erik klijnsmit Posted 26 oktober 2006 Report Share Posted 26 oktober 2006 beste Hans, ik vind stereo een hele slechte investering! zeker als het twee Infinity's zijn, ik zou voor dat geld Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 26 oktober 2006 Report Share Posted 26 oktober 2006 Ik word gedreven door de muziek. 99% is twee kanaals, dus is er voor mij geen reden om naar >2 kanaals weergave te gaan.. Voor film vind ik surround ook niet echt iets toevoegen; films worden er niet beter van.. En zolang het beeld nog plat is ben ik niet overtuigd van surround geluid.. Dus 2 speakers it is.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 26 oktober 2006 Report Share Posted 26 oktober 2006 Ik word gedreven door de muziek. 99% is twee kanaals, dus is er voor mij geen reden om naar >2 kanaals weergave te gaan.. Voor film vind ik surround ook niet echt iets toevoegen; films worden er niet beter van.. En zolang het beeld nog plat is ben ik niet overtuigd van surround geluid.. Dus 2 speakers it is.. Twee keer (stereo dus) mee eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 oktober 2006 Author Report Share Posted 26 oktober 2006 Met rommel bedoel ik ook 5 Omega's of 5 Klipsch hoekhoorns ( ) en vijf monoblokken (of 10 in geval van biamping). Dan laat ik die verschrikkelijk sub maar even uit beeld. Dat mensen met zo'n plastic setje zich aangevallen voelen is dus niet nodig. Kennelijk heb je die twee dagen op de VAD weinig plezier gehad en ben je die frustratie hier aan het botvieren door alle mensen met een duur of goedkoop surround setje tegen hun schenen te schoppen. Dat zie je verkeerd... ik heb daar juist enorm veel plezier beleeft. helaas niet van de weergavekwaliteit, maar meer door alle "contacten". Ik schop kennelijk mezelf ook tegen m'n schenen (wanneer ik Erik mag geloven). Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 oktober 2006 Report Share Posted 26 oktober 2006 Ik schop kennelijk mezelf ook tegen m'n schenen (wanneer ik Erik mag geloven). Surround is een effect; het doel ervan is nog veel meer dan bij stereo het scheppen van een kunstmatige werkelijkheid. Aangezien het bij stereo al bijna ondoenlijk is om dat goed te doen en je bij surround dezelfde problemen maar dan in het kwadraat of misschien wel tot-de-derde erbij krijgt, kan het nooit wat worden met de huidige vorm van surround. Ik heb meer dan eens bijzonder overtuigende stereoweergave gehoord. Ik heb nog nooit overtuigende meerkanaalsweergave gehoord. 't Kan ook aan mij liggen natuurlijk, maar als ik de waitpepers hierover mag geloven (en dat doe ik) kan het gewoon ook nooit goed gaan in de vorm waarin we het nu doen. Zijn er tenminste twee negatievelingen t.a.v. deze hype. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRPH Posted 26 oktober 2006 Report Share Posted 26 oktober 2006 Kennelijk heb je die twee dagen op de VAD weinig plezier gehad en ben je die frustratie hier aan het botvieren door alle mensen met een duur of goedkoop surround setje tegen hun schenen te schoppen. Dat zie je verkeerd... ik heb daar juist enorm veel plezier beleeft. helaas niet van de weergavekwaliteit, maar meer door alle "contacten". Ik schop kennelijk mezelf ook tegen m'n schenen (wanneer ik Erik mag geloven). Vanzelfsprekend zie ik het verkeerd. Toch was je in je commentaar over de VAD show erg duidelijk en erg negatief. Als je - zoals je nu beweert - zoveel plezier hebt in het onderhouden van sociale contacten terwijl je luistert naar slecht geluid begrijp ik niet waarom je zo moeilijk doet over krakende plastic tasjes, het geouwehoer van het publiek en over goedkope plastic surround setjes want als ik jou goed begrijp is de kakafonie op de VAD te vergelijken met het gebonk en gekrijs in de Mediamarkt. De Mediamarkt is elke dag open, je mag gratis naar binnen en als je naar de vestiging in Rotterdam gaat zit topcateraar Bram Ladage recht tegenover de uitgang. Verkopen ze bij de Mediamarkt ook Infinity? Dan zit je daar gebeiteld, Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 oktober 2006 Report Share Posted 26 oktober 2006 Bram Ladage [offtopic] SUPERLEKKERE en relatief gezonde patat! Kan ik iedereen aanraden. Nee, ik ben op geen enkele wijze verbonden aan die friettent, maar ze bakken geniaal patat. Ze zitten in het centrum van Rotterdam tegenover de Doelen (op een van de hoeken op het grote kruispunt bij Pathe), en ook in het centraal station van Utrecht. Gemaakt van ter plekke gesneden aardappelen [/offtopic] Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 oktober 2006 Report Share Posted 26 oktober 2006 Bram Ladage [offtopic] SUPERLEKKERE en relatief gezonde patat! Kan ik iedereen aanraden. Nee, ik ben op geen enkele wijze verbonden aan die friettent, maar ze bakken geniaal patat. Ze zitten in het centrum van Rotterdam tegenover de Doelen (op een van de hoeken op het grote kruispunt bij Pathe), en ook in het centraal station van Utrecht. Gemaakt van ter plekke gesneden aardappelen [/offtopic] FrietLog Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 26 oktober 2006 Report Share Posted 26 oktober 2006 Een mens heeft maar 2 oren. Met surround laat je je dus duidelijk een oor aan naaien Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 oktober 2006 Report Share Posted 26 oktober 2006 Een mens heeft maar 2 oren. Met surround laat je je dus duidelijk een oor aan naaien niet mee eens, als je kiest tussen 1-mono 2-stereo 3 multichannel dan is multichannel het meest natuurgetrouw (mits de muziek akoestisch in multichannel is opgenomen) het minst natuurgetrouw is stereo. mono is altijd nog beter, minder interferentie, geen fase problemen etc.... zodra de meeste muziek in multichannel is opgenomen staan hier 5 Betonnixen in de kamer Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 oktober 2006 Report Share Posted 26 oktober 2006 Een mens heeft maar 2 oren.Met surround laat je je dus duidelijk een oor aan naaien Als ik een luidspreker achter jou neerzet en daar geluid uit laat komen, kan jij mij dan niet vertellen of die luidspreker achter of voor jou staat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 oktober 2006 Author Report Share Posted 26 oktober 2006 Een mens heeft maar 2 oren. Met surround laat je je dus duidelijk een oor aan naaien niet mee eens, als je kiest tussen 1-mono 2-stereo 3 multichannel dan is multichannel het meest natuurgetrouw (mits de muziek akoestisch in multichannel is opgenomen) het minst natuurgetrouw is stereo. mono is altijd nog beter, minder interferentie, geen fase problemen etc.... zodra de meeste muziek in multichannel is opgenomen staan hier 5 Betonnixen in de kamer Toch ben ik het met Toine eens, ik heb nog maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 26 oktober 2006 Report Share Posted 26 oktober 2006 Een mens heeft maar 2 oren. Met surround laat je je dus duidelijk een oor aan naaien niet mee eens, als je kiest tussen 1-mono 2-stereo 3 multichannel dan is multichannel het meest natuurgetrouw (mits de muziek akoestisch in multichannel is opgenomen) het minst natuurgetrouw is stereo. mono is altijd nog beter, minder interferentie, geen fase problemen etc.... zodra de meeste muziek in multichannel is opgenomen staan hier 5 Betonnixen in de kamer Stereo hoeft niet het minst natuurgetrouw te zijn, het is w Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 26 oktober 2006 Report Share Posted 26 oktober 2006 Toch ben ik het met Toine eens, ik heb nog maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 oktober 2006 Report Share Posted 26 oktober 2006 Ik word gedreven door de muziek. 99% is twee kanaals, dus is er voor mij geen reden om naar >2 kanaals weergave te gaan.. [...] Dus jij luistert bij voorkeur op een koptelefoon. Van hetzelfde budget kun je een veel betere koptelefoon kopen dan 2 speakers. Althans, dat is de redenatie van Hans. Weergave dmv 2 speakers in een niet dode ruimte is niet hetzelfde als tweekanaals signaal. Dat is een illusie en voor mij is er dus geen reden om bij stereo weergave te blijven. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 26 oktober 2006 Report Share Posted 26 oktober 2006 Een mens heeft maar 2 oren. Met surround laat je je dus duidelijk een oor aan naaien Als ik een luidspreker achter jou neerzet en daar geluid uit laat komen, kan jij mij dan niet vertellen of die luidspreker achter of voor jou staat? Precies, en weet je, dat doe ik met wel 2 oren, knap he. Een mens heeft maar 2 oren. niet mee eens, Jij wil serieus genomen worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 oktober 2006 Author Report Share Posted 28 oktober 2006 Toch ben ik het met Toine eens, ik heb nog maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 oktober 2006 Report Share Posted 28 oktober 2006 Als je veel vinyl speelt zoals ik dan is surround niet zo'n goede investering. Los daarvan heb ik tot nu toe alleen goede surround demonstraties gezien met DVD en niet met muziek. 5/6 speakers vind ik daarnaast veel te veel van het goede. Dan liever twee topspeakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 oktober 2006 Report Share Posted 29 oktober 2006 [...]Ik vind koorleden die links- en rechtsachter van je zingen nou niet direct realistisch, die wil ik graag voor me hebben. Ik ook. Bij goede surround mastering is dat ook zo. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 oktober 2006 Report Share Posted 29 oktober 2006 [...]Ik vind koorleden die links- en rechtsachter van je zingen nou niet direct realistisch, die wil ik graag voor me hebben. Ik ook. Bij goede surround mastering is dat ook zo. Groet, Jacco Maar in de praktijk is het toch nog nooit gelukt, volgens mij, Jacco? Neem Dark Side of the Moon. Volgens een aantal kenners de meest geslaagde meerkanaals-remix. Je zit als drummer op het podium; de rest van de muzikanten zit (en loopt, want PF staat niet stil ) om je heen. Het is in zoverre realistisch, dat je het idee hebt deel te nemen als muzikant, maar niet als toeschouwer. Als je dat zoekt heb je inderdaad je ding gevonden, maar de frequentie-afhankelijke positieveranderingen van de individuele instrumenten zijn niet van de lucht. Ik denk niet dat je dit met muziekweergave moet willen, maar ik kan me wel voorstellen dat het indrukwekkend is als het je enige referentie is (en die generatie komt eraan.....). Bij film is het natuurlijk heel mooi, maar dat is weer een andere wereld. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 oktober 2006 Report Share Posted 29 oktober 2006 [...]Ik vind koorleden die links- en rechtsachter van je zingen nou niet direct realistisch, die wil ik graag voor me hebben. Ik ook. Bij goede surround mastering is dat ook zo. Groet, Jacco Maar in de praktijk is het toch nog nooit gelukt, volgens mij, Jacco? [...] Ik kan zo uit mijn hoofd 3 sacd titels noemen waarbij dit goed gelukt is. Ik heb er ook een paar die op een film willen lijken en dan allerlei sensationele capriolen uithalen. Ik heb gisteren een sacd gekocht: waarbij het surround effect heel mooi is. Niks geen geluiden die irriteren die van achter komen. Nee, het speelt voor je af, tussen de speaker en de luisteraar. In eerste instantie lijkt het stereo, maar als je goed gaat luisteren blijkt het multikanaals te zijn. Werkelijk subliem. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 oktober 2006 Report Share Posted 29 oktober 2006 Ik heb gisteren een sacd gekocht waarbij het surround effect heel mooi is. Niks geen geluiden die irriteren die van achter komen. Nee, het speelt voor je af, tussen de speaker en de luisteraar. In eerste instantie lijkt het stereo, maar als je goed gaat luisteren blijkt het multikanaals te zijn. Werkelijk subliem.Groet, Jacco Nou wil ik dus niet lullig doen, Jacco, maar wat je nu beschrijft is juist het kenmerk par excellence van een goed uitgewerkte tweekanaalsconfiguratie! De weergeefruimte vult zich helemaal met geluid (zoals de opnameruimte dat natuurlijk ook doet), maar de geluidsbronnen zelf bevinden zich in een halve cirkel voor je (bij de door jou genoemde opname, die je in het publiek laat zitten). Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 oktober 2006 Report Share Posted 29 oktober 2006 Ik heb gisteren een sacd gekocht waarbij het surround effect heel mooi is. Niks geen geluiden die irriteren die van achter komen. Nee, het speelt voor je af, tussen de speaker en de luisteraar. In eerste instantie lijkt het stereo, maar als je goed gaat luisteren blijkt het multikanaals te zijn. Werkelijk subliem. Groet, Jacco Nou wil ik dus niet lullig doen, Jacco, maar wat je nu beschrijft is juist het kenmerk par excellence van een goed uitgewerkte tweekanaalsconfiguratie! De weergeefruimte vult zich helemaal met geluid (zoals de opnameruimte dat natuurlijk ook doet), maar de geluidsbronnen zelf bevinden zich in een halve cirkel voor je (bij de door jou genoemde opname, die je in het publiek laat zitten). Toine. Nee, dat komt niet lullig over. Wat ik nu ga zeggen is evenmin lullig bedoeld. Bij tweekanaalsweergave is de uitwerking een illusie, omdat je oa nooit over een dode ruimte kan beschikken. De surroundweergave helpt de illusie naar een hoger niveau. Ik heb nog nooit een stereo systeem in een luisterruimte gehoord dat een goede surroundweergave kon evenaren. Het volledig vullen van de ruimte waar je het over had, kan dus (veel) beter, hoe goed uitgewerkt het stereosysteem ook is. In eerste instantie wilde ik dat ook niet geloven van die surround verkondigers, totdat ik een goede surround opstelling had gehoord. Nu wil ik niet anders meer. Bedenk heel goed dat een weergavesysteem een illusie is en ons brein is kennelijk in staat om weergaven als zeer realistisch te "herkennen". Ook bij stereoweergave systemen kan dat heel goed, maar een goede surround helpt het brein verder en maakt het gemakkelijker. Je hoeft het niet van me aan te nemen, dat verwacht ik van niemand. Ikzelf neem af en toe de proef op de som en schakel tussen stereo en surround bij een mooie sacd. Ik laat dat ook wel eens aan anderen horen en allemaal hebben ze het binnen 5 seconden gehoord: surround is the way to go. Iets anders is het als de mix speciaal voor stereo is gedaan en dat dat ook als enige voorhanden is. Dan is het realistischer om stereo te gebruiken ipv surrogaat-surround. Bij een koptelefoon is het voor de hand liggend: stereo weergave. Dat is mi nog steeds de meest realistische weergave, de koptelefoon dan. Niet perfect, maar de illusie is het best. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 oktober 2006 Author Report Share Posted 29 oktober 2006 Ikzelf neem af en toe de proef op de som en schakel tussen stereo en surround bij een mooie sacd. Ik laat dat ook wel eens aan anderen horen en allemaal hebben ze het binnen 5 seconden gehoord: surround is the way to go. Iets anders is het als de mix speciaal voor stereo is gedaan en dat dat ook als enige voorhanden is. Dan is het realistischer om stereo te gebruiken ipv surrogaat-surround. Groet, Jacco Hier geef je aan dat met minder dan de helft van je set een minder mooi geluid wordt geproduceerd... Logisch volgens mij.... Heb je wel eens een echt goede stereo set gehoord...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 29 oktober 2006 Report Share Posted 29 oktober 2006 Hier geef je aan dat met minder dan de helft van je set een minder mooi geluid wordt geproduceerd... Logisch volgens mij.... Heb je wel eens een echt goede stereo set gehoord...??? Ik heb e.e.a. gecombineerd waarbij het surround gebeuren nog lang niet optimaal is (lees: niet full range). Diverse muziek dvd's en dvd-a's zijn goed opgenomen, waarbij de illusie dat je midden in een zaal bent wordt versterkt. Met stereo kun je dit niet bereiken omdat het geluid voor je blijft. Goed opgenomen surround opnames doen idd wat Jacco bedoelt, de muziek speelt nog steeds voor je maar de zaal hoor je om je heen. Wat mij betreft zal je met live opnames het mooiste resultaat bereiken en met studio opnames wordt al snel teveel geklooid, zoals gitaren onrealistisch naar achteren mixen. Pat Metheny toont met de Imaginary Day dvd hoe het ook kan door het stereo beeld naar achteren door te trekken en tegelijk alles in verhouding te laten zoals bij een concert. Een van de referenties die ik heb is een concert van hem in de HMH waar ik geweest ben De toonhoogte variaties waar Toine op doelt zouden best eens door de akoestiek veroorzaakt kunnen worden omdat je met som- en verschilnivo's te maken krijgt. Ook zou een geluid dat zich verplaatst van voor naar achter wellicht in toonhoogte kunnen veranderen doordat de voor - en achter speakers niet hetzelfde zijn. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts