Jump to content

VPI...de nieuwe Scout

Haudio
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Vandaag gearriveerd,

Het is en wordt steeds moeilijker voor de verwende VinylOfiel.

De nieuwe VPI Aries Scout, daar komt ook muziek uit en kun je naar luisteren.

Dus niet alleen horen....

Het is moeilijk om te zeggen het klinkt beter dan een Transrotor Leonardo , uiteraard met hetzelfde element.

Maar wel anders, beide met een Benz Micro Glider zijn ze allebei beter dan de Nottingham Analoog Horizon.

Is het verschil groot ? nee ,dat niet maar wel groot :D;) .

Tja je moet het horen en als je het hoort, dan klinkt de scout beter,mooier,stiller,rustiger,helderder,ronder,maar je kunt niet warm zeggen.

Tjonge het is echt moeilijk om geluid onder woorden te brengen.

Maar dan maar ik natuurlijk wel een verkeerd vergelijk,want de scout kost 2050,00 aan euro

Tja alles wat je verandert geeft een andere klank. Volgens sommige kun je zelfs horen of er een banaan op het dressoir ligt of niet !!??

Mijn ervaring is ook dat hetzelfde element in een andere arm beter of slechter kan klinken. En dan hoeft die arm niet perse beter of slechter te zijn. Misschien combineert dat element beter op je nieuwe draaitafel. Dit houd dus niet meteen in dat de andere draaitafel ook beter is....

Bovendien wil van iets nieuws altijd graag iets beters horen.

Als voorbeeld. De Linn LP12 is meer dan 25 jaar geleden ontworpen. Er zijn natuurlijk wel wijzigingen aan doorgevoerd maar in de eenvoudigste uitvoering ook niet zo spannende.

Toen werden Luxman, Denon en Micro draaitafel de hemel in geschreven als beter dan de Linn. Om nog maar niet te spreken van de enorme stap voorwaarts door de CD indertijd. Ik denk dat iedereen tegenwoordig beter weet.

Maar toch, allemaal hele mooie draaitafels. Ieder zijn voorkeur zullen we maar zeggen.

Hai Haudio,

Toevallig morgenavond bij iemand uitgenodigd die hem op proef heeft. Ik vind het wel moeilijk met al die draaitafels, wat ze in "jouw" set doen en in hoeverre het element de klankkleur beinvloedt/kan beinvloeden is altijd maar de vraag. Wat dat betreft heb jij het wel beter, meer mogelijkheid om te experimenteren en te vergelijken in vergelijkbare omstandigheden.

Groet,

Geplaatst door carl:

Hai Haudio,

Toevallig morgenavond bij iemand uitgenodigd die hem op proef heeft. Ik vind het wel moeilijk met al die draaitafels, wat ze in "jouw" set doen en in hoeverre het element de klankkleur beinvloedt/kan beinvloeden is altijd maar de vraag. Wat dat betreft heb jij het wel beter, meer mogelijkheid om te experimenteren en te vergelijken in vergelijkbare omstandigheden.

Groet,

Ha die Carl,

Dat is helemaal waar , ik kan gemakkelijk allerlei kombinaties maken.

Dus is het niet erg moeilijk als je weet waar je over praat.

Maar een goede draaitafel met een element die erbij past in een arm die doet wat ie moet doen. (niets dus)

Zal in alle gevallen goed klinken maar wel verschillend.

Dus is het misschien toch een kwestie van smaak ?

Ik denk van niet !

Als je heel veel kombinaties gehoort hebt ,kun je er vast een tig aantal uitkiezen die goed kombineren.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Geplaatst door Haudio:

Hallo,

Vandaag gearriveerd,

Het is  en wordt steeds moeilijker voor de verwende VinylOfiel.

De nieuwe VPI Aries Scout, daar komt ook muziek uit en kun je naar luisteren.

Dus niet alleen horen....

Het is moeilijk om te zeggen het klinkt beter dan een Transrotor Leonardo , uiteraard met hetzelfde element.

Maar wel anders, beide met een Benz Micro Glider zijn ze allebei beter dan de Nottingham Analoog Horizon.

Is het verschil groot ? nee ,dat niet maar wel groot      :D      ;) .

Tja je moet het horen en als je het hoort, dan klinkt de scout beter,mooier,stiller,rustiger,helderder,ronder,maar je kunt niet warm zeggen.

Tjonge het is echt moeilijk om geluid onder woorden te brengen.

Maar dan maar ik natuurlijk wel een verkeerd vergelijk,want de scout kost 2050,00 aan euro

Hoi Haudio,

Even een vraagje, bij de Aries staat de motor helemaal los in een uitsparing in het het chasis maar hoe zit dat met de Scout eigenlijk.

M'n geheugen laat me hier in de steek.

Mocht ie echter los staan dan moet je eens proberen om zo'n "ouderwetse" muismat er onder te leggen,je weet wel zo een van pm 1 cm dik.

Geplaatst door siep:

Hoi Haudio,

Even een vraagje, bij de Aries staat de motor helemaal los in een uitsparing in het het chasis maar hoe zit dat met de Scout eigenlijk.

M'n geheugen laat me hier in de steek.

Mocht ie echter los staan dan moet je eens proberen om zo'n "ouderwetse" muismat er onder te leggen,je weet wel zo een van pm 1 cm dik.

Ha die Siep,

Ook bij de Scout staat de motor los van de basis.

Sterker nog de Scout lijkt op de Aries alleen iets minder luxe.

Je hebt helemaal gelijk,want de motor die bij deze Scout zit maakt een heel klein beetje geluid.

Gelukkig had ik nog een paar muismatjes om luidsprekers op te zetten, ivm beschadiging van de onderkant van de luidsprekers.

Die eronder geplaatst en wat schetst mijn verbazing het klinkt een stuk beter.

Terwijl ik het alleen deed tegen het motorgeluid. :D

Bedankt Siep.

Met vriendelijke groet,

Haudio

laat ik de VPI scout nou ook toevallig al 3 maanden hebben staan, en ik mag rn kan er dus ook meepraten.

De Scout is binnen het VPI aanbod het snoepje van de week, normaliter kun je voor die 2050 euro geeneens een los loopwerk aanschaffen van VPI.

Ik was eigenlijk in 1e instantie van plan om een andere arm te kopen, en ik had dus mijn zinnen gezet op de JMW 9.0 arm, deze was dan bedoeld voor op mijn VPI HW19MK4 speler. echter de stofkap verhinderde dit plan. vandaar dus maar de gehele scout aangeschaft.

eigenlijk is de Scout een goed loopwerk met een kanjer van een tonearm.

Ik heb nu dus 2 VPI's thuis staan, een HW19MK4 met SAMA + de Scout.

omdat de WAF factor van de Scout beduidend groter is dan die van de HW19, staat de scout in de huiskamer....

en hoe klinkt dit ?

laat ik zeggen dat ik voor het eerst in 25 jaar hifi hobby van niet-audiofielen vrienden en familie een blijk van waardering voor de prestaties en uiterlijk van een hifi component heb mogen ontvangen.

3 familieleden hebben ook acuut weer hun platenverzameling tevoorschijn gehaald !

ik vind de scout rustig/detailrijk/ruimtelijk/dynamisch !

maar het is wel te danken aan die arm !!

gr.

Alex

Hallo allemaal,

Ik heb de Scout gisteren gezien en gehoord op een overigens voor mij totaal vreemde set. Hij was op proef bij een kennis. De Scout ziet er mooi uit en klonk in potentie ook goed.Het leuke was dat je de arm (het gedeelte op het draaipunt)er zo van af kon tillen. Makkelijk voor het verwisselen van elementen. Je kan ook met twee armen/elementen werken.

Ik heb nog op internet zitten kijken naar de Aries die als voordeel heeft dat je kan opwaarderen. Ik vroeg me eigenlijk af hoe de Scout zich klankmatig met de Aries en de Nottingham Analoque Spacedeck verhoudt (de Spacearm is ook een unipivot). Volgens mij heeft Haudio ze allemaal in huis gehad.

Groet,

Geplaatst door carl:

Hallo allemaal,

Ik heb de Scout gisteren gezien en gehoord op een overigens voor mij totaal vreemde set. Hij was op proef bij een kennis. De Scout ziet er mooi uit en klonk in potentie ook goed.Het leuke was dat je de arm (het gedeelte op het draaipunt)er zo van af kon tillen. Makkelijk  voor het verwisselen van elementen. Je kan ook met twee armen/elementen werken.

Ik heb nog op internet zitten kijken naar de Aries die als voordeel heeft dat je kan opwaarderen. Ik vroeg me eigenlijk af hoe de Scout zich klankmatig met de Aries en de Nottingham Analoque Spacedeck verhoudt (de Spacearm is ook een unipivot). Volgens mij heeft Haudio ze allemaal in huis gehad.

Groet,

Ha die Carl,

Klopt......

Maar om verschillen te beschrijven is echt wel moeilijk..

Het 1 en ander is ook afhankelijk in welke kombinatie ze worden geplaatst.

Een Nothingham Space Deck met een MB Glider M is de kombinatie Graaf vv Graaf Eind v. met een Us.Re. buizen vv en Zingali luidsprekers klinkt heel verfijnt ,dynamisch,niet scherp maar wel een mooi holografisch beeld en toch rustig tegelijk.

En zo zijn er veel kombinaties mogelijk,heel veel.........

En inderdaad heb ik ze in huis (gehad)....

MvG,

Haudio