Jump to content

Hoe mede-forummers elkaar kunnen helpen....

audiofreak
 Share

Recommended Posts

Al heel wat jaren heb ik een wens gekoesterd en deze wens is sinds een maand of twee in vervulling gegaan en dat is dat ik eindelijk een eigen luisterruimte heb betrokken.Een luisterruimte waar ik volledig mijn eigen gang kan gaan.Dus staat alles wat te maken heeft met Hifi staat nu op de zolder en die is dan ook ingericht als de nieuwe luisterruimte.Nou ja ingericht....dat nog niet helemaal...maar de installatie staat wel op de goede plek zeg maar.De kasten voor de lp's en cd's en het hifi-archief nog lang niet,maar dat soort dingen komt allemaal wel ter zijner tijd.

De luisterruimte is een flinke ruimte van zo'n (+/-) 6 meter lengte en zo'n (+/-) 5 meter breedte.Dit zijn de grondmaten ongeveer.De muren ... daarvan zijn er 2 recht en er zijn er 2 schuin (dak).

Deze 2 schuine muren (het dak dus)zijn ook allebei in een andere hoek van elkaar.

Goed,ik ben redelijk veel verhuisd de laatste 20 jaar en heb dus ook vele verschillende woonkamers gehad en een ieder met zijn eigen akoestische eigenschappen.Tot nu toe was het altijd zo dat ik er wel redelijk snel uit was hoe het akoestisch in elkaar zat de ruimte en dan ook wel altijd redelijk snel het optimale geluid had in die ruimtes.

Maar nu in deze nieuwe ruimte is /was dat geheel anders.Ik heb letterlijk mij vele avonden bezig gehouden met geschuif van de speakers en met tweaken van de apparatuur.Maar wat ik ook deed en bedacht.... het eigenlijke probleem loste ik er niet echt mee op.

Het probleem was (ik schrijf nu expres was,want sinds gisteren is het wel opgelost) het 3D beeld en ik had het idee dat het geluid veels te ver naar achteren werd geplaatst en daardoor mij op de luisterplek niet echt bereikte.Het viel min of meer voor mij neer ipv dat het mij ook omringde het geluid.Verder had ik een onbelans (benoem ik maar zo) tusen het hoog/mid en het laag. Dit sloot in mijn beleving niet op elkaar aan.Ik had de indruk dat er iets werd versterkt en wat nogal de boventoon voerde....euh dominant aanwezig was. Wat mij frusteerde op gegeven moment was dat ik het niet kon oplossen voor mezelf en ik niet kon bedenken wat ik eraan moest doen.Heel vervelend voor mijzelf,want eerlijkheidshalve ging mijn plezier en mijn enthousiasme over mijn EIGEN luisterruimte ook weg.

Tja dan word het tijd om actie te ondernemen en de hulptroepen te waarschuwen.

Zo gezegd zo gedaan.Eerst een van de oude en vertrouwde luistermaten opgetrommeld en laten luisteren,maar dat was toch niet herlemaal het sukses waar ik op gehoopt had.

Daar deze luistermaat mij als persoon door en door kent en mijn hifiset ook en hij ook weet hoe ik luister en hoe mijn persoonlijke voorkeur is vwb geluid-smaak,dacht ik dat hij voor mij kon bevestigen/benoemen in wat ik hoorde en ook met een oplossing kwam.

Maar ja dat was ijdele hoop van mij en ook wel een beetje naief bedacht van mezelf.

Want hij noemde nou juist andere dingen op dan ik.Hoewel mijn luistermaat werkelijk zijn best deed om tot voorgestelde oplossingen te komen,maar ik steeds afwees,had ik op gegegevn moment zoiets van....hier kom ik hniet verder mee. Eigenlijk was ik wel een beetje teleurgesteld en gefrusteerd dat we het samen niet konden oplossen. Toen bedacht ik me dat ik het over de andere boeg moest gooien en dat heb ik gedaan.

Wat ik mij bedacht was dat ik maar andere hulptroepen in moest gaan schakelen en iemand moest gaan uitnodigen die niet mijn set kent en niet mijn persoonlijke luister/geluidsvoorkeur,maar wel iemand die verstand van zaken heeft hierin en het ook op een begrijpelijke manier het je kan uitleggen wat eraan schort in mijn luisterruimte.

Goed dus kwam ik met het geweldige idee van mezelf om een forumlid hear uit te nodigen.

Dit forumlid is Sodejuu en met hem heb ik dan ook uiteindelijk een luisterafspraak gemaakt en dat heeft dus gisteren plaats gevonden.

Sodejuu kwam hier dus gisteren en had op mijn verzoek ook zijn Bryston 4B ST meegenomen en wat interlinks.De Bryston 4B ST ,vanwege dat ikzelf een Bryston 3B heb en ik het verschil tussen de versies weleens wilde horen.Sodejuu had ook nog een zelfbouw versterker (12 watt) zonder tegenkoppeling meegenomen .

Eenmaal boven in de luisterruimte gingen we aan het 'werk' en expres had ik me ingehouden vwb de moeilijkheden kwa ruimte enz.Mijn idee was om Sodejuu zoveel mogelijk onbevangen te laten luisteren en niet met enige voorkennis van mijn persoonlijke geluidsmaak te laten luisteren.Na een kwartiertje had Sodejuu het wel gehoord en hij benoemde 2 dingen die er niet klopte kwa geluid/akoestiek.Heel gemakkelijk legde hij uit wat er aan de hand was.En dat was dat ik last had van een piekje en een dipje.Als je dat piekje en het dipje in een grafiekje zet, als zijnde een lijn, dan was het piekje ergens in de lage tonen (bass) en het dipje in de middentonen (mid). De idiale lijn is een rechte lijn.

Het piekje heeft te maken met de constructie van de speakers.Namelijk mijn B&W speakers zijn smal van voren(+/- 20 cm),maar wel diep( +/- 40 cm).Door die diepte van de speakerkast krijg je in de bass een staande golf die een zegmaar een iets wat aangezet laag geven en hierdoor het wat wollig kan klinken.Niet echt storend vind ik,maar het zou strakker en droger kunnen.

Overigens mijn Bryston 3B staat ook wel bekend om het wat wolliger laag tov de latere serie van Bryston,zoals die van Sodejuu's Bryston 4B ST,deze is verfijnder in alles (hoog,mid,laag).Hierdoor is zijn laag droger en strakker dan mijn Bryston laag, dit even terzijde gezegd.

Dat piekje is op te lossen dmv in dfe binnenzijde van de speakers driehoekige latje te plakken in de hoeken van de speaker.

Het dipje is iets van een andere orde.Dat dipje had alles te maken met waar ik zo gefrusteerd was van geraakt en waar ik maar niet de bekende vinger op kon leggen en wat te maken had met ook het 3D geluidsbeeld en dat het geluid mij niet bereikte op de luisterplaats.

Sodejuu kwam met het voorstel om een dubbelgevouwen doek te hangen aan het plafond (3.30 meter hoog) en de twee flappen die dan los hingen aan de onderzijde te bevestigen aan de schuine wanden (het dak dus).

Dit hebben we gelijk ten uitvoer gebracht en het gaf het gewenste resultaat,want daar stond het 3D geluidsbeeld er en het geluid omringde mij ook weer op de luisterplaats.Alles viel in ene op zijn plaats....een veel betere stereospreiding met meer diepte en het hoog en mid waren in ene veel meer homogeen met het laag en er was gelijk ook een iets strakker laag te horen.

(Ik heb lang nagedacht hoe ik de verandering moest of kon omschrijven,maar beter dan dit kan ik nu ff niet)

Eindelijk had ik de hifiset weer klinken zoals ik gewend was/ben.Ik had ook veel meer het gevoel weer dat het beter klopte en hierdoor kreeg ik weer meer rust van binnen.

Jaaaaaaaaaaaaa, wat zoiets wel niet teweeg in jezelf kan brengen,maar de frustatie is verdwenen nu en er is weer blijdschap en enthousiasme voor terug gekomen en dat mede door Sodejuu's adviezen.

En dat vind ik nou zo mooi en leuk en daarom staat het ook als titel hierboven.

Hiermee bedoel ik dat waar een forum wel niet goed voor is en waar het ook voor kan zijn en in mijn optiek ook voor bedoeld is, namelijk elkaar helpen op een positieve manier en nader tot elkaar kunnen komen.

Ik heb er dan ook een luistermaatje erbij gekregen en dat heb ik dan toch maar mooi aan dit forum overgehouden.

Goed de twee moeilijkheden waren nu benoemd in de luisterruimte en 1 ervan opgelost dmv het doek en de ander gaat deze periode opgelost worden dmv de driehoekige latjes te plaatsen in de speakers.

Verder hebben we dan ook zitten luisteren naar Sodejuu's Bryston 4B ST en zijn zelfbouwversterker en dat in een biamping configuratie.Ten opzichte van mij eigen eindversterkers klonken Sodejuu's versterkers strakker en droger in het laag en in het mid/hoog zo open en ruimtelijk,dat ik eral gauw kippenvel van kreeg en ik de muziek werd ingetrokken.Verbluffend was het open geluid van dat zelfbouwversterkertje en het was maar 12 watt ook nog,maar dat gevoel had ik niet echt dat het 12 watt.Het deed mij ergh denken kwa geluidsbeleving aan een Single ended buisversterker met 300B buis.Die versterkers hebben ook zo'n prachtig mooi open geluid.Die van Sodejuu zerlfbouwversterker dus ook.

Hoewel ik niet in het midden heb gezeten,maar veel meer op de zijkant heb ik er wel van genoten van die configuratie,daar ik regelmatig het kippenveleffect had.

Het was een lange dag,al helemaal voor Sodejuu die ook nog een paar uur moest terugrijden,maar wel een dag gevuld met veel gezelligheid en heel veel praten over de prachtige hobby hifi en waar dan ook bijna alles de revue is gepasserd en natuurlijk ook het forum.Een leerzame dag was het ook voor mij kwa wat lesjes akoestiek en technische begrippen en wat mede kwam door de simpele en begrijpelijke uitleg van Sodejuu himself. Maar bovenal een hele gezellige dag en die omvloog,want het was in ene vrij laat geworden en werd er naar zo'n 11 uur luisteren en praten afscheid genomen van elkaar.

Sodejuu,nogmaals dank voor alles en bovenal de gezeliigheid en adviezen.Ik heb je weer wat beter leren kennen en ik vind het geweldig om te zien dat je zo toegewijd bent aan mede-forummers cq mede-hobbyisten.Ik waardeer het echt van je dat je zolang de tijd en moeite hebt genomen om helemaal hiernaar toe te komen en een mede-forummer uit de brand te helpen of in mijn geval van mijn frustratie af te helpen.

Edited by audiofreak

Hoi Lestat,

Juist !!

Daarom heb ik het ook geplaatst.

Om te laten zien dat je dmv het forum het ook anders kan zijn en gaan en wat je eraan kan overhouden in positieve zin.

Want eerlijk gezegd vind ik de laatste weken het forum weer wat achteruit lopen met wat er soms de laatste tijd wordt neergeschreven als reacties en soms verzanden weer topics in gescheld en off-topic geneuzel en heel langszaam zijn we weer terug aan het vallen in de ouwe ververvelende gewoontes,zoals voor de vakantieperiode.

Sommige nieuwe forummers die de moed hebben om een topic te starten en een vraag stellen en dan zie je in de reacties dat het op de 1e bladzijde al fout gaat en men heel snel off-topic gaat en hierdoor de nieuwe forummer gelijk alweer afhaakt en eerlijk gezegd ik heb hem ook niet meer terug gezien,maar dit laatste kan ik fout hebben.

Daarom heb ik het ook deze titel gegeven.

Mooi verhaal, Audiofreak. Zoals zo vaak: het is niet wat je kent maar wie je kent :o:D;)

........en ik vind het geweldig om te zien dat je zo toegewijd bent aan mede-forummers cq mede-hobbyisten.........

Dat heb ik zelf ook ondervonden. Mijn platenspelerarm is opnieuw door hem bedraad en er is een schakelkastje in mijn set opgenomen, dedicated gemaakt door Sodejuu.

Ik vind binnen deze hobby (over het algemeen) trouwens toch dat er een ongewoon grote behulpzaamheid en positieve instelling is naar elkaar toe. Daar wordt je (ik in ieder geval) wel erg blij van :D

Kan bovenstaand relaas aub in het betreffende topic geplaatst worden :rolleyes:;)

BTW, al die veren in m'n kont zijn echt niet nodig. Het is best lastig zitten met zoiets in je achterwerk :P:D

Maakt toch niet uit? Plek zat daar...oohhhhh wat zeg ik nou :o;):D

Maar de anderen hebben volledig gelijk. Sodejuu is nooit te beroerd om je met raad en daad te helpen.

Goed om te horen A'freaky dat het nu wel goed klinkt.

Hoop voor je dat het niet in klank verandert als je de zolder helemaal heb opgeruimt.

heb je nog geluisterd naar de basis, alleen AA en de new tube, of is de new tube nog niet terug uit hhet straf kamp verwegiestan ? :ph34r:

En heb je die in de 11 uurtjes ook alleen de bryston 3 en 4 gehoord?

i.p.v. blokjes hout te gaan plakken in je speaker is het meschien nu de tijd om eens na te denken over

je wens om de B en W kasten te kopie

hee audiofreak !!

ja je heb me overgehaald om meer op het forum te lezen, bij deze dus!

kan je me vertellen hoe je dat wil gaan doen?

hoe bepaal je hoe groot de blokjes moeten zijn? en alleen in de hoeken of over de lengte van de box (in de hoek).

ik ben aan het kijken naar losse speaker units,(o.a. bij conrat) om daar wat van te bouwen voor de slaap kamer. Dat wil ik gaan aan sluiten met een versterker van "Crafty" die we gezien hebben op de beurs. Ik dank dat het dan de grotere broer nodig heb omdat het rendement van de speaker units om ne nabij de 85db/m ligt en dat is te laag denk ik voor de kleine van Crafty om daar een redelijk geluid uit te halen.

maar het is nog niet zover eerst wil ik nog wat meer weten over de filters en zo. :confused:

groet

norbatjof

• 2 months later...

We zijn weer een paar maanden verder en inmiddels is mijn AH! phonotrapje aangepast door mede-forumlid Sodejuu (Roger voor de insiders). De voeding is verbetert met betere componenten en er is een zwaardere trafo gekomen en in alles in 2 aparte kastjes. In het trafo kastje zit een aparte IEC aansluiting,zodat er geexperimenteerd kan worden met diversen netsnoeren (220V).Ook is er in de schakeling zelf andere en betere condensatoren toegepast,namelijk o.a. Audyn MKP PLUS. Deze condensatoren staan hoog aangeschreven en ikzelf heb er ook goede ervaringen mee.Deze condensators zitten namelijk ook in mijn scheidingsfilter (crossover) van mijn B&W 640-i speakers. Verder zijn eraan de phonotrap nog wat diodes enz veranderd. Daar het geheel wat mede komt door die grote condensatoren van Audyn moest er ook een nieuwe kast omheen.

Inmiddels hangt de phonotrap weer tussen de set sinds een paar weken en in het begin was ik niet tevreden. Het klonk scherp en duf en on-dynamisch..Nu dus een paar weken verder en van scherpte is geen sprake meer, evenzo als de dufheid is verdwenen en er dynamiek en kracht voor is terug gekomen. Het klankkarakter is wel behouden en de phonotrap is opener, schoner, rustiger,luchtiger enzovoort na de modificatie.In mijn optiek heeft de modificatie zeker zin gehad.

Toch moet ik ook een kanttekening erbij plaatsen en dat is dat mijn JA (Jan Allaerts) element wel een betere phonotrap verdient. Ik hoor nu toch ook namelijk de grens van deze AH! phonotrap en je kan ook horen dat het element nog veel meer kan laten horen,mits het met een gelijkwaardiger phonotrap zou worden aangestuurd.Maar dat wisten we eigenlijk ook al voor de modificatie en dat was ook het doel niet. Het doel was om de AH! phonotrap te verbeteren in de voeding om het wat krachtiger te maken.Het is dan ook een tussenstap, want dat erin de toekomst een betere phonotrap gaat komen dat ben ik toch wel aan mijn Jan Allaerts element verplicht en aan mezelf.. (Een Porche laat je ook niet op Yoko banden rijden).

Ik kan voorlopig weer verder en genieten van het analoge gebeuren. De modificatie heeft dus zin gehad en Sodejuu heeft mooi werk afgeleverd en mij weer verder op weg geholpen. Verder heb ik met Sodejuu de laatste tijd regelmatig contact gehad omtrent de problemen ( :blink: ja Erik Klijnsmit,je heb gelijk... audiofielen hebben problemen...ik geef het eindelijk toe :P;) ) van mijn luisterruimte en wat de B&W teveel doen in het laag in deze ruimte. Het prettige van Sodejuu is o.a. dat hij iets heel gemakkelijk kan uitleggen,zonder in technische geleuter te vallen en nog zo dat je als niet-techneut het technische nog begrijpt ook en dit laatste ervaar ik als bijzonder prettig. Verder is Sodejuu een zeer gezellige vrolijke kerel en nooit te beroerd om je met raad en daad bij te staan in deze hobby.

Een ander forumlid, namelijk Ruud heeft mij ook op weg geholpen met zijn raadgevingen omtrent mijn luisterruimte en heeft ook (toen Sodejuu de gemodde AH! phonotrap kwam brengen hier) de gemodde AH! phonotrap gehoord en hij vond het echt niks. Futloos en ondynamisch en tonaal niet kloppend waren zijn woorden.Nou moet ik daar een kleine opmerking bij maken, namelijk dat de gemodde AH! phonotrap nul komma nul had gespeeld of aan de stroom had gehangen en Ruud had een Moscode Super It phonotrap meegenomen en de Moscode klonk in een direct vergelijk vele malen beter. Edoch was het ook weer niet echt eerlijk t.o.v. de gemodde AH! phonotrap om het zo koud te vergelijken. Toch was dit ook weer nuttig,want ik kon met de Moscode ook wel (weer) horen dat mijn JA element nog veel beter kan en in die zin valt er dus nog wel wat te verbeteren kwa phonotrappen. Maar dit laatste wist ik eigenlijk ook wel,maar het is ook prettig om het te kunnen horen. Het was dan ook een soort van bevestiging voor mij.

Verder heb ik enorm gewaardeerd Ruud''s eerlijke mening omtrent mijn AH! phonotrap, want daar kan je tenminste dan iets mee.(ikke wel)

Verder gaf Ruud aan dat hij wel mijn JA element het mooiste vond klinken van de 4 JA elementen die Ruud heeft gehoord met de Moscode Super It en dat vond ik dan weer een mooi compliment

Weer een ander forumlid, namelijk Haudio heeft mij ook verder op weg geholpen door mij een stel Dynaudio's Contour S 3.4 ter beschikking te stellen om voor mezelf te weten te komen wat een neutrale speaker doet in mijn luisterruimte. Hierdoor heb ik ook goed kunnen horen wat de B&W dus niet goed doen in deze luisterruimte. Ondanks dat de Dynaudio niet geheel waren ingespeeld nog heb ik er enorm van genoten en kan eigenlijk niets verkeerd bedenken,maar ook niets goed.Dit is als een groot compliment bedoeld. En hoe raar dat moge klinken deze speaker doet gewoon 'neutraal' zijn werk. Ik vond ze vrij gemakkelijk op te stellen en de ideale luisterdriehoek was redelijk snel gevonden en daar kreeg je een zeer fraai 3D beeld voor terug. Verder heb ik ook goed kunnen horen wat een monitor (2-weg) hier in de ruimte doet t.o.v. een 3 weg speaker (B&W 640-i) en daar ben ik dan ook wel uitgekomen v.w.b. die keuze

2-weg of 3-weg speakers aanschaffen in de toekomst. Dat word dus een 2-weg systeem uiteindelijk.

Hoezeer ik gecharmeerd was van de Dynaudio's zijn ze inmiddels teruggebracht en niet blijven staan. Hoewel dat van mij wel had gemogen, maar de vriendin heeft hierin het laatste woord, want dan gaat het over de centjes. Gelukkig voor mezelf en mijn hobby hebben we dan ook samen een compromis bereikt en dat is dan ook een duidelijke tussenstap om uiteindelijk wel de definitieve stap te maken met veel betere speakers,zoals deze in mijn oren prachtige speaker de Dynaudio Contour S 3.4.

Met Thingman, een ander forumlid, ben ik mee bezig om de akoestiek in de luisteruimte aan te pakken en ook hij is hier laatst geweest om een hele dag hier te luisteren. We hebben toen 3 verschillende opstellingen geprobeerd en tussen die 3 een volgorde van beste opstellingen gemaakt en we hebben geluisterd naar de tekortkomingen in de ruimte zelf (nagalm, staande golven enz) en gelukkig voor mij viel dat reuze mee. Met Thingman gaan we hier nog een nagalmmeting doen en met de luisterbevinding en de meting komt er een advies uit v.w.b. hoe de akoestiek aan te pakken.

Inmiddels is er al een advies n.a.v. de luisterbevinding van Thingman hier en rest ons nog de meting zelf,maar voordat die meting gaat plaatsvinden heb ik eerst een opdracht uit te voeren v.w.b. andere speakers, 2-weg of 3-weg enz.

Dus bij deze wil ik nogmaals de forumleden bedanken voor hun inzet en adviesen en bevindingen en hun eerlijke antwoorden naar mij toe. Antwoorden waar ik echt iets mee kon en die mij ook weer meer bewust hebben gemaakt in het (be)luisteren van... en ik enorm gewaardeerd heb de eerlijkheid van de forumleden omtrent de luisterindrukken. Weliswaar minder diplomatiek misschien, maar ik kan er wel veel meer mee v.w.b. mezelf.

Met groet,

:cool2:

Ha die Audiofreak,

Het luisteren naar elkaars systeem kan erg leerzaam zijn en dan bestaat het risico dat er kritische noten worden geplaatst. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om wat JIJ mooi vindt, maar soms kan een frisse blik van iemand anders of het luisteren naar een andere set weer een impuls zijn om weer iets te verbeteren. Ik weet nog dat ik na mijn luisterbezoekje bij ReneN pas echt goed besefte dat de weergave bij mij erg weinig body had. Sindsdien is er wel wat in mijn set verandert, met het resultaat dat de set weer een stap voorwaarts heeft gemaakt.

Jammer dat het AH phonotrapje uiteindelijk toch niet zo goed uitpakt in je systeem, maar je hebt natuurlijk ook een super element en die profiteert van een phonotrap in een hogere klasse. Dat zou bij mij ook wel eens het geval kunnen zijn, maar ik ben nog steeds super tevreden met de Phono 1. Mijn eerste aandachtspunt is akoestiek en ik lees dat jij hier ook al mee bezig bent. Ik krijg vanmiddag Hansko op bezoek en hij neemt een paar absorbers mee om uit te proberen. Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt. Leuk is het in elk geval wel.

Ik ben heel benieuwd wat je van mijn set vindt. Tot vrijdag!

Ha die Audiofreak,

Het luisteren naar elkaars systeem kan erg leerzaam zijn en dan bestaat het risico dat er kritische noten worden geplaatst. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om wat JIJ mooi vindt, maar soms kan een frisse blik van iemand anders of het luisteren naar een andere set weer een impuls zijn om weer iets te verbeteren. Ik weet nog dat ik na mijn luisterbezoekje bij ReneN pas echt goed besefte dat de weergave bij mij erg weinig body had. Sindsdien is er wel wat in mijn set verandert, met het resultaat dat de set weer een stap voorwaarts heeft gemaakt.

Jammer dat het AH phonotrapje uiteindelijk toch niet zo goed uitpakt in je systeem, maar je hebt natuurlijk ook een super element en die profiteert van een phonotrap in een hogere klasse. Dat zou bij mij ook wel eens het geval kunnen zijn, maar ik ben nog steeds super tevreden met de Phono 1. Mijn eerste aandachtspunt is akoestiek en ik lees dat jij hier ook al mee bezig bent. Ik krijg vanmiddag Hansko op bezoek en hij neemt een paar absorbers mee om uit te proberen. Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt. Leuk is het in elk geval wel.

Ik ben heel benieuwd wat je van mijn set vindt. Tot vrijdag!

Hoi Gruiter,

Dat het op bezoek gaan bij een mede-forummer en het beluisteren van diens set heel erg leuk kan zijn heb ik vandaag ook weer ondervonden bij mijn luisterbezoek van mede-forummer Jeroen D. Het was erg leuk en gezellig en ook weer leerzaam.

Maar goed nu even een reactie op je geschreven woord.

Die kritische noten waren noten van opbouwende kritiek en ik vind dat erg prettig moet ik zeggen, want dan kan je er iets mee voor jezelf en je set en luisterruimte in mijn geval. Daarbij kan ik dat soort van kritiek uitstekend hebben en zie dat ook als opbouwende kritiek waar ik uiteindelijk weer verder mee kan en met de set en luisterruimte. Je eigen gegeven voorbeeld over je bezoek aan ReneN is ook zoiets.

Dat het AH! trapje niet goed uitpakt is niet zo bedoeld ermee, want ik weet zeker dat het AH! phonotrapje zeker geen slecht figuur slaat met een gelijkwaardiger element in de eigen (prijs) klasse. Het phonotrapje is dan ook beter dan de standaard phonotrap die in de Audio Analogue Belinni voorversterker zit en dat phonotrapje van Audio Analogue zelf werd in reviews als goed omschreven. Ik zal hem vrijdag meenemen en dan kunnen we het vergelijken met je Phono 1 als je dat leuk lijkt.

Met groet,

:D