mordante Posted 28 oktober 2006 Report Share Posted 28 oktober 2006 Ik heb heb een rage P25 thuis staan en op de VAD stond ik te praten met iemand van Rega over een eventuele uprgrade van de pickup die ik nu gebruik. Hij rade een Rega Exact of een Sumiko Blue Point Special. Even later in een best leuk gesprek over van alles en nog wat kwamen we op het onderwerp "upgraden". De verkoper zij toen dat ik een P5 motor en een losse PSU van rega waarschijnlijk een veel betere upgrade is dan een ander element. Een nieuwe moter+PSU komt ook op ongeveer 400 euro. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben, zo ja wat is hun mening? Het andere grote voordeel van dit is dat ik niet meer de platter er af hoef te halen op tussen 33 en 45 toeren te wisselen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 28 oktober 2006 Author Report Share Posted 28 oktober 2006 Wat ik van die Rega man begreep dat de PSU upgrade voor de P5 en P7 is maar als je een P5 motor in een P25 zet dat je dan ook de PSU upgrade kan )moet doen. P25 motor is 12V en de P5, P7 is 24V dacht ik daarom moet je ook de motor van de P25 vervangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 oktober 2006 Report Share Posted 28 oktober 2006 Een motor-upgrade is niet te vergelijken met een elementupgrade. Met een goeie motort en degelijke sturing krijg je een stabieler geluid. Aan het klankkarakter verandert er niets. Als je tevreden bent met je huidige element en niet hoger wil, dan is een motorupgrade een prima keuze. Nu ken ik toevallig je element . Ik heb het idee dat er veel meer uit je P25 te halen is met een ander element dan met een andere motor. De Rega elementen zijn leuk, maar niet mijn smaak. Je zou er eens naar moeten luisteren of ze jou wel bevallen. De Sumiko (ook onder beheer van Joenit) is een tamelijk dynamisch, fel klinkend element. Mij iets te agressief, maar ik kan me voorstellen dat er liefhebbers voor zijn. Er zijn meer elementen die prima op je draaitafel passen en een degelijk goed geluid geven. Te denken is aan een AT OC-9, een Goldring Elite of een Grado Reference Platinum Wood. Die zitten ook in de Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 28 oktober 2006 Author Report Share Posted 28 oktober 2006 elementen waar ik aan zit te denken om mischien ooit 1 van te kopen zijn. Clearaudio Maestro Wood Clearaudio Virtuoso Wood Rega Exact Grado refernce Platinum Wood Grado reference Signature Wood Maar ik denk dat die motor upgrade er echt eerst gaat komen ook ivm gebruiks gemak, eem ander element wordt een meer jaren plan ben ik bank van ivm financien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 28 oktober 2006 Report Share Posted 28 oktober 2006 Naar mijn smaak en ervaring zijn er vele elementen van de prijs van de exact en lager mooier wat betreft dynamiek, transparantie, detail en ruimtelijkheid. De motor upgrade lijkt me een mooie, maar dan zou ik ook alleen de motor van de p5 beluisteren zonder voeding. Ik vond de extra voeding het geheel rustiger en verfijnder maken, maar ik zou eerder mijn geld investeren in een ander element. (Wat vind je van de Goldring elementen?) Groet, azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 28 oktober 2006 Author Report Share Posted 28 oktober 2006 een motor upgrade zonder de voeding werkt niet. De P5 motor is dacht ik een 24V en een P25 motor is een 12V motor. Dus alleen de motor vervangen gaat niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 28 oktober 2006 Report Share Posted 28 oktober 2006 Wat voor element heb je nu in die P25 zitten? Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 28 oktober 2006 Author Report Share Posted 28 oktober 2006 ortofon MC2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 28 oktober 2006 Report Share Posted 28 oktober 2006 Je wil een upgrade. maar wat je wil bereiken vertel je niet. Je wil de riem niet meer omleggen. Nou valt een motor upgrade + voeding die dat bewerkstelligt bij mij niet onder een upgrade. Waar ben je nu en waar wil je naar toe? Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 28 oktober 2006 Author Report Share Posted 28 oktober 2006 Je wil een upgrade. maar wat je wil bereiken vertel je niet. Je wil de riem niet meer omleggen. Nou valt een motor upgrade + voeding die dat bewerkstelligt bij mij niet onder een upgrade. waar ben je nu en waar wil je naar toe? Hubertinus Ja ik wil mijn P25 upgraden, en ik vind het omleggen van de riem zwaar klote. Het is op dit moment niet mijn eerste prio in het verbeteren van mijn set. Ik kwam deze upgrade tegen tijdens mijn bezoek aan de VAD en vroeg mij af of andere mensen hier ervaring mee hebben. Ik heb altijd het idee gehad dat mijn P25 beter zou moeten kunnen presteren dan dat deze op dit moment doet. Daarom hou ik oren en ogen gespitst voor eventuele verbeter punten. Tot nu toe zijn de dingen die ik ben tegengekomen. andere bedrading, vind dit vaak erg duur volgens mij is de incognito bedrading iets van 200-300 euro. ander counter weight, denk dat dit een onzin upgrade is. ander element, gaat ooit zeker gebeuren andere motor/voeding denk dat dit de basis is van de platen speler met als bijkomend voordeel het niet meer hoeven wisselen van de snaar. Waar ik naar toe wil, ik denk dat de MC te weinig detail laat horen en verder ook erg ingetogen is. Ik zoek een wat muziekaler element. Verder heb ik het vermoeden dat een MM element beter bij een P25 past dan een MC dit vanwege de opbouw van de speler. Mijn eerste prio is echter waarschijnlijk een andere CD speler, niet dat deze slechter presteerd wat geluid bereft maar ik denk wel dat mijn CD speler niet nog een jaar meegaat. De speler is denk ik 10 jaar oud en er zijn geen of heel moeilijk onderdelen voor te krijgen. Dus wil ik mijn DAC verkopen hopelijk krijg ik daar nog wat voor en met dat geld +300 tot 600 euro wil ik een ander CD speler kopen. Binnenkort ga ik naar een naim, arcam, rega luisteren nog wat late waarschijnlijk ook naar een denson. Als ik dit achter de rug heb ga ik weer sparen om mijn platen speler te upgraden, en als ik peg heb is mijn pre ook nog eerst aan de beurt want deze bromt zo nu en dan maar ik denk dat ik mishien er achter gekomen ben waar dat aan ligt en als dat zo is kan ik dat hopelijk wel zelf maken. Om nog even terug te komen op de P25 ik denk dat deze wat meer peper in haar......... kan gebruiken. Dit kan ik denk ik niet bewerkstelligen door de motor/voeding upgrade maar dit is wel de basis van een speler. Als dit naar mijn wens is ga ik naar de volgende stap kijken. Maar op platenspeler gebied ben ik echt een leek, daarom ben ik ook zo blij met de clearaudio basic met maar 1 knop voor MC/MM. Hoef ik niet eindeloos te zoeken naar de juiste instelling. Ook het afstellen van mijn platenspeler laat ik aan andere over zelf ga ik daar niet aan zitte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 28 oktober 2006 Report Share Posted 28 oktober 2006 Ik slaap er een nachtje over. Ik vond de P25 namelijk de speler die me het meeste opviel, in positieve zin, van de 4 REGA spelers. Ik denk dat het element upgraden het beste is. Misschien droom ik wel van een mooi element bij de P25. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robiwankanobi Posted 28 oktober 2006 Report Share Posted 28 oktober 2006 Ik heb heb een rage P25 thuis staan en op de VAD stond ik te praten met iemand van Rega over een eventuele uprgrade van de pickup die ik nu gebruik. Hij rade een Rega Exact of een Sumiko Blue Point Special. Even later in een best leuk gesprek over van alles en nog wat kwamen we op het onderwerp "upgraden". De verkoper zij toen dat ik een P5 motor en een losse PSU van rega waarschijnlijk een veel betere upgrade is dan een ander element. Een nieuwe moter+PSU komt ook op ongeveer 400 euro. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben, zo ja wat is hun mening? Het andere grote voordeel van dit is dat ik niet meer de platter er af hoef te halen op tussen 33 en 45 toeren te wisselen. ja dat zal best een goede upgrade zijn. Door de psu voeding loopt de p5 motor motor zeer constant en vrijwel trillingsarm en dit komt het geluisbeeld zeer ten goede. En die p25 is een hele mooie draaitafel. rega elementen zou ik mijden maar een sumiko blue point special is heel goed zij het wat dunnetjes in het laag. een goldring mm/mc element combineert ook heel goed met een rega arm. robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
musfed Posted 29 oktober 2006 Report Share Posted 29 oktober 2006 Hallo Mordante, Op een Engels forum kom ik vaak een voeding-upgrade tegen van een rega platenspeler middels een Heed voeding. Ook een pro-ject speedbox schijnt te werken. De Heed Orbit is o.a. hier te vinden: http://www.heedaudio.hu/en/prod_el.htm Musfed Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 29 oktober 2006 Report Share Posted 29 oktober 2006 Ik zou naast de Exact, die ik zelf nooit gehoord heb, ook de Super Elys op het lijstje zetten om te beluisteren. Vond ik zelf erg goed combineren met de P25. Erg levendig en muzikaal geluid. Je vergeet snel al die geluidstechnische hifi aspecten en geniet gewoon van de muziek. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 29 oktober 2006 Author Report Share Posted 29 oktober 2006 De super Elys is niet meer volgens mij. Er is nu de Elys 2 maar ik denk niet dat ik daar voor ga, volgens mij heeft alleen de exact een echte diamante naald en de andere een geperste diamand naald. Die geperste naalden schijnen minder goed voor je LP's te zijn. Maar dit is wat ik heb gehoord, weet niet zeker of het klopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 29 oktober 2006 Report Share Posted 29 oktober 2006 De Clearaudio Virtuoso Wood raad ik je af. Ik heb die uitgebreid beluisterd in de Marantz TT15. Jij wil meer peper in je geluid en dat brengt die Virtuoso Wood je niet. De Benz Ace M mk2 ken ik ook en dat is inderdaad een erg mooi element. 585 euro. Daar halen de REGA elementen het echt niet bij. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 oktober 2006 Report Share Posted 29 oktober 2006 Ik heb onlangs de nieuwste Rega telg mogen aanhoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 29 oktober 2006 Report Share Posted 29 oktober 2006 Voor de toekomst: De Goldring Eroica LX kan geloof ik zonder dat je de arm hoogte hoeft te verstellen, kost geloof ik ongeveer hetzelfde als de exact en klinkt m.i. veel beter. Groet, azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robiwankanobi Posted 29 oktober 2006 Report Share Posted 29 oktober 2006 Ik heb onlangs de nieuwste Rega telg mogen aanhoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 oktober 2006 Report Share Posted 29 oktober 2006 Ik heb onlangs de nieuwste Rega telg mogen aanhoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 29 oktober 2006 Report Share Posted 29 oktober 2006 De exact is echt een heel mooi element en is de laatste jaren aanzienlijk in prijs gedaald. Ik vind hem duidelijk beter dan een clearaudio Virtuoso wood en een sumiko blue point special. Mijns inziens de beste combinatie met een P25 zeker als je aangeeft dat je een wat muzikaler geluid zoekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hadrianus Posted 30 oktober 2006 Report Share Posted 30 oktober 2006 Hoi Mordante, Heb zelf een P-25 met BPS en ben zeer tevreden,tijdje een Heed Orbit gehad welke de P-25 beter deed klinken dan een P5/7. Kun je rechtstreeks bij hun bestellen en binnen 30 dage retour met geld terug. Ik gebruik ze niet meer (heb ze jammer genoeg ook niet meer) want na het ingebruiknemen van een net filter was de toegevoegde waarde van de Heed niet zo groot meer(bijna nihil). Wel heb ik het Mitchell contragewicht aangeschaft, is ook een leuke up-grade. Groetjes Haadrianus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robiwankanobi Posted 30 oktober 2006 Report Share Posted 30 oktober 2006 De exact is echt een heel mooi element en is de laatste jaren aanzienlijk in prijs gedaald. Ik vind hem duidelijk beter dan een clearaudio Virtuoso wood en een sumiko blue point special. Mijns inziens de beste combinatie met een P25 zeker als je aangeeft dat je een wat muzikaler geluid zoekt. pardon in prijs gedaald?????? Was 399 nu 499 euro!!!! zal zeker goed bij de p25 passen als het element goed is tenminste. robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 30 oktober 2006 Author Report Share Posted 30 oktober 2006 De exact is echt een heel mooi element en is de laatste jaren aanzienlijk in prijs gedaald. Ik vind hem duidelijk beter dan een clearaudio Virtuoso wood en een sumiko blue point special. Mijns inziens de beste combinatie met een P25 zeker als je aangeeft dat je een wat muzikaler geluid zoekt. pardon in prijs gedaald?????? Was 399 nu 499 euro!!!! zal zeker goed bij de p25 passen als het element goed is tenminste. robin Volgens mij kost de Exact 349. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts