Jump to content

Geballanceerde phono-ingang...

BellaVista
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Lijkt me ook wel wat :)

Ik verwacht echter dat zoiets wel bij fantaseren zal blijven. Je blijft met het priobleem zitten dat je misschien wel goede files kunt aanleveren maar of ze ook correct op de plaat komen, dat wordt zeer de vraag.

Wel een belangrijke vraag zou zijn wat er op zo'n plaat allemaal zou moeten staan.

- een frequency-sweep

- een 3000Hz. sinus van 180 sec. (wow- en flutter)

- 5 tracks voor de antiskating van 315Hz van +12, 14, 16,17,en +18db

- 1000Hz blokgolf

- 1000Hz L+R: L : R 3x 60sec (overspraak en azimuth

- spoorgedrag begin, midden en einde plaat

- 1000Hz level "0"db en -20dB

- armresonantietracks

- stille groeven

- nog wat ruis natuurlijk en eventueel wat monogroeven?

Ik zal nog wel het e.e.a vergeten zijn

op het midden van de plaat batuurlijk een stroboscoop markering en uiteraard uitgevoerd in 180 of 200grams vinyl, 100% vlak en een afdoende kwaliteitscontrole.

Mooie hoes en toelichting er bij en een hardplastic instelmal.

Liefst voor onder de

Ha, die Kraus,

Zo te lezen is de testplaat van Fremer wel wat oor jou.

Punt met al die platen is ook een beetje dat alle hedendaagse productiemiddelen voor platen van zo'n 30 jaar geleden stammen (of nog ouder) en er op dat gebied eigenlijk geen ontwikkeling meer is geweest. Dus daar blijft een beetje een manco zitten.

;)

Die "plaat" van Fremer is toch een (instructie)DVD?

Nou, die ik hier heb liggen is iets van 30 cm rond met een gat in het midden en hij past echt niet in de DVD speler :D

Volgens Werner voldoet ie eigenlijk ook niet aan de eisen die er aan gesteld zouden kunnen worden. Van alle testplaten die nu te krijgen zijn staan er wel de meest zinnige testtracks op naar mijn idee.

;)

Guest Kraus vonBentinck

Aha The Ultimate Analogue Test Record.

Die ken ik wel (van horen zeggen) maar daar heb ik nooit de naam van Michael Fremer aan verbonden.

Hoe bevalt hij jou?

Is de armresonantietrack bijv bruikbaar?

Ik zal de LP bestellen (in Duitsland, 4 weken levertijd)

Toch is zo'n plaat op de markt brengen niet zo duur Kraus. Hier de site die Siep een keer heeft ingebracht.

http://www.recordtech.com/customers.htm

Overigens zou je naast die testtracks ook wat simpele zaken als balans, fase e.d maar dan met stem moeten doen zodat je op het oor wat zaken kan instellen. Op het hififorum zit een studioeigenaar die nog met profesionele bandrecorders werkt daar zou dat kunnen.

Platen bij vooraantekening verkopen. Bij de diverse fora zou je er al 500 kwijt kunnen.

Guest Kraus vonBentinck

Ik heb op het AAA-forum een paar jaar oud topic ook eens omhoog geschopt.

Ik heb er weinig fiducie in want voor zo'n plaat zou iemand echt de studio in moeten

Als ik dit verhaal mag geloven: http://store.acousticsounds.com/browse_det...?Title_ID=35532 , komt de testplaat van Analogue Productions aardig in de buurt. Maar vergeet niet dat de doorsnee platendraaiert eigenlijk niet zo veel kan met zo'n plaat. Is alleen besteed aan een enkeling die weet wat ie doet en ik betwijfel of die markt dan groot genoeg is om het rendabel te maken, ook Europees gezien.

;)

Heb hem net 2 weken binnen (na 4 maanden wachten) en heb hem nog niet echt aan de tand gevoeld. Dat ga ik ook pas doen als mijn MC pre-amp af, is anders blijft het spielerei en daar heb ik nu even de tijd niet voor. Dat wordt dus even wachten. Op zich staat de boel nu goed klinkend ingesteld.

Maar er staan wel interessante tracks op om de boel echt goed af te stellen. Zoals het afstellen van de Azimuth en VTA. Armresonantie op zich vind ik niet zo bijster interessant om aan te gaan meten.

;)

Altijd wanneer iemand vertelt dat er "volgens ingewijden meer zwart tussen de instrumenten zit" of dat er "meer micro-informatie is", krijg ik het gevoel dat er iemand interessant zit te doen, niet weet waar-ie 't over heeft, en toch probeert indruk te maken.

Raar, h

(...) Armresonantie op zich vind ik niet zo bijster interessant om aan te gaan meten.(...)

Ja, er zijn nu eenmaal "Bauers" en "Schauers", volgens Roth...

Synthetici (of holisten) en analytici, anders gezegd.

Om een direct, onmiddellijk beschikbaar, volledig, integraal beeld te krijgen van de complete resonantie-ellende/treurnis/catastrophe die een draaitafel/arm/element combinatie noodzakelijkerwijs, onvermijdelijkerwijs en onafwendbaarderwijs oplevert, kun je inderdaad het beste de holistische aanpak kiezen. Meet dan maar het uiteindelijke resultaat van alle op elkaar inwerkende vormen van vervorming die zo'n roterend drumstel tot een voor onze dagen belachelijk-dat-het-nog-wordt-gekoesterd archa

Guest Kraus vonBentinck

Ik kreeg van het Duitse forum een berichtje van een van de "Gewerbliche Teilnehmer" dat er gewerkt wordt aan een nieuwe plaat door en voor liefhebbers. Ook het verzoek om nog wat geduld uit te oefenen en het niet verder aan te kaarten. :confused: Waarom het stil gehouden moet worden weet ik nog niet.

Een tijdje geleden is er door diezelfde club ook zo'n door ons voor ons instelmal gemaakt. Dat is een mooi ding geworden maar kende in de fase direct na het in de markt zetten nog wel wat aanloopproblemen. Het is nu eenmaal niet eenvoudig om aangeleverde idee

Beste Kraus,

Als iets simpel te maken is is het wel een instelmalletje. Als dat al zoveel moeite kost dan vrees ik dat een goede testplaat erg lang op zich zal laten wachten

Bovendien heb ik niet het idee dat nog een testplaat wat toevoegt aan de nu beschikbare. Of het moet zijn dat daar specifieke testsignalen op staan die aansluiten op de nu beschikbare meetmiddelen, zoals b.v. een betrouwbaar periodisch ruissignaal dat ook echt vlak is en voldoende bandbreedte heeft. Maar dan nog is zoiets alleen interessant voor mensen die zelf een element, DT en/of arm bouwen.

;)

Guest Kraus vonBentinck

Dat is waar maar als liefhebbers zoiets maken dan streeft men er ook naar om het "compleet" te doen, of dat nou nodig is of niet.

Toen er nog gemeten werd aan wow- en flutter bleek het bijvoorbeeld moeilijk om een track te vinden met 3150Hz. Zo is er op den duur altijd iets wat ontbreekt, zowel wat betreft de inhoud als de kwaliteit.

Het is in de praktijk zeer goed mogelijk om je plaatje te draaien zonder al te veel poespas. Maar wanneer er veel geld ingestopt wordt (de draaitafel is wat dat betreft het ultieme voorbeeld)

Voor een pure meetplaat alleen heb ik weinig interesse (net zoals veel anderen) want ik heb geen scoop. Wat ik wil is thuis met eenvoudige hulpmiddelen wat aan de instelling van mijn arm doen.

Misschien even een apart topic opnenen. Wat moet er op een goede testplaat staan.

Guest Kraus vonBentinck
Voor een pure meetplaat alleen heb ik weinig interesse (net zoals veel anderen) want ik heb geen scoop. Wat ik wil is thuis met eenvoudige hulpmiddelen wat aan de instelling van mijn arm doen.

Misschien even een apart topic opnenen. Wat moet er op een goede testplaat staan.

Nu haal je toch dingen door elkaar.

Pure meetplaten bestaan eigenlijk niet. Je kunt met behulp van zo'n plaat altijd horen of iets goed staat

Guest Kraus vonBentinck

Aangaande de nieuwe testplaat uit Duitsland ben ik inmiddels wel wat wijzer maar niet veel.

Het is in het stadium dat er inmiddels een proefexemplaar is gemaakt (in Zwitserland)

Ik ken weliswaar de prijs maar die zeg ik niet (beloofd is beloofd). Het schijnt een nieuwigheid te zijn (wat dat inhoudt weet ik ook niet) waartoe