s0000884 Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Is het moeilijk om "tussen de regels" door te lezen dat jij zelf, meer nog dan Erik, de grootste audiofiel bent van het hele hear forum? Deze opmerking is z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Is het moeilijk om "tussen de regels" door te lezen dat jij zelf, meer nog dan Erik, de grootste audiofiel bent van het hele hear forum? Deze opmerking is z Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 zeker nu ik aan het experimenteren ben met opnames maken kom ik erachter dat er zo ONGELOFELIJK veel fout kan gaan in de keten van microfoon tot oor, dat een netsoer of andere tweaks gerommel in de marge zijn. Eigenlijk spreek je jezelf ook een beetje tegen zo. Ik bedoel dit: de opnameketen is inderdaad een keten van belangrijke en minder belangrijke schakels die elk op zich "foute dingen" kunnen doen of introduceren. En dan krijg je het verschijnsel dat ook al is de rest verschrikkelijk goed, dat ene foutje veel teniet kan doen wat anders vanzelfsprekend was. Welnu, de weergeefketen is ook een keten op precies dezelfde manier. Daarin kan evengoed een hoop fout gaan en mogelijk is de invloed van het netsnoer zo'n beetje het geringst van alle schakels, dat zou kunnen. Als je een goede opname op een goede set beluisterd, dan hoor je hoeveel er goed is gegaan en dat kan echt heel veel zijn. Als je een slechte opname op een goede set beluisterd hoor je hoeveel er aan opnamezijde mis is gegaan. Dat kan ook heel wat zijn. En als je tenslotte een heel goede opname op mijn midiset beluisterd hoor je helemaal niets terug van de inspanningen van de opnametechnicus en de andere mensen die er bij de productie betrokken zijn. Het belang van alles in die keten is relatief en cruciaal tegelijk. Tussen die twee schijnbaar tegengestelde gewichtsfactoren bevindt zich het werkterrein van jou als opnametechnicus en van mij als degeen die de producten lekker zit te beluisteren. Ik weet zeker dat we allebei als het goed is evenveel naar realisme streven en daar ook van alles voor doen om dat te verkrijgen -- jij in je opname en ik in m'n weergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRPH Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 .... Goh, er stond net iets over een antwoord op mijn vraag wat je niet ging geven. Je liet je weer eens van je beste kant zien. Grappig dat je dat malle stukje tekst gauw weer verwijderd hebt. Helemaal niet errrrg hoorrr Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Zodra Thingman mijn vraag beantwoord heeft gaat hij mijn negeerput in. Ik ga dit maar eens voorkomen door de vraag niet te beantwoorden. Jij bent een oude bekende zie ik. Van mij ga je geen last meer hebben! Toine (waar zit die negeerput ) Goh, er stond net iets over een antwoord op mijn vraag wat je niet ging geven. Je liet je weer eens van je beste kant zien. Grappig dat je dat malle stukje tekst gauw weer verwijderd hebt. Helemaal niet errrrg hoorrr Nou, het kwam per ongeluk onderaan het bericht voor Erik. Moest even uit- en weer inloggen om het goed te doen; zie het bericht hierboven. Nogmaals Toedeledoki, ik heb de negeerput gevonden. Bedankt voor de tip! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRPH Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Zodra Thingman mijn vraag beantwoord heeft gaat hij mijn negeerput in. Ik ga dit maar eens voorkomen door de vraag niet te beantwoorden. Jij bent een oude bekende zie ik. Van mij ga je geen last meer hebben! Toine (waar zit die negeerput ) Vaarwel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Zeggen dat je iemand in de negeerstand gaat zetten heeft m.i. een vrij hoog kleuterklas gehalte. Maar het hele forum heeft daar wel eens wat van weg.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Wat een ziek en volstrekt kansloos topic weer. Volgens mij niet meer dan een arena waar de ene audiofiel door de andere audiofiel wordt uitgedaagd tot ordinaire vechtpartijen. Typisch voor het HEAR-forum. Typisch en het zal nooit verbeteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Tsja, je bent niet specifiek dus nu loop ik de kans dat jij mijn berichten niet meer wilt lezen. Jammer hoor. Zodra Thingman mijn vraag beantwoord heeft gaat hij mijn negeerput in. Zittie als vanouds te raaskallen (da's inderdaad retorisch), of is er echt zo'n knop. 't Zou voor ale geestelijk gezonde forummers een oplossing zijn om verder van zijn aanvallen verschoond te blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRPH Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Zeggen dat je iemand in de negeerstand gaat zetten heeft m.i. een vrij hoog kleuterklas gehalte. Maar het hele forum heeft daar wel eens wat van weg.. Welnee, ik laat daarmee open en eerlijk zien hoe ik over iemand denk. Er zijn hier ook mensen die in het persoonlijk contact uit opportunische overwegingen poeslief tegen mij zijn om als ik mij omdraai spreekwoordelijk een mes in mijn rug te steken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Tsja, je bent niet specifiek dus nu loop ik de kans dat jij mijn berichten niet meer wilt lezen. Jammer hoor. Zodra Thingman mijn vraag beantwoord heeft gaat hij mijn negeerput in. Zittie als vanouds te raaskallen (da's inderdaad retorisch), of is er echt zo'n knop. 't Zou voor ale geestelijk gezonde forummers een oplossing zijn om verder van zijn aanvallen verschoond te blijven. Klik op naam, profiel opties, negeer gebruiker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Tsja, je bent niet specifiek dus nu loop ik de kans dat jij mijn berichten niet meer wilt lezen. Jammer hoor. Zodra Thingman mijn vraag beantwoord heeft gaat hij mijn negeerput in. Zittie als vanouds te raaskallen (da's inderdaad retorisch), of is er echt zo'n knop. 't Zou voor ale geestelijk gezonde forummers een oplossing zijn om verder van zijn aanvallen verschoond te blijven. Klik op naam, profiel opties, negeer gebruiker. Inderdaad. Uiteraard bedankt AZH. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Erik, Ik vind het moedig van je dat je een kritische vraag durft te stellen. Je noemt het zelf een knuppel in het hoenderhok, maar dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik snap je onderliggende gedachte heel goed, ik worstel er zelf ook mee en ik kan me herinneren dat als ik dat naar voren bracht, dat er dan ook een hoop ellende over me heen kwam. Niet volwassen gedrag zoals kleuterklaspraktijken en elkaar uiteindelijk op spelfouten proberen te pakken als de overbekende argumenten weer eens de reveu hebben gepasseerd. Toch zal de vraag terugkomen en ik hoop dat we er ooit als volwassen mensen over kunnen praten. Het is nu nog te vroeg, kennelijk. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Ik vind het moedig van je dat je een kritische vraag durft te stellen. Je noemt het zelf een knuppel in het hoenderhok, maar dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik snap je onderliggende gedachte heel goed, ik worstel er zelf ook mee en ik kan me herinneren dat als ik dat naar voren bracht, dat er dan ook een hoop ellende over me heen kwam. Niet volwassen gedrag zoals kleuterklaspraktijken en elkaar uiteindelijk op spelfouten proberen te pakken als de overbekende argumenten weer eens de reveu hebben gepasseerd. Toch zal de vraag terugkomen en ik hoop dat we er ooit als volwassen mensen over kunnen praten. Het is nu nog te vroeg, kennelijk. Niks moedig, puur kinderachtige onzin. De titel en toelichting zijn zuiver insinuerend. Er is geen bundel mensen die zeker in vergelijking met hemzelf voor audiofielen kan doorgaan. Tien forummers hebben minstens acht verschillende meningen of ervaringen over ieder denkbaar onderwerp. Het enige wat duidelijk wordt gemaakt is dat er geen vermogen tot onderscheid kan worden gemaakt, maar in plaats daarvan slechts aan de eigen (sociale) beperktheid kan worden afgepast. De volwassenheid die je durft te verwachten is een vorm van fundamentalisme die hopelijk nooit de overhand zal krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 het is net zoals op m'n werk : van die zeur mensen die het alleenmaar over het werk kunnen hebben, die na werktijden met elkaar afspreken en het vervolgens nog over het werk hebben van die beterweters die zogenaamd alles weten die leven om te werken en niet andersom daar doet mij dit topicje mij aan denken de een vind dat het zus zit de ander zo respecteer elkaars mening en loop niet zo te zeiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Ik vind het moedig van je dat je een kritische vraag durft te stellen. [...] Niks moedig, puur kinderachtige onzin. De titel en toelichting zijn zuiver insinuerend. [...] Ja, een aanklacht en een volwassen iemand leest daar doorheen. In plaats daarvan wordt er geheel volgens verwachting een spelletje gespeeld. Ik had het zinvol gevonden als er op een volwassen manier over gediscussieerd had kunnen worden. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Ik vind het moedig van je dat je een kritische vraag durft te stellen. [...] Niks moedig, puur kinderachtige onzin. De titel en toelichting zijn zuiver insinuerend. [...] Ja, een aanklacht en een volwassen iemand leest daar doorheen. In plaats daarvan wordt er geheel volgens verwachting een spelletje gespeeld. Ik had het zinvol gevonden als er op een volwassen manier over gediscussieerd had kunnen worden. Groet, Jacco Een aanklacht? Tegen het feit dat mensen bestaan, keuzen maken en het daar met elkaar over willen hebben? Hoe durf je zo'n term te gebruiken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Audiofielen hebben problemen? Audiofielen (wat dat ook moge zijn) zijn onrustig, zul je bedoelen. Alle berichten hier doorlezend zijn er velen die kampen met problemen, maar deze problemen liggen niet op het audiofiele vlak ben ik bang Wat bedoel ik met onrust? Het volgende voorbeeld. Gisteren was ik in het kader van mijn cultuurqueeste in 's-Hertogenbosch om het Noordbrabants Museum te bezoeken. Kwalitatief niets op aan te merken, kwantitatief viel het mij wat tegen Tijd over om nog wat door de stad te kuieren op weg naar het station. Een genoeglijke wandeling waarbij ik onderweg een boekhandel passeerde. En wat doe je dan als "boekofiel"? Juist. In de collectie vond ik een gebonden boek over leven en werk van Gaudi. Thuis heb ik hetzelfde boek, maar dan gebrocheerd; boektechnisch iets minder van kwaliteit dus. Wat doe ik? Weer correct. Ik schaf onverwijld het gebonden exemplaar aan. Ik heb dus twee maal iets gekocht waarvan per saldo het resultaat identiek is qua inhoud. Maar de drang (of was het dwang) om het gebonden boek te kopen was gebaseerd op de in mijn ogen grote (maar wellicht imaginaire) meerwaarde van het nieuwe exemplaar. Heb ik nu een probleem? Ik heb als gewoonlijk uitstekend geslapen, het valt mee Bovendien is de boekenboer blij met de verkoop, ik met de aankoop en iemand anders met het "oude" boek dat ik haar heb toegezegd. Vreugde alom dus. Een van mijn boekenkasten is nu getwiekt, mag je wel zeggen. En of een ander zegt dat ik niet geheel senang ben tussen de oren zal mij aan mijn derri Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Ik vind het moedig van je dat je een kritische vraag durft te stellen. [...] Niks moedig, puur kinderachtige onzin. De titel en toelichting zijn zuiver insinuerend. [...] Ja, een aanklacht en een volwassen iemand leest daar doorheen. In plaats daarvan wordt er geheel volgens verwachting een spelletje gespeeld. Ik had het zinvol gevonden als er op een volwassen manier over gediscussieerd had kunnen worden. Groet, Jacco Een aanklacht? Tegen het feit dat mensen bestaan, keuzen maken en het daar met elkaar over willen hebben? Hoe durf je zo'n term te gebruiken? Misschien moet ik de term "aanklacht" wat uitleggen. Als je de titel en de toelichting leest, dan is dat een regelrechte aanklacht. In dit geval is de lijdende vorm de "audiofielen". Meestal zit er achter die aanklacht een vraag of een mening of wat dan ook wat ter discussie gesteld moet worden. Het rollenspel is dan als volgt: of je reageert als "slachtoffer" (iedereen kan zich hier wat bij voorstellen) of als "redder". De redder gaat de situatie proberen te redden door het af te zwakken of een oplossing aan te dragen (voor iets wat niet eens zijn probleem is). Een redding kan ook de antithese proberen te geven en zodoende de aanklager (=Erik) zijn aanklacht in te trekken of sterk af te zwakken. Dat rollenspel heet de dramadriehoek en ik heb hem hier verschillende malen zien voorbij trekken. Soms met stuivertje wisselen qua rol. (ik heb een interesse in psychologie) Hoe kom je er uit? Simpel, door er uit te stappen en dus te negeren of er mee op te houden. Aangezien ik Erik al een tijdje ken van het forum, ben ik er van uit gegaan dat ie het niet slecht bedoelt. Ik voelde me dan ook niet aangevallen en ik wacht nog steeds op een constructieve discussie. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 On topic dan maar.. Allereerst, we zijn allemaal audiofielen vergeleken met de gemiddelde Nederlander. Ik hoor vaak genoeg kreten als: "wat doen die grote boxen daar!" "waarom staan ze haast midden in de kamer" Dan kan ik het uitleggen maar de respons blijft vaak beperkt tot een wazige blik.. Van een technisch / hobby perspectief bestaat er wel een nieuwsgierigheid naar mogelijkheden om de klank te verbeteren. Ik weet echter nog niet of ik een 'probleem' met het geluid heb. Soms denk ik dat het beter kan maar misschien is het dan de opname waar het fout is gegaan. Omdat ik niet weet of er een probleem is moet ik vooral wat meer ervaring krijgen met werkelijke en 'audiofiele' weergave om beter te kunnen beoordelen of waar ik naar luister in goede mate 'voldoet'.. Dit weerhoudt mij dus van het veranderen van de 'set'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Dat zeg ik toch al de hele tijd. Zolang je er geen probleem van maakt, is er geen probleem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Het voornaamste probleem wat zich hier steeds weer voordoet is de discussie zakelijk te houden en on topic te blijven. Het verschijnsel wat Erik ter discussie stelt is de vaak overdreven euforie wat betreft tweaks en/of veranderingen. Wat voor de forummers bijna onmogelijk is, is een onderscheid te maken tussen enthousiasme en de relatief geringe "winst" die er behaald is. Er zit altijd een aspect in van: "moet je ook doen, joh", terwijl het duidelijk is dat er heus geen andere wereld is opengegaan. Meestal is men al blij als men Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Je hebt pas 'n probleem, wanneer de "verbetering"... een verslechtering blijkt te zijn. Ik haal m'n kreet nog maar eens omhoog.... meer wil ik er eigenlijk niet over zeggen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Het verschijnsel wat Erik ter discussie stelt is de vaak overdreven euforie wat betreft tweaks en/of veranderingen.Wat voor de forummers bijna onmogelijk is, is een onderscheid te maken tussen enthousiasme en de relatief geringe "winst" die er behaald is. Netkabels, cd-spelers en de modificaties eraan, filters e.d. het zijn niet voor niets de onderwerpen waarover de meest persoonlijke en minst zakelijke topics ontstaan. Dat lijkt me zeer juist opgemerkt en het kenmerk van een ruim referentiekader op audiogebied. Zelf noem ik het verschijnsel "de euforie van het nieuwe" en er hangt het psychologische verschijnsel aan vast dat mensen allereerst de mooie dingen eruit pikken en daar helemaal door ondersteboven zijn, terwijl de eventuele keerzijde pas enkele dagen of weken later komt als de tweak of aanpassing in zijn totaliteit op waarde geschat kan worden. Ofwel: als je iets verandert aan je set hoor je het eerst de mooie kanten van die verandering. Ik snap dat verschijnsel persoonlijk niet helemaal, want in het normale leven zijn wij mensen juist met het omgekeerde bezig: altijd maar de nadruk leggen op wat er niet deugt, wat er niet mooi is, wat er beter kan.... Bij de eigen audioset werkt het blijkbaar precies andersom: eerst het mooie benadrukken en dan zien we vanzelf wel of er nog iets ten nadele opdoemt. De fout ontstaat wanneer je als audiofiel denkt dat de euforie van het nieuwe alles is wat er is en dat er geen keerzijde is aan de aanpassing. Dit laatste is mogelijk en komt behoorlijk zelden voor; ik merk zelf bijna altijd een keerzijde aan welke verandering of aanpassing dan ook. Maar pas na dagen of soms zelfs weken. Of omdat er iemand op bezoek komt met een onbevangen oor, die niet door de euforie van het nieuwe is besmet en die feilloos kan zeggen wat er goed is en wat eventueel niet. Misschien was Erik's woordkeus om dat "problemen" te noemen niet heel gelukkig; er is wat teveel nadruk gelegd op die terminologie. Hij heeft in zekere zin inderdaad gelijk: al is de upgrade naar het nieuwe nog zo goed, na een tijdje ontstaat toch meestal weer de wens om het nog beter te krijgen. Dat KAN de vorm van een probleem aannemen, maar het kan ook gezonde drang naar verbetering zijn. Mijn persoonlijke doel met audio is om een stadium te bereiken waarop ik de techniek los kan laten om alleen maar met luisteren bezig te zijn. Dat is me ooit gedurende een periode van 10 jaar gelukt. Momenteel sta ik weer voor zo'n periode, na meer dan 2 jaar bezig te zijn geweest met "problemen". Het punt is namelijk ook dat als je begint met upgraden, dat vaak niet met 1 maatregel kan. En ook dat je niet weet waarheen het zal gaan leiden en wat er allemaal gaat volgen naar aanleiding van die ene cruciale beslissing om bijvoorbeeld andere speakers aan te schaffen. De aanschaf van een nieuwe eindversterker kan ervoor zorgen dat je je opstelling weer moet gaan herwaarderen (dat was 4 maand geleden bij mij het geval); de aanschaf van een nieuwe cd-speler kan ervoor zorgen dat je heel je netfiltering weer moet gaan (durven te) herzien omdat, in mijn geval, in die speler al een netfilter was ingebouwd en ik me daar niet van bewust was en gewoon een tweede filter erbij hing dat bij de vorige speler erg relevant was maar hier alleen maar de zaken erger maakte. Maar het doel is voor mij zonder twijfel om audiofiele rust te bereiken; gewoon naar boven gaan om te luisteren in de wetenschap dat ik alles eruit haal wat er in de gegeven omstandigheden in zit. Dat weet je pas na heel veel proberen, experimenteren en zo. Je weet pas dat je opstelling goed is als je heel veel "mindere" opstellingen hebt uitgeprobeerd en met redelijke zekerheid kunt aannemen dat er in de betreffende ruimte niet veel meer uit te halen is zonder veel rigoreuzere aanpassingen. In mijn geval ben ik dan zomaar weer een jaar verder waarin die audiofiele rust er niet echt is; ik luister wel veel en vaak, maar nooit vanuit de zalige zekerheid dat ik niet nog meer moet uitproberen. Alles om het maximale eruit te halen dus..... Het is ook het onderscheid tussen het enthousiasme van de nieuweling en de blas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Misschien moet ik de term "aanklacht" wat uitleggen....... Misschien moet ik de term "aanklacht' wat uitleggen maar het staat voor beschuldiging (voor het gerecht zelfs zegt Van Dale) en betwijfel of dit soort termen op al dan niet op ideeen over de werking van consumenten electronica moet worden toegepast. Maar wellicht zie ik dat te zwaar. Ok, ik zal me ook wat matigen: Erik heeft recht op z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts