Jump to content

Stereo set, beginnen

digitalmind
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Eerste post hier, volg al een tijdje de 2e hands afdeling van de site maar ben nog nooit op het forum gekomen tot nu.

Ik luister nu een jaar of 2 met koptelefoons, vooral omdat ik zo geen mensen stoor. Ik heb inmiddels een Grado RS-1 op een Mapletree hoofdtelefoonversterker, en een Beyer DT770 en AKG K-340 op een Eddie Current versterker. Twee zeer leuke sets, maar ik kom vanaf januari op een plek te wonen waar speakers niemand zouden storen.

Vandaar dus dat ik hier post. De speaker wereld is zo veel groter dan de koptelefoon markt, ik weet niet waar ik moet beginnen. Natuurlijk is het een goed plan om elke willekeurige Hifi zaak die ik tegen kom binnen te stappen en wat te luisteren, maar een beetje een zicht hebben op wat er zoal in mijn budget en smaak te vinden is zou wel enorm helpen.

De reden dat ik twee koptelefoons en aparte versterkers heb is omdat deze twee setups een enorm anders geluid geven. De RS-1 is geweldig voor rock en acoustische muziek, en de DT770 is weer zeer goed voor electronische muziek, lounge, etc. De RS-1 is een enorm levendig en snel geluid, dat briljant gitaren en snaarinstrumenten neer zet. De DT770 is een bass monster, een geluid dat zich zeer goed leent voor muziek met veel bass erin en wat trager is dan de meeste muziek. De AKG doet weer prima met dingen zoals jazz. Probleem is met speakers dat je niet makkelijk kan wisselen tussen paren voor verschillende cd's, dus ben ik opzoek naar een tussenweg.

Als ik mijn DT770 en Eddie Current versterker verkoop (De RS-1 en Mapletree zal ik zo snel niet verkopen, ben hopeloos verliefd :P), en nog wat geld dat al opzij staat erbij haal, kan ik ongeveer 1500-2000 euro uitgeven aan speakers en een versterker. Ik heb een Cambridge 640c als cd speler welke naar mijn idee nog wel een tijdje mee hobbelt.

Met dit budget lijkt het mij het beste om tweede hands te gaan. Delen jullie deze mening?

Wat voor verhouding moet ik naar kijken voor een versterker tegenover speakers? 2/3e van het geld naar speakers en de rest voor een versterker of meer 50/50?

Ik luister vooral rock (Pink Floyd, Deep Purple, maar ook Muse en Tool, etc) en electronische muziek (trip hop, lounge, dat soort spul). Ik hou van een energiek en warm geluid, een wat stevige bass maar niet over de top. Een klein beetje V vorm kan ik best waarderen. Mijn beide versterkers nu voor de koptelefoons zijn buizen versterkers. Ik zou het liefst vloerstaanders hebben, plaatsing icm met een subwoofer zou lastig kunnen zijn. Mogen best grote dingen zijn, maar een setje Klipschhorns zou ik ook weer geen ruimte voor hebben. ;)

Goed, dan dus de echte vraag waarom ik hier post, als jullie niet inmiddels in slaap zijn gerold vanwege mijn ellenlange brabbel verhaal: Stel je hebt omstreeks 1500-2000 euro, en je moet speakers en versterker aanschaffen voor het geluid dat ik een beetje beschreven heb. Wat zou je dan kopen? 2e hands of nieuw, leef je uit.

Ik ben een nieuwe in de speaker wereld en ben op moment nog alleen maar overdonderd door het grote aanbod, elke tip is welkom. :)

Groet,

Rik

wat van voor

Prima Luna Prologue 2 occ 1450 999

Impulse bamboe Aria SE demo 2600 1599

Bij studio Alkmaar aangeboden.

Dit is zomaar een voorstel. De Prima Luna is een buizenversterker die ik goed vind klinken, (ben vaak niet zo'n buizen liefhebber)

De speakers die heb ik zelf en bevallen mij prima, mischien zijn het niet de beste speakers voor het sublaag <40Hz maar wat ze wel laten horen iserg fijn.

Hmmm dit is alleen wat boven budget, ik zal eens verder nadenken.

Alles wat ik aanraad is natuurlijk 100% eigen smaak met alle vooroordelen die daat bij horen.

hallo,

je bent duidelijk een liefhebber; terecht dat je niet over 1 nacht ijs gaat met het uitzoeken van je systeem. Je vraag is echter erg breed, met als gevolg dat je waarschijnlijk duizend merken krijgt aanbevolen....

ik zou als ik jou was eens gaan beginnen bij een ruim gesorteerde audio winkel met een wandje goede speakers en een schakelpaneel. Je kunt dan heel grofweg snel allerlei speakers beluisteren en zo in grote lijn bepalen wat je wel en wat je niet lekker vindt klinken. Als je zover bent kun je om advies vragen met een paar voorbeelden van speakers die je op het eerste gehoor bevielen. Dat geeft nog zeker geen zekerheden, maar wel al wat richting.

Heerlijk zo'n forum. Ik luister dus nooit naar van die luisterwanden met schakelpaneel. Als er wel iets een vertekend beeld geeft van in potentie goede speakers dan is het dat wel.

Ik kan je koptelefoongeluid met buizen niet helemaal matchen met je liefde voor swing en rock. Als ik naar je muziekkeuze kijk denk ik direct aan bijvoorbeeld een Naim Nait5i met lekker rockende speakers.

Ik zou me niet houden aan verhoudingen zoals 50/30/20 voor respectievelijk versterker/speakers/kabels. Gewoon kiezen wat voor je gevoel lekker klinkt. Jarenlang heb ik gespeeld met een versterkercombi die aanmerkelijk duurder was dan mijn speakers. Nu heb ik net mijn speakers vervangen voor een set die (nieuw, ik heb ze 2hands) aanmerkelijk meer kost dan mijn versterkerset. Het klinkt fantastisch en ik kan lekker op termijn mijn versterkers weer op niveau brengen.

Heerlijk zo'n forum. Ik luister dus nooit naar van die luisterwanden met schakelpaneel. Als er wel iets een vertekend beeld geeft van in potentie goede speakers dan is het dat wel.

Niks mis mee hoor voor (zoals aangegevens) een eerste indruk...

wat van voor

Prima Luna Prologue 2 occ 1450 999

Impulse bamboe Aria SE demo 2600 1599

Bij studio Alkmaar aangeboden.

Dit is zomaar een voorstel. De Prima Luna is een buizenversterker die ik goed vind klinken, (ben vaak niet zo'n buizen liefhebber)

De speakers die heb ik zelf en bevallen mij prima, mischien zijn het niet de beste speakers voor het sublaag <40Hz maar wat ze wel laten horen iserg fijn.

Hmmm dit is alleen wat boven budget, ik zal eens verder nadenken.

Alles wat ik aanraad is natuurlijk 100% eigen smaak met alle vooroordelen die daat bij horen.

Op zich is mijn budget wel wat te rekken -- dan koop ik gewoon een maandje of 2 later wat ik wil hebben. Als het echt is wat ik wil maakt mij dat niet uit. In ieder geval bedankt voor je aanradingen, die ga ik eens beter bekijken.

hallo,

je bent duidelijk een liefhebber; terecht dat je niet over 1 nacht ijs gaat met het uitzoeken van je systeem. Je vraag is echter erg breed, met als gevolg dat je waarschijnlijk duizend merken krijgt aanbevolen....

ik zou als ik jou was eens gaan beginnen bij een ruim gesorteerde audio winkel met een wandje goede speakers en een schakelpaneel. Je kunt dan heel grofweg snel allerlei speakers beluisteren en zo in grote lijn bepalen wat je wel en wat je niet lekker vindt klinken. Als je zover bent kun je om advies vragen met een paar voorbeelden van speakers die je op het eerste gehoor bevielen. Dat geeft nog zeker geen zekerheden, maar wel al wat richting.

Ik begrijp dat me vraag nogal breed is, en ga zeker ook nog wel audio winkels afstruinen en veel luisteren. Ik zal als ik daaraan toe kom (woon op moment in Duitsland voor stage voor mijn school, en ken behalve een B&O winkel niets in de buurt dat met audio te maken heeft, maar ze moeten er wel zitten natuurlijk) zal ik zeker laten horen wat mijn aandacht trok.

Ik kan je koptelefoongeluid met buizen niet helemaal matchen met je liefde voor swing en rock. Als ik naar je muziekkeuze kijk denk ik direct aan bijvoorbeeld een Naim Nait5i met lekker rockende speakers.

Ik zou me niet houden aan verhoudingen zoals 50/30/20 voor respectievelijk versterker/speakers/kabels. Gewoon kiezen wat voor je gevoel lekker klinkt. Jarenlang heb ik gespeeld met een versterkercombi die aanmerkelijk duurder was dan mijn speakers. Nu heb ik net mijn speakers vervangen voor een set die (nieuw, ik heb ze 2hands) aanmerkelijk meer kost dan mijn versterkerset. Het klinkt fantastisch en ik kan lekker op termijn mijn versterkers weer op niveau brengen.

Grappig dat je zegt dat je koptelefoongeluid niet vind matchen met rock. Ik neem hieruit aan dat je (en niet lullig bedoeld) nog nooit een Grado hebt gehoord, en zeker geen SR-225 of hoger? :)

Waarom de Naim? Vanwege (wat ik dan lees) zijn goede ritme en timing, met een beetje schel geluid? Of steekt er meer achter?

In ieder geval, bedankt voor de reacties en ik ga een leuke tijd van veel demo's tegemoet. Nu eens kijken of er in dit land audio winkels zijn. Misschien neem ik wel wat mee van hier, meeste elektronica en duitse merken schelen toch wel wat in prijs.

Ik bedoelde de match van buizen en rockmuziek, niet van je Grado en rock. Ik ken de Grado koptelefoons en weet dat ze fantastisch klinken. Ik ga zelf binnenkort de sr125 kopen.

Ik vind mijn Naim set prima klinken voor alle soorten muziek en heb geen last van een schel hoog. Naim wordt snel in

Ik bedoelde de match van buizen en rockmuziek, niet van je Grado en rock. Ik ken de Grado koptelefoons en weet dat ze fantastisch klinken. Ik ga zelf binnenkort de sr125 kopen.

Ik vind mijn Naim set prima klinken voor alle soorten muziek en heb geen last van een schel hoog. Naim wordt snel in