voodooless Posted 25 oktober 2006 Report Share Posted 25 oktober 2006 het grafiekje geeft je het ruisniveau zoals gemeten op elke frequentie afzonderlijk (t.t.z. als hetgoed is telkens gemeten met een bandbreedte van 1Hz). Het getalletje geeft het totaal ruisniveau, opgeteld over alle frequenties, en min of meer zoals wij het ervaren. Kijk, zo wordt het in een oogopslag duidelijk. Zoiets had ik al wel verwacht eigenlijk. Bedankt Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 even om een lange vraag kort te maken: is het verschil in kabels nou wel of niet te meten zo ja dan zal dit verschil toch wel effect hebben op de prestaties van de kabel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRPH Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 even om een lange vraag kort te maken: is het verschil in kabels nou wel of niet te meten zo ja dan zal dit verschil toch wel effect hebben op de prestaties van de kabel? Als er een hoorbaar verschil is, dan is het te meten. Als er een meetbaar verschil is hoeft dat niet hoorbaar te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 even om een lange vraag kort te maken:is het verschil in kabels nou wel of niet te meten zo ja dan zal dit verschil toch wel effect hebben op de prestaties van de kabel? De waarde van meten zit 'm niet altijd in het vaststellen van op zichzelf staande parameters, maar ook in de wijze waarop ze gehoormatig tot uiting komen. Het is wel duidelijk dat ook mensen met een technische achtergrond niet in staat zijn om het verband te duiden tussen datgene wat gemeten wordt en datgene wat hoorbaar is. Daar kunnen meerdere redenen voor zijn die op geen enkele manier iets met tekortkomingen van de technici zelf te maken hebben. Meten is 1 ding; interpretatie van de meetgegevens is 2. En 3 is dat het niet zo makkelijk is om afzonderlijke of op zichzelf staande meetresultaten met andere, op zichzelf staande metingen in verband te brengen. Als dat namelijk wel makkelijk was geweest, zouden er niet zoveel onbekende factoren meespelen. Mijn ervaring met eenzijdig wetenschappelijk ingestelde benaderingen is dat zij niet voor zichzelf kunnen erkennen dat er weleens factoren en verbanden kunnen zijn die nog altijd over het hoofd gezien worden. Ofwel, het is heel moeilijk om te erkennen dat je nog niet alles weet wat nodig is om tot consistente, laat staan voorspelbare resultaten te komen op grond van metingen, of het nu aan kabels is of aan apparaten. Daar tegenover staan audiofielen van het ergste soort, die bereid zijn om ALLES aan te nemen. Sinds jaar en dag pleit ik daarom voor "de wetenschappelijke audiofiel" en gelukkig zie je om je heen steeds meer mensen een pragmatische benadering met succes combineren met een psycho-akoestische benadering. Wat is er bijvoorbeeld op tegen als je muziekbeleving intensiveert wanneer je bepaalde uiterlijke factoren beter naar je hand zet? Mensen met aurale tunnelvisie zouden dan zeggen dat het niet meetbaar is en dus niet relevant is wat de waarneming zelf meedeelt, daarmee meer dan de helft van het plezier van de hobby buitenspel zettend. Een kort antwoord op je vraag is: nee, het is niet mogelijk om een kabel te nemen, daaraan te meten en vervolgens te zeggen hoe deze zal klinken in deze of gene set. Daarvoor laten we nog teveel ongemoeid en buiten beschouwing. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 "Een kort antwoord op je vraag is: nee, het is niet mogelijk om een kabel te nemen, daaraan te meten en vervolgens te zeggen hoe deze zal klinken in deze of gene set. Daarvoor laten we nog teveel ongemoeid en buiten beschouwing." dude dat was ook niet de vraag dat je aan een meting geen bepaalde geluids eigenschappen kan hangen snap ik ook wel het gaat mij er om dat er heel veel mensen zijn ook op dit forum die altijd maar zeggen dat het verschil tussen bv kabel x en kabel y niet te meten is en daarom ook precies hetzelfde klinken,en dan vraag ik me altijd af hoe het kan dat ik toch verschil hoor. mijn vraag was :als het verschil te meten is zou het verschil uberhaupt invloed hebben op de prestatie van de kabel (bv frequentie eigenschappen,klank,enz enz) -ik zeg niet dat door het verschil de kabel zo moet klinken - Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 het gaat mij er om dat er heel veel mensen zijn ook op dit forum die altijd maar zeggen dat het verschiltussen bv kabel x en kabel y niet te meten is en daarom ook precies hetzelfde klinken,en dan vraag ik me altijd af hoe het kan dat ik toch verschil hoor. Zolang die verschiltest niet onder de juiste omstandigheden (lees: correct uitgevoerde dubbel blinde test) is uitgevoerd, zegt het helemaal niks. Is er dan een verschil aantoonbaar, dan durf ik ook te wedden dat het te meten is op de een of andere manier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 dan vraag ik me altijd af hoe het kan dat ik toch verschil hoor. Je beeld je die verschillen in. Psychologisch prima te verklaren dat als jij een ander stuk draad in de set stopt, dat je hersenen iets hebben van "er is nu iets verandert, dat moet ik wel horen". Het blijft jammer dat mensen denken dat snoeren technisch kunnen verschillen op audiofrequenties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 toch vaag dat als ik op kanaal R een nordost kabel hang en op kanaal L een standaart prut kabel, dat 3 verschillende mensen in huis aan kunnen tonen op welk kanaal de prut kabel is gehangen en zelfs de verschillen kunnen benoemen. ik ben nog steeds van mening dat het verschil er is of het beter of slechter is is een anderre vraag. zou iemand hier op het forum een correcte meting kunnen doen onder de juiste omstandigheden. sorry dat ik deze discussie weer heb aangewakkerd ik weet dat dit een uitzichtloze situatie is. het is woord tegen woord want bewijzen zijn er niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 dan vraag ik me altijd af hoe het kan dat ik toch verschil hoor. Je beeld je die verschillen in. Psychologisch prima te verklaren dat als jij een ander stuk draad in de set stopt, dat je hersenen iets hebben van "er is nu iets verandert, dat moet ik wel horen". Het blijft jammer dat mensen denken dat snoeren technisch kunnen verschillen op audiofrequenties. Ik zeg niks kijk hier maar: hear Ik blijf het jammer vinden dat mensen in een dogma kunnen blijven hangen zelfs als er aanwijzingen zijn dat het iets genuanceerder is dan gedacht. grtjzz Daffy Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 dude dat was ook niet de vraag dat je aan een meting geen bepaalde geluids eigenschappen kan hangen snap ik ook welhet gaat mij er om dat er heel veel mensen zijn ook op dit forum die altijd maar zeggen dat het verschil tussen bv kabel x en kabel y niet te meten is en daarom ook precies hetzelfde klinken,en dan vraag ik me altijd af hoe het kan dat ik toch verschil hoor. mijn vraag was :als het verschil te meten is zou het verschil uberhaupt invloed hebben op de prestatie van de kabel (bv frequentie eigenschappen,klank,enz enz) -ik zeg niet dat door het verschil de kabel zo moet klinken - Maar je vroeg inderdaad of het van invloed was op de prestaties van de kabel. Hoe anders dan in de gehoormatige eigenschappen moeten die prestaties tot uiting komen dan? Je kunt moeilijk onder de indruk zijn van de meetspecs van een kabel..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 ik denk idd dat er verschillen zijn ik hoor ze in iedergeval en daar ben ik blij en gezegend om. hoe meer aspecten in deze hobby ik kan proberen des te beter, als we naar breempje zouden luisteren zouden we allemaal met een hema setje van 20 euro spelen. waarschijnlek speeld hij daar ook mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 toch vaag dat als ik op kanaal R een nordost kabel hang en op kanaal L een standaart prut kabel, dat 3 verschillende mensen in huis aan kunnen tonen op welk kanaal de prut kabel is gehangen en zelfs de verschillen kunnen benoemen. ik ben nog steeds van mening dat het verschil er is of het beter of slechter is is een anderre vraag. zou iemand hier op het forum een correcte meting kunnen doen onder de juiste omstandigheden. sorry dat ik deze discussie weer heb aangewakkerd ik weet dat dit een uitzichtloze situatie is. het is woord tegen woord want bewijzen zijn er niet. Het antwoord op die vraag is allang "out there", maar zolang als je het zoekt op deze plek ga je het nooit vinden, want hier is waarheidsvinding niet heel vaak het werkelijke doel van communicatie. Zoek gerust op het internet naar publicaties van echte techneuten, niet naar confronterende en polariserende uitspraken van zelf-uitgeroepen technici die eigenlijk minderwaardigheidsgevoelens willen compenseren door de incompetentie van alle anderen te benadrukken! Bezoekt de AES! Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 dude dat was ook niet de vraag dat je aan een meting geen bepaalde geluids eigenschappen kan hangen snap ik ook wel het gaat mij er om dat er heel veel mensen zijn ook op dit forum die altijd maar zeggen dat het verschil tussen bv kabel x en kabel y niet te meten is en daarom ook precies hetzelfde klinken,en dan vraag ik me altijd af hoe het kan dat ik toch verschil hoor. mijn vraag was :als het verschil te meten is zou het verschil uberhaupt invloed hebben op de prestatie van de kabel (bv frequentie eigenschappen,klank,enz enz) -ik zeg niet dat door het verschil de kabel zo moet klinken - Maar je vroeg inderdaad of het van invloed was op de prestaties van de kabel. Hoe anders dan in de gehoormatige eigenschappen moeten die prestaties tot uiting komen dan? Je kunt moeilijk onder de indruk zijn van de meetspecs van een kabel..... ik krijg dit als antwoord op mijn vraag hoor: Een kort antwoord op je vraag is: nee, het is niet mogelijk om een kabel te nemen, daaraan te meten en vervolgens te zeggen hoe deze zal klinken in deze of gene set. Daarvoor laten we nog teveel ongemoeid en buiten beschouwing. ik zeg alleen maar dat ik ook wel snap dat als een kabel bv 0.4746454623784238 meet je niet kan zeggen dat hij wauwwww super ruimtelijk moet klinken. ik zeg alleenmaar: is het te meten? -zo ja - geeft een kabbel van een merk betere meet waarden dan een kabel van 1 euro ? en of dit te horen is weet ik zelf wel want ik hoor verschillen maar de meeste breem lovers hier zeggen dat het tussen de oren zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 ik zeg alleen maar dat ik ook wel snap dat als een kabel bv 0.4746454623784238 meet je niet kan zeggen dat hij wauwwww super ruimtelijk moet klinken. Goed, dat snappen de meesten die luisteren tegenwoordig wel. Maar het zou mooi zijn als we konden uitvinden waarom we die verschillen wel horen terwijl we ze niet meten. Even de standaardbrabbeltjes buiten beschouwing gelaten van de bremers, moeten daar toch redenen voor zijn? Daar komen we niet uit; die illusie heb ik ook niet. Ik wilde alleen aangeven dat een groot stuk van de ontoereikendheid van metingen vooral bestaat uit het onvermogen ze juist te interpreteren, anders zouden we namelijk allang wel kunnen voorspellen hoe een meting zich zou uiten op het gebied van geluidskwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 ik zeg alleen maar dat ik ook wel snap dat als een kabel bv 0.4746454623784238 meet je niet kan zeggen dat hij wauwwww super ruimtelijk moet klinken. Goed, dat snappen de meesten die luisteren tegenwoordig wel. Maar het zou mooi zijn als we konden uitvinden waarom we die verschillen wel horen terwijl we ze niet meten. Even de standaardbrabbeltjes buiten beschouwing gelaten van de bremers, moeten daar toch redenen voor zijn? Daar komen we niet uit; die illusie heb ik ook niet. Ik wilde alleen aangeven dat een groot stuk van de ontoereikendheid van metingen vooral bestaat uit het onvermogen ze juist te interpreteren, anders zouden we namelijk allang wel kunnen voorspellen hoe een meting zich zou uiten op het gebied van geluidskwaliteit. thanx man goede uitleg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 Ik zeg niks kijk hier maar: hear Ik zeg maar niks. Dit kun je toch niet menen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRPH Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 Dat excuus van "je kunt meetresultaten slechts beperkt interpreteren" komt altijd van degenen die dat soziezo helemaal niet kunnen (mensen die geen technische opleiding hebben gehad) of van pseudotechnici. Ja, die ongekwalificeerde pseudotechneuten hebben ook altijd zoveel woorden nodig om hun punt enigszins duidelijk te maken wat uiteindelijk natuurlijk niet lukt @ Alvinio: Een meting die het mogelijk maakt de "klankinvloed" van een kabel te voorspellen is een kwestie van tijd, middelen en expertise. Niet van wrakke interpretatie door ongekwalificeerde pseudotechneuten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 Dat excuus van "je kunt meetresultaten slechts beperkt interpreteren" komt altijd van degenen die dat soziezo helemaal niet kunnen (mensen die geen technische opleiding hebben gehad) of van pseudotechnici. Het zit je erg dwars h Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRPH Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 Dat excuus van "je kunt meetresultaten slechts beperkt interpreteren" komt altijd van degenen die dat soziezo helemaal niet kunnen (mensen die geen technische opleiding hebben gehad) of van pseudotechnici. Het zit je erg dwars h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 @ Alvinio: Een meting die het mogelijk maakt de "klankinvloed" van een kabel te voorspellen is een kwestie van tijd, middelen en expertise. Niet van wrakke interpretatie door ongekwalificeerde pseudotechneuten. Er wordt erkend dat een kabel invloed kan hebben maar dat de technisch meetbaarheid daarvan nog niet haalbaar is. De kloof versmalt zich. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 Er wordt erkend dat een kabel invloed kan hebben maar dat de technisch meetbaarheid daarvan nog niet haalbaar is. De kloof versmalt zich. Tegelijkertijd wordt ie ook dieper! Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 Uitspraak 1 post #32: Het blijft jammer dat mensen denken dat snoeren technisch kunnen verschillen op audiofrequenties. Ik zeg niks kijk hier maar: hear Ik zeg maar niks. Dit kun je toch niet menen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 Ik zeg niks kijk hier maar: hear Ik zeg maar niks. [...] Dat lijkt me inderdaad het beste. Het enige dat is gebeurd, is dat een verschil is aangetoond van x dB. Dat is namelijk helemaal niet gemeten. Kennelijk heb je het hele verhaal niet begrepen en dan is het beter dat je je mond houdt. Er is meettechnisch aangetoond dat er verschillen zijn en die enigszins en beyond reasonable doubt overeenkomen met subjectieve classificaties. Wat de verschillen precies zijn, is niet gemeten. Wel een onderling vergelijk en dat is cruciaal. Dat is toch maar moeilijk te begrijpen, kennelijk... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 27 oktober 2006 Author Report Share Posted 27 oktober 2006 Er wordt erkend dat een kabel invloed kan hebben maar dat de technisch meetbaarheid daarvan nog niet haalbaar is. De kloof versmalt zich. Tegelijkertijd wordt ie ook dieper! Thingman, je geeft niet thuis als er een vraag wordt gesteld over jouw technische kwalificaties. Waarom doe je dat? Beste TRPH, Doen die hier te spraken dan? Of je nou vuilnisman bent of schoenverkoper of tandarts, iedereen heeft hier het recht zijn/haar mening te formuleren over welk aspect dan ook. Wat zijn technische kwalificaties dan zijn doet voor mij niet ter zake. Waarom moet je nou toch elke keer weer de superieur uithangen en mensen zo op de man spelen. Als je nou bijvoorbeeld jou "superieuriteit" zou gebruiken om hier eens wat zinnigs te vertellen. Deel bijvoorbeeld eens jou eravringen met jou klasse D projecten. Vertel eens wat over hoe je ze gebouwd hebt, waarom je ervoor hebt gekozbe. Dat soort dingen. Daar hebben we wat aan. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HEAR Posted 27 oktober 2006 Report Share Posted 27 oktober 2006 Houden we het netjes gewaardeerde leden ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts