Jump to content

Stereo... of toch surround...???

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ikzelf neem af en toe de proef op de som en schakel tussen stereo en surround bij een mooie sacd. Ik laat dat ook wel eens aan anderen horen en allemaal hebben ze het binnen 5 seconden gehoord: surround is the way to go. Iets anders is het als de mix speciaal voor stereo is gedaan en dat dat ook als enige voorhanden is. Dan is het realistischer om stereo te gebruiken ipv surrogaat-surround.

Groet,

Jacco

Hier geef je aan dat met minder dan de helft van je set een minder mooi geluid wordt geproduceerd... Logisch volgens mij....

Heb je wel eens een echt goede stereo set gehoord...???

:)

Jazeker, en in verschillende smaken bovendien. Ik balanceer een beetje op een draad met mijn mening en ik proef dat ook een beetje uit de reactie. Begrijp me niet verkeerd: stereo kan erg goed klinken. Dat heb ik ook al zelf vaak mogen meemaken.

Het laatste wat ik wil is dat mensen met een goede en dedicated stereoset het gevoel krijgen dat ze helemaal verkeerd bezig zijn. Het is een heel andere tak van sport en ik zie het als meerwaarde dat er zoiets is als surround. Ik heb er wel aan moeten wennen, dat geef ik toe. Dat viel niet mee en dat was niet in de laatste plaats omdat er zoveel "shit" is dat denkt dat ze zich moeten bewijzen op surround gebied. The dark side of the moon van Pink Floyd is een hele mooie surround mix, maar het blijft een niet realistische popplaat. Ikzelf vind hem geweldig, maar niet echt het toonbeeld voor realistische weergave.

Neem nou het Requiem van Mozart door Sir Charles Mackerras (Linn CLIN 211 SA). Dat is een 4.0 surround weergave waarbij de achterspeakers de reflectie voor hun rekening nemen. In eerste instantie vallen die kanalen niet eens op, je denkt dat die niet hard genoeg staan oid (omdat je met je botte harses verwacht een surround geluid te horen...). Pas later bemerk je dat die kanalen haast onhoorbaar meedoen (met uitzondering van uitschieters in de vocalen). Je zit als het ware in de "zaal" en het geluid is om je heen zonder opdringerig te zijn of pseudorealistisch. Zo heb ik nog wel meer voorbeelden.

Groet,

Jacco

Het volledig vullen van de ruimte waar je het over had, kan dus (veel) beter, hoe goed uitgewerkt het stereosysteem ook is. In eerste instantie wilde ik dat ook niet geloven van die surround verkondigers, totdat ik een goede surround opstelling had gehoord. Nu wil ik niet anders meer.

Ik kom net thuis en lees het eerste bericht na het jouwe, waarin Hans iets opmerkt wat bij mij ook opkwam toen ik jouw bericht las. Eerder heb ik ook al weleens hetzelfde gedacht toen ik soms dingen las die je hier schreef: hij heeft nog nooit een goede stereoset gehoord.

Dat is niet aanmatigend bedoeld; ik heb zelf een goede stereoset in een goede ruimte staan, maar de beperkingen van die ruimte zijn ondanks alles wat ik eraan kan doen nog altijd groot en onoverkomelijk. Toch geloof ik dat een ruimtelijke weergave realiseer die je niet zo vaak tegenkomt; ik kom het althans nooit tegen terwijl ik ongeveer 100 hoogwaardige sets per jaar beluister. In de akoestisch reeds optimale ruimtes zie je me namelijk zelden.... :)

Zou het zo kunnen zijn dat de vereisten om met stereo een volledig met ambi

[...]Dat het tonaal zo correct kan zijn komt beslist niet alleen omdat akoestische aspecten weg zijn gevallen[...]

Zelfs met een hoofdtelefoon zijn er nog steeds akoestische aspekten, lees dit Linkwitz artikel

Leuk dat ambiosonics hier ter sprake komt. Heb er in het verleden wel eens naar gevraagd op dit forum, zonder enige respons overigens. Heb er jaren geleden eens e.a. over gelezen in een beduimeld blaadje, maar ben nooit tot experimenten gekomen, wie weet ...

[...]Dat het tonaal zo correct kan zijn komt beslist niet alleen omdat akoestische aspecten weg zijn gevallen[...]

Zelfs met een hoofdtelefoon zijn er nog steeds akoestische aspekten, lees dit Linkwitz artikel

Leuk dat ambiosonics hier ter sprake komt. Heb er in het verleden wel eens naar gevraagd op dit forum, zonder enige respons overigens. Heb er jaren geleden eens e.a. over gelezen in een beduimeld blaadje, maar ben nooit tot experimenten gekomen, wie weet ...

Een experiment is met name de moeite waard omdat het relatief heel eenvoudig kan worden opgezet met twee luidsprekers en, mits goed gedaan, enorm overtuigend kan zijn! Ik ken mensen die nadien niet meer terugwilden. De site over ambiofonie waarnaar ik verwees bevat in elk geval genoeg info om het experiment te doen.

Zelf ben ik ook wel benieuwd naar andermans ervaringen ermee, dus als je het zou gaan proberen lijkt het me leuk om jouw indrukken ervan te horen.

Toine.

Ik heb een testopstelling bij me thuis gemaakt en qua ruimtelijkheid en "being there" dingen gehoord die ik niet voor mogelijk hield. Als de restauratie klaar is wil ik opnieuw anderen laten luisteren, die ook de voor-ervaring hebben. Al te vaak is de niet-objectiviteit van m'n eigen oren gebleken als het gaat om mijn eigen set.... :D

Hey Toine,

Wil je me bij deze in je "test panel" opnemen?

;)

[...]Ik vind koorleden die links- en rechtsachter van je zingen nou niet direct realistisch, die wil ik graag voor me hebben.

Ik ook. Bij goede surround mastering is dat ook zo.

Groet,

Jacco

Mastering moet mix zijn lijkt mij..

Erg praktisch is het niet... zo'n schot midden in je kamer... :unsure:

Je zit dus tegen de kopse kant van dat schot aan te kijken/luisteren...

Ach, conditionering is vaak sterk..... ;)

Maar als het je zelf van het experiment af zou houden lijkt me dat een beetje onverstandig. Zoals je op Ariolio's site kunt zien heeft hij een prima inschuifbare oplossing bedacht. En als je zit te luisteren is het ofwel donker, ofwel de oogjes zijn dicht (niet bij iedereen natuurlijk).

Ik heb een testopstelling bij me thuis gemaakt en qua ruimtelijkheid en "being there" dingen gehoord die ik niet voor mogelijk hield.

Je had de clou weggeknipt, namelijk dat het experiment wel de moeite waard was, maar dat ik het op zo korte termijn tonaal niet in orde kreeg, zodat het weer min of meer klassiek is opgesteld als allerlei mensen straks komen luisteren.

Ik zou zeggen, met jouw ruimte is zo'n experiment een leuk middagje werk en makkelijk zat! :)

[...]Ik vind koorleden die links- en rechtsachter van je zingen nou niet direct realistisch, die wil ik graag voor me hebben.

Groet,

Jacco

Ja en nee. Bij stereo is het ook zo dat de mix vaak al gedaan is (productiemensen cq opnameleider) en dat er daarna een stap komt waar het wordt gemasterd. Bij stereo is dat meestal een cruciaal punt. Bij pop-cd's wordt vaak geoptimaliseerd voor weergave op de autoradio en dat is niet geschikt voor audiofiele toepassingen.

Bij surround heb je meerdere mogelijkheden ook omdat het een betrekkelijk nieuw concept is. Je moet je goed realiseren dat ik niet die pseudosurround effecten bedoel. Voor stereo worden vele opnamemicrofoons teruggemixt naar twee, bij surround worden die vele mic's teruggemixt naar 5. Daarna volgt een sacd mastering waarbij nu nog gestreefd wordt naar een minimum aan toeters en bellen. Ook worden vaak een aantal strategisch opgestelde microfoons gebruikt en die gaan direct een Grimm of een Meitner converter in. Daarna volgt wat editing en/of mastering. Waarschijnlijk een lichte compressie om het dynamisch bereik te beperken. Ik noem dat mastering, de mix wordt hoofdzakelijk bepaald door de strategische plaats die de mic's kregen toebedeeld.

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Ja en nee. Bij stereo is het ook zo dat de mix vaak al gedaan is (productiemensen cq opnameleider) en dat er daarna een stap komt waar het wordt gemasterd. Bij stereo is dat meestal een cruciaal punt. Bij pop-cd's wordt vaak geoptimaliseerd voor weergave op de autoradio en dat is niet geschikt voor audiofiele toepassingen.

Bij surround heb je meerdere mogelijkheden ook omdat het een betrekkelijk nieuw concept is. Je moet je goed realiseren dat ik niet die pseudosurround effecten bedoel. Voor stereo worden vele opnamemicrofoons teruggemixt naar twee, bij surround worden die vele mic's teruggemixt naar 5. Daarna volgt een sacd mastering waarbij nu nog gestreefd wordt naar een minimum aan toeters en bellen. Ook worden vaak een aantal strategisch opgestelde microfoons gebruikt en die gaan direct een Grimm of een Meitner converter in. Daarna volgt wat editing en/of mastering. Waarschijnlijk een lichte compressie om het dynamisch bereik te beperken. Ik noem dat mastering, de mix wordt hoofdzakelijk bepaald door de strategische plaats die de mic's kregen toebedeeld.

Groet,

Jacco

Je hebt gelijk. Al weet ik uit ervaring dat er tijdens de registratie al de mix van ## microfoons naar 5 kanalen wordt gemaakt in een aparte afluisterruimte. Daar wordt net als in stereo alles al gepand/geplaatst. Of het koor achter of voor je komt te zingen wordt al besloten tijdens de registratie en zogenaamde microfoon repetities, niet in het mastering proces.