Jump to content

audiofielen hebben problemen.

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Had het vermoeden dat Ravon verbannen was, maar vond dat idee te voor de hand liggend, en uiteraard niet interessant genoeg, om er naar te vragen. Kennelijk heeft iemand het riempje losgemaakt.

Als je 1 kop afhakt komen er 2 voor terug; daar doet het me een beetje aan denken :lol: Gelukkig loopt het bij die wedergeboortes meestal heel snel uit de hand. Ze worden al snel genegeerd en verdwijnen dan stilletjes, denk ik.

Dat je dat niet ziet..... The world must be black

En stel je eens voor dat je niet hoefde toe te geven aan de aandrang om dat voorbeeld op triviale details met misselijk insinuaties onderuit te halen?

Dan was de wereld niet meer zo donker voor je en mochten anderen ook zeggen wat ze dachten zonder angst om weggehoond te worden.

... en opnieuw kan iemand zich niet inhouden.

Thingman, wijs mij aan w

1. Aparte luisterruimte, zo sterk mogelijk gedempt over de gehele frequentieband (inclusief bastrapps afgestemd op waar de staande golven zitten). Ideaal is 100 % dekking van muren / deur / plafond / vloer met dempingsmateriaal. Bastrapps in alle hoeken. Kamer zo groot mogelijk. Luidsprekers zo ver mogelijk van iedere muur af. Hoe dichter je bij de luidsprekers zit, hoe minder vervorming door reflecties.

2. Luidsprekers aftoetsen op parameters als druk tegen vervorming / powerresponse / faseverloop / onderlinge afstand en opstelling van de drivers / bafflelayout. Standaardregel: grotere luidsprekers vervormen minder. E.e.a. ligt subtiel anders als je slechts naar bijv. een harp, piccolo of triangel luistert.

3. Parametrische correctie toepassen als er in de bas nog staande golven over zijn.

4. Voor het geval een goede akoestiek niet mogelijk is, dan zoeken naar luidsprekers waarvan de powerresponse minder ideaal is. Standaardregel: Grotere luidsprekers laten tweeter hoger beginnen, waardoor per saldo de luidspreker meer bundelt (hetgeen je wilt).

Leg de visite dan maar eens uit dat je huis er in het vervolg zo uit ziet omdat je niet voor audiofiel door wilt gaan. :unsure:

Hoe komt het dat je, toch alle audiofielen van Nederland (de wereld?) kennende, nog nooit ook maar met 1 woord hear verslag hebt gedaan van zo'n bezoek en dat nimmer ook maar een dankbare audiofiel hear gewag heeft gemaakt van de weldadige werking van de na zo'n bezoek uitgebrachte adviezen?

Is dat dan de reden dat Erik al driemaal mijn uitnodiging om eens bij mij te komen luisteren naar mijn problemen volkomen heeft genegeerd? Misschien durft hij niet geconfronteerd te worden met een set waarmee de eigenaar dolgelukkig is en het woord "probleem" niet in het minst verbonden is? :confused:

Toine.

beste Toine,

driemaal uitgenodigd?

ik heb het slechts

Leg de visite dan maar eens uit dat je huis er in het vervolg zo uit ziet omdat je niet voor audiofiel door wil gaan. :unsure:

Een kelder is al ideaal.

Met het risico verder voor audiorat door te gaan? :o

Een kennis heeft het zo opgelost, en draait plaatjes vanachter een bar. Televisiescherm en flipperkast aanwezig. Enorm gezellig, altijd mensen over de vloer. Geen audiofiel, draait met 'has been' jaren 80 set.

Mijn woonruimte is een akoestische ramp, maar de sterkste monitors (onderschat dynaudio niet) aangestuurd door de krachtigste versterker ooit thuis uitgeprobeerd klonken het beste. Geen greintje neven effect (booming bass) in welke hoek van de kamer dan ook (ook niet tijdens Faithless) of gebrek aan stereo beeld, plaatsing of wat voor termen meer, waar bij veel kleinere varianten het laag nooit te harden was. Denk dat een goeie combinatie probleemloos in de meeste ruimten past. Wel eerst zien te vinden zonder audiofiel te geraken. ;)

jeetje wat leven we toch in een omgekeerde wereld.

Dit topic is zo'n voorbeeld.

Want waar gaat de vraag over.

Een audiofiel die erachter komt dat hij/zij een probleem heeft als die een verbetering hoort in zijn/haar set als die een tweak uitvoert.

Sorrij Erik ,maar jij heb een probleem als je geen probleem hebt.

Wij noemen dat hier thuis ...een probleemzoeker.

Ik ben ook audiofiel,maar ik ben niet een probleemaudiofiel.

BTW ik denk dat de meeste audiofielen gewoon audiofiel zijn,niet meer en minder.

ik denk dat het grootste probleem is dat de meeste audiofielen niet weten hoe instrumenten in het echt klinken.

ze luisteren alleen maar electronische muziek.

en daarom tweaken ze maar wat aan hun set tot ze vinden dat het goed klinkt,

ze maken hun eigen broodje speciaal zeg maar .

ik noem dit MYFI ;)

alleen degene die vaak akoestische instrumenten horen en hiervan ook echte akoestische opnamen hebben kunnen een oordeel geven over een HIFI installatie.

alleen die kunnen beoordelen of er wat mis is in de installatie.

alleen die kunnen problemen opsporen en oplossen. B);)

alleen dan krijg je HIFI -_-

Guest Kraus vonBentinck
ik denk dat het grootste probleem is dat de meeste audiofielen niet weten hoe instrumenten in het echt klinken.

Alweer: wat is het probleem?

Wanneer iemand niet weet hoe een instrument in het echt klinkt mag hij dan niet aan zijn setje prutsen?

De uitdrukking MyFi is wel goed gekozen, want dat is het inderdaad.

Is iemand die aan "hifi" of "myfi" wil doen verplicht volgens een mij verder onbekend voorschrift zich eerst te bekwamen in de muziekleer, solf

Wanneer iemand niet weet hoe een instrument in het echt klinkt mag hij dan niet aan zijn setje prutsen?

Is iemand die aan "hifi" of "myfi" wil doen verplicht volgens een mij verder onbekend voorschrift zich eerst te bekwamen in de muziekleer, solf

alleen degene die vaak akoestische instrumenten horen en hiervan ook echte akoestische opnamen hebben kunnen een oordeel geven over een HIFI installatie.

alleen die kunnen beoordelen of er wat mis is in de installatie.

alleen die kunnen problemen opsporen en oplossen. B);)

alleen dan krijg je HIFI -_-

Sinds ik de dynamiek van een symphonie-orkest live heb beleefd, weet ik wat er mis is met mijn installatie. Het probleem heb ik niet kunnen opsporen en zal, vrees ik, nooit opgelost worden. Dan maar liever myfi ipv hifi.

Verder geheel eens met Kraus.

groet,

Guest Kraus vonBentinck
2 antwoorden

..... En dat is omdat ik ga voor maximaal haalbare weergavekwaliteit, HiFi dus. .....

Deze reactie ter grootte van een klein A4-tje volgde binnen 20 minuten. Hieruit bovenstaande opmerking.

Ook nog even een opsomming van do's & don'ts, die geheel paraat beschikbaar zo het toetsenbord wordt ingerammeld.

Is het moeilijk om "tussen de regels" door te lezen dat jij zelf, meer nog dan Erik, de grootste audiofiel bent van het hele hear forum?

In de psychologie bestaat een heel flauw trucje. Men vraagt aan iemand een aantal eigenschappen, gedragingen, karaktertrekken enz. te noemen waaraan hij of zij een uitgesproken hekel heeft en waaraan hij/zij zich ergert bij anderen.

Het lijstje wat dan ter tafel komt is een vrij nauwkeurige beschrijving van de persoon zelf.

Heb ik trouwens ergens gesuggereerd dat mijn plafond ieders plafond is?

"Als ik niet die 45 paar luidsprekers had gebouwd zou ik nooit weten dat er een plafond is aan zelfbouw dat door een particulier niet te doorbreken is."

Ik hoop dat je weet wat generaliseren is.

Ik hoop dat jij weet wat "een particulier" is, in deze context :lol:

Guest Kraus vonBentinck

Beste Erik,

Jij bent wel de laatste die ik er van zou willen beschuldigen een ander zijn plezier niet te gunnen en voor mij h

beste kraus,

ik verheug me op het bezoek aan Thingman,

ik zou wel meer willen gaan luisteren ware het niet dat ik bijna iedere week wel naar een concert ga op zaterdagavond, en meestal neem ik ze nog op ook,

dus vrouwlief word een beetje verdrietig als ik ook nog eens op luistervisite ga. ;)

om eerlijk te zijn was dit topic er eentje van de bekende knuppel in het hoenderhok.

toch sta ik achter mijn uitspraken,

zeker nu ik aan het experimenteren ben met opnames maken kom ik erachter dat er zo ONGELOFELIJK veel fout kan gaan in de keten van microfoon tot oor, dat een netsoer of andere tweaks gerommel in de marge zijn.

;)

Heb ik trouwens ergens gesuggereerd dat mijn plafond ieders plafond is?

"Als ik niet die 45 paar luidsprekers had gebouwd zou ik nooit weten dat er een plafond is aan zelfbouw dat door een particulier niet te doorbreken is."

Ik hoop dat je weet wat generaliseren is.

Ik hoop dat jij weet wat "een particulier" is, in deze context :lol:

In jouw particuliere audiofiele context kan "een particulier" waarschijnlijk allerlei vage betekenissen hebben. Wat heb jij weer pech vandaag zeg, want daar heb ik natuurlijk geen boodschap aan.

Misschien kun je mij nog even precies aanwijzen welke insinuaties van mij jou misselijk hebben gemaakt? Als ik het draadje teruglees vind ik eigenlijk alleen maar vervelende en insinuerende teksten die van jou afkomstig zijn.

Die negeer-knop, da's echt een uitvinding :)
:D Ik heb hem ook naar aanleiding van wat posts in dit draadje ontdekt; erg fijn!