Jump to content

wie draait er met tannoy speakers?

gert feenstra
 Share

Recommended Posts

beste mensen

wie o wie maakt er gebruik van speakers van het merk tannoy en waarom.

Ik heb zelf de tannoy eatons, een 10 inch dualconcentric uit 1976 en een stel tannoy st 200 supertweeters en ben er erg tevreden mee.

ben heel erg benieuwd of er nog meer van gebruik maken van tannoy speakers en dan met name de dualconcentric type's.

groeten gert feenstra

beste mensen

wie o wie maakt er gebruik van speakers van het merk tannoy en waarom.

Ik heb zelf de tannoy eatons, een 10 inch dualconcentric uit 1976 en een stel tannoy st 200 supertweeters en ben er erg tevreden mee.

ben heel erg benieuwd of er nog meer van gebruik maken van tannoy speakers en dan met name de dualconcentric type's.

groeten gert feenstra

Ik ken eigenlijk alleen ex-Tannoy mensen, of het moet Joopus zijn, maar die heb ik al een hele tijd niet meer gezien hier. Veel mensen hebben dit forum verlaten vanwege niet nader te specificeren topic-terreur de laatste tijd.

Volgens mij gaat het niet zo heel geweldig met Tannoy de laatste jaren. Het dual-concentric is toch een beetje achterhaalt principe, de concurrentie is tegenwoordig toch een stuk verder, daar waar Tannoy toch wat stil is blijven staan.

tannoy achterhaald? vind ik van niet waarom zou je een goed concept veranderen. ik heb nog geen spaeker gehoord die zo gedetailleerd en natuurgetrouw weergeeft

groeten gert feenstra

Ooit de Berylium tweeter van Focal gehoord? Moet je toch eens doen hoor, dan snap je een beetje hoe ver men tegenwoordig gekomen is tov de ouderwetse Dual Concentric van Tannoy. In de jaren 70 en 80 was Tannoy toch een van de grootste merken, waar zijn al die klanten nu gebleven? De upgrade / vervanging was toch maar zelden een Tannoy vrees ik, gezien het zeer beperkte schare mensen die tegenwoordig nog een dual concentric speaker in huis hebben staan. KEF werd ook genoemd, die heeft helaas toch ook een vergelijkbare teneergang meegemaakt als Tannoy, als die dual concentrics werkelijk zo briljant zijn dan hadden toch aanzienlijk meer mensen nu Tannoy in huis staan.

• Members

Ach ja, bij mij heeft het hele scala aan ''natuurgetrouwe'' high-end luidsprekers het veld mogen ruimen voor 2 Tannoy Ardens met supertweeters, en 4 stuks Tannoy Eaton. Achterhaald ? Het zal allemaal wel, maar in ieder geval wel een realistisch geluid (voor mij dan , he). Misschien dat een klassiekliefhebber er anders over denkt, maar zolang er naar pop, rock, symfo-, elektro-, of weet ik wat voor muziek wordt geluisterd, zijn ze onverslaanbaar.

De supertweeter is hierbij wel een pre, in het hoog zijn ze inderdaad wat lauw, het laag en het middengebied zijn van grote klasse...

ik draai met 10 inch dual concentrics in een diy kast en gemodificeerde filters en bedrading

ik heb ook von sweikerts van 1300 euro maar die klinken toch minder dan mijn oude vertrouwde tannoy's

de liefde voor tannoy's is mij met de paplepel ingegoten mijn vader had reeds in de jaren 70 80 en 90

verschillende tannoy's in huis zoals red monitors,gold monitors ,ardens,dorset,cheviot,ascot,chester,m2, en meer, toch vond ik de dualconcentric speaker uit de T serie het beste klinken en ben daar in de loop der jaren mee gaan tweaken. de tannoy's geven een bepaalde sound die ik in geen enkel anderre speaker nog gehoord heb.

tannoy.jpg

set1.jpg

beste alvinio

ben het erg met je eens.

tannoy,s gaan bij mij ook de deur niet meer uit. Heb verschillende speakers gehad en beluisterd maar niet een gevonden die tegen tannoy op kan. Heb nu drie verschillende tannoy types thuis staan namelijk de tannoy d 300, tannoy system 600 en de tannoy eatons en nog een paar tannoy st 200 supertweeters. Mijn ouwe heer draait met in mijn eigen en tannoy zijn eigen zelf met de beste speaker ooit door tannoy gemaakt de studio monitor dmt 15 mk 2. als je hoord wat die dmt laten horen dan wil je echt niets anders meer.

groeten gert feenstra

Tja, maar hoeveel mensen hebben nu een berylium tweeter van Focal in huis?

Groeten...

Steeds meer, tegenover steeds minder met een Dual Concentric.

Maar anyway, het blijkt allemaal een kwestie van smaak als ik mensen zie schrijven dat men Tannoys zo realistisch vinden klinken. Ik heb gewoon een ander realiteitsgevoel denk ik. In vergelijking met dit realiteitsgevoel vindt ik het laag van bijna alle DC Tannoys wollig, het midden erg mooi, vooral voor vrouwenstemmen maar zo gekleurd als je maar zelden ziet en het hoog erg flauwtjes wat erg ten koste gaat van het detailniveau van de hele speaker.

• 2 weeks later...

ik daai nog steeds met de tannoy r3, alleen matched die niet zo goed meer in onze nieuwe woning.

er is een te veel aan laag,zodanig bied ik ze te koop aan, wat toch wel jammer is, voor de rest niets dan lof over de d 500, en de r serie,s.

ook de eaton, en de gle :) nair vind ik super.

Ooit de Berylium tweeter van Focal gehoord?

Focal en tweeters? Van het idee alleen al krijg ik jeuk op mijn rug.

Maar ik moet zeggen dat ik nog nooit de beryllium gevallen heb gehoord, maar waarin zijn die dan zoveel beter dan de titanium tweeters?

Ja!

Groeten...

Dit is nogal appels met peren vergelijken.

Dual Concentric 'an sich' heeft niets met het materiaal van de tweeter te maken. Het is prima mogelijk een Dual Concentric met een Berylium tweeter te maken. Het is gewoon een keuze die men doet. Berylium is nu dan misschien de hype, het overgrote deel van de tweeters zijn nog steeds textiel domes en dat is prima zo.

Het concept 'Dual Concentric' is nog steeds zeer relevant. Kijk maar eens hoe b.v. Cabasse het toepast.

T.a.v. Berylium, Goto was zo'n beetje de eerste die het is gaan gebruiken in hun compressie drivers. Ze zijn er al weer een aantal jaren geleden van afgestapt door de moeilijkheden die ze kregen om het materiaal te importeren en vervolgens weer te exporteren. Het is ook nog een beetje giftig.

...Ze zijn er al weer een aantal jaren geleden van afgestapt door de moeilijkheden die ze kregen om het materiaal te importeren en vervolgens weer te exporteren. Het is ook nog een beetje giftig.
Zal ook wel omdat beryllium ook wordt gebruikt in de nucleaire industrie. Ik zie het al voor me; een enorme export van focal luidsprekers naar Iran en Noord-Korea.

• 2 weeks later...

Ik heb de Tannoy Sixes 613 staan:

tannoy_613_a.jpg

Tweedehands gekocht omdat ik na de 605 LE de Dual Concentric wilde proberen. Het geluid is geweldig, ik heb alleen moeite met het hoog want da's ietwat schel en rasperig. Kan ook aan de combo met de Denon PMA-880R liggen (die sowieso wat hoog uitstuurt). Als iemand nog een goede tip heeft om dat hoog wat fluweler te laten klinken hou ik mijzelf aanbevolen..!

[ Ger ]

Groeten...

Dit is nogal appels met peren vergelijken.

Dual Concentric 'an sich' heeft niets met het materiaal van de tweeter te maken. Het is prima mogelijk een Dual Concentric met een Berylium tweeter te maken. Het is gewoon een keuze die men doet. Berylium is nu dan misschien de hype, het overgrote deel van de tweeters zijn nog steeds textiel domes en dat is prima zo.

Het concept 'Dual Concentric' is nog steeds zeer relevant. Kijk maar eens hoe b.v. Cabasse het toepast.

T.a.v. Berylium, Goto was zo'n beetje de eerste die het is gaan gebruiken in hun compressie drivers. Ze zijn er al weer een aantal jaren geleden van afgestapt door de moeilijkheden die ze kregen om het materiaal te importeren en vervolgens weer te exporteren. Het is ook nog een beetje giftig.

Over tweeters.

is er een reden waarom je weinig ringradiator tweeters ziet?

• Members

Geen antwoord op de ring-radiator vraag, maar ik las zojuist wel een aardige reactie van H.v.L in het Hills-draadje bij algemene onderwerpen...

Vanmiddag de eerste [...]

Al blijft het "behelpen", wat zit er een kracht en warmte in een klarinet.

Dat zal echt niet simpel zijn dat te evenaren of zelfs maar te benaderen.

Volgende week brengt Ad een klarinet [...]

Ik vrees dat de meesten zullen ervaren dat high-end nog ver van realisme afstaat.

Laten die kracht en warmte nu net iets zijn waar die Tannoy's in excellereren, misschien benaderen ze de werkelijkheid dan toch wel meer als altijd gedacht door de ''kenners''...

Ik vind zowel de Dual Concentric als ook de Berilium tweeter verre van prettig om naar te luisteren. Beiden geven een vervelende klank. Bij de Dual Concentric klinkt alleen een trompet authentisch. Helaas klinkt de andere instrumenten ook als een trompet. Not my sound. De enige goeie Tannoy's zijn m.i. die speakers zonder DC unit erin.

De Berilium tweeter is far too aggressive. Die overheerst mateloos, maar dat doet de Focal titanium ook al. Waarschijnlijk omdat het inverted domes zijn :confused:

Ringradiatoren van Scanspeak worden niet zoveel gebruikt omdat erg duur zijn en zo de winstmarge drukken. Bovendien passen ze niet in in veel ontwerpen.

Hetzelfde geldt trouwens voor de ceramische units van Thiel & Partner (voorheen Accuton). Briljante units, maar o wat een prijzen :blink::(

Ik vind zowel de Dual Concentric als ook de Berilium tweeter verre van prettig om naar te luisteren. Beiden geven een vervelende klank. Bij de Dual Concentric klinkt alleen een trompet authentisch. Helaas klinkt de andere instrumenten ook als een trompet. Not my sound. De enige goeie Tannoy's zijn m.i. die speakers zonder DC unit erin.

De Berilium tweeter is far too aggressive. Die overheerst mateloos, maar dat doet de Focal titanium ook al. Waarschijnlijk omdat het inverted domes zijn :confused:

Ringradiatoren van Scanspeak worden niet zoveel gebruikt omdat erg duur zijn en zo de winstmarge drukken. Bovendien passen ze niet in in veel ontwerpen.

Hetzelfde geldt trouwens voor de ceramische units van Thiel & Partner (voorheen Accuton). Briljante units, maar o wat een prijzen :blink::(

De ringradiators van Fiva zijn ongeveer 2 tot 3 keer zo goedkoop als de Scanspeak maar ook deze kom je volgens mij weinig tegen ook in de DIY. Of zijn die gewoon niet zo best?

srry dat dit zo offtopic is.

tannoy achterhaald? vind ik van niet waarom zou je een goed concept veranderen. ik heb nog geen spaeker gehoord die zo gedetailleerd en natuurgetrouw weergeeft

groeten gert feenstra

Ooit de Berylium tweeter van Focal gehoord? Moet je toch eens doen hoor, dan snap je een beetje hoe ver men tegenwoordig gekomen is tov de ouderwetse Dual Concentric van Tannoy. In de jaren 70 en 80 was Tannoy toch een van de grootste merken, waar zijn al die klanten nu gebleven? De upgrade / vervanging was toch maar zelden een Tannoy vrees ik, gezien het zeer beperkte schare mensen die tegenwoordig nog een dual concentric speaker in huis hebben staan. KEF werd ook genoemd, die heeft helaas toch ook een vergelijkbare teneergang meegemaakt als Tannoy, als die dual concentrics werkelijk zo briljant zijn dan hadden toch aanzienlijk meer mensen nu Tannoy in huis staan.

Dat geld voor je Focal tweeter toch ook ;)

Merken zijn allemaal al achterhaald als je het zo zou bekijken. Pak de Emits van infinity Aurum, eton en wel meer merken hebben dat in hun assortiment zitten voortaan.

Dual concentrics of niet tannoy wordt hoog aangeprezen, maar dat wordt Yoko ook door de aanhangers. ik denk Gert feenstra (van audiofreaks toch) dat je gewoon jezelf moet plezieren i.p.v. een ander.

Dat is veel belangrijker, het is namelijk geheel niet relevant of een systeem nog bij de tijd is. Als het klinkt klinkt het.

Dat geld voor jou ook arjen, Infinity is ook ALLANG achterhaalt qua principe het speelt er echt niet minder om lijkt me overduidelijke zaak. Anders hadden ook wel meer mensen infinitys in huis staan als het echt zo super super schappelijk was qua prijs en kwaliteits verhoudingen. Dat maakt een merk nu eenmaal gewild het onbekende omdat het zo asoduur is. Tannoy vooral die grote theemeubels (vind ze niet eruit zien subjectief natuurlijk) zie je niet bij vele binnen staan. Omdat ze gewoon domweg teduur zijn...is toch mooi heb je iets aparts staan.

Niet iedereen kan een bently rijden, ik doe het met mijn ouwe fiets kom ik erook wel.

Geniet ervan zou ik zeggen...het leven is zo lang niet, om er (oeverloos) over te discusseren.

De ringradiators van Fiva zijn ongeveer 2 tot 3 keer zo goedkoop als de Scanspeak maar ook deze kom je volgens mij weinig tegen ook in de DIY. Of zijn die gewoon niet zo best?
Ook de Vifa's zijn prima tweeters, De ScanSpeak is de zelfde en eigenlijk nauwelijks beter maar ziet er alleen wat gelikter uit. Er zijn verschillende prima klinkende luidsprekers op de markt met de ringradiator, bijvoorbeeld verschillende modellen van Audio Physics

Maar er zijn in zelfbouwwereld wel meer goede tweeters, maar de een houdt van het heldere van een Focal of Thiel, de ander vindt dat te scherp en geeft de voorkeur aan een textieldome. Zo'n ringradiator heeft een uitgebreid spectrum, klinkt beslist niet scherp maar heeft door zijn bouw off-axis een nogal hobbelig frequentiekarakteristiek.

Zou goed kunnen, de geluidsnelheid in titanium en beryllium is sneller dan door lucht, maar de aandrijving van het membraan is aan de rand het geluid dat hier wordt afgestraald zal eerder bij het oor zijn dan het geluid afgestraald van het centrum, dat fysiek ook nog eens een paar mm's naar achteren ligt. Bij een goed ontworpen dome compenseert de hoek die het membraan met de spreekspoel maakt het verschil in geluidsnelheid door het materiaal en de lucht.
...Hetzelfde geldt trouwens voor de ceramische units van Thiel & Partner (voorheen Accuton). Briljante units, maar o wat een prijzen :blink::(
Die hebben toch ook een concaaf membraan en zijn ook kneiterhard, ze zouden het zelfde 'probleem' moeten hebben.

Tussen de verschillende tannoy modellen zitten veel verschillen in geluidsweergave. Ik ben wel onder de indruk van the little red monitor....die laat ontzettend veel dingen in de mix horen...heel bijzonder. Had laatst ook een ander type in huis, helaas vergeten welke....die klonk heel gemoedelijk en zeer muzikaal.....De oude types met de rubberranden zijn wat geschikter voor in de woning omdat ze op lager volume meer laag geven als de gekartelde woofer types. Ik vind tannoy dus wel leuk...het heeft gewoon wat.

De tannoy sixes zijn leuke speakers, maar kleuren wel erg, de D serie heb ik nooit gehoord, net zo min als die dure types met metalen zijkante..geloof de 12 etc.