
Zee
Members-
Posts
696 -
Joined
-
Last visited
-
Ja, dat is ook waar: als je de PPP zelf ompoolt, pool je alles wat erop aangesloten is ook mee om. Het kan dus zijn dat de klankverbetering door het ompolen helemaal niet door de PPP zelf komt, maar bijvoorbeeld doordat de cd-speler automatisch mee is omgepoold. Mijn ervaring is dat het effect van ompolen met name bij cd-spelers aanzienlijk kan zijn, maar bij versterkers veel minder. Als je het dan niet vertrouwt kun je altijd gehoormatig proberen te beoordelen wat het beste is, al vind ik dat wel een situatie die gevoelig is voor zelfmisleiding. Bijna altijd is de verandering beter dan het eerst was... dat zou natuurlijk niet echt het geval kunnen zijn. Is dat zo? Immers, de PPP pretendeert toch (o.a.) altijd een 50Hz spanning af te geven, ongeacht de frequentie van de ingangsspanning? Hierdoor zou ik verwachten dat de fase van de PPP uitgang dus volledig onafhankelijk is van de fase van de ingang. Is de spanning die de PPP afgeeft trouwens gebalanceerd? (dus +/- 115V t.o.v. aarde)?
-
Hier een Squeezebox in gebruik.
-
Leuk te lezen dat het geluid zich ten positieve verandert. Het gemis van een 'wolk' van geluid is iets wat ik herken van de keren dat ik electro/magnetostaten heb gehoord. Naast de vele positieve punten van dit soort weergevers is dit mogelijk toch een wat zwakkere eigenschap. Hoe zit het tegenwoordig overigens met de betrouwbaarheid van de Final speakers? Een kennis van mij had ongeveer 1-2 jaar geleden een paar Finals. Echter, nadat hij er een jaar met plezier mee had gespeeld begon het rendement enorm terug te lopen en werd dit rendement ook heel afhankelijk van de vochtigheidsgraag in de lucht. Uiteindelijk heeft hij de speakers weggedaan omdat het rendement zo laag was dat (en per kanaal nogal verschillend) dat er in de praktijk niet meer mee te leven viel.
-
Het is mij niet helemaal duidelijk waar je de 2,5dB 'afwijking' hebt gemeten: is dit aan de uitgag van de versterker of is dit gemeten met een microfoon in de luisterruimte? Wanneer het een 2,5dB afwijking betreft aan de uitgangsklemmen van de versterker (en je dan ook zeker weet dat het probleem is gelegen in de versterker en niet bv in de cd speler of wat dan ook), dan is er iets niet goed met de versterker. Elke goede versterker vandaag de dag meet op enkele tienden van dB's 'recht' tussen zeg 20 en 20kHz. Wannneer het een 2,5dB afwijking betreft die je met een microfoon in de luisterruimte hebt gemeten: gefeliciteerd!!! Dit zou namelijk een extreem goed resultaat zijn. Het is namelijk helemaal niet ongebruikelijk als je in het laag afwijkingen van 10-20dB in het laag hebt. Omdat jij aangeeft dat je een enorme 'boembas' ervaart. Tenzij dit in de opname zit kan ik me nauwlijks voorstellen dathet dan echt maar om 2,5dB zou gaan. vermoed dan eerder een afwijking van 25dB! Heb je wel goed gemeten?
-
Vindt Pel het live in het concertgebouw zo slecht klinken dat hij halverwege het concert de zaal verlaat?
-
Squashballetjes kosten tussen de 2,5 en 4 euro per stuk, afhankelijk in welke hoeveelheden je ze koopt. Zo op gevoel zal je heel weinig verschil merken tussen een 'double dot' (wedstrijdbal) en een balletje voor beginners. Het verschil in stuithoogte merk je pas echt als de bal warm wordt. Dunlop heeft wel een 'MAX' welke behalve een hogere stuit ook iets groter is als een normale bal. Ik weet niet of het niet handiger is om 'halve ballen' (doorgesneden) ergens onder te plakken. Dat lijkt me wat stabieler. Die kun je bij een squashcentrum natuurlijk gratis uit de prullenbak vissen (in elk geval bij ons op de club struikel je bijna over die dingen).
-
Er is nog een aspect dat een versterker goed maakt en dat is hoe dat ding omgaat met muziek. Je kan best een goedkope versterker bouwen die netjes een de sweep van 10...40kHz volkomen vlak doorgeeft, maar dat wil nog niet zeggen dat 'ie dat met muziek ook nauwkeurig doet. Vaak is dat een kwestie van voldoende vermogenreserves hebben, en ook kunnen leveren. En daar heb je weer een goede voeding voor nodig, en die zijn helaas niet goedkoop. Het mooiste voorbeeld is toch wel pianomuziek. Probeer maar eens een goede reproductie van een Steinway te krijgen zonder voldoende stroom.... Als een versterker 'onvoldoen stroom' kan leveren uit zich dat in het feit dat de frequentiekarakteristiek niet recht is (bij dat volume waar er tekort aan 'stroom' ontstaat en daarboven). M.a.w. zolang de frequentiekaralteristiek 'recht' is, is er gewoon geen 'stroom' probleem.
-
Kun je uitleggen waarom dit fout zou kunnen gaan? Edit: ja, als de middenaftakking wel aan gnd (van de apparaten) ligt, maar niet aan aarde zou dit een issue kunnen zijn. Maar als de middenaftakking ook aan aarde ligt toch niet?? Overigens lees ik dat bv Equitech WEL de middenaftakking aan aarde legt, en ook elders kom ik dat op het internet tegen. Is hier een reden voor?
-
Ik neem aan dat de middenaftakking vervolgens WEL weer gewoon aan aarde ligt zodat je inderdaad +/- 115V t.o.v. aarde hebt. Maar inderdaad, zoals Pjotr als zei: je aardlekschakelaar in de meterkast wordt nu niet meer getriggerd bij lekstromen naar aarde, dus oppassen! Zit er trouwens geen inschakelvertraging in de kast van de trafo Hans? Dat zou het probleem met de zekering bij inschakelen voorkomen.
-
Jammer dat je geen filter kunt zetten op de bitrate. (bv: >=128kb)
-
Het is maar de vraag of een professionele kabelfabrikant zit te wachten op een partij als NBS die slechts een paar honderd meter van die kabel zonder opdruk wil bestellen. Grote kans dat ze niet de moeite willen nemen om voor zulke kleine hoeveelheden een aparte productiebatch te draaien. Daarnaast zal de inkoopprijs voor NBS hoger zijn als er speciaal voor hun een batch zonder opdruk wordt vervaardigd. En NBS redeneert vast dat in het geval iemand er 'achter komt' dat ze gewoon kabels xyz met een mooi jasje erom heen gebruiken, er in de naieve audiocommunity vanzelf wel weer een mooi verhaal ontstaat dat dit onzin is en dat NBS hun kabels speciaal instraalt bla bla bla.....
-
Kraus, had je mijn email nog gezien die ik je stuurde over de ESL63?
-
Erg leuk verslag mannen! Zowel de set van Hans als die van Kraus heb ik al eens mogen beluisteren (zij het al enige tijd geleden, dus waarschijnlijk niet in de huidige samenstelling) en zijn zeer de moeite waard. Mbt het verschil tussen cd en lp bij Hans zou het interessant zijn eens een paar metingen te doen (bv aan de uitgang van de preamp). Misschien dat de platenspeler een oplopend hoog geeft; dit geeft namelijk de illusie dat er meer detail en 'ruimtelijkheid' te horen is. Of mogelijk zijn fasefouten van de draaitafel de oorzaak. Of de cd speler heeft een defect (maar ik vermoed eerder een van de eerste twee opties).
-
Lijkt me leuk!