Sodejuu Posted 22 oktober 2006 Report Share Posted 22 oktober 2006 Op de dag waarop de grote meute naar het Koningshof in Veldhoven toog, om aldaar de (ouwe ) nieuwtjes op audio- en HT-gebied te kunnen bewonderen, ben ik gisteren in de polder de audiohobby uit gaan oefenen. Ik had ff geen zin in de drukte die elk jaar weer een belemmering vormt om een goeie indruk van iets te krijgen. Daarom had ik afgesproken om bij Audiofreak op bezoek te gaan. Dat is voor mij dan wel ff net wat verder dan naar Veldhoven te reizen, maar ik had het er deze keer graag voor over. Audiofreak woont in een nette en rustige nieuwbouwwijk ergens in de polder. Ter plekke werd ik hartelijk ontvangen door de wederhelft van Audiofreak. Die had elders een afspraak met haar familie om de verjaardag van haar moeder te vieren. We hadden dus het rijk alleen (op een paar katten na) Audiofreak woont nog niet zolang op het afgesproken adres. Er staan nog overal verhuisdozen en de meubilering in de woonkamer is ook nog niet compleet omdat de meubelzaak de spullen nog niet heeft geleverd. In de woonkamer zoek ik dan ook vergeefs naar een serieuze audioset. Het enige audiobased artikel dat daar staat is een geinig midisetje van ZoNie. Ik had al zo'n vermoeden dat dit niet de set was waar Audiofreak normaal gesproken naar luistert. Die staat nl op zolder. Dat heeft zo zijn voordelen. Ten eerste val je de wederhelft niet lastig met je hobby en hoef je haar niet de kamer uit te jagen als jij van je muziek wil genieten . Ten tweede is dat een plek waar inbrekers minder snel naar waardevolle spullen gaan zoeken. De ruimte is een typische zolderkamer van een rijtjeshuis. 2 Schuine wanden tgv het noodzakelijke dak om alles droog te houden en 2 hoge rechte wanden om de buren buitenshuis te houden. Een schuine kant is wat steiler dan de andere. De set staat aan de steile kant. De ruimte is nog tamelijk hard en de meeste demping komt van de aanwezige verhuisdozen. Een echte luisterzetel is er nog niet. We moeten het vooralsnog stellen met een vouwstoel (die eigenlijk best comfortabel is). Links van de luisterpositie is het trappengat en staat een wasmachine en droger. Tzt komt daar nog een scheidingswand. De set bestaat uit een stel B&W DM640 speakers, waarvan het filter compleet overgedaan is en buiten de kast staat. Dat filter past er sowieso niet meer in, zo groot is het. De aansturing wordt verzorgd door een ouwe Bryston 3B op het laag en een AA Donizetti op het mid en hoog. Als bronnen worden een AH Tjoeb 4000 en een Denon DP80/JA Boron MC1/AH Phono gebruikt. Als schakelstation dient een Audio Analogue Bellini. De touwen zijn van TPD en Nordost. De eerste indruk van de set is niet erg indrukwekkend. Zo erg zelfs dat ik niet meer weet waar we mee zijn begonnen. De stem stond iig heel ver weg en werd enigszins weggedrukt door het ietwat veel aan laag. Audiofreak wil niet dat ik het zo zeg als ik nu ga doen, omdat Erik dan gelijk krijgt en dat gunt ie 'm niet , maar dat is wel het probleem waar audiofreak mee zit. De klankbalans is er niet. Om het laagPROBLEEM te tackelen zet ik mijn inmiddels befaamde Bluezeum "Protrait of a Groove" op. Gelijk wordt duidelijk dat het laag wel heel erg aanwezig en bovendien wollig is. Daarbij klinkt de stem erg iel en ver weg. Subtiele loopjes zijn bijna niet waarneembaar. Ik moet wel zeggen dat dit een erg vervelende cd is om weer te geven. Ik ken maar weinig sets die dit foutloos kunnen. Vorig jaar schoot ik met deze cd ook de demo van Peter Lyngdorf af op het VAD. Dus toch geen onoverkoombaar probleem in huize audiofreak Wat te doen? Als eerste hebben we een fantatisch, half verschoten blauwe deken tegen het plafond "getimmerd". Het resultaat was dat de stemmen een paar meter naar voren kwamen en meer body in het midden kwam. Er stond nu een kerel IP een mager mannetje met falsetstem. Het laag was er nog, maar het midden werd door de demping niet meer weggedrukt. Audiofreak had me gevraagd wat het verschil is tussen en ouwe Bryston en een nieuwe. Nu heb ik geen SST versie, maar zijn voorganger. Qua klankkarakter niet verschillend, maar het oplossend vermogen van de SST is toch een stuk beter. Mijn 4B-ST moest zodoende het laag voor zijn kiezen nemen. Nog betrekkelijk koud, was hier wel veel meer controle waarneembaar. Het laag ging veel dieper door en het wollige was er ook niet meer. Het was nu superstrak. Daar had ik Audiofreak al voor gewaarschuwd. Ik merkte aan zijn gelaatsuitdrukking dat de druk het laag 'm af en toe toch iets te veel was, ondanks dat het nu veel minder op de voorgrond was. We hebben de rest van de dag de 4B-ST op het laag laten staan. Vervolgens hebben we mijn 2 x 12W klasse A "eigen ontwerp" * op het hoog aangesloten. Ook deze versterker was nog betrekkelijk koud, maar liet gelijk merken dat deze zelfbouw toch wel heel goed is. De frisheid en detaillering namen toe. Al naar gelang deze versterker meer op temperatuur kwam, werd het ook steeds beter. Niet anders, maar echt beter. Nadeel was dat ook hier ineens weer een gat was in het midden, zij het dat het iets meer naar het hoog verschoven was t.o.v. het dipje dat we hadden voordat het laken opgehangen was. Om iets te proberen hebben we toen mijn SW Silverbullit aangesloten tussen de phono en de voorversterker. Ook dit was weer een schot in de roos. Om eerlijk te zijn was nu de helft van de originele set vervangen. Te meer bleek dat zelfbouw helemaal niet slecht hoeft te zijn. De Silverbullit deed wat ie moest doen, nl muziek doorgeven. De klasse A bak bleef alleen maar verbazen hoe goed die kan omgaan met rust en detaillering. En dat met standaard netsnoeren. Stel je vaar als we daar eens echte goeie aan hadden gehangen Zo hebben we de rest van de dag geluisterd. Zelf zo lang dat we vergaten dat etenstijd allang voorbij was en wij nog niks naar binnen hadden gewerkt. We werden daarop gewezen door het aanwezige vee, in de vorm van een stel katten, die ineens wel heel erg aanhankelijk werden. Voorheen waren die beesten nergens te bespeuren. De innerlijke mens werd beneden gesterkt dmv een snel en lekker maal op basis van een groen-wit-rood "recept", iets wat ik niet snel afsla en zo ook nu niet. Daarna hebben we nog heel even geluisterd en vervolgens de zaak terug gebouwd. Het was inmiddels na 10en en ik moest nog terug naar Roermond. Als jullie denken dat deze sessie alleen maar bestond uit apparatuur wisselen en muziek luisteren hebben jullie het echter mis. Natuurlijk hebben we het ook over het forum gehad en de meeste forummers zijn toen ook danig door het slijk gehaald . Nee, natuurlijk niet. We hebben het over vanalles en nogwat gehad. Het was een prima en lange "luisterdag". Zo op een manier zoals ik 'm het liefst meemaak, namelijk af en toe ff serieus luisteren en dan lekker praten. Dan weer ff terug on topic met gericht luisteren en dan weer lekker losjes over koetjes en kalfjes bakkeleien. Ik heb iig een prima dag beleefd bij Audiofreak. Nog een opmerking. De set is echt niet zo slecht als hierboven staat beschreven. Het is echt niet allemaal fout. De set heeft een bepaald karakter en er is met veel plezier naar te luisteren. Het is nergens stressig of irritant. Het enige dat we hebben gemerkt is dat het ook anders kan *) "eigen ontwerp" is een ontwerp van Ron Wouters; een ex-collega van mij met wie ik regelmatig samenwerk op audiogebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 22 oktober 2006 Report Share Posted 22 oktober 2006 (edited) Edited 22 oktober 2006 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 oktober 2006 Author Report Share Posted 22 oktober 2006 Het berichtje is aangepast Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 22 oktober 2006 Report Share Posted 22 oktober 2006 Lekker sappig verhaal, jullie hebben de dag beter doorgebracht dan een dagje vol ergernissen op de VAD, dat is duidelijk. De luisterruimte doet me toch een beetje denken aan Geerdie ( hoewel die wel - veel- meer oppervlakte heeft). Maar, 6x5 dat moet toch voldoende zijn. Omdat toch alles nog moet gebeuren is er dus nog gelegenheid zat om te experimenteren met de opstelling en plaatsing van de speakers. Als het ophangen van een deken al zoveel effect heeft dan moet met wat trial and error ongetwijfeld er nog wat te optimaliseren zijn. De JA net uit de doos en een verhuizing achter de rug.........dat hakt er in bij de pegeltjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 22 oktober 2006 Report Share Posted 22 oktober 2006 Als jullie denken dat deze sessie alleen maar bestond uit apparatuur wisselen en muziek luisteren hebben jullie het echter mis. Natuurlijk hebben we het ook over het forum gehad en de meeste forummers zijn toen ook danig door het slijk gehaald . Onbeschaamde vlerken. Dat jullie dat doen weet iedereen wel. Maar dat je het dan ook nog keihard zegt... btw Leerzaam verhaal. Dat met die deken zet me aan het denken, want ik moet ook nog wat aan de akoestiek bijschaven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 22 oktober 2006 Report Share Posted 22 oktober 2006 Over mij valt er gelukkig geen kwaad woord te zeggen dus ik maak me geen zorgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 22 oktober 2006 Report Share Posted 22 oktober 2006 Over mij valt er gelukkig geen kwaad woord te zeggen dus ik maak me geen zorgen. btw ik heb wat persoonlijke indrukken neergeschreven tijdens het beluisteren van jouw AVM in vergelijk met een Yamaha en een Sphinx pre. Wil je dat ik je een PB stuur of mag ik het op het forum neerkalken? De inhoud is nogal delicaat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 22 oktober 2006 Report Share Posted 22 oktober 2006 Nee hoor, geef maar in het openbaar de full frontal ; ondanks 5 hechtingen in de mond blijf ik lachen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 oktober 2006 Report Share Posted 23 oktober 2006 Nee hoor, geef maar in het openbaar de full frontal ; ondanks 5 hechtingen in de mond blijf ik lachen Vergis jij je even... Lees de recensie maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 23 oktober 2006 Report Share Posted 23 oktober 2006 Wat kan ik eraan toevoegen aan dit verslag van Sodejuu. Het enige wat ik nu zo snel kan bedenken en wat mij spontaan te binnen schiet is dat Sodejuu niet alleen een begaafd en compassioneel technicus en hobbyist is,maar zich ook nog ontvouwt als een heuse journalist. Complimenten hoor. Moert er wel bijzeggen ook dat het wel een beetje vreemd is om een verslag te lezen wat over jezelf en over je eigen luisterruimte gaat en je hebt het niet zelf geschreven. Grappig ook wel,daar ik in het verleden vanwege mijn oude werk (drugsvoorlichter/adviseur) er heel veel werd geschreven over onze stichting in de landelijke nieuwsbladen en ik dat nooit vreemd heb gevonden. Maar dat is werk en dit is hobby. Wellicht is dat het verschil. @ Sodejuu, Je zelfbouwversterker was echt helemaal top,vooral die openheid en ruimtelijkheid. Ik heb gistermiddag nog een uurtje of 3 gedraaid en heb er een doekje bijgehangen aan de zijde van de luisterstoel.Dit doekje hangt dus nu zegmaar vlak boven je op de luisterplaats. Het kwam weer wat naar voren de soundstage. Toch wil ik ook even zeggen dat ik het verschil tussen mijn 3B en jouw 4B ST goed in mijn geheugen heb zitten en gisteren viel me echt heel duidelijk op dat verschil ertussen. Je snapt wel dat ik nu niet een uitspraak doe over mijn 3B ,maar als je je 4B ST kwijt wil denk dan ook eens aan mij. Zo meteen ga ik weer luisteren,want de nieuwe zitbank is zojuist gebracht en gaat de oude bank naar de zolder en vandaag niet meer de ladder op,lekker vrij verder vandaag.Ga ik misschien nog wat tweaken met de verschillende dopjes voor de baspoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 7 december 2006 Report Share Posted 7 december 2006 ook hier even een update : De luisteropstelling staat nu andersom,dus waar eerst de luisterstoel stond staat nu de installatie. Het geluidsbeeld kwa soundstage is beter dan de vorige opstelling ,maar ook hier hoor je duidelijk dat er ook iets mis is. In een bepaald gebied (ik vermoed het midlaag gebied) wordt het omhoog geboosd en dat hoort ook weer niet. En er verdwijnt nu nog meer geluid naar beneden toe,vanwege dat er nu de rechterspeaker heel dicht bij het open trapgat staat. En dat trapgat gaat in de toekomst dicht gemaakt worden d.m.v. een luik bestaande uit 2 gedeelte's. Toch geef ik de voorkeur aan deze opstelling tot nu toe. Volgende week gaat er hear in de luisterruimte gemeten worden en dan zal het e.e.a. duidelijk gaan worden en wat er aan te doen valt. Kortom wordt vervolgd Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 17 december 2006 Report Share Posted 17 december 2006 Inmiddels is er druk geexperimenteerd met de diversen speakeropstellingen en alles staat nu gewoon weer zoals het de laatste keer stond. De luisterplaats onder het dakraam en de installatie op de lange dakkant. (dit is dus de kant waar ik met Sodejuu heb zitten luisteren en de installatie onder het dakraam stond.). Hier heb ik de minste last van de overdaad aan bass. Nog is het niet in orde,maar die is toch tot nu toe de beste opstelling en van hieruit gaan we de speakeropstelling verder tweaken. Verder is Thingman inmiddels langs geweest om ook te luisteren en te gaan meten (nagalm enz),maar we zijn niet verder gekomen dan alleen te luisteren. Dit nam de meeste tijd in beslag en het ombouwen van de ruimte zelf tot 3 keer toe vraagt ook nog wel wat tijd. In ieder geval zijn we er samen wel uit gekomen uit wat de beste startopstelling is, dus welke zijde van de luisterruimte. Binnenkort komt Thingman nogmaals langs om te gaan meten en dan zal er aan de hand van de gedane metingen wel eruit gaan komern waar de moeilijkheden zijn in welk freqentiegebied. Zo op het gehoor zal dat ergens tussen de 50 en 100hz liggen, althans dat denken we tot nu toe. Met de meting straks zal dat bevestigd worden of niet. In ieder geval zijn we weer een klein stapje verder gekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts