Jump to content

kef c80

maximonster
 Share

Recommended Posts

Deze fijne speakers heb ik alweer een tijdje en ze bevallen me prima, maarrrr ...

het midden klinkt bij stemmen wat neuzelig, alsof de zanger wat verkouden is.

Nu heb ik al een keer de middentoner losgemaakt om de constructie te bekijken en zag

dat de unit in een aparte mdf box is gevat waarbij deze op zijn beurt vastzit aan de rest

van de kast. De ruimte wordt opgevuld door watten.

Is deze gesloten constructie mischien debet aan het wat holle en neuzelige geluid,

is de ruimte nog niet genoeg gedempt of ligt het wellicht aan de kwaliteit van de midden-

toner ?

Graag advies

Neuzelig midden kan optreden als de achterkant van de speaker te dicht in de buurt van de behuizing zit. Hou je handen maar eens aan weerszijden van je mond terwijl je praat...

Hetzelfde treed ook op als de frontplaat erg dik is en de lucht dus eerst door een kleine tunnel moet a.h.w.

Het kan zijn dat de gebruikte watten niet goed dempen of zelfs refelecteren, wat voor watten zijn het? Het beste materiaal voor midden is nog steeds langharige uitgevlochten schapenwol, je moet het goed uitpluizen en niet in 1 grote prop achterin vrotten. Experimenteren met de demping kan dus geen kwaad.

Maar misschien is het ook wel de vervorming van de midden weergever. Ik zie op een foto van de C80 dat hij vrij groot is, een kleine speaker kan het midden beter (onvervormder of minder neuzelig) weergeven.

my 2 cents..

De speaker bevindt zich zo'n 7 centimeter van het achterwandje.

T.a.v. de watten; het zijn wel puizige watten ( kunststof ) en het

zit er mooi verdeeld in.

Ik neem aan dat de midden speaker in een aparte ruimte zit

om de invloed van de grote bas speaker te beperken ?

Ik heb de C80 ook, maar geen neuzelig midden. Dus aan het ontwerp van de C80 ligt het niet.

Zijn de condensatoren in het filter nog goed? Minstens 20 jaar oud. En waarschijnlijk zijn het bipolaire elco's.

Daar heb ik ook aan gedacht, maar kan dat zoveel uitmaken ?

Ik heb de C80 ook, maar geen neuzelig midden. Dus aan het ontwerp van de C80 ligt het niet.

Zijn de condensatoren in het filter nog goed? Minstens 20 jaar oud. En waarschijnlijk zijn het bipolaire elco's.

Daar heb ik ook aan gedacht, maar kan dat zoveel uitmaken ?

Na 20 jaar wel.

Ik heb mijn C80's nooit open gehad, maar KEF kennende zitten daar elco's in. En als die verouderen dan blijft er niks over. Ik heb ook nog een paar ruim 30 jaar oude Concerto's. En daarvan waren de elco's van de middensectie op, echt een hopeloos geluid. Het is me via marktplaats gelukt om een paar goede 2e hands filters te kopen. En nu doen ze het weer prima.

Hans

Bedankt Hans

Ik ga er maar even vanuit dat een en ander verouderd is op de filters want ik neem aan

dat je dat alleen zeker kunt weten door de elco"s door te meten.

Ik heb de filters wel even snel bekeken en zag dat ze vrij fors uitgevallen zijn; er bevinden

zich algauw 30 elco"s en spoelen op het board.

Zal wellicht een kostbare zaak zijn om deze te vervangen of te laten vervangen.

Groet, Max

Bedankt Hans

Ik ga er maar even vanuit dat een en ander verouderd is op de filters want ik neem aan

dat je dat alleen zeker kunt weten door de elco"s door te meten.

Ik heb de filters wel even snel bekeken en zag dat ze vrij fors uitgevallen zijn; er bevinden

zich algauw 30 elco"s en spoelen op het board.

Zal wellicht een kostbare zaak zijn om deze te vervangen of te laten vervangen.

Groet, Max

Inderdaad, alleen met meten weet je het zeker.

Gelukkig verouderen spoelen niet, dus je hoeft je alleen over de elco's zorgen te maken.

De prijs zal ook meevallen. Je moet elco's namelijk NIET vervangen door filmcondensatoren (polypropyleen bijvoorbeeld), maar door elco's (of papier in olie, maar dat is wel duur). Dit heeft te maken met de inwendige impedantie van de elco's, KEF houdt hier rekening mee in het ontwerp. Dus als je er filmcondensatoren in stopt dan gaat de C80 anders klinken, de frequentiecurve wordt dan minder recht, het kan natuurlijk dat mensen dit wel prettiger vinden. Mijn aanbeveling is om bipolaire elco's met gladde folie te gebruiken (opschrift "glatt" als de elco Duits is).

Hans

Ik heb gelijk de koe bij de hoorns gevat en de elco's bekeken op het filter, dit is de lijst per filter:

16 mfd / 100 vnp ( 2x)

450 /25

600 /25 ( 2x)

240 /25

300 / 25

10 / 100 wv bi polair

100 / 50 wv bi polair

7 / 50 wv bi polair

50 / 50 vnp

12 / 12

33 / 50

20 /100

Allemaal vervangen door bi polair ?

En welke marge in waarden kan ik me veroorloven ?

groet, Max

Mundorf heeft gladde elco's in het programma

http://www.mundorf.com/english/bauteile/frkondensator.htm

Alles vervangen wordt prijzig (denk circa100 euro). Ik zou me eerst concentreren om de midden (hoog af) sectie.

Remo verkoopt o.a. Mundorf, De audiofabriek ook

20030113 - Went to my parents and took home their KEF C80's. The C80 is a 47 litres 3 way closed box system with the veteran B139 bass driver. Only a few minutes of listening in my attic revealed their classical warm "English" sound which I spoiled my youth with. They are obviously not accurate speakers. A bit of chestiness and "box" coloration is clearly there. But this seems to help many less than ideal recordings. I could not help being immediately involved in a 1964 recording of Kabalevsky's requiem. I am looking forward to spending a few weeks with these lying speakers.

20030122 - Just 3 days left before I have to return the C80's to my parents. I have enjoyed them very much. Their boxy colorations and warm voicing does miracles to the average program material. I am now beginning to doubt the "True to the original" credo. What use are accurate speakers if they only leave you with constant irritation because of flaws in the recording? The KEFs are by no means forgiving speakers. Distortion and brightness are clearly evident on poor recordings. But somehow I can ignore the distortion and get involved in the music. My Phoenixes keep pointing out all the recording flaws in great detail and prevent the music coming through. The one thing I miss with the C80's is the bass. There is no real bottom end. Mating the C80's with my dipole woofers might even make me a happy person.

Iemand een met soortgelijke constatering. Wellicht een eigenschap die van huis uit bij deze c80

hoort. ( of ook versleten filtercomponenten ? )

De kleuring en "chestiness" waar hij over spreekt vallen mij eigenlijk alleen op met gesproken woord,

gek genoeg.

......There is no real bottom end

Daar kan ik me niet in vinden, maar het zal wel een stuk lager kunnen wellicht.

Ik geniet elke dag van deze Kef's .. en daar gaat het toch om , ofniedan ?!

De prijs zal ook meevallen. Je moet elco's namelijk NIET vervangen door filmcondensatoren (polypropyleen bijvoorbeeld), maar door elco's (of papier in olie, maar dat is wel duur). Dit heeft te maken met de inwendige impedantie van de elco's, KEF houdt hier rekening mee in het ontwerp. Dus als je er filmcondensatoren in stopt dan gaat de C80 anders klinken, de frequentiecurve wordt dan minder recht, het kan natuurlijk dat mensen dit wel prettiger vinden. Mijn aanbeveling is om bipolaire elco's met gladde folie te gebruiken (opschrift "glatt" als de elco Duits is).

100% mee eens.