Jump to content

audiofielen hebben problemen.

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

De wens om dingen te verbeteren, te verfraaien, schoonheid te scheppen, mooie dingen te maken is de mens volgens mij gewoon ingeboren en heeft hele gezonde grondslagen. Heeft niks met problemen van doen, in principe. Verbetering is de garantie voor vooruitgang, zogezegd, of als we het fout doen de garantie voor ondergang. Toine.

Pcies!

Ik meen dat men deze drang om (zich) telkens te verbeteren evolutie noemt?

;)

De beschrijvingen van Kraus zijn aardig treffend moet ik zeggen.

Zelf vind ik het genieten van de muziek het belangrijkste, ik vind zelf dat mijn set een niveau heeft waarop dat uiterst aangenaam is. Verbeteren hoeft niet zo nodig meer.

Maar aan de andere kant: perfectie is nimmer bereikt, de mens heeft kennelijk behoefte aan continue verbetering. Met de Japanners voorop (zij noemen dit Kaizen)

Daardoor is er altijd wel iets dat je opvalt in negatieve zin: ruisje hier, brommetje daar, tikje zus, kraakje zo. Het is maar net hoe perfectionistisch je zelf bent aangelegd en dus hoe laag jouw irritatiedrempel is.

Van mijn CD-speler verwacht ik een technisch feilloze weergave, zonder bijverschijnselen. Doet 'ie dat niet, dan is het tijd voor vervanging.

Van mijn draaitafel hoef ik echter niet te verwachten dat het geluid volledig zonder tikken of ruis is. De draaitafel k

Ik realiseer me dat mijn vorige post in deze draad opgevat kan worden als "oorlogsverklaring". Termen als "strijd cq 'samen ben je sterker' " zijn door mij gebezigd en zijn niet als zodanig bedoeld. Ik bedoelde meer dat ik ook niet alles kan zien (ik heb de wijsheid niet in pacht) en dat ik graag mensen om me heen heb die met me mee denken. Ook tegen me denken, want daar is ook veel wijsheid uit te halen. De strijd is meer bedoeld als strijd tegen het niet-weten of niet willen weten. Ofwel, het opvullen van lege ruimten van kennis.

Groet,

Jacco

Misschien (en wellicht gezien de verduidelijking hierboven ten overvloede) kun je de afkorting duidelijk maken dat zij die hij als audiofielen af doet, interesse kunnen hebben in technische toelichting indien van toepassing (ipv van beschimpingen vooraf). Knijp'm desnoods even vriendelijk in de handen. B)

Zolang ze er zelf geen probleem van maken, IS er geen probleem :rolleyes:;)

In andere woorden: De audiofiel zet zijn muziekje zo hard hij wil en als de buren komen klagen over geluidsoverlast hebben ze pech. Hier noemen wij dat asociaal gedrag. Een asociaal vertellen dat hij een probleem heeft is effe wat anders dan een audiofiel uitleggen dat demagnetiseren van CD's zinloos is.

De beschrijvingen van Kraus zijn aardig treffend moet ik zeggen.

Zelf vind ik het genieten van de muziek het belangrijkste, ik vind zelf dat mijn set een niveau heeft waarop dat uiterst aangenaam is. Verbeteren hoeft niet zo nodig meer.

Maar aan de andere kant: perfectie is nimmer bereikt, de mens heeft kennelijk behoefte aan continue verbetering. Met de Japanners voorop (zij noemen dit Kaizen)

Daardoor is er altijd wel iets dat je opvalt in negatieve zin: ruisje hier, brommetje daar, tikje zus, kraakje zo. Het is maar net hoe perfectionistisch je zelf bent aangelegd en dus hoe laag jouw irritatiedrempel is.

Van mijn CD-speler verwacht ik een technisch feilloze weergave, zonder bijverschijnselen. Doet 'ie dat niet, dan is het tijd voor vervanging.

Van mijn draaitafel hoef ik echter niet te verwachten dat het geluid volledig zonder tikken of ruis is. De draaitafel k

ligt in de aard van de mens om dingen te verbeteren, je moet er denk ik verder niks achter zoeken. Iets wat goed is moet altijd nog beter als het mogelijk is.

Gisteren heb ik nog zitten experimenteren met het netsnoer van m'n Bluenote phono 1 trap. De zwarte standaard 3 aderige kabel is totaal niet afgeschermd en met een audio agile kabel er aan, die wel wel goed is afgeschermd, is er hoorbaar iets minder brom aanwezig en het klinkt ook nog eens zuiverder. Dat viel mij ook op bij mijn cd-speler. Het verschil tussen de standaard, zeg maar computer netsnoer, en het goede en betaalbare audio agile snoer is duidelijk te horen. Minder warm, meer rust, meer detail, breder geluidsbeeld.

Robin

Alle personen die last hebben van brom, moeten maar eens kijken of ze niet toevallig last hebben van een aardlus. En zo ja, dan is een mantelstroomfilter een ideale oplossing. ;)B):)

En Erik, dat je mij niet hoort over te weinig zwart tussen de instrumenten, komt omdat ik daar ook geen last van heb. Het is namelijk gitzwart tussen die instrumenten :D;)

Alle personen die last hebben van brom, moeten maar eens kijken of ze niet toevallig last hebben van een aardlus. En zo ja, dan is een mantelstroomfilter een ideale oplossing

Of de trafo in het apparaat zit los en kan worden aangedraaid, of het komt met het ontwerp. :o De MF A5cr voorversterker, in ieder geval de eerste serie, bleek te 'brommen', zo bleek uit meerdere reacties op diverse fora. De importeur hier weet het aan, onterecht dus in dit geval, een aardlus.

Alle personen die last hebben van brom, moeten maar eens kijken of ze niet toevallig last hebben van een aardlus. En zo ja, dan is een mantelstroomfilter een ideale oplossing

Of de trafo in het apparaat zit los en kan worden aangedraaid, of het komt met het ontwerp. :o De MF A5cr voorversterker, in ieder geval de eerste serie, bleek te 'brommen', zo bleek uit meerdere reacties op diverse fora. De importeur hier weet het aan, onterecht dus in dit geval, een aardlus.

Feit is dat meer mensen last hebben van aardlussen dan van loszitttende trafo's of ontwerpfouten. :rolleyes:

Alle personen die last hebben van brom, moeten maar eens kijken of ze niet toevallig last hebben van een aardlus. En zo ja, dan is een mantelstroomfilter een ideale oplossing. ;)B):)

En Erik, dat je mij niet hoort over te weinig zwart tussen de instrumenten, komt omdat ik daar ook geen last van heb. Het is namelijk gitzwart tussen die instrumenten :D;)

Zou dat best willen doen maar er is niks bij mij geaard. Woon in een jaren 70/80bijlmer achtige flat waar alleen de keuken en het stopkontact in de buurt van de badkamer geaard zijn. Ben al zo lang als ik hier woon, iets meer dan een jaar, van plan hier iets aan te doen. Ik ben dat nog steeds van plan.

Feit is dat meer mensen last hebben van aardlussen dan van loszitttende trafo's of ontwerpfouten. :rolleyes:

Vast, maar heb nog een of twee brom versterkers gehad en anderen die dat niet doen. Is er dan geen aardlus of is het er wel, maar is dat niet altijd hoorbaar? Of moet ik minder lang in de kroeg blijven hangen? :ph34r:

Zolang ze er zelf geen probleem van maken, IS er geen probleem :rolleyes:;)

In andere woorden: De audiofiel zet zijn muziekje zo hard hij wil en als de buren komen klagen over geluidsoverlast hebben ze pech. Hier noemen wij dat asociaal gedrag. Een asociaal vertellen dat hij een probleem heeft is effe wat anders dan een audiofiel uitleggen dat demagnetiseren van CD's zinloos is.

Dat staat er niet en bedoel ik niet, maar dat maak jij ervan. Ik moet bij S-39 ook letterlijk lezen wat er staat (zegt ie zelf) en niet tussen de regels lezen. Doe jij dat dan aub ook niet, want er staat niks tussen de regel(s).

Ach ik zit hier ook steeds te klooien met kabels, isolatieplatformen, niet omdat ik daar problemen mee heb, maar uit het gevoel dat het altijd nog wel wat beter kan. Ik ben me pas gaan verdiepen in Hifi en audio toen ik een Sansui integr

Is grappig: bijna iedereen schrijft in deze post over hoorbare dingen terwijl in de openingspost toch duidelijk een andere richting is aangegeven:

waarom dan wel steeds van die wonderlijke oplossingen voor problemen die ze helemaal niet hebben of horen

Niet dat het oninteressant is om over hoorbare dingen te praten of dingen waar je je aan ergert, integendeel.

Groet,

Jacco

Als er niet een paar mensen steeds op zoek zouden zijn geweest naar verbeteringen van van alles en nog wat om ons heen leefden we nu waarschijnlijk nog steeds in het stenen tijdperk, denk je ook niet?

Vanzelfsprekend. En of het audiofielen zijn geweest die ons uit het stenen tijdperk hebben getrokken valt te betwijfelen.

Ik duidde op een principe, beste TRPH, op een principe.

Niet op een lineair vertaalbare realiteit.

Ik ken tenminste 1 audiofiel die zijn uiterste best doet om verder te komen.

Groet,

Jacco

Vertel Bert! Vertel!!! :D:confused:

[...]

Ik ken tenminste 1 audiofiel die zijn uiterste best doet om verder te komen.

Groet,

Jacco

Vertel Bert! Vertel!!! :D:confused:

Ernie, er zit een banaan in je oog... :lol:

Wat zou je doen als ik het zou vertellen? Ga je hem of haar dan allerlei vragen stellen?

Groet,

Jacco

Is het zo dat sommigen meer genieten van het zoeken naar een ander / nieuw geluid dan van de muziek zelf?

Beste S,

Ik zal hier een heel eerlijk betoog houden. Toen ik een jaar of 5 was ontdekte ik de muziek. Ik weet de eerste keer dat ik echt kippenvel kreeg, was een reclame over bier denk ik, en een spotje met Louis van Dijk achter de vleugel. Hoe het was en hoe eht ging weet ik allang niet meer, maar weet wel dat ik toen aan mijn ouders vroeg van wat is dat gevoel... Toen kreeg ik dat zelfde gevoel met kalssieke muziek, zo mijn ouders kochten een walkman voor me met cassette bandjes van Brahms, Bach etc. Toen ik ouder werd ontdekte ik de jazz. En daar ben ik uiteindelijk helemaal voor gegaan. Toen ik een jaar of 10 was begon ik mij ook te interesseren voor hifi setjes etc. En eerlijkheid gebeid me te zeggen, mijn muziek beleving heft het nooit veranderd. Het ging (gaat) mij om de kick van het spelen met apparatuur. De kick van het onbekende, de kick van ermee bezig willen zijn. De kick om naar nieuwe spullen uit te kijken. Gek genoeg loopt dat parallel en toch helemaal los van mijn muziek beleving. Ik heb die hele hifi set niet nodig om kippenvel te krijgen. Heb zelfs met sommige highend sets dat alles in de muziek zo uitgerafeld wordt dat het op mij zeer onantuurlijk over komt en het zelfs de kick van muziek verminderd. Alsof je alleen maar losse samples hoort en neit het hele sousje zoals de componist dat als klankpallet had bedoeld. "iets" komt er dan niet over en daarmee ook de boodschap van de componist niet. (Avalon speakers..... oeps :D)

Mijn conclusie voor mezelf. Mijn muzikale passie (het componeren, het zelf spelen het luisteren en ontdekken van muziek) dat is iets zo diep, en is geen vergelijk met mijn hifi passie. Ik heb mijn hifi er ook niet voor nodig. Het bezig zijn met highend hifi is eigenlijk (hoe krom het ook klinkt) iets dat los staat van de muziek. Zoals ik zeg het is de kick van het spelen met apparatuur, en de gedrevenheid iets steeds beter (of anders) te maken. tuurlijk als je uiteindelijk de toutjes weer aan elkaar knoopt, krijg je op een echt goede set een beetje meer kcik in muziekbeleving omdat je de reproductie realistischer maakt. Maar eigenlijk op een goede melodie of harmonie maakt dat nog geen donder uit. Die kippenvel ervring bereik je op alles dat maar geluid geeft.

Echter kan ik mzelf wel makkelijk omschakelen alsof er een switch in mijn hoofd zit. Ik kan analytisch luisteren om naar mijn kunnen apparatuur of schakelingen op klank te beoordelen. Maar dan ben ej dus neit met de muziek bezig, maar puur technisch luisteren. Maak ik er echt een muziek avond van, dan is de hele set ondergeschikt, gaan de lichten uit, en denk ik geen seconde meer aan de set zelf. De opname kwaliteit doet er dan eigenlijk ook niet toe.

Groeten,

Bas