Jump to content

Bloed onder de nagels


niels007
 Share

Recommended Posts

Wat lichtmetalen velgen betreft, die hebben weldegelijk een praktisch nut. Die zijn nl lichter dan stalen velgen, waardoor de remmen minder belast worden. Lichtmetalen velgen dragen bij aan de veiligheid.

En lichtmetalen velgen zorgen voor vermindering van het onafgeveerde gewicht, wat de wegligging verbetert. En daarmee verbetert het rijcomfort.

 

Off topic..

Smallere banden (en dus ook wielen) zou meer helpen...

Die dikke banden zijn n.l. ook echt niet nodig om het vermogen op de weg af te geven. Zeker niet in ons landje met 120 max en veel files....

 

Toch worden dergelijke onzinnige investeringen w

Link to comment
Share on other sites

 

 

Wat lichtmetalen velgen betreft, die hebben weldegelijk een praktisch nut. Die zijn nl lichter dan stalen velgen, waardoor de remmen minder belast worden. Lichtmetalen velgen dragen bij aan de veiligheid.

En lichtmetalen velgen zorgen voor vermindering van het onafgeveerde gewicht, wat de wegligging verbetert. En daarmee verbetert het rijcomfort.

 

Off topic..

Smallere banden (en dus ook wielen) zou meer helpen...

Die dikke banden zijn n.l. ook echt niet nodig om het vermogen op de weg af te geven. Zeker niet in ons landje met 120 max en veel files....

 

Toch worden dergelijke onzinnige investeringen w

Link to comment
Share on other sites

 

 

Wat lichtmetalen velgen betreft, die hebben weldegelijk een praktisch nut. Die zijn nl lichter dan stalen velgen, waardoor de remmen minder belast worden. Lichtmetalen velgen dragen bij aan de veiligheid.

En lichtmetalen velgen zorgen voor vermindering van het onafgeveerde gewicht, wat de wegligging verbetert. En daarmee verbetert het rijcomfort.

 

Off topic..

Smallere banden (en dus ook wielen) zou meer helpen...

Die dikke banden zijn n.l. ook echt niet nodig om het vermogen op de weg af te geven. Zeker niet in ons landje met 120 max en veel files....

 

Toch worden dergelijke onzinnige investeringen w

Link to comment
Share on other sites

Als je auto 300pk heeft (of dit nuttig is, laat ik even buiten beschouwing), is het wel degelijk nuttig om brede banden te hebben. Met bandjes van 185mm kom je er dan niet. Het gaat er niet om hoe hard je ermee kan, want bij een constante snelheid is het inderdaad niet nuttig om brede banden te hebben. Sterker nog, dan kun je beter smalle banden hebben, want die hebben minder rolweerstand. Maar bij flink remmen en/of flink optrekken betekent een bredere band meer grip en dus meer veiligheid. Bij bochten nemen ook trouwens...

 

Nogmaals, of 300pk (of meer) nuttig is, daar gaat het niet om. Audio is opzich ook niet nuttig. Het is wel leuk. Nou, sommige mensen vinden auto's met veel vermogen ook leuk. Als je dan zo'n auto hebt, dan is het wel zo handig om er een paar brede banden onder te hangen, anders kun je niks met het vermogen/koppel...

 

Ik snap jouw verbazing t.a.v. auto's dus niet zo. Ik lees hier regelmatig opmerkingen in de trant van 'ongelovelijk dat er maar zo weinig mensen zijn die geinteresseerd zijn in goeie audio, iedereen vind blijkbaar mp3 goed genoeg'. Voor jou geldt iets dergelijks t.a.v. auto's. Een autoliefhebber zal misschien zeggen: "Ongelovelijk dat die Hans van Liempd genoegen neemt met een Renault Megane stationwagon ('break' op z'n 'Renaults'). Daar is toch niks aan. Doe mij maar een... (vul hier een willekeurige sportwagen in)"

 

Helemaal mee eens.... ;)

Ok... :D Maar waarom zeg je dan eerst: "Die dikke banden zijn n.l. ook echt niet nodig om het vermogen op de weg af te geven." Want dat is dus niet waar, als je een auto hebt met veel vermogen... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Als je auto 300pk heeft (of dit nuttig is, laat ik even buiten beschouwing),

 

Helemaal mee eens.... ;)

Ok... :D Maar waarom zeg je dan eerst: "Die dikke banden zijn n.l. ook echt niet nodig om het vermogen op de weg af te geven." Want dat is dus niet waar, als je een auto hebt met veel vermogen... :rolleyes:

 

Omdat je hier zelf het antwoord al geeft.... ;)

 

Ik heb trouwens een rothekel aan die mensen met die scheurijzers die denken dat de weg van hun alleen is....

 

:(

 

Ik denk trouwens dat we behoorlijk van dat wasding zijn afgedwaald...

Ik wilde niet meer dan een opmerking maken in de richting dat geld voor auto's w

Link to comment
Share on other sites

lichtmetalen velgen geven 9 van de 10 keer slechtere rijeigenschappen. Bij lichtmetale velgen horen platte bande.

 

platte banden=weinig comfort

breder banden=makkelijk aque planning

 

In de rally zie je weinig auto's met brede banden ook bij asfalt rallys

 

breede banden op een auto zetten= stoer uiterlijk, minder comfort, hogere kosten (benzine verbruik is hoger en de banden zelf zijn duurder) sneller aqua planning (massa van de auto wordt over een groter oppervlakte verdeeld)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Nu op de frontpage: 1295 euro voor een disc cleaner!

 

Briljant bedacht! eindelijk een apparaat dat net zo duur

is een een fatsoenlijke platenwasser. ! De CD wordt

eindelijk serieus genomen! :lol:

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

 

Tja voor de prijs van een Okki Nokki kan het niks zijn :D

Link to comment
Share on other sites

lichtmetalen velgen geven 9 van de 10 keer slechtere rijeigenschappen. Bij lichtmetale velgen horen platte bande.

 

platte banden=weinig comfort

breder banden=makkelijk aque planning

 

In de rally zie je weinig auto's met brede banden ook bij asfalt rallys

Dat is niet waar. Let maar eens op bij de rally van Corsica of zo. Rijden ze allemaal met platte, brede banden. Op Cyprus of zo rijden ze inderdaad met hoge, relatief smalle banden...

 

Toerwagens, GT-raceauto's, Le Mans-prototypes, F1-wagen enz. rijden altijd met brede banden. De reden dat men in de F1 met kleine 13" wieltjes rijdt, is omdat dat verplicht is. Grotere wielen en dus plattere banden zouden de auto's sneller maken (vooral in bochten) en dat is iets wat de FIA juist wil voorkomen. Vandaar ook gegroefde banden tegenwoordig (al weer een flink aantal jaren trouwens). Dat zorgt voor minder contactoppervlak en dus minder grip...

 

Dat plattere banden minder comfortabel zijn, dat klopt. Maar zolang je het niet overdrijft, valt het wel mee, en bovendien is het een compromis dat je maakt. Platte banden --> minder comfort, betere wegligging. Hoge banden --> meer comfort, maar minder goede wegligging...

Link to comment
Share on other sites

lichtmetalen velgen geven 9 van de 10 keer slechtere rijeigenschappen. Bij lichtmetale velgen horen platte bande.

 

platte banden=weinig comfort

breder banden=makkelijk aque planning

 

In de rally zie je weinig auto's met brede banden ook bij asfalt rallys

Dat is niet waar. Let maar eens op bij de rally van Corsica of zo. Rijden ze allemaal met platte, brede banden. Op Cyprus of zo rijden ze inderdaad met hoge, relatief smalle banden...

 

Toerwagens, GT-raceauto's, Le Mans-prototypes, F1-wagen enz. rijden altijd met brede banden. De reden dat men in de F1 met kleine 13" wieltjes rijdt, is omdat dat verplicht is. Grotere wielen en dus plattere banden zouden de auto's sneller maken (vooral in bochten) en dat is iets wat de FIA juist wil voorkomen. Vandaar ook gegroefde banden tegenwoordig (al weer een flink aantal jaren trouwens). Dat zorgt voor minder contactoppervlak en dus minder grip...

 

Dat plattere banden minder comfortabel zijn, dat klopt. Maar zolang je het niet overdrijft, valt het wel mee, en bovendien is het een compromis dat je maakt. Platte banden --> minder comfort, betere wegligging. Hoge banden --> meer comfort, maar minder goede wegligging...

 

 

alleen in bochten ga je snelle met platte banden op een recht stuk ga je langzamer dit ivm de hogere rolweerstand. Bij drageracen gebruiken ze banden die heel zacht zijn opgepompt zodat als je langzaam rijd de banden veel grip hebben en dus kan je goed versnellen. maar als de snelheod groter wordt worden de banden hoger en smaller zodat je minder rolweerstand hebt en dus een hogere topsnelheid.

 

Zelf zal ik nooit lichtmetalen velgen kopen, deze gaan mij te snel stuk. Ik heb de neiging met inparkeren langs de stoeprand te rijden, hierdoor gaan de fopdoppen op met stalen velgen stuk. Met lichtmetalen velgen gaan de velgen zelf naar de klote.

Voorlopig hou ik het bij mijn standaard 185*55 R14 (uit mijn hoofd kan de R14 weet ik niet zeker)

 

Maar dit vind ik wel gaaf.

 

carbonwheels.jpg

Link to comment
Share on other sites

alleen in bochten ga je snelle met platte banden op een recht stuk ga je langzamer dit ivm de hogere rolweerstand. Bij drageracen gebruiken ze banden die heel zacht zijn opgepompt zodat als je langzaam rijd de banden veel grip hebben en dus kan je goed versnellen. maar als de snelheod groter wordt worden de banden hoger en smaller zodat je minder rolweerstand hebt en dus een hogere topsnelheid.

Tja, en als er 1 autosport is, waar je als gewone autorijder niet veel aan hebt, dan is het wel dragracen. Die dingen kunnen niet fatsoenlijk een bocht door (hoeft natuurlijk ook niet). Geen wegligging dus... In andere soorten autosport moet je wel bochten rijden en is wegligging dus belangrijk. In het dagelijks verkeer geldt dat ook. Dus vandaar dat ik liever refereer aan 'gewone' raceauto's en niet aan dragsters...

 

Van alle raceauto's lijken toerwagens nog het meest op gewone auto's. En die hebben allemaal lage, brede banden. Waarom zou dat toch zijn? ;) Natuurlijk is comfort bij gewone auto's ook belangrijk en daarom worden wat hogere banden toegepast. Zoals ik al zei, het is een compromis tussen comfort en wegligging...

Link to comment
Share on other sites

alleen in bochten ga je snelle met platte banden op een recht stuk ga je langzamer dit ivm de hogere rolweerstand. Bij drageracen gebruiken ze banden die heel zacht zijn opgepompt zodat als je langzaam rijd de banden veel grip hebben en dus kan je goed versnellen. maar als de snelheod groter wordt worden de banden hoger en smaller zodat je minder rolweerstand hebt en dus een hogere topsnelheid.

Tja, en als er 1 autosport is, waar je als gewone autorijder niet veel aan hebt, dan is het wel dragracen. Die dingen kunnen niet fatsoenlijk een bocht door (hoeft natuurlijk ook niet). Geen wegligging dus... In andere soorten autosport moet je wel bochten rijden en is wegligging dus belangrijk. In het dagelijks verkeer geldt dat ook. Dus vandaar dat ik liever refereer aan 'gewone' raceauto's en niet aan dragsters...

 

Van alle raceauto's lijken toerwagens nog het meest op gewone auto's. En die hebben allemaal lage, brede banden. Waarom zou dat toch zijn? ;) Natuurlijk is comfort bij gewone auto's ook belangrijk en daarom worden wat hogere banden toegepast. Zoals ik al zei, het is een compromis tussen comfort en wegligging...

 

het punt wat ik wilde maken is dat bij straat gebruik, bij normale auto's brede banden 100% voor de sier zijn. Jij en ik zullen nooit het maximale uit een auto halen. Daarom zijn de brede band voor straat mischien wel fraai van hebben geen prakisch nut. In racerij ligt dat anders ja.

 

Maar ik denk dat als een straat auto wil verandere zodat je er sneller mee kan rijden dat brede banden niet het eerste is wat je moet veranderen

 

eerst komt minder massa dus geen airco, stereo, achterbank, geluids isolatie, bijrijders stoel, bekleding

dan komen betere remmen

andere schokdempers

motor tuning

etc

etc

 

en dan mischien andere banden en velgen.

 

Denk dat de wegligging van mijn auto beter zou zijn als ik min auto 200Kg lichter maak dan dat ik er bredere banden onder doe.

 

Dragsters kunnen soms best een bocht om in de street legal klasse zijn er mensen die met hun dragster naar de race heen en terug rijden.

 

 

Sommige "normale" raceauto's kunnen niet een rechtdoor. Zoals alle oval racres.

 

Ben nog geen carbon autovelgen tegen gekomen :)

Link to comment
Share on other sites

Dus vandaar dat ik liever refereer aan 'gewone' raceauto's en niet aan dragsters...

Pak toch de trein. Veel milieuvriendelijker. Oneindig goede wegligging en veel meer confort dan een auto.

 

 

Daar heb je helemaal gelijk in :)

Link to comment
Share on other sites

De banden van dragracers zijn totaal niet te vergelijken met iets wat onder een normale auto zit.Ze maken daar gebruik van een ander principe.Op het moment dat de wagen volgas geeft,gaat eerst de velg draaien.Door de flexibilteit van de band komt het loopvlak wat later in beweging,er staat dus een flinke torsiekracht op de band.Bij lagere snelheden is de band dooor de zachtheid heel breed,dus enorm veel grip wat nodig is om weg te komen.Als de snelheid toeneemt wordt door de middelpuntvliegende kracht de wang(zijkant) van de band uitgerekt,waardoor de band dunner en groter in omtrek wordt.Diezelfde middelpunt vliegende kracht trekt nu ook de torsie uit de band,die ontstaan was doordat de velg eerder begon te draaien dan het loopvlak.Dit geeft de wagen een extra gooi naar voren;er is als het ware extra energie opgeslagen in de band en die wordt nu gebruikt.Doordat de band groter wordt neemt natuurlijk de snelheid van de wagen ook toe.Dat de band dunner wordt is geen probleem:bij hogere snelheden heb je minder grip nodig om het vermogen kwijt te kunnen.En het scheelt ook weer in rolweerstand,zodat je minder vermogen nodig hebt om die weerstand te overwinnen en dat weer kan gebruiken om een betere accelleratie en hogere topsnelheid te halen.

Lichtmetalen velgen op een auto geeft(bijna)altijd een betere wegligging.Doordat de velgen lichter zijn is het onafgeveerde gewicht lager.Dit stelt de vering in staat om sneller te reageren op oneffenheden en daardoor de band beter contact te laten maken met de weg.Het geeft zelfs wat meer comfort:de vering krijgt kleinere krachten te verwerken en geeft dus ook minder schokken door aan het chassis.

Dat lichtmetalen velgen voorzien moeten worden van platte banden is onzin.Er zijn ook lichtmetalen velgen van 15" of 16 "te krijgen.Je kan natuurlijk ook 18" eronder zetten,maar dat is een keus die je zelf moet maken.Dat soort velgen geeft dan iets minder comfort,de auto zal iets schokkeriger gaat rijden.Het absorberen van hobbels is namelijk niet alleen een taak van de vering.De band zelf zal ook altijd iets indeuken en zo een deel van de hobbel absorberen.Je moet er echter wel voor zorgen dat de verhouding van schokabsorbsie tussen je band en de vering in de juiste verhouding blijft.Als de band te weinig absorbeert,kan het zijn dat de vering teveel op moet nemen,waar het niet tegen bestand is.Als gevolg zullen de banden gaan stuiteren:de vering kan het dan niet meer bijhouden.Dit verziekt de wegligging behoorlijk.Die platte banden maken de auto ook gevoeliger voor spoorvorming in de weg:de wang van de band vangt dit normaal gesproken op door simpelweg te vervormen.De auto volgt dan iets later,maar je merkt er weinig van.Bij plattte banden trekt de wang van de band de auto gelijk mee,waardoor je het gevoel hebt dat de auto gaat zoeken.

En het is waar dat een auto met brede banden eerder kans heeft op aquaplanning:inderdaad omdat het gewicht van de auto over een groter oppervlak verdeeld wordt.Maar als je binnen de toleranties van de fabrikant blijft,dus niet al te breed gaat,je banden niet al te ver af laat slijten en bij stevige regen gewoon om grote plassen heen rijd loop je weinig risico.

En waarom eigenlijk zo moeilijk doen:een setje lichtmetaal onder je auto st

Link to comment
Share on other sites

het punt wat ik wilde maken is dat bij straat gebruik, bij normale auto's brede banden 100% voor de sier zijn. Jij en ik zullen nooit het maximale uit een auto halen. Daarom zijn de brede band voor straat mischien wel fraai van hebben geen prakisch nut. In racerij ligt dat anders ja.

 

Maar ik denk dat als een straat auto wil verandere zodat je er sneller mee kan rijden dat brede banden niet het eerste is wat je moet veranderen

 

eerst komt minder massa dus geen airco, stereo, achterbank, geluids isolatie, bijrijders stoel, bekleding

dan komen betere remmen

andere schokdempers

motor tuning

etc

etc

 

 

en dan mischien andere banden en velgen.

In de racerij wordt wel eens gezegd dat er 4 dingen zijn die grote invloed hebben op de prestaties in de race (en kwalificatie):

  • Motor: 25%
  • Chassis: 25%
  • Coureur: 25%
    en...
  • Banden: 25%

Bedenk wel dat banden het enige zijn waarmee je auto aan de weg kleeft. Dat is 4x een paar vierkante centimeter. Ik kan me goed voorstellen banden inderdaad 25% van het resultaat bepalen. Je kunt een top-motor hebben, maar je moet het vermogen wel op de weg kunnen krijgen. Hiervoor zijn goeie banden nodig. Je kunt een top-chassis hebben, maar je komt een bocht alleen fatsoenlijk door als je genoeg grip hebt. Hiervoor zijn goeie banden nodig. En je kunt een goeie coureur zijn (Schumacher of zo ;) ), maar je hebt een goeie auto nodig om goed te kunnen presteren. Het is niet voor niets dat Ferrari als enige F1-team een nauwe samenwerking had/heeft met Bridgestone...

 

Denk dat de wegligging van mijn auto beter zou zijn als ik min auto 200Kg lichter maak dan dat ik er bredere banden onder doe.

 

Je hebt gelijk dat gewicht van een auto ook belangrijk is. Eigenlijk zou je het ook moeten hebben over 'vermogen per gewichtseenheid', ofwel 'pk/kg'. Dat wordt in serieuze autobladen ook vaak genoemd...

 

Dragsters kunnen soms best een bocht om in de street legal klasse zijn er mensen die met hun dragster naar de race heen en terug rijden.

 

Dat klopt, en het is maar goed ook dat dragsters ook kunnen sturen. Want doordat het linker (achter)wiel niet precies even veel grip heeft als het rechter achterwiel, zal de auto naar links of naar rechts van de baan bewegen. Dat moet je natuurlijk kunnen corrigeren. Maar in principe is het zo dat dragsters natuurlijk vooral rechtdoor willen. Het is niet voor niets dat 'top-fuel dragsters' van die lange smalle dingen zijn. Perfect om mee rechtdoor te rijden, maar probeer er niet mee over een circuit te rijden. Want bochten moet je dan erg voorzichtig nemen (je valt zo maar om met zo'n ding) en hair pins kunnen wel eens onmogelijk blijken...

 

Drag-motoren zijn trouwens ook veel langwerpiger dan GP-motoren...

 

Sommige "normale" raceauto's kunnen niet een rechtdoor. Zoals alle oval racres.

 

Klopt. Veel Amerikaanse races worden inderdaad op ovals gereden. De auto's die daar rijden (meestal NASCAR, CART of INDY) worden inderdaad zo gebouwd dat ze lichtelijk naar links sturen. Ik meen zelfs dat de wieldiameter links kleiner is dan rechts, waardoor de auto nog eens extra de neiging krijgt om linksaf te gaan. Eigenlijk geldt hiervoor hetzelfde als voor dragsters: ze zijn totaal niet te vergelijken met alledaagse auto's, die moeten accelereren, remmen, links- en rechtsaf slaan...

 

Ben nog geen carbon autovelgen tegen gekomen :)

 

Kan ik me zo ook niet bedenken. Maar ze maken tegenwoordig van alles van carbon, dus het zou me niet verbazen als ze wel bestaan...

Link to comment
Share on other sites

volgens autovisie

 

De vier loopvlakken van een band vormen het enige contact van de auto met het wegdek. Hoe meer rubber contact maakt, hoe beter. Vandaar dat racewagens vaak bredere banden hebben. Doordat een bredere band veelal lager is, is er minder bandwang die kan vervormen, waardoor de stuurprecisie en de wegligging in bochten beter worden. Ook neemt de bochtgewilligheid wat toe: de auto zal sneller reageren op stuurbewegingen, insturen gaat makkelijker en sneller. De auto zet zich namelijk eerder, omdat er niet eerst een bandwang vervormd hoeft te worden. Die lage bandwang heeft tevens een nadeel: het comfort zal afnemen, omdat de band zelf minder verende eigenschappen heeft. Oneffenheden moeten meer door het onderstel van de auto zelf worden gladgestreken. Ook dat heeft weer een keerzijde, want de gevoeligheid voor sporen in de weg wordt groter. Een ander nadeel openbaart zich op een nat wegdek. Bij een bredere band wordt de druk per cm2 kleiner, waardoor er in dit soort omstandigheden eerder aquaplaning kan ontstaan. De band gaat dan drijven op de waterfilm. Bovendien wordt de gevoeligheid voor aquaplaning bij brede banden sterker naarmate het profiel verder slijt. Dat is bij normale banden ook zo, maar het effect is sterker bij breed rubber. Minimaal 2 mm profiel is eigenlijk al te weinig. Bij vervanging van de brede band komt dan een laatste nadeel naar voren: ze zijn over het algemeen duurder dan de smallere variant, helemaal als eveneens voor een grotere wielmaat gekozen is.

 

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat brede banden voor het dagelijks gebruik in Nederlands op de openbare weg slechts 1 functie hebben. Het ziet er stoer uit.

Nu heb een klein "sportief" autotje maar mijn volgende auto word een stuk suffer, en zuiniger. Heb geen zin meer 120 euro per band te betalen ook wil ik meer richting 1:16 ipv 1:12.

Link to comment
Share on other sites

Wisten jullie dat een paar goede bandjes onder de cd speler de geluidskwaliteit erg veel verbeterd?

De wegligging is bij verschillende banden wel iets anders maar zeker erg goed.

 

De kwaliteit van de velgen heeft minder invloed omdat de snelheid van een CD speler niet erg hoog is (tenzij de cd speler in de auto wordt gebruikt :lol: )

Link to comment
Share on other sites

We zouden de binnenkant van die CD wasserette wel eens willen zien, en ook te weten willen komen welke wax er op het schijfje wordt aangebracht (als het waar is), waarna we gewoon het product kunnen zoeken waarmee we die schijfjes, al dan niet handmatig, kunnen "ontwaxen" :P (ammonia of zo :lol: )

 

mvg RastaPhil

Link to comment
Share on other sites

Ik ben ook wel benieuwd wat voor reinigingsspul ze gebruiken in dat ding.Ik heb hier een speciale reinigingsvloeistof voor motoren.Dat spul lost al het vuil en vet op wat er aan zit,zelfs die stickertroep die wel eens op het doosje van een cd achterblijft.En dat zonder het kuststof aan te tasten.Eerst eens uitproberen op een cd-retje om te kijken of ze wel heel blijven en als dat goed gaat ga ik het eens op een cd proberen.Ben benieuwd of het wat uit maakt.

Link to comment
Share on other sites

volgens autovisie

 

De vier loopvlakken van een band vormen het enige contact van de auto met het wegdek. Hoe meer rubber contact maakt, hoe beter. Vandaar dat racewagens vaak bredere banden hebben. Doordat een bredere band veelal lager is, is er minder bandwang die kan vervormen, waardoor de stuurprecisie en de wegligging in bochten beter worden. Ook neemt de bochtgewilligheid wat toe: de auto zal sneller reageren op stuurbewegingen, insturen gaat makkelijker en sneller. De auto zet zich namelijk eerder, omdat er niet eerst een bandwang vervormd hoeft te worden. Die lage bandwang heeft tevens een nadeel: het comfort zal afnemen, omdat de band zelf minder verende eigenschappen heeft. Oneffenheden moeten meer door het onderstel van de auto zelf worden gladgestreken. Ook dat heeft weer een keerzijde, want de gevoeligheid voor sporen in de weg wordt groter. Een ander nadeel openbaart zich op een nat wegdek. Bij een bredere band wordt de druk per cm2 kleiner, waardoor er in dit soort omstandigheden eerder aquaplaning kan ontstaan. De band gaat dan drijven op de waterfilm. Bovendien wordt de gevoeligheid voor aquaplaning bij brede banden sterker naarmate het profiel verder slijt. Dat is bij normale banden ook zo, maar het effect is sterker bij breed rubber. Minimaal 2 mm profiel is eigenlijk al te weinig. Bij vervanging van de brede band komt dan een laatste nadeel naar voren: ze zijn over het algemeen duurder dan de smallere variant, helemaal als eveneens voor een grotere wielmaat gekozen is.

 

Dan heb ik Autovisie dus al die jaren (sinds eind 1998) dus goed begrepen... ;):D

 

Sorry mijn schuld..... :D:D:rolleyes:

 

 

;)

Ja, inderdaad. Jij begon... ;):P

Link to comment
Share on other sites

We zouden de binnenkant van die CD wasserette wel eens willen zien, en ook te weten willen komen welke wax er op het schijfje wordt aangebracht (als het waar is), waarna we gewoon het product kunnen zoeken waarmee we die schijfjes, al dan niet handmatig, kunnen "ontwaxen" :P (ammonia of zo :lol: )

 

mvg RastaPhil

 

Heel scherp. CD's worden na het spuitgieten via een PVD proces (sputteren) van een laagje aluminium voorzien. Zou dat aluminium laagje blijven zitten als het schijfje polycarbonaat onder de was zit? Of zouden ze die CD's dan eerst reinigen? En zou dat dan maar aan

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...