Jump to content

audiofielen hebben problemen.

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Ik zal even uitleggen waarom ik zo hard moest lachen.

Ben wel met klassieke muziek opgegroeid, maar heb echt geen behoefde

dat er een complete orkestbak in de woonkamer staat te spelen. :rolleyes:

Met "concert of optreden" bedoel ik meer populaire muziek en dat kan

een 2 man's formatie zijn zoals Friend n Fellow .... of een groep zoals

bootleg Doors, Blof e.v.a.

Ik kan me in Hans visie best wel vinden: Nora staat haast "live" te zingen

in mijn huiskamer, net als Charlotte Gainsbourg :wub:

Als ik mijn ogen weer open doe, is de illusie weer weg :o

Met vriendelijke groet,

Jack

P.s. Tegenwoordig neem ik op zijn mist watjes mee naar een optreden, jammer dat

het meestal zo keihard moet staan, zouden al die mensen doof zijn? :D

verder kan ik me voorstellen, dat een tuba naast je oor ook geen pretje is .....

Zeg,

even buiten beschouwing gelaten of netsnoeren, interlinks, spikes, masterbase, etc...... nu wel of niet helpt.

ik lees iedere keer dat audiofielen op zoek zijn naar verbeteringen en die nota bene iedere keer nog vinden ook!!!

maar,

dat betekend dat ze problemen hebben!!

want anders ga je niet lopen tobben met hifi artikelen.

de vraag is nu : wat voor problemen hebben ze met de weergave kwaliteit van hun set?

ik lees hier nooit wat over,

ik lees nooit dat bijv. CJ vind dat ie te weinig zwart tussen de instrumenten hoort,

ik lees nooit dat Pietje Bell ruis en endere tikken in zijn set hoort,

ik lees nooit dat X een te vet laag heeft.

of dat Y ruis hoort .

waarom dan wel steeds van die wonderlijke oplossingen voor problemen die ze helemaal niet hebben of horen.

??

Waarom wil jij dat weten?

Ik denk dat dit het bepalende factor is voor vele. Waarom zou ik of wie dan ook aan hear members of andere foras enz. Kenbaar moeten maken wat eraan schort?

Niet iedereen deelt jou geloof, en niet iedereen deelt het geloof van klaasje, of pietje of wie dan ook. Ik ben ook iemand die al veel heeft gewisseld. Enja hoor wordt vaak genoeg voor gek verklaart netzo goed als een ander die dat veel doet.

Is dat leuk om telezen dan telkens, nope. Maak ik me er dan druk om telkens, nope niet meer die tijd is voorbij van de verklaringen enz. Ik denk Erik oprecht hoor, dat mensen die dat doen (oa ik dus) gewoon bezig zijn met hun hobby.

Ik kan nu ook goed 20jr met dezelfde set doen als het moet. Maar dan ben ik zo klaar me hobbyen. Voor mij gevoel is het nu juist !! Leerzaam en leuk diverse mooie produkten te proberen tegen LEUKE prijzen.

Ik heb immers ook geen geldboom zegmaar, maar het is en blijft wel leuk! Wat is ernu mooier als iets zien tekopen wat dan ook nog eens goed uitpakt in je set. Of juist niet, ik weet wel waarom ik ZELDEN (niet altijd hoor) een miskoop doe.

Wat ik koop...ken ik al (veeal).

En ik denk dat er echt wel meer mensen zijn die iets zien "heeeij dat ding ken ik wel dat zou weleens mooi kunnen wezen!" En of dat object dan een 1000euro kost of een 50 euro. Dat zijn jullie zaken eigelijk niet.

Maar wel (ik ken veel forummers prive hoor je nogeens wat) viavia tehoren moeten krijgen. Dat je bij imand bent geweest en een leuke dag hebt gehad. Die dan vervolgens tegen iemand zegt die TOEVALLIG in jou kring zit.

"Die mf, weet niet wat goed geluid is" het ironische ervan is die draaien met een NAD gebakje (letterlijk) met plastic voorfrontje want tja hun dikke vincent sp331 vonden ze maar nix aan. Die ik dus wel beter vond klinken voor dat geld.

Achja Erik je kent het wereldje ook goed genoeg. Mensen hebben nu eenmaal meningsverschillen...laat het daar dan ook bij zeg ik altijd maar vort. Respecteer de ander en elkaar gewoon daarin. En vraag niet om verklaringen die na mijn inziens geheel niet relevant zijn voor een ander.

Zijn mijn oren niet de jouwe die ik moet bekoren en dat is omgedraaid ook. ;)

Temeer omdat een audiofiel zonder die dikke apparatuur niet van muziek kan genieten.

Volgens mij zijn er hear dan heel weinig audiofielen. Echt een minderheidsclubje in ieder geval. Het valt me op dat er hear ook een minderheidsclubje rondhangt, dat in veel posten de zogenaamde audiofiel in een zo beperkend en klein mogelijk hoekje drukt. Het lijkt wel een roeping :rolleyes: .

Guest Kraus vonBentinck

audiofielen zijn gewoon heel aardige mensen met een prettige afwijking waar anderen veel problemen mee hebben.

Maar ja, dat is het probleem van de audiofiel niet :)

Temeer omdat een audiofiel zonder die dikke apparatuur niet van muziek kan genieten.

Volgens mij zijn er hear dan heel weinig audiofielen. Echt een minderheidsclubje in ieder geval. Het valt me op dat er hear ook een minderheidsclubje rondhangt, dat in veel posten de zogenaamde audiofiel in een zo beperkend en klein mogelijk hoekje drukt. Het lijkt wel een roeping :rolleyes: .

Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat het onmogelijk is voor veel audiofielen om van muziek te genieten als dit komt uit een klein en goedkoop apparaatje dat de jeugd ook gebruikt om muziek te luisteren; hoe goed of slecht dit signaal ook is. Zelfs al zou uit dat apparaatje precies hetzelfde signaal komen als uit die peperdure platenspeler dan nog kunnen ze niet - vanwege de wetenschap dat het maar een MP3 speler is - van muziek genieten.

Sommigen geven duizenden euro's uit aan een horloge wat de tijd aangeeft. En nog minder nauwkeurig ook dan een goedkoop kwartshorloge. En alleen omdat er een hart in het klokje zou zitten.

Ik geef best een paar euro's uit aan stereoapparatuur en kan idd genieten van het gevoel wat het oproept. Maar het is de muziek die het hem doet. Laatst kwam een oude jazzopname heel erg tot zijn recht op een oude buizenradio. Hoewel via de middengolf leefde de muziek echt, en ik weet zeker dat ik dit gevoel nooit op mijn stereoset zou krijgen met zo'n bron. Aan de andere kant klinkt op mijn stereo een liveopname alsof ik er bij aanwezig ben. En ja, als ik een bigband luister zoals eerder in deze treat aangegeven wil ik het voelen. Toch heb ik niet eindeloos geinvesteerd in de set. Eigenlijk staat er nu een bijeengeraapt zooitje in de woonkamer omdat het meeste

zelf ben ik na heel wat jaren tot de conclusie gekomen dat audiofielen meer naar hun installatie luisteren dan naar de gespeelde muziek. Ik vraag me in alle ernst af of een audiofiel wel van muziek en zijn installatie kan genieten omdat hij nooit tevreden is over de geluidskwaliteit.

Ik zeg echter niet dat ze een probleem hebben. Als zij het leuk vinden om te pielen aan hun installatie of elk half jaar een component te vervangen en steeds maar denken een verbetering te kunnen vinden/realiseren voor een probleem dat uitsluitend tussen hun oren bestaat, dan wens ik ze daarmee veel plezier en succes.

Ik kan nu ook goed 20jr met dezelfde set doen als het moet. Maar dan ben ik zo klaar me hobbyen. Voor mij gevoel is het nu juist !! Leerzaam en leuk diverse mooie produkten te proberen tegen LEUKE prijzen.

Er is een enorm verschil tussen audiofielen en muziekliefhebbers, uit bovenstaande quote maak ik op in dit geval met een audiofiel van doen te hebben. :unsure:

Om hier nu echter een waardeoordeel aan te hangen gaat mi te ver, doel en middel, dus muziek en apparatuur zijn onlosmakelijk met elkander verbonden, ook muziekliefhebbers die eisen stellen aan de weergave zullen zich moeten verdiepen in de middelen, de grens is dus redelijk dun.

Waar het mis gaat en waar dus ook de meningen vreselijk uiteen gaan lopen is eigenlijk al vreselijk lastig aan te geven, als je het mij vraagt ligt dit ergens verscholen in de wijze van luisteren en de wijze waarop een referentie wordt gezocht.

Als je als audiofiel uitgaat van verschillen in apparatuur en hetgeen hierover wordt geschreven - fabrikant, reviews en fora - kom je tot heel andere conclusies, dan uitgaande van muziek en verschillen tussen uitvoering en reproductie.

Persoonlijk heb ik de grootste moeite de audiofiele benadering te volgen, zaken als uiterlijk, status en marketing gebabbel bepalen al te vaak de lijn waarin gedacht wordt.

Ook allerlei uitspraken over de weergavekwaliteit van componenten zijn aan mij niet besteed, ik richt me op het mi meest belangrijke aspect van de reproductie en dat is de mogelijkheid van de apparatuur om microdetail tot leven te brengen, hiermee bereik je een weergave die recht doet aan de tonale en dynamische rijkdom van een instrument of stem.

Zaken als plaatsing, diepte en stage roepen bij mij geen enkele andere herkenning, dan dat dezen puur afhankelijk zijn van de kundigheid van degeen die de muziek mastered of re-mastered, waarbij ook de acoustische eigenschappen van een weergaveruimte van invloed zouden kunnen zijn.

Bij dit laatste denk ik dan vooral aan reflecties die de weergave vertroebelen...........

Overigens is bijzonder opvallend dat de tevredenheid over de weergave bij muziekliefhebbers veelal veel groter is, dat er vooral energie wordt gestoken in nieuwe ervaringen op het muzikale vlak en gesprekken ook vaker gaan over het doel dus.

:)

[Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat het onmogelijk is voor veel audiofielen om van muziek te genieten als dit komt uit een klein en goedkoop apparaatje dat de jeugd ook gebruikt om muziek te luisteren; hoe goed of slecht dit signaal ook is. Zelfs al zou uit dat apparaatje precies hetzelfde signaal komen als uit die peperdure platenspeler dan nog kunnen ze niet - vanwege de wetenschap dat het maar een MP3 speler is - van muziek genieten.

Je hebt geen top set nodig om van muziek te genieten. Zo geniet ik van mijn Tivoli radio op de slaapkamer evenveel als mijn hifi set beneden. Een goede hifi kan wel belangrijk aan de muziekbeleving bijdragen.

Het probleem bij jou is, dat jij het omdraait S000884: als je buizen en een draaitafel hebt, vervormt het, kan het niet goed klinken en kan je dus niet genieten. Wat je ook van buizen of een draaitafel mogen vinden, blind getest kan jij niet zeggen of het buizen en draaitafel is of solid state en CD.

[...]Wat je ook van buizen of een draaitafel mogen vinden, blind getest kan jij niet zeggen of het buizen en draaitafel is of solid state en CD.

Nou, ik denk dat ik het gejengel en de open haard associatie toch wel blind kan duiden.

Groet,

Jacco

Blind zie je die open haard niet Jacco en met een goede draaitafel combi hoor je geen gejengel. Niet alleen bij mij maar bij diverse liefhebbers Hear niet.

Als het gaatje maar in het midden zit. En dat is niet altijd het geval. Ik heb nog nooit een platenspeler gehoord die vrij was van jengel. En dat kwam waarschijnlijk door het gat dat niet in het midden zat.

Groet,

Jacco

Blind zie je die open haard niet Jacco en met een goede draaitafel combi hoor je geen gejengel. Niet alleen bij mij maar bij diverse liefhebbers Hear niet.

Als het gaatje maar in het midden zit. En dat is niet altijd het geval. Ik heb nog nooit een platenspeler gehoord die vrij was van jengel. En dat kwam waarschijnlijk door het gat dat niet in het midden zat.

Groet,

Jacco

Heb je het nu over een plaat of over de platenspeler? Er zijn toch ook wel juist geperste platen ;) ? Btw, bij 99% van mijn platen hoor ik geen jengel, of ik herken het niet als zodanig :P

zelf ben ik na heel wat jaren tot de conclusie gekomen dat audiofielen meer naar hun installatie luisteren dan naar de gespeelde muziek. Ik vraag me in alle ernst af of een audiofiel wel van muziek en zijn installatie kan genieten omdat hij nooit tevreden is over de geluidskwaliteit.

Ik zeg echter niet dat ze een probleem hebben. Als zij het leuk vinden om te pielen aan hun installatie of elk half jaar een component te vervangen en steeds maar denken een verbetering te kunnen vinden/realiseren voor een probleem dat uitsluitend tussen hun oren bestaat, dan wens ik ze daarmee veel plezier en succes.

heldere taal en de spijker op de...................... ;)

Ik heb nog nooit een platenspeler gehoord die vrij was van jengel.

Groet,

Jacco

:confused::confused::confused:

Hij bedoelt waarschijnlijk meetbare jengel. ;)

Iedere keer als ik zo'n ding zie draaien hoor ik jengel. Ik kan het me natuurlijk ook dmv autosuggestie zelf wijsmaken. Ik heb het inderdaad nog nooit nagemeten.

Groet,

Jacco