Jump to content

Pimp my room.

Erjee
 Share

Recommended Posts

Leuk om te horen dat je er zo enthousiast over bent. Is natuurlijk ook apart dat je, zonder apparatuur of kabels te vervangen, toch zulke verbeteringen krijgt. :D

Ben ook erg benieuwd naar je bevindingen met diffusie. Dit moet toch ook nog wel wat extra kunnen brengen.

Is natuurlijk ook apart dat je, zonder apparatuur of kabels te vervangen, toch zulke verbeteringen krijgt. :D

Hoi Kuiperik,

Laat ik het zo zeggen; de kwantitatieve en kwalitatieve verbeteringen die ik met de bass traps en, sinds gisteren avond, met diffusie heb behaald,

heb ik met geen ENKEL apparaat, kabel of andere tweak meegemaakt.

(Ja, een kompleet ge-Harmonixte set wist me diverse malen sprakeloos te krijgen. De kwalitatieve verbeteringen van dat concept liggen echter op een heel ander vlak.

En zijn nog steeds heel goed in mijn systeem te implementeren :cool2: )

Er staan nu 2 paar verschillende WaveWeavers op de liggende bass trap en 4 stuks tussen Maggies en wandmeubel.

Die laatste staan dus in feite veel te dicht op de speakers en voldoen daar dus niet optimaal.

Tijdgebrek en een hoofdpijnoverschot (...) hebben de luistersessies erg kort gehouden.

Maar hier kort enkele impressies:

* bass is heerlijk strak, gecontureerd, diep en nergens overdreven. Lekker knorrend :cool2: !!!

* diepte van de soundstage toegenomen

* speakers verdwijnen nog verder in het geluid

* middengebied ontdaan van een hard randje a.g.v. verdwijnen van slap echo.

Vanavond ga ik de diffusers achter het wandmeubel plaatsen en zal ik wat foto's maken.

Wordt vervolgd!

:)

Erjee,

Zeer mooi, vooral de lattenabsorbers. Ze zien er veel mooier uit dan tubes.

Deze kamer is ook akoestisch aangepast, het andere uiterste .......

http://blog.stereophile.com/rmaf2006/102306desp/

Je bent in het verleden zeker ook niet bij Jerry geweest... ;)

Kijk hear maar eens...

>> LINK <<

:lol:

Erjee, gefeliciteerd met het gereed komen van je luisterruimte, helemaal fijn dat het klankmatig gelukkig ook goed uitpakt.

Misschien dat je oude Michael Green :cool2: speakers nu w

Hoi The_Ark,

Thanks! :)

Of de Michael Green speakers in deze "nieuwe" kamer goed geklonken zouden hebben?

Weet vrijwel zeker van wel.

Maar ik heb ze cadeau gedaan aan een stel vrienden dat;

a ) heel krap bij kas zit en

b ) "het" moest doen met 15 jaar ouwe Sony midiset-speakers :rolleyes:

Ze zijn er heel blij mee.

• 2 weeks later...
Erjee, dat die vrouw niet allang bij je is weggelopen!

:blink::confused: Euhm, Carl, hoezo dat? Omdat ik die Classic 60s heb weg gegeven? Of doelde je op iets anders? :)

Overigens, wanneer is dat huis van jouw gebouwd. Ik heb nog nooit een zo slechte akoustiek meegemaakt.

Het is gebouwd begin jaren '70; toen was er behoefte aan een goedkope, snelle en stevige bouwconstructie.

Tunnelbouw met betonnen vloeren.

Gewoon een tunnel van gewapend beton storten en van hetzelfde materiaal vloerdelen erin hangen.

Snel, sterk, goedkoop, maar een klote akoestiek ja.

Go figure; dit huis hebben we gekocht, omdat hierin een redelijk grote luisterkamer in te richten was.

Ach, die akoestiek is inmiddels heel er bevredigend hoor. :)

• 1 month later...
  • 11 months later...

Weer een update.

Ik heb Toine toch gevraagd om een partij Wave Weavers voor me te bouwen.

Meer en meer ging ik verlangen naar dat diepere stereobeeld en het gecontroleerdere laag.

:rolleyes:

Zodra mijn order klaar is (zal nog 'n tijd duren, maar dat is onderling al besproken), volgt weer een update met foto- en luisterverslag.

Wordt vervolgd.

• 5 months later...

Na een lange tijd weer eens een update.

Van het weekend heb ik alle 7 WaveWeavers opgehangen. Staand op de grond hadden ze maar de halve werking.

Nu dat ze ophangen, is eindelijk het laatste greintje hardheid uit mijn luisterkamertje weg.

Heerlijk! :)

Nu nog een geschikt kleurtje verf vinden, ook voor de grote WaveWeavers aan de achterkant en ik kan me gaan concentreren op m'n volgende projektje.

Zal vanavond wat foto's uploaden.

B)

MDF moet je aan beide kanten verven, wil je kromtrekken voorkomen. Vooren achter behandelen met speciaal MDF-grondverf, schuren en dan een mooie lak erover heen. Dat hoeft eventueel niet aan de achterkant.

Erjee, leuk dat je het nu afmaakt! Ben benieuwd naar de huidige inrichting.

MDF moet je aan beide kanten verven, wil je kromtrekken voorkomen. Vooren achter behandelen met speciaal MDF-grondverf, schuren en dan een mooie lak erover heen. Dat hoeft eventueel niet aan de achterkant.

Dit is inderdaad de manier van doen!

Heb ik ook gedaan met de bass absorbers van Toine.

En die bestaan voor 95% uit "kopse kanten". En geen enkel latje is gaan werken!

Dussss; naar de verfboer om grondverf voor MDF te kopen, rollertje, bakje,

en rollen maar!

Zie je uitnodiging graag tegemoet, Audiofreak!

Zoals beloofd een foto van mijn WaveWeavers.

WaveWeavers.jpg

Ik heb ze aan een haakje opgehangen. Aan de achterkant heb ik de twee schroefgaten gebruikt om een korte ketting vast te schroeven.

Voordeel van de ketting: Stevig en, dankzij de schakels, altijd even lang en daarmee gemakkelijk om ze allemaal recht te hangen.

WW2ophanging.jpg

Waarom heb je de diffusers zo hoog hangen? Je Maggies stralen toch in hoofdzaak recht naar voor/achter, ze hangen nu ruim boven je Maggies waardoor er aan de onderkant een lege muur vrijkomt waar geen diffusing plaats vindt. Heb je dit met een speciale reden gedaan?

:lol::lol::lol:

Rene, jongen.... je kunt niet genoeg diffusie hebben!

:lol::lol::lol:

Diffusoren kunnen in de zaalakoestiek een slechte naam hebben, omdat het lapmiddelen zijn die je achteraf aanbrengt als er iets niet goed blijkt te zijn (verkeerd berekende reflecties, verkeerde afmetingen, verkeerd ontwerp van de ruimte, of gewoon een slechte akoesticus).

Maar in de studiowereld of hifi-huiskamer doen ze het goed! Boeken- en platenkasten kunnen ook mooi werken.

Ik vind trouwens die bass traps achterin de kamer erg mooi. Het witte gedeelte, de muur, zou een perfect scherm zijn om films op te projecteren!

Ik neem aan dat je ze alleen aan de bovenzijde de kettingen heb zitten en niet onderaan? En hoeveel cm tussenruimte tussen de diffs heb je aangehouden ?

Ze hangen inderdaad alleen aan de bovenkant vast aan de ketting.

De tussenruimte heb ik als volgt berekend:

Breedte wand minus totale breedte van alle diffusers opgeteld,

gedeeld door het aantal tussenruimtes tussen de diffs.

@ Arjen: De reden waarom ik ze zo hoog heb gehangen is tweeledig;

enerzijds om het achterwaards afgestraalde geluid te verspreiden,

anderszijds om het galmen tussen de voor- en achtermuur te reduceren.

Als ik ze lager had gehangen zou dat voor het achterwaards afgestraalde geluid beter zijn.

Maar dan zou het heen en weer gekets van geluidsgolven nog te sterk aanwezig zijn gebleven.

Nu niet. :)

edit: Toch denk ik dat ik Toine ga vragen naar zijn mening over extra diffusie aan de onderkant van die muur. ;)

@ Threshold: Ik volg je helemaal! Maar het (oprol)doek komt toch achter de Maggies te hangen, anders zou ik m'n hele set-up moeten omgooien en dat gaat niet.