Jump to content

Speakers aan sluiten

wollie
 Share

Recommended Posts

Ik heb op mijn versterker draaiknoppen waar ook banaan stekkers in kunnen en het zelfde geld voor mijn speakers.

Nou vroeg ik me af wat de beste manier is om mijn ls kabel hier aan te klemmen.

gewoon strippen, banaanplug of spade?

Je moet zorgen dat je kabels goed contact maken. Banaanpluggen doen dat niet altijd (zeker de goedkope niet). Spades kun je goed vast klemmen, maar het zorgt wel weer voor extra contactovergangen. Mits die goed zijn, maakt dat niet zo veel uit...

Ik zou zelf voor een blanke draad gaan, en die tussen de speakeraanslutingen klemmen. Geen extra contactovergangen, je kan ze goed aandraaien (wel af en toe ff controleren) en het kost geen drol...

mijn ervaring met kale draden is dat ze na verloop van tijd los gaan zitten,dus dan moet je ze inderdaad na verloop van tijd nadraaien,je kan ook adereindhulzen erop klemmen stuk goedkoper als een set pluggen.

de vergulde eindhulzen kosten net een euro per stuk beter als 15 euro voor een wbt-tje.

volgens de audiofiele literatuur ;) is de volgorde van goed naar slecht (klankmatig) de volgende:

1) blank draad

2) spades

3) banaan stekkers

Blank draad van koper heeft als nadeel dat het na verloop van tijd gaat oxideren = slecht contact. Een ander nadeel is (zoals al geschreven is) dat het na verloop van tijd los gaat zitten, je moet het dus af en toe aandraaien. Een derde nadeel is dat je vaak gelimiteerd bent in de kabeldikte.

Spades gaan imo nog sneller loszitten als "blank draad", echt een groot nadeel.

Banaan stekkers, die van WBT en b.v. Ultralink kun je aandraaien waardoor ze goed vastzitten.

Zelf gebruik ik verzilverde kabel waardoor oxidatie niet meer uitmaakt voor het contact. Deze zitten dus "blank" in de terminals, gewoon af en toe aandraaien. Mijn tweede keus zou zijn banaanstekkers die je aan kan draaien.