Jump to content

audiofielen hebben problemen.

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik denk dat Niels in zijn laatste post het juiste woord heeft gebruikt.

"NIEUWSGIERIGHEID"

Iedereen is in zekere mate nieuwsgierig naar wat er zou gebeuren als.....

De hele ontwikkeling van de mensheid, en misschien ook wel het dierenrijk, is er door te verklaren.

De maatschappij maakt er natuurlijk ook driftig gebruik en misbruik van, maar ik vind het wat ver gaan om deze positieve eigenschap te gaan veroordelen als het audiofielen betreft.

Het zal ook zeker gebeuren dat mensen zich, in de beoordeling van een resultaat, laten leiden door "wishfull thinking", maar dat wil niet zeggen dat alle audiofielen dat doen.

Er worden dus weer karikaturen gebruikt om een groep te definieren.

Jammer!!!!

Groet,

Leobus

beste kraus, dekkersj, en erikant

ik ben een simpele automonteur,

van psychologie heb ik geen verstand (ik weet niet eens hoe je het schrijft)

ik vind het reuze boeiend hoe jullie mijn conclusie (want dat is het, en geen aanklacht) beredeneren :D

voor mij staat vast:je gaat niet lopen tweaken als je geen probleem hebt.

mijn vader zei altijd: als iets goed is moet je er met je poten vanaf blijven!

(en daar bedoelde hij dan mijn op afstand bestuurbare auto mee, of mijn puch maxi , of mijn zundapp, of mijn clio 16v, of mijn minibike ) affijn ik heb in het verleden ook heel veel gerommeld en gesleuteld.

alles probeerde ik te verbeteren , ook wanneer het helemaal niet nodig was,

maar uiteindelijk kom je tot de conclusie dat het onzin is.

je tweaks brengen veel vaker verslechteringen met zich mee dan verbeteringen.

vandaar dat ik het vreemd vind dat in de audiofiele wereld de tweaks ALTIJD verberingen zijn....... ;)

(...)vandaar dat ik het vreemd vind dat in de audiofiele wereld de tweaks ALTIJD verberingen zijn....... ;)

Dat noemt men in de psychologie Cognitieve Dissonantie: het tegen beter weten in zoeken c.q. vinden van argumenten om eigen keuzes te rechtvaardigen. Je wordt belazerd door je eigen geest zodat je niet het gevoel hebt een kat in de zak gekocht te hebben.

Vertaald naar de hifi: als je net EUR 400 voor een tweak hebt uigegeven, is het nogal vervelend als je totaal geen verschil hoort. Je gaat dan n

vandaar dat ik het vreemd vind dat in de audiofiele wereld de tweaks ALTIJD verberingen zijn....... ;)

Maar dat is helemaal niet zo; dat is iets dat de meeste audiofielen vroeg of laat ook aan den lijve zelf ondervinden.

Masterbase: hartstikke prima spul.

Spikes: hartstikke goede accessoires.

Masterbase onder spikes: tonale problemen in het laag.

Of netfilters, die het geluid beslist "schoner" maken, maar ook saaier, vlakker, minder dynamisch en uiteindelijk ook minder boeiend.

Tweaks zijn niet altijd verbeteringen, dat zeg ik niet als enige audiofiel; ik weet zeker dat er meer mensen genuanceerder over denken dan dit zwartwitbeeld dat jij nu wilt schetsen.

beste kraus, dekkersj, en erikant

ik ben een simpele automonteur,

van psychologie heb ik geen verstand (ik weet niet eens hoe je het schrijft)

ik vind het reuze boeiend hoe jullie mijn conclusie (want dat is het, en geen aanklacht) beredeneren :D

voor mij staat vast:je gaat niet lopen tweaken als je geen probleem hebt.

mijn vader zei altijd: als iets goed is moet je er met je poten vanaf blijven!

(en daar bedoelde hij dan mijn op afstand bestuurbare auto mee, of mijn puch maxi , of mijn zundapp, of mijn clio 16v, of mijn minibike ) affijn ik heb in het verleden ook heel veel gerommeld en gesleuteld.

alles probeerde ik te verbeteren , ook wanneer het helemaal niet nodig was,

maar uiteindelijk kom je tot de conclusie dat het onzin is.

je tweaks brengen veel vaker verslechteringen met zich mee dan verbeteringen.

Beste Erik,

1. Psychologie is net zo interessant en nuttig als overbodig want voor de hand liggend. Bijv. vergelijkbaar met audio tweaks, en dus (in uw beleving) een verschijnsel dat je veilig kunt negeren.

2. Ik wou dat ik een Zundapp (ziet u niet dat alles precies past) had gehad. Vond ze prachtig.

3. Dat tweaks altijd verbetering geven wordt door niemand beweert of gesteund. Verwar bijv. een enthousiaste reactie nav een verandering niet met een andere of aangepaste slotsom nadien. Het is hear in alle varianten aan de orde geweest.

Veel tweaks worden vanuit een vreemd soort hebberigheid (er ook bij willen horen) gekocht op basis van recensies van de bladen c.q. de goede verhalen van een medeliefhebber. Met name voor kabels en accessoires gaat dit op, de luistertest wordt doorgaans alleen grondig bij apparatuur (versterkers, speakers, CD/DVD/LP-spelers etc) toegepast.

Het is allemaal al een keer aan bod gekomen, maar laatst las ik op een ander forum nog een steengoed voorbeeld van hoe onze intuigen ons kunnen bedonderen. Het ging om een man die een opnamestudio heeft en geregeld komen daar dus muzikanten over de vloer. Die spelen dan hun muziek en de man in kwestie neemt het op. Zo zijn die rollen verdeeld. Als eea opgenomen is, wordt er vaak samen met de artiest geluisterd en waar nodig wijzigingen aangebracht of wat dies meer zij. Hij wist te vertellen dat ie soms een muzikant naast zich had staan of zitten die daar en daar bij dat en dat instrument een vleugje hoog extra wilde hebben. Of een wat minder scherp randje aan die trompet of whatever. De opnametechneut draait aan een knopje dat er totaal niets mee te maken had en de artiest hoorde duidelijk verschil! De artiest blij, want die had het gevoel dat ie goed bezig was geweest.

Dit is een echt gebeurd voorval en ik ben er niet bij geweest. Maar ik kan me er alles bij voorstellen: een mens is en blijft een mens.

Groet,

Jacco

Vreemd zou ik het vinden om een tweak, welke dan ook(of hij moet bijna gratis zijn), te gaan aanschaffen zonder hem geprobeerd te hebben. Hoor je dan niets, nog geen man over boord, gewoon niet aanschaffen.

Ik heb zelf het Furutech ding gekocht, denk je nu werkelijk dat ik bijna

Vreemd zou ik het vinden om een tweak, welke dan ook(of hij moet bijna gratis zijn), te gaan aanschaffen zonder hem geprobeerd te hebben. Hoor je dan niets, nog geen man over boord, gewoon niet aanschaffen.

Ik heb zelf het Furutech ding gekocht, denk je nu werkelijk dat ik bijna

Guest Kraus vonBentinck
Het is allemaal al een keer aan bod gekomen, maar laatst las ik op een ander forum nog een steengoed voorbeeld van hoe onze intuigen ons kunnen bedonderen. Het ging om een man die een opnamestudio heeft en geregeld komen daar dus muzikanten over de vloer. Die spelen dan hun muziek en de man in kwestie neemt het op. Zo zijn die rollen verdeeld. Als eea opgenomen is, wordt er vaak samen met de artiest geluisterd en waar nodig wijzigingen aangebracht of wat dies meer zij. Hij wist te vertellen dat ie soms een muzikant naast zich had staan of zitten die daar en daar bij dat en dat instrument een vleugje hoog extra wilde hebben. Of een wat minder scherp randje aan die trompet of whatever. De opnametechneut draait aan een knopje dat er totaal niets mee te maken had en de artiest hoorde duidelijk verschil! De artiest blij, want die had het gevoel dat ie goed bezig was geweest.

Dit is een echt gebeurd voorval en ik ben er niet bij geweest. Maar ik kan me er alles bij voorstellen: een mens is en blijft een mens.

Groet,

Jacco

Ha,ha

Dit vind ik zelf ook een leuke, van de huisarts van vroeger.

Tegenwoordig doen ze het niet meer maar "in them days" sneden huisartsen, zeker op het platteland, likdoorns weg. Dat was geen pretje omdat er tot op het bot gesneden werd, zonder of met maar matige verdoving. Het slachtoffer wist dat natuurlijk en wachtte net zo lang met naar de dokter gaan tot de dagelijkse pijn ondraaglijk werd, verzamelde tenslotte al zijn moed en meldde zich bij de dokter. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden was het devies en de kordate plattelandarts lepelde bij de pati

toestel (rotwoord)

Tja. In het woord toestsel zit natuurlijk niet de heiligheid die een echte audiocomponent verdient! Audiocomponenten (hoogwaardige apparatuur) moeten we wel met de juiste woorden aangeven. Kabels geef je uiteraard ook niet aan met draad of snoer. Dat kan toch niet!

Guest tubejack

Als ik iets ga tweaken, dan heb ik veelal 2 dezelfde toestellen.

1 orgineel en 1 veranderd.

Aangesloten via 2 sets dezelfde interlinks is gemakkelijk vast

te stellen of met de tweak het beoogde doel bereik is. :)

Simpel..... als je dat niet kunt, of je kunt niet op een andere

manier A/B vergelijken, door b.v. het orginele onderdeel terug

te plaatsen en nog eens te luisteren, kun je er m.i. beter van afblijven. :unsure:

Met vriendelijke groet,

Jack

Iedereen die niet weet wat hij doet (techniek!), kan toch de prestaties van audio-apparatuur veranderen.

Iedereen die niet weet hoe audio-apparatuur behoort te presteren (meten! objectief beoordelen!), kan de door hem zelf bedachte en aangebrachte veranderingen als "verbeteringen" beoordelen.

Iedereen die niet weet wat hij doet, en de gevolgen (schade! verslechterde prestaties!) van zijn daden niet kan inschatten, inzien noch overzien, maar ze t

• 3 months later...

Thesen

• Een muziekliefhebber luistert naar zijn installatie om van muziek te kunnen genieten.

• Een audiofiel luistert naar muziek om van zijn installatie te kunnen genieten.

• Iemand die zowel muziekliefhebber als audiofiel is, weet niet waar hij naar luistert en evenmin waarom.

Je voorgaande reactie vond en vind erg goed, deze gaat m.i. niet voor iedereen op.

Voor mijzelf plaats ik daarbij de volgende kanttekening (...)

Beste Tubejack,

Zulke thesen gaan -