Geerdie Posted 23 oktober 2006 Report Share Posted 23 oktober 2006 AVM 1 Evolution. Komt in de plaats van de budget-Arcam Alpha 7. Even te leen van een medeforummer. Deze pre kostte dus een veelvoud van de Arcam. Qua uiterlijk is dit een zeer fraai excemplaar; chroom front met messing knoppen. Degelijke schakelaars enz. Eerst even een beetje poetsen voor het optimale bling bling. Alvorens ik serieus ging luisteren eerst ruim 12 uur sap erop gezet. Hierna begonnen met op een rustig geluidsniveau met diverse bekende cd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 23 oktober 2006 Report Share Posted 23 oktober 2006 Een gedetailleerd verslag, heel fraai. Mooi als je ergens de tijd voor kunt nemen. Het is ook wel duidelijk dat een voorversterker heel wat teweeg kan brengen en dat er grote verschillen optreden bij het aansturen van een eindversterker door de ene of de andere pre. 1 ding begrijp ik totaal niet: wat is er delicaat aan dit verslag dat eventueel per PB had gemoeten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 23 oktober 2006 Report Share Posted 23 oktober 2006 Hoi geerdie, Je bent de laatste tijd wel goed bezig,zeg. Ben je nu dan ook weer wat tot rust gekomen? Kwa geluid dan,he? Leuk verslag en goed uiteengezet om te lezen. Maar kijk uit,met wat te doen moeten hebben,want voor je het weet word het als een probleem betitelt. Luisteren naar je muziek via je installatie IS OOK WAT TE DOEN HEBBEN. Binnenkort kom ik eens langs om de verschillen tov de vorige keer eens te beluisteren. Kan ik je ook het truukje voordoen met het doek. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 oktober 2006 Author Report Share Posted 23 oktober 2006 Een gedetailleerd verslag, heel fraai. Mooi als je ergens de tijd voor kunt nemen.Het is ook wel duidelijk dat een voorversterker heel wat teweeg kan brengen en dat er grote verschillen optreden bij het aansturen van een eindversterker door de ene of de andere pre. 1 ding begrijp ik totaal niet: wat is er delicaat aan dit verslag dat eventueel per PB had gemoeten? Ik zat je te plagen. Je dacht natuurlijk dat ik jouw mooie AVM gi-gan-tisch af ging kraken? Maar dat viel mee, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 23 oktober 2006 Report Share Posted 23 oktober 2006 even een vraag hebben jullie het over de AVM die te koop staat bij de 2de hands afdeling van deze site? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 oktober 2006 Author Report Share Posted 23 oktober 2006 even een vraag hebben jullie het over de AVM die te koop staat bij de 2de hands afdeling van deze site? Die AVM Evolution V1 uit Deurne? Yep, zo een is 't! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 23 oktober 2006 Report Share Posted 23 oktober 2006 Heb je de AVM morgen ook nog staan Geerdie? Lijkt me leuk dan het verschil met de P2 te horen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 oktober 2006 Author Report Share Posted 23 oktober 2006 Heb je de AVM morgen ook nog staan Geerdie? Lijkt me leuk dan het verschil met de P2 te horen! Die staat er nog. Ik had al zo'n voorgevoel en heb 'm vanmorgen alvast aan het net gehangen. Btw: het is Herfstvakantie hier. Mijn vrouw en kinderen zijn morgenavond naar een clubavond van de tafeltennisvereniging. Die komen pas laat weer terug. Dat bied dus meer luistervolume voor ons. Ben ook benieuwd wat jij van de AVM vindt. Ik heb weliswaar een luisterimpressie gegeven, maar dat is volgensmijn oren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 oktober 2006 Report Share Posted 23 oktober 2006 ook ik heb een AVM evolution V1, prima ding! heeft nog nooit geweigerd voorversterkt als de beste! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 23 oktober 2006 Report Share Posted 23 oktober 2006 Ik kijk er naar uit Geerdie. Tot morgen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 oktober 2006 Author Report Share Posted 23 oktober 2006 Ik kijk er naar uit Geerdie. Tot morgen! Okee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 25 oktober 2006 Report Share Posted 25 oktober 2006 Gisteravond ben ik bij Geerdie gaan luisteren. Heerlijk zoals hij daar een aparte luisterruimte heeft! Wat wel opvalt is dat Geerdie (naar mijn mening) de dedicated ruimte niet volledig uitbuit zoals ik dat zelf zou doen: ik zou de luisterstoel neerzetten daar waar nu een tafeltje staat (zodat je in een gelijkzijdige driehoek luistert). We begonnen te luisteren naar de Sphinx P2 die middels een jvG kabel was aanegsloten op de Aragon eindtrap. Geerdie draaide een aantal niet-klassiek CDs: Herman van Veen, The Corrs en nog een aantal voor mij onbekenden. Eerste indruk: een zeer ruimtelijk beeld, (te)veel presence, een wat terughoudend hoog. Maar met de gedraaide pop muziek klinkt dit niet verkeerd! Toen een aantal van de door mij meegenomen klassiek CDs: Bach fluitconcert en een Bach cantate, Mahler. Met deze muziek werd al snel duidelijk dat de set sterk kleurt: het middengebied is te geprononceert en het hoog terughoudend. In het Bach fluitconcert is de houtklank van de blokfluit niet goed te herkennen en de viool soli klinken metalig. Erg fraai: het laag! Dat is met deze set van topklasse! Vervolgens de P2 vervangen door de AVM preamp die Geerdie al een dag aan het net had hangen om op te warmen. de interlink naar de Aragon was nog steeds de JvG. Gelijk weer een aantal van mijn klassiek Cds gedraaid. Tonaal is de set met deze preamp veel uitgewogener. Het harde middengebied is nu veel beter in balans, mede doordat het hoog nu ook op niveau is gekomen. Onveranderd goed is het laag! Wel jammer: het ruimtelijke beeld dat met de P2 zo mooi tot uiting kwam is voor een groot deel verdwenen. Het geluid blijft nu meer tussen de speakers hangen en komt minder mooi los de ruimte in. Afgaand op dit resulaat zou ik als klassiek liefhebber kiezen voor de AVM. Het gemis aan ruimte ruil ik graag in voor een (veel) betere tonaliteit. Bij pop muziek is het tonale karakter toch wat minder van belang en ik kan me dan ook goed voorstellen dat Geerdie (die met name pop draait) de P2 prefereert vanwege de betere riuimtelijkheid. Nog even een derde setup proberen: de AVM preamp, maar dan middels de Straight Wire Virtuoso aangesloten op de Aragon. YES!!! Dit zou voor mij de ideale match zijn. De tonaliteit is prima (middengebied nog iets te present naar mijn smaak) en de ruimtelijkheid is weer op het niveau van de P2 i.c.m. de JvG. Geerdie is het hier wel mee eens, maar merkt op dat deze combinatie voor popmuziek vaak minder goed uitpakt doordat de opnames hier veelal niet van het topniveau zijn wat bij klassiek vrij gebruikelijk is. Als bewijs daarvan laat hij een paar nummers met zang horen. En inderdaad: de stemmem klinken schel en overstuurt. Minder dragelijk dan dat dat bij de P2 het geval was. Maar als de opname goed is, dan is de AVM+Virtuoso combinatie ook met pop zeer fraai: bewijs daarvan is een track die Geerdie draait van een cd van Marcus Miller. Buiten het laag (dat is en blijft gewoon top!) komen alle aspecten van deze cd volledig tot hun recht. Werkelijk zeer fraai! Mogelijk kan Geerdie nog wat experimenteren met wat extra demping van de akoestiek in het middengebied. Het presente karakter van de set kan hierdoor nog iets worden getemperd en doordat er minder versmering optreedt kan de verstaanbaarheid van stemmen (duidelijks hoorbaar bij het koor in de Bach cantate) en de plaatsing nog wat toenemen Conclusie is dat de set van Geerdie met de AVM tot op zeer hoog niveau kan presteren. Dat Geerdie zelf een vorm van 'downgrade' prefereert middels de P2 is zeer begrijpelijk gezien zijn muziekkeuze en de opnamekwaliteit van veel CDs. Geerdie, dank voor de gastvrijheid en nog veel plezier met je mooie set! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 25 oktober 2006 Report Share Posted 25 oktober 2006 Dat van die luisterplaats, daar kan ik mij helemaal in vinden, dat tafeltje zou bij mij ook direct verdwijnen naar schuin achter de luisterplaats. Wordt wel nieuwsgierig naar de Straight Wire Virtuoso, dat lijkt mij een mooie kabel en waarschijnlijk zou het met die schelheid bij mij wel meevallen. Ik heb zelf ook altijd met veel plezier naar de AVM geluisterd; ook wel een beetje het bewijs dat goed in elkaar gezette apparatuur toch een flinke levensduur heeft ( zo oud is-ie nou trouwens ook weer niet). Maar persoonlijke voorkeur moet altijd het zwaarst wegen. Trouwens de zoektocht naar een nieuwe pre hoeft toch nog niet afgelopen te zijn? Er zijn er pas drie geprobeerd, nog tientallen te gaan! Ik hoop dat een afspraak binnen niet al te lange tijd toch een keer gaat lukken. Otto. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 25 oktober 2006 Report Share Posted 25 oktober 2006 Ik heb zelf sinds twee weken ook een Virtuoso R tussen mijn DAC en de Preamp. Gaf toch nog iets meer resolutie dan mijn vorige kabeltje, maar lang niet het verschil als bij Geerdie t.o.v. de JvG. Mijn Virtuoso R is trouwens gebalanceerd, dus ik kan hem bij jou helaas niet proberen Kraus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 25 oktober 2006 Author Report Share Posted 25 oktober 2006 Gisteravond ging de gong en Zee stond voor de deur. Hij was erg nieuwsgierig geworden wat de Sphinx pre in mijn set deed. Zelf had hij namelijk wat mindere ervaringen met deze pre. Na een praatje en een bakkie Senseo togen we naar de “Hifi-attick”. Om Zee enigszins aan de vreemde set te laten wennen draaide ik op rustig niveau wat rustige muziek uit mijn populaire repertoire; Herman van Veen en Hugh Masekela. Daar Zee toch voornamelijk klassiek geori Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 25 oktober 2006 Report Share Posted 25 oktober 2006 Ik moet zeggen dat als ik dit zo lees dat een voorversterker toch wel heel veel doet en dat "matchen" een vereiste is. Dat betekent ook heel veel proberen. Ik zou voorlopig maar eens lekker blijven proberen Geerdie. 2 december zal ook wel weer blijken dat een voorversterker toch vrij bepalend is. Er is toch zeker ook wel een Aragon pre? Ook een keer een buizenpre vanwege de ruimtelijkheid eens proberen, dat lijkt me een must. PS die pils & chips kunnen toch ook op een tafeltje schuin achter je? Ik geef Zee groot gelijk met zijn neiging om optimaal positie te kiezen. Zeker eens bij hem gaan luisteren, want ruimelijkheid dat kun je daar wel beleven Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 oktober 2006 Report Share Posted 26 oktober 2006 Ik moet zeggen dat als ik dit zo lees dat een voorversterker toch wel heel veel doet en dat "matchen" een vereiste is. Dat betekent ook heel veel proberen.Ik zou voorlopig maar eens lekker blijven proberen Geerdie. 2 december zal ook wel weer blijken dat een voorversterker toch vrij bepalend is. Er is toch zeker ook wel een Aragon pre? Ook een keer een buizenpre vanwege de ruimtelijkheid eens proberen, dat lijkt me een must. PS die pils & chips kunnen toch ook op een tafeltje schuin achter je? Ik geef Zee groot gelijk met zijn neiging om optimaal positie te kiezen. Zeker eens bij hem gaan luisteren, want ruimelijkheid dat kun je daar wel beleven Het heeft meer met absolute kwaliteit te maken. matchen is meer van het ene probleem met het andere oplossen... 'n goede voorversterker bouwen is waarschijnlijk moeilijker dan een goede eindtrap... Maar zoals bij alle audioapparatuur... helaas blijft t een compromis en smaakkwestie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts