Jump to content

weerstand paralel over tweeter

wollie
 Share

Recommended Posts

ik vind mijn dometweeters iets te schel/aanwezig, nau las ik ergens dat je dan een weerstand paralel over je tweeter kon zetten om schelheid te voorkomen.

nou wil ik weten of dit klopt en welke waarde/type weerstand ik dan het beste kan gebruiken

bedankt

In sommige luidsprekers is de tweeter verbonden met het filter respectievelijk de versterker via een condensator. En dit zonder parallelschakeling van een spoel of een weerstand.

ik ga eens even kijken of dit bij mijn jamo'tjes ook het geval is

is dit niet zo heeft het dan wel nut om die weerstnden over mijn tweeters te plaatsen.

of is er kans dat ik dan iets beschadig.

Jamo'tjes hebben soms ook titanium dome's. Een bepaalde schelheid zit dan meestal in de aard van het beestje.

Een parallelweerstand zou misschien kunnen helpen, of een serieweerstand om de hoeveelheid hoog te dempen, of misschien een andere seriecondensator.

Ook is de keuze van de overige apparatuur dan van belang, de klank van de cd-speler en zelfs de versterker. Als die al een beetje naar schelheid neigen dan kan het het met een metalen dome vaak teveel van het goede.

Jamo'tjes hebben soms ook titanium dome's. Een bepaalde schelheid zit dan meestal in de aard van het beestje.

Een parallelweerstand zou misschien kunnen helpen, of een serieweerstand om de hoeveelheid hoog te dempen, of misschien een andere seriecondensator.

Ook is de keuze van de overige apparatuur dan van belang, de klank van de cd-speler en zelfs de versterker. Als die al een beetje naar schelheid neigen dan kan het het met een metalen dome vaak teveel van het goede.

in mijn geval zijn het softdomes :D

ik vind mijn dometweeters iets te schel/aanwezig, nau las ik ergens dat je dan een weerstand paralel over je tweeter kon zetten om schelheid te voorkomen.

Heeft weinig zin om te doen. Wat je met een spanningsdeler namelijk doet is het totale volume van het hoog/ de tweeter wat lager maken. Schelheid wordt niet door het gehele frequentiebereik dat een tweeter kan weergeven veroorzaakt. Over het algemeen zijn het een of twee piekjes die dit doen. Dit betekend dat je een zuigkringetje moet maken. Moet je eerst bepalen waar het piekje zit etc.

Klinkt misschien gek, een simpel middeltje kan zijn om een zakdoekje o.i.d. voor de tweeter te plaatsen.

Het paralel schakelen van een weerstand aan de 2 polen van de tweeter (shunt weerstand) heeft invloed op de impedantie-curve an het geheel (tweeter + shunt) met als resultaat dat je resonantie-frequentie piek wat naar beneden haalt. Zodra je daar nog een condensator in serie met de weerstand bij zet (zobel-netwerk) kan je ook het oplopen van de impedantie bij hoge frequenties glad strijken.

In het geval van een simpel filter (ik vermoed dat Jamo er weer weinig werk van heeft gemaakt :P ) zou je kunnen experimenteren met een weerstand over de tweeter-polen. Begin dan bijvoorbeeld met een hoge waarde (22 ohm) en ga luisteren. Besef wel dat als de waarde te laag wordt je de impedantie in het hoog naar beneden haalt en dat dus ook de kantelfrequentie gaat veranderen. Maar misschien komt het net lekker uit?

My 2 cents...

Heb je wat meer info over je speakers? Mijn ervaring is, naast beperkt, dat sommige tweeters inderdaad van aard wat schel zijn.. Iets minder hard lost het niet echt op; het is net-zo schel, maar iets minder aanwezig..

Ik had hetzelfde probleem, opgelost met nieuwe tweeters (ander model) en een filteraanpassing. Dat zijn grote stappen, een weerstandje is denk ik niet de oplossing..

Heb je wat meer info over je speakers? Mijn ervaring is, naast beperkt, dat sommige tweeters inderdaad van aard wat schel zijn.. Iets minder hard lost het niet echt op; het is net-zo schel, maar iets minder aanwezig..

Ik had hetzelfde probleem, opgelost met nieuwe tweeters (ander model) en een filteraanpassing. Dat zijn grote stappen, een weerstandje is denk ik niet de oplossing..

het gaat om jamo cornet 40 5 van ongeveer 8A9 jaar oud,

ik heb het hier ook niet over erge schelheid maar over een klein beetje :)

Zijn dat deze? (lange link, klein plaatje.) klikkie Ik kon ze me destijds niet veroorloven en ben voor de 'compact 500' gegaan..

Al wel weer vergeten hoe dat klonk.. Anyway, de aard van het geluid zal je met een weerstand niet echt veranderen. De luidheid wel. Aan de andere kant kost het maximaal een euro dus je kan het zeker proberen.

/Niels

nou wil ik weten of dit klopt en welke waarde/type weerstand ik dan het beste kan gebruiken

Ik doe dit al jaren om het hoog iets te temperen en het werkt perfekt. Ik doe dit altijd met een 47 Ohm weerstand.

Mocht je twijfels hebben kun je deze er eerst ongesoldeert tussen plaatsen en als het goed klinkt maak je het permanent.

Succes ermee.

Marcel

Ik doe dit al jaren om het hoog iets te temperen en het werkt perfekt. Ik doe dit altijd met een 47 Ohm weerstand.

Mocht je twijfels hebben kun je deze er eerst ongesoldeert tussen plaatsen en als het goed klinkt maak je het permanent.

Succes ermee.

Marcel

Succes ermee.

Marcel

Succes ermee.

Marcel

als ik het goed begrijp gebruikt u dus alleen maar een paralel weerstand

... en ik heb precies dezelfde ervaring als Blade en met mij vele andere Audio & Techniek (r.i.p.) lezers. Het is overigens niet zo dat "het hoog wordt gedempt" door die ene weerstand, maar, het feit dat de versterker het wat makkelijker krijgt om de luidspreker aan te sturen. Wat zich wel uit in een onvervormder hoog.

Is dat echt zo The Ark? Tweeter impendantie is in de meeste gevallen (ferro fluid) vrij mooi constant en valt het bij hoge frequenties, ook al zou er wat impendantieschommel zijn, eigenlijk behoorlijk mee qua stroom trekken uit versterkers? Ik kan me niet voorstellen dat een klein verschil in impendantie bij hoge frequenties (door de weerstand te plaatsen) een effect heeft. Evt verzwakking is wel hoorbaar natuurlijk.. Maar misschien wrong am i..

Het gaat om de frequenties onder de scheidingsfreq. Als de tweeter alleen via spoelen en condensatoren aan de versterker hangt, betekent dit dat hij op zijn resonantiefrequentie vrijelijk kan en zal bewegen! Hij wordt niet gedempt door de versterker.

De (al decaden oude en supergoedkope) oplossing is het weerstandje. Nu kan de versterker hem wel dempen. :)

ik heb net de weerstanden geplaatst, ik heb gekozen voor een paralel en een in serie.

de paralel weerstand heeft een waarde van 65Ohm en de serie 1Ohm.

de serieweerstand is om te voorkomen dat mijn kantelfrequentie weizigt.

Na het aansluiten gelijk maar even wat muziek aangezet, het lijkt alemaal net even wat mooier.

Maar zeker weet ik dat niet, vanwege dat ik eigenlijk geen tijd meer had.

Vanavond ga ik eens goed luisteren en mijn werk beoordelen. :D

Bedankt voor alle hulp ;)