Klaas van Laatum Posted 24 oktober 2006 Report Share Posted 24 oktober 2006 Hallo, Ik las op internet dat een netfilter in sommige gevallen een hele verbetering in het geluid kan veroorzaken. Ik woon namelijk in Amsterdam en kan me voorstellen dat het lichtnet een hoop te verduren krijgt (bijvoorbeeld trambaan voor de deur). Als ik een netfilter zou aanschaffen volstaat het dan om er een van bijvoorbeeld 100 euro te kopen of moet ik dan meteen denken aan de (veel) duurdere varianten, omdat het anders weinig zin heeft. Graag zou ik horen wat jullie hier van vinden. B.v.d. Klaas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 oktober 2006 Report Share Posted 24 oktober 2006 Welkom Klaas, Als je "netfilter"in de forum search optie invoert, krijg je zo'n 11 pagina's met resultaten. Daar kun je alvast wat meningen/ervaringen lezen bv http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...mp;hl=netfilter http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...mp;hl=netfilter http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...p;p=entry http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...p;p=entry http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=6989&hl= http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...p;p=entry http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...p;p=entry Je zult merken dat de meningen verdeelt zijn. Meestal wordt een goedkoop filter op de (eind) versterker afgeraden. Overigens zouden goed ontworpen apparatuur (met een goede voeding), minder last hebben van netstoringen. Helaas laat mijn eindversterker soms ook fluittoontjes horen (niet uit de muziek ), terwijl het toch geen goedkope jongen met krappe voeding is... Een eerder exemplaar (ander merk) had daar ook last van. Dus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klaas van Laatum Posted 24 oktober 2006 Author Report Share Posted 24 oktober 2006 Ik heb net even door je linkjes zitten lezen, en er zijn inderdaad veel meningen en veel verschillende filters. Ik zal denk ik eerst m'n budget moeten bepalen en dan wat proberen, en kijken of het iets oplevert wat ik de kosten waard vind. Bedankt voor je reactie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 oktober 2006 Report Share Posted 24 oktober 2006 Hallo, Ik las op internet dat een netfilter in sommige gevallen een hele verbetering in het geluid kan veroorzaken. Ik woon namelijk in Amsterdam en kan me voorstellen dat het lichtnet een hoop te verduren krijgt (bijvoorbeeld trambaan voor de deur). Ik denk dat je huis fysiek meer last heeft van die voorbij rijdende tram (trillingen) dan dat het invloed heeft op het lichtnet. De tram wordt namelijk gevoed met een eigen voeding (eigen trafohuisje), op een totaal andere spanning dan jij in je huis hebt (750V of zo; en nog gelijkspanning ook). Dus er staan minstens 2 transformatoren tussen jou stopcontacten en de tram... Lijkt me sterk dat je d Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 24 oktober 2006 Report Share Posted 24 oktober 2006 Ik las op internet dat een netfilter in sommige gevallen een hele verbetering in het geluid kan veroorzaken. Ik woon namelijk in Amsterdam en kan me voorstellen dat het lichtnet een hoop te verduren krijgt (bijvoorbeeld trambaan voor de deur). Als ik een netfilter zou aanschaffen volstaat het dan om er een van bijvoorbeeld 100 euro te kopen of moet ik dan meteen denken aan de (veel) duurdere varianten, omdat het anders weinig zin heeft.Graag zou ik horen wat jullie hier van vinden. B.v.d. Klaas Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een netfilter nodig was. Wel heb ik het meegemaakt dat ze het een en ander aan je geluid kunnen veranderen. Daarbij is het opvallend dat er tegenover elke verbetering enerzijds tenminste wel een verslechtering anderszijds te vinden is. Het kan bijvoorbeeld zomaar een stukje "schoner" gaan klinken (verfijnder, minder met een ruw randje), maar ook een stuk flauwer (de bite is er ook uit bij muziekopnames waar ie beslist wel in hoort). Een veelgehoorde klacht is dynamiekverflauwing, ook wanneer je de eindversterker buiten beschouwing laat. Zelf heb ik er redelijk uitgebreid mee kunnen experimenteren en aan het eind kies ik er zonder twijfel voor om de boel zonder enige manipulatie uit de muur te trekken. Er bestaan mogelijk wel goede "regenerators" voor de netspanning, maar die hebben een viercijferige prijs en vallen denk ik buiten het bestek van je doelstellingen. Hiervan wordt door sommigen gezegd dat ze nut hebben als je hoge eisen stelt en de rest van de set een beetje prijstechnisch in verhouding is, maar evenveel gebruikers zeggen weer dat ze op termijn toch liever het apparaat uit de set halen. Ze worden nogal veel verkocht..... Koop een paar cd's extra, daar heb je meer aan waarschijnlijk! Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klaas van Laatum Posted 24 oktober 2006 Author Report Share Posted 24 oktober 2006 Ik heb inderdaad geen netfilter nodig, ik had alleen gehoord dat het misschien zinnig zou kunnen zijn. Maar zoals je verteld en zoals ik ook al in andere topics las, kan ik beter m'n tijd en geld ergens anders in steken. Een paar nieuwe CD's is inderdaad altijd goed! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud13 Posted 24 oktober 2006 Report Share Posted 24 oktober 2006 Hallo, Ik las op internet dat een netfilter in sommige gevallen een hele verbetering in het geluid kan veroorzaken. Ik woon namelijk in Amsterdam en kan me voorstellen dat het lichtnet een hoop te verduren krijgt (bijvoorbeeld trambaan voor de deur). Als ik een netfilter zou aanschaffen volstaat het dan om er een van bijvoorbeeld 100 euro te kopen of moet ik dan meteen denken aan de (veel) duurdere varianten, omdat het anders weinig zin heeft. Graag zou ik horen wat jullie hier van vinden. B.v.d. Klaas In sommige gevallen kan een netfilter helpen om storingen te onderdrukken. Een probleem is echter dat van te voren niet te voorspellen is of zo'n filter helpt als je dat niet eerst uitvoerig hebt uitgeprobeerd. Het beste is dus om een en ander eerst uit te proberen voordat je tot de koop overgaat. Mijn ervaring is dat netfilters er niet voor kunnen zorgen dat het geluid dat uit je set beter gaat klinken. Het beter moet puur komen van het feit dat de stoorsignalen niet meer hoorbaar zijn. Als je dus niets aan storingen waarneemt als je bij een normale volumesetting luistert naar je set, is het zinloos om een netfilter aan te schaffen. In dat geval onderdrukt de voeding van je versterker en andere netspanning gevoede signaalbronnen voldoende de stoorsignalen uit de netspanning. Als er storing vanuit het lichtnet in de signaalweg terechtkomen kan het zinvol zijn om voordat je een andere groep in je huis te kiezen. Niet zelden is een stopcontact dat dicht bij de meterkast zit - bijvoorbeeld het stopcontact dat voor het voeden van de beltrafo dient - een goede keus om geen last te hebben van allerlei schakelklikken afkomstig van elektrische apparatuur in huis als wasmachines, wasdrogers, koelkasten, koffiezetapparaten en dimmers. Wat ook aardig tekeer kan gaan zijn schakelaars die motoren in zonneschermen inschakelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 24 oktober 2006 Report Share Posted 24 oktober 2006 Zo'n filter moet je gewoon eerst uitproberen,er zijn geen twee situaties hetzelfde. Dat trammetje voor je deur kan aardig wat roet in het eten gooien.Zeker bij die moderne trams willen de tractie-installaties nogal wat stoorspanningen opwekken.Dit moet er in de tram zelf wel uitgefilterd worden zodat het niet in de bovenleiding en de rest van het net terecht komt,maar of de fabrikant dat goed voor elkaar heeft gekregen is twijfelachtig.Bovendien kunnen ze die storingen ook uitstralen,zodat het door de lucht in je net terecht komt.En dat is moeilijk tegen te houden.Je zou kunnen kijken of ze veel uitsraling hebben door met een draagbaar radiootje AM te luisteren als er Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 24 oktober 2006 Report Share Posted 24 oktober 2006 Die tram leek mij ook vooral via de luchtwegen rottigheid te bezorgen. Hij haalt idd geen stroom van je aansluiting voor de deur, maar met al die moderne besturingselectronica straalt zo'n tram volgens mij idd een hoop ellende uit. Maar of je dat met een netfilter weg krijgt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 25 oktober 2006 Report Share Posted 25 oktober 2006 Lang geleden buizenbart! Of ben ik een beetje sloom? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon_W Posted 25 oktober 2006 Report Share Posted 25 oktober 2006 Waarschijnlijk heb je meer aan een goede afscherming van je apparatuur in het centrum van Amsterdam. Mijn (zelfbouw) versterker is niet zo best afgeschermd en ik woon vlak bij de metro en trein in Amsterdam en dat is soms wel eens hoorbaar. Maar omdat ik er niet zo mee zit geniet ik er niet minder om. Een netfilter heb ik in de vorige versie van mijn versterker gezet en ik heb nooit verschil kunnen horen. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat het zonder filter beter klinkt maar dat kan ik nu ook weer niet beamen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
windmill tilter Posted 25 oktober 2006 Report Share Posted 25 oktober 2006 Je zou de parallelle filters van Kemp - Amsterdams fabrikaat! - eens kunnen proberen. Er is vast een dealer in de buurt die je met plezier een exemplaar plus een metertje wil lenen. Zo ben ook ik begonnen met het verbeteren van de algehele stroomvoorziening. Ik kan je verzekeren dat zo'n SNS Plug goed werkt. Ik heb er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts