Erjee Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Beste allen, Enkele maanden geleden is mijn topic "Room with a view" van het forum gehaald. Jammer, maar ik probeer het hier nog eens. Sommigen herinneren zich misschien nog mijn uitgangspositie: Plaatje Plaatje Die kersenhouten bakjes en dozen aan de muren komen van een vaag Amerikaans bedrijf af dat helaas meer kwaliteiten toe dichte aan haar producten dan ze in praktijk bleken te leveren. Dus ging ik op zoek naar iemand die niet op basis van hoop en geloof te werk ging, maar op basis van aantoonbare feiten. Thingman en ik hadden op dit forum al langer kontakt. Daaruit volgde snel een afspraak bij hem thuis, later bij mij thuis. Diverse metingen later; Nagalm: Plaatje en frequentie: Plaatje Plaatje bleek hoe ernstig het akoestische probleem van mijn kamer was. Die kleine doosjes aan de muren waren dus per definitie kansloos en zwaar onderbemeten voor die problemen aan te pakken. Toine kwam met enkele bouwvoorstellen van bass traps. Die (achteraanzicht) zien er schematisch als volgt uit Plaatje Nou... Toen maar de familie-timmerman gevraag me te helpen bij dit projekt. Want alle lattenabsorbers af-zaagfabriek zagen er, op 1 stapel, zo uit: Plaatje Plaatje Enfin, Al snel waren de eerste "lattenbodems" klaar: Plaatje Plaatje Plaatje Plaatje Plaatje Momenteel ziet het er zo uit: Plaatje Plaatje Plaatje Vanavond gaat het dempingsmateriaal achter de latten en zal van 't weekend (zondag, want zaterdag zit ik in Veldhoven ) geschilderd worden. Zodra dat af is zal ik eens berichten hoe al dat werk z'n uitwerking heeft gehad op de akoestiek. Maar laat ik vast een tipje oplichten: Al dat strategisch opgestelde zachte 22 mm. MDF zorgt nu al, zonder de dempingsmatten, voor een sterk verbeterde akoestiek. Het verziekende horn loading is geloof ik vrijwel verdwenen, en DAT hoor je; veel minder echo en galm. Hans kan zich vast nog herinneren hoe vreselijk hol, kaal en hard deze kamer van nature klonk. Nou... dat doet 'ie nu dus veeeeeeeel fraaier!!! Wordt vervolgd. ps.: sorry voor de vele linkjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Ik ben benieuwd wat je er van gaat vinden. Van de klank dan... Ik denk dat het beter werkt dan de MG spullen. Tot morgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Mooi project, ik blijf het volgen. Dat zijn toch de voordelen van een aparte luisterruimte.... Je kan er "gewoon" je gang gaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Vrij indrukwekkend, dat lijkt me geen halfzachte aanpak. Hoe zijn de afmetingen van de kamer eigenlijk, het komt me voor als een flinke ruimte. Ik dacht wel als eerste toen ik al dat hout zag: let je wel op de brandveiligheid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Wat een bijzonder project Erjee! Het ziet er bovendien ook nog eens zeer fraai, esthetisch en professioneel uit, prachtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 18 oktober 2006 Author Report Share Posted 18 oktober 2006 Wat raar eigenlijk; nu pas (we wonen al 5 jaar hier) begint het duidelijk te worden hoe groot die voordelen inderdaad zijn, Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 18 oktober 2006 Report Share Posted 18 oktober 2006 Indrukwekkend project. Ik heb ervaren dat een goede opstelling en akoestiek veel kan opleveren. In de praktijk zullen velen echter keuzes moeten maken. Woonkamer <-> luisterruimte, kinderen en het belangrijkste geld. Met veel geld (over) zou ik een groter huis kunnen kopen, mooi vrij achteraf, met extra ruimte voor dit soort projecten. En daar zit ik dan in m'n uppie want de kinderen zijn met andere dingen bezig, de vrouw zit een soap te kijken etc. Ik probeer het samen te doen, met consessies maar veel plezier. Een hele mooie luisterruimte is ideaal maar dan ga ik liever eens vaker naar een uitvoering om het live mee te maken. Dat is wel de ideale luisterruimte... Hetgeen hierboven is beschreven is mijn persoonlijke mening die ik hierbij ongevraagd deel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 19 oktober 2006 Author Report Share Posted 19 oktober 2006 Hoi Michel, Als ik rijk zou zijn, had ik me geen rijtjeshuis gekocht, maar een vrijstaand huis ---> Nu moet ik consessies doen t.a.v. het geluidsniveau. Ook qua luidsprekers kan ik niet veel groter dan m'n huidige Maggies ---> de echte ribbon tweeters van Magnepan blijven daarmee buiten mijn bereik. En Apogees of Audio Analisyst zijn me ook te duur. Een aparte luisterruimte heeft als nadeel dat je je afzondert van de rest van het sociale gebeuren in huis. Je ziet; ook iemand met een dedicated luisterruimte is niet gevrijwaard van het maken van compromissen. En je ongevraagde, persoonlijke mening is hier meer dan welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Wat een bijzonder project Erjee! Het ziet er bovendien ook nog eens zeer fraai, esthetisch en professioneel uit, prachtig. Sluit ik me graag bij aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Een aparte luisterruimte heeft als nadeel dat je je afzondert van de rest van het sociale gebeuren in huis. Daarom wordt onze luisterruimte gecombineerd met de bibliotheek en wordt een soort mediatheek. Dat betekend dan wel weer dat er compromissen gesloten moeten worden ten aanzien van acoustiek aanpassingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 19 oktober 2006 Author Report Share Posted 19 oktober 2006 Interessant, Seed7! Hoe ver staat het met het realiseren van die ruimte? Heb je al foto's of tekeningen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 ziet er heel goed uit, maar er zal ook wel een prijskaartje aanhangen hout is niet goedkoopt tegenwoordig ik ben wel eens aan het expirimenteren geweest met kamerschermen achter de zit positie dit leverde al een flinke winst op in akoestiek misschien een handige tip voor mensen die een kijkje willen nemen in de wereld van kamer tuning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 19 oktober 2006 Author Report Share Posted 19 oktober 2006 Tja, In audioland is niet zoveel gratis, nee. Alleen het hout kostte net zoveel als, bijvoorbeeld, een Clearaudio Basic phonostage... We zijn ontzettend blij met hoe het er is komen uit te zien. En hoe als het straks af is, ik schat dat zondag de laatste matten achter de latten zijn verdwenen, zal ik hier berichten wat er zich klankmatig allemaal verbeterd heeft. De vooruitzichten zijn meer dan zonnig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 19 oktober 2006 Author Report Share Posted 19 oktober 2006 Nou, voor het pakket MDF heb ik 600 euro moeten betalen. De timmerman heeft 20 uur nodig gehad om alles te bouwen. Ik zal zijn uurtarief niet noemen, maar het deed toch wel weer pijn. (Iemand interesse in mijn kersenhouten Pressure Zone Controllers of misschien wat RoomTunes? Ik heb er 12 van elk en wil ze tegen een zacht prijsje van de hand doen. Er moet toch ook weer brood op de plank komen, immers...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 19 oktober 2006 Author Report Share Posted 19 oktober 2006 AB-SO-LUUT mee eens! De RoomTunes kostten me $200 per paar, exclusief verzendkosten. In mijn kamer was het alsof je met watjes op een olifant was aan het gooien. Tamelijk kansloos. Zelfs met de aantallen waarover ik uiteindelijk beschikte. Nu is m'n kamertje netjes opgeruimd, is warmer van klankkarakter en het laag (zal) wel onder controle zijn. Ondanks de > 1.000 euro die ik tot nu toe heb uitgegeven ben ik zeer tevreden over het rendement! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Het is heel mooi gedaan en oogt zeer professioneel! (Dat is het ook wel natuurlijk). En dat het dan ook nog werkt is helemaal meegenomen! RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Hoe ver staat het met het realiseren van die ruimte?Heb je al foto's of tekeningen? 't is nu een kale doos. Afgelopen drie weken, de schoorsteen van het dak, de openhaard, schoorsteen en schouw er uit. Het bordes onder de haard weggehakt. Alle muren opnieuw gestucadoord. Plafond hersteld, deel van de parketvloer hersteld, maar nog niet helemaal. Ondertussen druk met MDF in de weer om 4 CD kasten van 60x244x15 cm te maken, 6 boekenkasten van 60x244x30 cm en twee LP kasten van 80x70x30 cm. Op de laatsten komt ook de set te staan en ze krijgen mogelijk diffusors als deuren. Toine's WaveWeaver model-2 kon hiervoor wel eens een interessante optie zijn, maar zo ver ben ik nog niet. Om praktische redenen moet e.a. in omgekeerde volgorde gebeuren. Dus eerst de ruimte inrichten en pas dan naar de acoustiek 'kijken' en meten. Er is al wel hier en daar, op voor de hand liggende plaatsen, rekening met diffusors gehouden. In de ruimte stonden geen boeken/platen/cd-kasten, dus ik ben benieuwd wat hun invloed is, met name van die van de boekenkasten. Heb al wel wat simpele simulaties gedaan en dat ziet er niet slecht uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 19 oktober 2006 Report Share Posted 19 oktober 2006 Dat zien we te weinig! De grootste boosdoener aanpakken: de akoestiek van de ruimte. Tis dat je geen Herman heet, anders zou ik zeggen "Goed bezig herman!" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 oktober 2006 Report Share Posted 20 oktober 2006 Dat worden dan wel zware en dikke deuren als ik het zeggen mag.Model-1 lijkt me qua werkgebied zeker zo geschikt maar is veel lichter. Tenzij die deurtjes de voorkant van de speakers niet zouden 'zien' is de keuze voor een werkgebied dat wat verder doorloopt in het hoge middengebied de betere keuze. De deurtjes komen inderdaad, ca. 1 m, achter de speakers te staan. Ze worden niet in standaard scharnieren gehangen. Het idee is om aan een zijde van de QRD een extra blok MDF te lijmen en dit over de volle lengte te doorboren. Hierdoorheen komt een metalen pen. Deze wordt in het bovenblad van het LP/Audiomeubel verankerd. De onderzijde word in een MDF plaat of een los blok steen verankerd. Vervolgens zijn er nog een of twee strategisch geplaatste wieltjes nodig. In de oude situatie is het zo dat het voornaamste probleem in het mid laag zit. Maar zoals gezegd, eerst de nieuwe situatie beoordelen en dan pas gerichte aktie ondernemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 27 oktober 2006 Author Report Share Posted 27 oktober 2006 Hallo mensen, Tijd voor een korte update. Van de week heb ik wat muziekjes beluisterd. * Hidden Beauty van het Narada label, * Sailing to Philadelphia van Mark Knopfler, * Cirque Du Soleil, * Dances with Wolves soundtrack en nog wat LP's. Het laag is nu heel sterk onder controle. De speakers moeten nu niet meer te staan waar ze, volgens berekeningen, staande golven het minst opwekten. Ik heb nu veel meer bewegingsruimte, zonder direct in basmoerassen af te zinken. Ook moet ik me niet meer in het akoestische Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 Minder laag is meestal beter laag.... Althans dat is mijn ervaring. Ik denk dus dat je gewoon even moet wennen aan de nieuwe situatie. Wanneer je wil, kan ik wel een keer aankomen met de RTA. dat kun je ook zien wat er gebeurt. Bovendien kun je met zo'n ding je speaker- en luisterplaatsopstelling mooi optimaliseren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 27 oktober 2006 Author Report Share Posted 27 oktober 2006 Minder laag is meestal beter laag.... Althans dat is mijn ervaring. Hoi Hans, Heel erg mee eens! Gelukkig is het inderdaad zo dat ik nu basloopjes ontdek die ik niet eerder heb gehoord . Dus beter is het laag zekers. Je bent van harte welkom, maar laat je RTA maar thuis. Mijn eigen Behringer ligt al maanden stof te happen. Die zou ik misschien weer eens tot leven kunnen wekken. Ware het niet dat ik eigenlijk helemaal geen behoefte meer aan dat ding heb. Wordt vervolgd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Tube Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 Als je van die Behringer af wil (ik neem aan dat je het over de ultracurve heb) dan ben ik wel geintereseerd, wellicht kan hij nog een functie hebben in mijn studio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 Minder laag is meestal beter laag.... Althans dat is mijn ervaring. Hoi Hans, Heel erg mee eens! Gelukkig is het inderdaad zo dat ik nu basloopjes ontdek die ik niet eerder heb gehoord . Dus beter is het laag zekers. Je bent van harte welkom, maar laat je RTA maar thuis. Mijn eigen Behringer ligt al maanden stof te happen. Die zou ik misschien weer eens tot leven kunnen wekken. Ware het niet dat ik eigenlijk helemaal geen behoefte meer aan dat ding heb. Wordt vervolgd. Oh ja... jij had ook zo'n ding. Ik kan me voorstellen dat je niet dat ding in je set ( )wil opnemen. Om het frequentiespectrum te meten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 28 oktober 2006 Author Report Share Posted 28 oktober 2006 Om het frequentiespectrum te meten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts