Erjee Posted 16 juli 2008 Author Report Share Posted 16 juli 2008 "De hele wand met diffusers volhangen." Het zijn al niet de mooiste woonaccessoires. De gehele muur bedekken vind ik gewoon teveel van het goede. Ik vermoed dat dan gaat gebeuren waar Proprius me voor waarschuwde; als de akoestiek "te" perfekt wordt, oftewel als de kamer teveel anders gaat klinken dan dat ie van nature zou moeten doen, dan krijg je een ambiance / atmosfeer die te onnatuurlijk aandoet. Nu hoor je nog een bepaalde mate van galm in de kamer, zoals ik die kamer ken. Als je de klank van de kamer te sterk gaat veranderen, neigt dat hoogst waarschijnlijk naar een ongezelligheid waar ik niet op zit te wachten. Beetje kunnen verduidelijken, zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 16 juli 2008 Author Report Share Posted 16 juli 2008 Je rekencapaciteiten zijn wel in orde hoor. 16 cm zou inderdaad de juiste tussenafstand zijn. Omdat ik ze strak tussen de twee bass traps moest plaatsen en erg weinig ruimte had, heb ik niet met 6, maar met 8 tussenruimtes gerekend. Jij hebt geen muren langs je diffs, dus reken jij met 6. Het haakje waarmee ze ophangen komt minder dan 1 cm. uit de muur. Dat is zo gering dat ik me niet druk maak over reflecties naar de grond toe. Je kunt die geringe afwijking gemakkelijk compenseren met een latje of met 2 spijkertjes die je onderin de hoeken tikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 @Erjee, maar ook eigenlijk een beetje die zelfde vraag aan Thingman: Is het niet zo dat de werking van die defusers anders is als je ze tegen elkaar aan hangt (samenwerking van die dingen) dan wanneer ze van elkaar af hangen. Ook kan ik me voorstellen dat die dingen op een bepaalde hoogte en plaats moeten staan/hangen om hun werk het beste te doen. Ik neem toch aan dat er een plaats bepaald is waar de eerste reflexties van de muur af komen, en dat de defusers dan ook daar moeten hangen/staan, of zie ik dat verkeerd Wat mij het meest logisch lijkt zijn 2 groepen defusers op de achterwand (achter de speakers dus). 1 achter de linker en 1 achter de rechter speaker, en dan het midden van die groep defusers haaks achter de speaker. Dan pak je volgens mij het grootste deel van de directe reflecties aan. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 Wat mij het meest logisch lijkt zijn 2 groepen defusers op de achterwand (achter de speakers dus). 1 achter de linker en 1 achter de rechter speaker, en dan het midden van die groep defusers haaks achter de speaker. Dan pak je volgens mij het grootste deel van de directe reflecties aan. het eerste reflektiepunt op de wand achter de luidspreker ligt niet precies achter de luidspreker, daar is dan ook geen diffusie nodig als het je om het temmen van het eerste reflektie punt gaat. een leuk experiment kan zijn om eens een paar diffusors tussen de speakers te plaatsen om te voorkomen dat het geluid van de rechter speaker de linker muur bereikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 @thingman Bestaan er ook subtielere manieren om een ruimte accoustiek aan te pakken. Ik heb na overleg met mijn vriendin de plannen voor een apparte luisterruimte laten varen maar het spookt toch nog een beetje door mijn hoofd. Ik begrijp dat het effect dan minder zal zijn. Hoe pak je zoiets aan, ik ben nu je website aan het bekijken Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 @thingman Bestaan er ook subtielere manieren om een ruimte accoustiek aan te pakken. Ik heb na overleg met mijn vriendin de plannen voor een apparte luisterruimte laten varen maar het spookt toch nog een beetje door mijn hoofd. Ik begrijp dat het effect dan minder zal zijn. Hoe pak je zoiets aan, ik ben nu je website aan het bekijken Je zou nagalmbeheersing en reflectiebeheersing moeten onderscheiden. Reflectiebeheersing is synoniem aan diffusie; dat kan niet onzichtbaar geschieden. Nu nog niet tenminste. Het is evenwel, net zoals in een goede grootschalige muziekruimte, datgene wat middelmatigheid doet verdwijnen en wat een ruimte het vermogen meegeeft om grootsheid in het ruimtelijk beeld neer te zetten zonder hinderlijke invloeden van diens begrenzingen (muren en plafond). Nagalmbeheersing kan wel degelijk onzichtbaar geschieden en heel goed ook, tot en met het bass-management aan toe! Dit is het goede bericht!!!!! Maar dan moet je daar wel een budget voor over hebben, want zulke producten zullen zonder twijfel kostbaar zijn. Maar het kan dus wel... En dit het slechte De vraag van Mordante is z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 juli 2008 Report Share Posted 16 juli 2008 Reflectiebeheersing is synoniem aan diffusie; dat kan niet onzichtbaar geschieden. Mmm Toine, wat dacht je van een grote wijn/whiskey/Spawater kast in de ruimte achter de luisteraar, vermomd als polycylindrische diffusor? Of maak er een cd kast van. Zichtbaarheid is en relatief begrip, maar, toegegeven, absorbers zijn makkelijker te vermommen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 juli 2008 Report Share Posted 17 juli 2008 Polycylindrische diffusie gaat volgens mij mank op het werkgebied: het is zo smalbandig (ik geloof minder dan een half oktaaf omvattend), [...] Het ging mij niet zozeer om de poly maar om het feit dat er veel maatregelen te nemen zijn die goed vermomd kunnen worden. Ten aanzien van diffusiecoefficienten van polys en qrd's lees: http://pcfarina.eng.unipr.it/Public/Papers/223-AES121.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 18 juli 2008 Author Report Share Posted 18 juli 2008 @ Thingman: Dus als ik het goed begrijp is het verstandiger / efficienter om de diffusers gegroepeerd achter mijn Maggies te hangen en zelfs liefst lager dan hoe ze nu hangen!?!? Groetjes, Roy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 20 juli 2008 Author Report Share Posted 20 juli 2008 Zo beter!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 20 juli 2008 Report Share Posted 20 juli 2008 Zo beter!? Ik mis nog wat er bovenop Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 21 juli 2008 Report Share Posted 21 juli 2008 Zo beter!? Dit lijkt mij perfect. Nu nog wit verven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 24 juli 2008 Author Report Share Posted 24 juli 2008 kan je ook verschil horen nu ze aaneengesloten zijn i.p.v. los van elkaar hangend? Ik neem aan wel. Ik heb destijds mijn diffusers ook los van elkaar gehad (in de experimenteerfase toen) en hoorde een duidelijk aanwijsbaar verschil. Het 3D beeld werd er rustiger van of anders gezegd opener en kwam de ruimtelijkheid ten goede hier bij mij. Ook werd het voller in geluid. Ik kan jouw ervaring geheel onderschrijven. Daar komt bij dat mij vooral het laag beter bevalt nu; strakker, dieper, droger, minder dreun. De Maggies staan nu met minder Toe-in (ook op advies van Toine) wat een groter, ruimtelijker beeld geeft. Als je off center zit (wat je met 2 stoelen automatisch hebt), hoor je niet meer slechts 1 paneel. Ook een errig fijne verbetering! Twijfel nog over de kleur. Wit of toch in een donkere, contrasterende kleur... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts