Jump to content

robbie b

Members
  • Posts

    34
  • Joined

  • Last visited

Social Media

Personal Information

  • Location
    Groenlo

Audio Set(s)

  • Hoofdset
    Dynaudio Confdence 5, Dynaudio Elance, vMedevoort CA220 voorversterker gemod., Sony XA50es gemod., Elac Miracord 770H, Onkyo T-4120, Onkyo T-9090 gemod., Kenwood KT-3300D, Elcetrocompaniet AW100 gemod. en nog wat kabeltjes.
  1. wat bedoel je met merkbare verbetering ? Is het de hogeaanschafprijs waard ? Voor mij uiteindelijk wel. Met name in het middengebied, de ESOTAR ^M560-D, geeft de vervanging door een Mundorf Supreme al een verbetering tov de standaard Solens. De verbetering moet je zien in natuurlijkheid, meer diepte en ruimtelijkheid. Klankmatig, dat is de frequentiecurve, verandert er nauwelijks iets. Misschien een sprankje meer hoog, het klinkt alleen veel echter. Omdat de Mundorf al een verbetering was heb ik, vanwege de prijs de ClarityCaps SA geprobeerd en deze klinken iets ronder maar net zo open. Gezien deze verbeteringen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de Duelunds gekocht. Ik moet zeggen dat de stap van een Solen naar een Supreme groter is dan de stap van een supreme naar een Duelund. Maar toch is er een relaxtheid in de muziek en een natuurlijkheid die daarvoor er schijnbaar niet was. Je merkt het pas als je na een aantal dagen terug gaat in kwaliteit. Het lijkt er op dat je gevoeliger bent in het missen van muziek aspecten dan bij het upgraden. Voor mij is de Duelund dus wel een geslaagde investering. Wat ik verder wilde aangeven is dat zelfs in goede luidsprekers zoals dynaudio relatief eenvoudig verbeteringen aan te brengen zijn. Vaak zijn er op niet direct zichtbare zaken besparingen doorgevoerd. Het wisselfilter is er daar een van. Gezien het karakter van met name de dynaudio tweeters zijn zowel een supreme als een SA aan te bevelen, alleen is de SA een stuk goedkoper en iets ronder. Een tweak zonder al te veel risico en kosten. gewoon proberen Rob
  2. Wie speelt hier met Dynaudio luidsprekers? (@Joopie: heb je een foto van je opstelling met de 122?) Waarom juist Dynaudio Welk model en waarom die Hoe ziet de opstelling eruit Welke apparatuur heb je Wat zijn je ervaringen Toekomstige upgrades Ik speel met de Confidence 5 en een zelfbouw Nuance in mijn 2-e set. De 5 is de voorloper van de huidige Confidence serie. Het is een gesloten bascompound systeem met een verschrikkelijk zuiver geluid. Ik had deze ooit, 1995/6, in Frankfurt op een beurs gehoord en was overdonderd met de geluidkwaliteit. Ik had me toen voorgenomen ooit deze te bezitten. Zie daar, 6 jaar later via het toen nog interessante hifi.nl aan een vrijwel mint paar kunnen komen voor een erg aantrekkelijke prijs. Sindsdien heb ik geen wensen meer wat luidsprekers betreft. In tegenstelling wat veel beweerd wordt is het geen moeilijke luidspreker om aan te sturen, zeer vlakke impedantiecurve tussen 4.6 en 9 ohm van 20-20.000 Hz. Alleen het rendement is erg laag, 82 dB/m/Watt. Hierdoor is een buizenversterker niet echt geschikt om hard te spelen hoewel het wel verschrikkelijk mooi klinkt. Ik gebruik nu een zelfbouw eindversterker gebaseerd op een geupgrade Electrocompaniet aw100. Als bron is of een oude ELAC platenspeler met linn K9 element of een gemodificeerde Sony XA 50 ES cd speler, andere voeding andere dac en dubbele uitgangstrap, discreet en trafo met keuze. Ik heb meerder verstekers geprobeerd, DUSON PA 75 en 100, Denon POA 2200, Rotel 981, van Medevoort 220. Maar vind mijn eigenbouw met extra zware voeding en de nieuwe Onsemi eindtorren mjl4302 en 4281 toch nog de mooiste. Will misschien ooit nog een keer een "echte zware" eindtrap proberen maar voorlopig gaan mijn financiele fondsen naar mijn kinderen. Kenmerken van Dynaudio zijn neutraliteit en zuiverheid. In het basgebied zijn de basreflex uitvoeringen een beetje wollig, contour serie en nieuwe confidence, en niet zo strak als de compound systemen. Ik vind dat de nieuwe confidence dan ook niet zo mooi is in het basgebied als de oude serie. Maar dat heeft ook met smaak en de ruimteakoustiek te maken. De audience serie geeft veel waar voor zijn geld, klinkt alleen wat saai in direct vergelijk met andere spectaculairder afgestemde luidsprekers. Pas bij langer horen merk je de schoonheid van deze serie. Gewoon een goede keuze. Aangezien Dynaudio gebruik maakt van standaard MKP condensatoren, Solen FC 400 volt, loont het zich om dze te vervangen door een beter type, Mundorf Supreme en ClarityCaps SA zijn erg mooi. Ik heb zelf in de Confidence Duelunds geplaatst en dat geeft een merkbare verbetering. http://www.dynaudiousa.com/products/archive/conf5/conf5.htm Rob
  3. Met een strijkijzer. Door de lijm laag te verwarmen boven de 80
  4. Pas overigens op met het kenbaar maken bij je verzekeringsmaatschappij wat je hebt staan. Ik heb ook eens een offerte aangevraagd waarbij de kosten voor mij meer dan
  5. klik of anders gewoon hier: klikklik Rob
  6. Helemaal mee eens ik heb zelf de PCM 1704 en gebruik als i/v omzetter een enkel weerstand van 100 ohm, deze lage spanning wordt dan met behulp van een trafo, sowter 9045, naar een normaal signaalniveau gebracht. De trafo geeft van nature een laagdoorlaatfilter en geen gedoe met opamps fasesprongen etc. eenvoudig en klinkt boven al beter dan een standaard opamp output, Sony XA50es en een Zapfilter van LCaudio. Rob
  7. Bas, misschien kun je deze techniek gebruiken voor ruis verwijdering op je stroombron. In plaatst van de 2n4401 kun je dan een ruisarme fet gebruiken. http://www.wenzel.com/documents/finesse.html succes Rob
  8. Bas dit is een schema om snel te kunnen meten als je een grote hoeveelheid fets wilt meten. Even bouwen en dan aan de slag. http://www.forsselltech.com/schematics/JFE...0measurement%22 Rob
  9. Bas, mischien ken je dit al, maar hier worden een aantal opties besproken, welliswaar in combinatie met de opamp classe A schakeling maar goed, http://tangentsoft.net/audio/opamp-bias.html Rob
  10. Hai Jack, digitaal is inderdaad moelijker omdat elke tuner weer anders is, maar de techniek die ik hierboven heb beschreven is er een die ik bij alle tuners toepas en die gewoon goed werkt. Zonder service manual kom je niet ver maar als je die hebt kun je in het ontvangst gedeelte met wat kleine verstellingen vaak veel bereiken. Wat wel een probleem met digitale tuners is, is dat het allemaal wat nauwkeuriger moet. Ik heb zelf een AM/FM signaalgenerator maar die is voor digitale tuners niet nauwkeurig genoeg,
  11. Ha ER EE, Ik heb er ook een en vind het tot nu toe een "rampentuner" kan hem niet fatsoenlijk afregelen, hij staat continu 0,1 mhz naast de frequentie. Weet jij misschien hoe dat moet? want potentie heeft deze tuner zeer zeker, de ontvangst is erg goed en de stereo-decoder is zeer fraai gemaakt en meet zeer goed. Als ik het probleem kan oplossen kan het niet alleen een DX maar ook een zeer muziekale tuner worden. Met vriendelijke groet, Jack Jack, het lijkt erop dat je een klein alignment nodig hebt. Door het verlopen van wat coils en condensatoren heb je een kleine verschuiving gekregen in de afsteming. Ik heb het zelf gehad met een ONKYO T9090 MK1, na 22 jaar trouwe dienst. Wat je zelf kunt doen, als je het aandurft, is het zelf licht bijregelen van het ontvangst gedeelte. Stem hiervoor af op een wat zwakkere zender waar je de uitzend frequentie van weet, stem dan exact af op die uitzendfrequentie, niet op maximale ontvangst dus! Nu verdraai je heel voorzichtig de verschillende variabele condensatoren en spoelen/coils tot dat je een beste ontvangst hebt. Gebruik hier overigens niet magnetische schroevendraaiers voor. Meestal heb je bij zulke kleine afwijkingen niet meer dan een kwartslag nodig. Je hebt er wel een service manual voor nodig om te bepalen welke spoelen en variabele condensatoren je kunt inregelen. Je kunt natuurlijk ook de tuner wegbrengen en af laten regelen. Er zijn alleen niet veel bedrijven meer die dat doen/kunnen. Reken dan op tussen de 100 en 200 euro. Naast de ONKYO heb ik de KENWOOD KT3300 en kan eerdere berichten echt bevestigen dat de hele top serie van kt990 tot 3300 goed klinken en waarbij ook voldoende klankmatige modificaties mogelijk zijn. Moet daarbij meteen zeggen dat in de jaren 70 het maken van een tuner beschouwd werd als een echt kunstwerk, zoals de typen KT6500/KT7500 en de LT02. Zo worden/werden ze niet meer gemaakt. Alleen in het extreem hoge prijs segment MagnumDynalab of McIntosh. succes Rob
  12. kijk eens met een oscilloscoop naar je 230 volt net. De mooie sinus zul je niet vaak aantreffen zeker niet als je in de buurt van zware industrie woont. De brom kan veroorzaakt worden door een kleine dc component, minder dan 0,5 volt is al genoeg bij bloktrafo's. Meestal wordt de brom echter veroorzaakt door de slechte sinus vorm. De dc-achtige componenten die daarbij optreden veroorzaken een hoge magnetisatie stroom en door deze krachten gaan de lamellen en de wikkelingen trillen/brommen. Te voorkomen zijn deze sinus storingen niet. Het is een vorm van netvervuiling waar je zelf niets aan kunt doen. Wat wel mogelijk is is er voor te zorgen dat de dc component niet kan gaan storen in je installatie. Hiervoor leg je in line met de fase draad een condensator van pakweg 10.000 uF en 25 volt met daar parallel aan een (zener)diode van max 2 tot 4 volt. Waar je op moet letten is dat de condensator de stroomvraag, I ripple, moet kunnen leveren. De diodes zorgen er voor dat de gelijkspanning over de condensator niet hoger kan worden. Sluit de condensator niet aan tussen fase en nul of fase en aarde. Zeker bij deze condensator groottes kun je een echte explosie verwachten. LC audio heeft een mooie tekening of schema hiervoor op zijn site gehad. http://www.lcaudio.com/dcfilterdia.gif succes ermee Rob
×
×
  • Create New...