Jump to content

stroomkabels

frieslander
 Share

Recommended Posts

Gut o gut o gut.

Als het over kabels gaat dan komen de discussies echt op gang.

De ene vindt ze te duur, de andere vindt het oplichterij, weer een ander met dure kabels voelt zich in z'n kruis getast en dat gaat zo maar door.

Ik mag toch wel van enige ervaring spreken en ik moet zeggen er is verschil tussen de diverse "power cables" Maar of een kabel van 1 M 2500,00 euro moet gaan kosten om dat verschil te brengen in een HighEnd installatie is toch wel wat vreemd. Wat is er dan mis met de standaard bijgeleverde kabel. Als een producent van dure apparatuur het nalaat om een behoorlijke kabel erbij te leveren is dit toch wel wat vreemd. Dit zou dan toch afbreuk moeten gaan doen aan het apparaat. Ik mag toch aannemen dat ze dit toch niet doen?

Afscherming, aarding, dikte, materiaal keuze en de manier waarop de kabel is gefabriceert, maken de kabel.

Maar weten jullie dat vele afgeschermde kabels met aarding werken als antennes.

Dus wat komt er al niet binnen op je apparatuur.

Sneup maar eens rond op het net en ga op zoek naar de term "Double Grounding".

Buiten allerlei troep wat zowiezo al binnen komt via het electriciteitsnet gaan we ook nog eens een antenne monteren.

En naar dure kabels aanschaffen :confused:

Ik hoor het wel!

[...]De beoordeling van snoeren is niet subjectiever dan die van componenten waar metingen wel tot resultaat leiden.

Waarom? Dat begrijp ik niet.

Groet,

Jacco

Er wordt beoordeeld op resultaat niet op specificaties. Bijv. levering van vermogen of stroom of freq. bereik geven vooraf geen doorslag over het resultaat. Dat hangt ook af van voorkeur, onderlinge afstemming componenten, ruimte etc. en van wat men eerder heeft ervaren.

Volgens mij maak je jezelf iets wijs en dat is niet negatief bedoeld. Als ik een meting doe aan een component en/of combinatie van componenten en ik constateer een verschil in spanning/stroom/vermogen/freq. bereik/vervorming of wat dan ook, dan concludeer ik dat er een verschil is. En ik kwantificeer dat verschil. De rest is up to you, jij mag uitmaken wat je er mee doet. Als ik een verschil meet dat in de orde grootte lig van 0.00000001 dB, geef ik je mijn mening dat ik denk zeker te weten dat niemand dat ooit zal horen. Is het 1 dB, dan krijg je van mij net zo koud te horen dat het verschil hoorbaar kan zijn. Nogmaals, ik vel geen waardeoordeel in de trant van dat het natuurgetrouwer is of met meer dynamiek. Dat is een vertaalslag waar ik me wel mee bezig wil houden, maar dan heb ik niet meer de pet op van koelbloedige meetnerd.

Groet,

Jacco

Volgens mij maak je jezelf iets wijs en dat is niet negatief bedoeld. Als ik een meting doe aan een component en/of combinatie van componenten en ik constateer een verschil in spanning/stroom/vermogen/freq. bereik/vervorming of wat dan ook, dan concludeer ik dat er een verschil is. En ik kwantificeer dat verschil. De rest is up to you, jij mag uitmaken wat je er mee doet. Als ik een verschil meet dat in de orde grootte lig van 0.00000001 dB, geef ik je mijn mening dat ik denk zeker te weten dat niemand dat ooit zal horen. Is het 1 dB, dan krijg je van mij net zo koud te horen dat het verschil hoorbaar kan zijn. Nogmaals, ik vel geen waardeoordeel in de trant van dat het natuurgetrouwer is of met meer dynamiek. Dat is een vertaalslag waar ik me wel mee bezig wil houden, maar dan heb ik niet meer de pet op van koelbloedige meetnerd.

Groet,

Jacco

Dan vat ik het positief op. :) Voor mij als achtergrondloze consument is het een louter subjectief verhaal. Ik begrijp dat er ook achteraf (na creatie) objectivering kan zijn, oftewel de voorkant van de vertaalslag waar je het over hebt, maar kan me daar dus niet mee bezig houden. Wil er evt. wat kennis van nemen, maar er niet alle andere of volgende factoren voor gaan negeren.

• 2 weeks later...

ik heb enige tijd geleden ook netsnoer gamaakt.

heb eerst hier en daar gezocht hoe de prof's het doen met isolatie vlecht werk

en af werking.

daar kwam ik erachter dat sommige zweeren bij teflon afscherming voor de koperbanen.

ik heb de isolatie die om de kern laten zitten en daar omheen de teflon tape gedraait.

daarna heb ik de kabels gevlochten. 3 x 1 mm teflon gewikkeld en dat twee maal.

ik heb de koper mantel van antenne kabel over de (3 x 1 mm) ader geknutseld en dat dus twee maal.

de bedoeling was om dat in een tuinslang te wurmen maar dat beschadigde de koper mantel. nog een keer teflon om de twee aders gewikkeld en daat om heen een staal mantel van grond kabel (vnvk?) om heen getrokken. de tuinslang met een haardroger zacht gemaakt en ingespoten met siliconen olie. het was niet makkelijk maar uit eindelijk is het wel gelukt. de bijde mantels alleen aan de stekker vast gemaakt met de aarde niet de euro plug.

resultaat: ik heb toch minstens een paar dagen geen kattekwaat kunnen uithalen op straat

en ben leuk bezig geweest. voor mijn audio beleving sorry ik hoor niet genoeg verschil om daar een dure kemp of siltech of ander merk voor over te hebben. en het verschil wat ik wel (denk te) hoor(en) ben ik na een paar uur weer verloren

Ik denk dat het wel verschil maakt of je afgeschermde dan wel niet-afgeschermde kabels gebruikt.

Maar of er een duideljk meetbaar en hoorbaar verschil is tussen een afgeschermde kabel van zeg EUR 10/meter ten opzichte van een afgeschermde kabel van 10x zo duur vraag ik mij ten stelligste af.

En als dat verschil er al is: hoe groot is dat, staat dat in verhouding tot het prijsverschil?

Je kunt je dat afvragen, je kunt het ook uitproberen om er een antwoord op krijgen.

Ik had een meer wetenschappelijk verantwoorde reactie verwacht <_<

Het uitproberen zou inderdaad wel kunnen maar is zo subjectief en suggestief dat het m.i. niet echt een gedegen methode is om feitelijke verschillen aan te kunnen tonen.

Nu gebleken is dat er meettechnische verschillen zijn tussen interlinks, zou er wellicht ook een aantal netsnoeren gemeten kunnen worden. Het grote verschil is echter dat interlinks in de signaalweg zitten, waardoor meettechnisch andere eigenschappen tot verandering van geluid kunnen leiden.

Stroomkabels echter zitten niet in de signaalweg maar stoppen bij de voeding, v

ik heb enige tijd geleden ook netsnoer gamaakt.

heb eerst hier en daar gezocht hoe de prof's het doen met isolatie vlecht werk

en af werking.

daar kwam ik erachter dat sommige zweeren bij teflon afscherming voor de koperbanen.

ik heb de isolatie die om de kern laten zitten en daar omheen de teflon tape gedraait.

daarna heb ik de kabels gevlochten. 3 x 1 mm teflon gewikkeld en dat twee maal.

ik heb de koper mantel van antenne kabel over de (3 x 1 mm) ader geknutseld en dat dus twee maal.

de bedoeling was om dat in een tuinslang te wurmen maar dat beschadigde de koper mantel. nog een keer teflon om de twee aders gewikkeld en daat om heen een staal mantel van grond kabel (vnvk?) om heen getrokken. de tuinslang met een haardroger zacht gemaakt en ingespoten met siliconen olie. het was niet makkelijk maar uit eindelijk is het wel gelukt. de bijde mantels alleen aan de stekker vast gemaakt met de aarde niet de euro plug.

resultaat: ik heb toch minstens een paar dagen geen kattekwaat kunnen uithalen op straat

en ben leuk bezig geweest. voor mijn audio beleving sorry ik hoor niet genoeg verschil om daar een dure kemp of siltech of ander merk voor over te hebben. en het verschil wat ik wel (denk te) hoor(en) ben ik na een paar uur weer verloren

Hoi Norbartsjov,

Leuk he die hobby.

Het uitdokteren en info vergaren en dan het uiteindelijk in elkaar knutselen lijkt mij ook leuk,maar dan die gevlochten aders door een tuinslang te worstelen cq te duwen lijkt me een stuk minder leuk,vooral je vingers en handen.

Maar ja het houdt je van de straat zoals je al zei. ;)

Met groet,

:cool2: