op jouw installatie doen.
-
Hai Stefan, Ik heb een cd-speler, die gemodificeerd is met dubbele analoge uitgangen. Samen met een passieve voorversterker denk ik een goed medium om de kabels te vergelijken. Ik heb welliswaar geen echte top set, maar ik denk dat het wel voldoet. Misschien kun je mij een mailtje sturen, dan kunnen we gegevens uit wisselen: vrut@xs4all.nl
-
Ehh, ik kom hier net kijken, en de voorgaande berichten zijn een beetje veel om allemaal te bekijken. Waarom niet zo: Kunststof holle slang als basis (veel gebruikt in koeltechniek, kosten nihiel) Daar om heen de zilveren kabel Dik insmeren met zuurvrije sileconenkit (ca. 5 Euro voor tube) Dikke krimpkous er om heen, en voorzichtig krimpen, vanuit midden naar uiteinden. Voordelen: - Lucht is de beste niet-geleider (is een mooie naam voor dacht ik), daarom is er bijv. ook Aircom Plus (zie mijn website). - Goedkoper - Mooier (je kan diverse kleuren krimpkous nemen) - Steviger tegen beschadigingen (krimkous is een stuk steviger dan lak of tape). - Lichter (hangt niet aan aansluiting) - Makkelijker en netter afwerken, ook richting aansluitingen, waar je gewoon over heen krimpt. Nadeel: - Flexibiliteit (?) Durft iemand het aan deze kabel te vergelijken met mijn 70cm. FTM3G3 kabels van Siltech? (huide prijs in winkel ca. 1750,-).
-
Rel heet overigens een uitgebreid scala aan subwoofers. Het begint bij de Rel Quake (585 Euro), dan de Rel Q150 (900 Euro, Awardwinnaar 'What Hifi'), de REL Q200, de REL Q201, en de Rel Q400. De Strata is meer audiofiel, maar ook een stuk duurder. Ik dacht dat De ST-serie tot zo'n 4500 Euro ging. Overigens heeft elke Rel een bijgeleverd kabeltje van 10 meter met Speakon aansluiting. Deze kun je parallel op de luidsprekerklemmen aan sluiten. Afregelen en soms ook de juiste opstelling, is vaak niet zo maar gebeurt. Je kunt eventueel testsignalen van mijn website downloaden (archief).
-
Wat bijv. bij de Sphinx P4 het geval is, is dat er twee volumeregelaars op zitten. De
-
Dit is de MF P270. Ik heb hem zelf in gebruik. Er zitten standaard andere elco's in.
-
Bose heeft bewezen dat in onze huidige wereld marketing belangrijker is dan kwaliteit! Veel bedrijven maken grettig gebruik van dit feit. En wie laat zich dat allemaal aansmeren? De eenvoudige burger.
-
Op dit moment zijn er diverse surround recievers bij RAF te Amsterdam in de aanbieding. Kijk voor de laatste bijgehouden prijzen op: http://www.audiofriends.nl. Aanrader: Marantz SR5000OSE, van 1899,- voor 1299,-
-
Fred joined the community
-
Wie kan mij vertellen wat een goede antenne is voor mijn Magnum Dynalab Etude tuner. Hij mag niet al te groot zijn, liefst verticaal geporaliseerd, dus geen 6, 8 of 12 elementen want daar hem ik absoluut geen plaats voor, gewoon iets dat goed werkt dat ik binnen kan gebruiken. Groeten van Fred