Jump to content

Houdbaarheid electronica....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Er merkte iemand ( ;) ) op dat electronica slechts 8 jaar mee hoeft te gaan. Briston daarintegen zou geen electronica zijn... :lol:

Ik vroeg me zo maar af hoe lang jullie spullen al meegaan (zonder storing).

Mijn LP12 is van 1990 en bevat in de Vahalla voeding echt wel elctronica. :)

Mijn Marantz recievertje op het werk doet al 31 jaar 'z'n werk zonder problemen. :):)

Mijn Philips SACD1000 had na ruim 'n jaar al problemen... :(

Hoe is dat met jullie spullen.

Ik bedoel...., is het nog wel verantwoord om tweedehands spul te kopen...???

:confused:

Guest Kraus vonBentinck

Als je het niet verkoopt blijft het van 1e eigenaar en wordt het dus niet tweedehands.

Kennelijk is 2e hands zo versleten en gaan eigen spullen heel lang mee!

Of begrijp ik iets verkeerd?

Dat-decks al 12 jaar veel in gebruik, tuner loopt hier al meer dan 20 jaar; tapedeck al ongeveer dertig jaar en ikzelf ben nog veel ouder :) (wel is de garantie verlopen en zijn onderdelen schaars)

Als je het niet verkoopt blijft het van 1e eigenaar en wordt het dus niet tweedehands.

Kennelijk is 2e hands zo versleten en gaan eigen spullen heel lang mee!

Of begrijp ik iets verkeerd?

Dat-decks al 12 jaar veel in gebruik, tuner loopt hier al meer dan 20 jaar; tapedeck al ongeveer dertig jaar en ikzelf ben nog veel ouder :) (wel is de garantie verlopen en zijn onderdelen schaars)

:D:lol::lol:

:) Kwestie van geluk hebben,denk ik.Mijn CD-80 doet 't nog steeds prima,de Sphinx Cd speler ook,allebei 15+ oud, Denons ook.Allemaal tweedehands gekocht.

Maar sommige elco's zijn raar,vooral als ze nabij een hittebron moeten functioneren of bijna tegen hun maximaal kunnen,kan de levensduur erg kort zijn.

Mechanische slijtage is een ander verhaal. ;)

Guest tubejack

Houdbaarheid electronica...., Moet er een houdbaarheidsdatum op....???

Valt mee, standaard elco's hebben een minimale levensduur afhankelijke

van het type van 1500....3000. long life 4000....6000 uur bij 85 resp 105graden.

Bij normale omgevings temparaturen zeg < 40graden gaat de levenduur drastisch

omhoog tot wel het 10 voudige!

Neemt niet weg:

Dat de economische waarde zeg 5.....7 jaar is?

Onderdelen daarna vaak niet meer te krijgen zijn.

Vintage apparatuur zeg > 15 jaar echt wel toe is aan een setje nieuwe voedingselco's.

Bij 25 jaar kun je ze allemaal vervangen.......

Oja nog dit: als er een ding de afgelopen 25 jaar enorm veel beter is geworden zijn het

wel elco's!!! Mede door de vele geschakelde computervoedingen waar ze volop

gebruikt worden zijn ze ook heel betaalbaar.

Het verlopen van weerstanden, in de normale schakelingen heb ik nog niet meegemaakt in

apparatuur van 25....35 jaar oud. Wel in > 40jaar! behalve in hete powertrappen en voedingen.

Maar zoals zoveel geld:

Je moet er ook een beetje mazzel meehebben.

Niet alles dat nieuw is is beter ......maar omgekeerd geldt ook vaak.

Hoe meer knopjes des te meer er stuk kan.... :lol:

Geluk,

Jack

Grappig dat er hier vooral CD-spelers langs komen als defect (of gevorderd stadium van verslijt).

Dat spul is natuurlijk mechanisch, en mechaniek verslijt nu eenmaal. Helaas weet men vaak ook niet van te voren hoe lang dat gaat duren. En vaak wordt iets inderdaad voor een bepaalde levensduur gemaakt.

Een gemiddeld mobieltje is gemaakt om zo'n twee jaar mee te gaan. Daarna is het ouwe zooi en wil sowiso iemand het meer hebben ;)

CD-spelers misschien net zo. Er zijn natuurlijk uitzonderingen (zoals altijd). De meer dan 20 jaar oude JCV CD-speler (toen een van de eerste topmodellen van JVC) doet het nog steeds perfect. Niet dat de sound zo goed is, maar hij speelt nog echt ALLES wat je erin doet :) En het ding is beslist niet weinig gebruikt. Misschien ook wel een kwestie van geluk.

Guest tubejack

[qoute]

Een gemiddeld mobieltje is gemaakt om zo'n twee jaar mee te gaan. Daarna is het ouwe zooi en wil sowiso iemand het meer hebben ;)

Ik wel hoor, ik heb een van de 1e Nokia's nog met zo'n antennetje uit 1997.

Hij doet het altijd!

Altijd bereik!

De orginele accu heeft een standby tijd van bijna 7 dagen.....ik hoor regelmatig mensen

klagen hahahaha!

Mijn ega heeft in de tussentijd zeker 4 GSM versleten, ook de ontvangst is veel

beter dan menig grappig klein GSMetje :)

Ik hoop dat hij nog lang meegaat

Met vriendelijke groet,

Jack

Guest tubejack
Ik begrijp dus niet waar die 8 jaar vandaan komt. Het zal wel 'n gemiddelde zijn waar de moderne DVD-spelers van Philips er voor zorgen dat het op dat gemiddelde blijft hangen.... Zo'n ding geeft er na hoguit twee jaar al de brui aan (SACD1000 (kapot)