Ger Nijkamp Posted 29 november 2006 Report Share Posted 29 november 2006 Het is bij Tannoys in het algemeen een enorm verschil welke versterker je er aan hangt. Meer dan gemiddeld bij andere, vergelijkbare speakers. Een slechte combo kan het briljante van de Dual Concentric finaal om zeep helpen. Terwijl die versterker als prima of zelfs perfect aangeschreven kan staan. Tannoys zijn gewoon geen 'allemansvriendjes'. Niet alleen bij de beluisteraar, maar ook technisch niet. [ Ger ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 30 november 2006 Report Share Posted 30 november 2006 Nothing beats a ribbon. Juist! Over welke Ribbon heb jij het, Kees? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 november 2006 Report Share Posted 30 november 2006 Nothing beats a ribbon. Juist! Over welke Ribbon heb jij het, Kees? Ook daarmee kun je een "dual concentric" bouwen! Bouw een bessel-array met 7 mid/laag luidsprekers. Het blijkt dan dat de middelste luidspreker aangestuurd moet worden met niveau 0, kortom, je kunt hem weg laten en op die plaats zet je vervolgens de ribbon in. De 6 mid/laag units hebben het zelfde afstraal gedrag als een enkele op de plaats van de middelste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 30 november 2006 Report Share Posted 30 november 2006 Ik heb de Tannoy Sixes 613 staan: Tweedehands gekocht omdat ik na de 605 LE de Dual Concentric wilde proberen. Het geluid is geweldig, ik heb alleen moeite met het hoog want da's ietwat schel en rasperig. Kan ook aan de combo met de Denon PMA-880R liggen (die sowieso wat hoog uitstuurt). Als iemand nog een goede tip heeft om dat hoog wat fluweler te laten klinken hou ik mijzelf aanbevolen..! [ Ger ] zoals ik al eerder heb gezegt : om het hoog perfect te krijgen moet je duidelijk de filters modificeren bv mundorf folie spoelen er op en mundorf of aurycap/hofland condensatoren er op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 2 december 2006 Report Share Posted 2 december 2006 Ik zou nooit aan het filter komen. Experimenteer met luidsprekerkabel. Ga eens een van den Hull The Wind proberen of een Kimber 8TC. Deze klinken of het algemeen iets ruimtelijker dan andere kabels. Een serieuze hifizaak geeft je deze kabels een weekend mee naar huis om te proberen zonder verplichtingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 2 december 2006 Report Share Posted 2 december 2006 zoals ik al eerder heb gezegt : om het hoog perfect te krijgen moet je duidelijk de filters modificerenbv mundorf folie spoelen er op en mundorf of aurycap/hofland condensatoren er op. Als de units niet goed genoeg zijn kun je modificeren aan het filter wat je wilt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert feenstra Posted 2 december 2006 Author Report Share Posted 2 december 2006 beste mede forum leden ik denk dat het modificeren van het filter weinig tot geen zin heeft ik draai nu met tannoy eaton monitoren met de oude units met de pepperpot tweeters en heb laatst gedraait met de tulipwave guide units en het verschil is echt groot wat het hoog betreft. Veel opener en gedetailleerder. Het ligt ook aan de set die er aanhangt dat maakt een groot verschil. Ik speel nu zelf met een buizen voorversterker eigen bouw in een kast van de audionote m1, een burmester 878 eindversterker en een sony xa 50 es cd speler en alle bekabeling is van kimber cable. Interlinks 4 tc en luidspreker kabel kimber 8 tc en dat bevalt echt uitstekend. De voorversterker is nog niet op zijn top omdat hij nog even ingespeeld moet worden en dat duurd nog een week of 2 a 3. De unit van de eaton is een 10 inch dualconcentric uit 1976, maar ik wil uiteindelijk naar een 15 dualconcentric toe en het leifst een tannoy dmt 15 mk2. Groeten Gert Feenstra Link to comment Share on other sites More sharing options...
paulie Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Ik heb jaren met Tannoy gespeeld. Nog sterker ik heb ze jaren verkocht. Ben begonnen met de Siexes 611 MK II erg mooie speakers maar ja dat heb je als ze gesloten zijn "zucht" had tannoy dat maar vaker gedaan. Toen de "up" grade gedaan naar de D 300. Absoluut betere spreiding en detaillering maar ja wel overstemd door een basreflex systeem wat niet te temmen was. Uiteindelijk dus geen tannoy meer voor mij met veel pijn in mijn hart. Ik heb denk ik 12 jaar tannoy geluisterd. Nu zit ik in het Infinity kamp Renaissance 90 en IRS Omega's beide gesloten systemen eindelijk geen last meer van rare bas bulten in de woonkamer. Ik heb bij veel mensen de D 500 / 700 en 900 gehoord in grote en kleine kamers maar allemaal hadden last met het laag. groet Paul @joopus man man dat is een tijd terug. Ook jij bent dus verhuisd, ik ga maart 2007 naar nieuw appartement. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ger Nijkamp Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Ik zou nooit aan het filter komen. Experimenteer met luidsprekerkabel. Ga eens een van den Hull The Wind proberen of een Kimber 8TC. Deze klinken of het algemeen iets ruimtelijker dan andere kabels. Ik ben duidelijk niet zo ver ingevoerd in de materie als sommige van jullie, laat ik daar mee beginnen. Maar ik ga er van ook van uit dat ze bij Tannoy beter weten wat voor condensatoren en spoelen er in/bij passen dan ik. Daarmee experimenteren lijkt mij wel de laatste optie. Een experiment met kabel is de meest voor de hand liggende (relatief simpele) eerste stap denk ik. Er zit nu een keurige, dikke kabel tussen op (volgens mij) koperbasis. Geen idee wat voor kabel het exact is. Ik kreeg twee maal een goede lengte bij de speakers: het zijn in ieder geval enigzins serieuze kabels. Van den Hull The Wind en Kimber 8TC zeggen mij niet zo veel, behalve dat ik weet dat Van den Hull serieus spul is (en ook in de Tannoy gebruikt is). Zijn dit kabels met zilver er in verwerkt..? Ik heb begrepen dat dit soort kabel de neiging hebben het hoog juist scheller te maken. Nogmaals, mijn Denon set (een gemiddeld setje met Denon PMA-880R en DCD-890) zit al behoorlijk in het hoog en de Tannoy's lijken dat ook te zijn. Opgeteld is het hoog iets te scherp, te weinig fluweel. Ik ga sowieso met de kabel experimenteren maar alle tips en hints op dit vlak zijn welkom..! @Paulie: de Tannoy Sixes 613 hebben dan ook gelukkig een gesloten kast. Omdat hier een houten vloer ligt wat moeten experimenteren met dempers. Uiteindelijk staan ze nu op blokjes Masterbase. Ik heb de discussies daarover gevolgd maar voor mij was het de beste manier om het laag onder controle te krijgen. [ Ger ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 agh je wil niet weten hoe veel beter m'n tannoy's vooruit zijn gegaan na elke modificatie ( ook werd het wel eens minder natuurlijk) elke keer dacht ik weer nu zitten de drivers echt aan de max maar nee de dual concentrics zijn tot grootse dingen in staat , het ligt Juist aan het filter (in mijn geval) ,de filters zijn echt vaak (uit eigen ervaring)bij tannoy de bottleneck. maargoed ik wil niet weer zo'n zinloze discussie ontketennen, het is maar mijn mening.......... en van een hele hoop anderre tannoy freaks hahahaha @ger ja tannoy weet/wist het idd beter alleen ze deden het niet om de kosten te drukken. nu doen ze het wel maar alleen in de ultra dure modellen zoals de glenair (Hovland MusiCap). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ger Nijkamp Posted 4 december 2006 Report Share Posted 4 december 2006 Ik ben al heel lang met geluid bezig. Voorheen radio gemaakt en regelmatig in geluidsstudio's gezeten. Dan wordt je vanzelf meer of minder 'verziekt': je leert luisteren. Ik heb nooit de behoefte gehad om voor heel veel geld een state-of-the-art installatie in m'n huiskamer te zetten (nog steeds niet) maar wil wel proberen het maximale uit m'n spullen te halen zonder gelijk bakken geld er tegenaan te gooien. Tien jaar geleden heb ik de versterker en CD-speler gekocht. Jarenlang hebben daar gare Technics speakertjes aan gehangen. Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik met radio gestopt en langzaam bekroop mij de behoefte weer 'ns 'fatsoenlijk' te kunnen luisteren. Dus kocht ik eerst tweedehands de Tannoy 605's. Dat bleek zo'n verbetering dat ik vrijwel meteen op zoek ben gegaan naar een tweedehands Tannoy 613 omdat de Dual Concentric mij in geluidsstudio's altijd beviel (de 615 is voor mij -en mijn vrouw- te groot voor in de huiskamer). Via o.a. dit forum gelijk wat tips opgepakt. Bijvoorbeeld het 'ontkoppelen'; ik wist niet eens dat het bestond. Een paar blokjes Masterbase onder de speakers maakte zo'n enorm verschil..! Op basis van die ervaring ook al (voorlopig) wasmachine-dempers onder m'n versterker en CD-speler gelegd. Ondertussen ook de moeite genomen om de bodem van de Tannoy 613 met schelpenzand af te vullen want dat bleek ook te kunnen. En bi-wired bleek de Tannoy ook ineens een stuk beter te klinken (moest zelfs mijn vrouw bij een blinde test bekennen). Ik fr Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 4 december 2006 Report Share Posted 4 december 2006 Ik ben al heel lang met geluid bezig. Voorheen radio gemaakt en regelmatig in geluidsstudio's gezeten. Dan wordt je vanzelf meer of minder 'verziekt': je leert luisteren. Ik heb nooit de behoefte gehad om voor heel veel geld een state-of-the-art installatie in m'n huiskamer te zetten (nog steeds niet) maar wil wel proberen het maximale uit m'n spullen te halen zonder gelijk bakken geld er tegenaan te gooien. Tien jaar geleden heb ik de versterker en CD-speler gekocht. Jarenlang hebben daar gare Technics speakertjes aan gehangen. Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik met radio gestopt en langzaam bekroop mij de behoefte weer 'ns 'fatsoenlijk' te kunnen luisteren. Dus kocht ik eerst tweedehands de Tannoy 605's. Dat bleek zo'n verbetering dat ik vrijwel meteen op zoek ben gegaan naar een tweedehands Tannoy 613 omdat de Dual Concentric mij in geluidsstudio's altijd beviel (de 615 is voor mij -en mijn vrouw- te groot voor in de huiskamer). Via o.a. dit forum gelijk wat tips opgepakt. Bijvoorbeeld het 'ontkoppelen'; ik wist niet eens dat het bestond. Een paar blokjes Masterbase onder de speakers maakte zo'n enorm verschil..! Op basis van die ervaring ook al (voorlopig) wasmachine-dempers onder m'n versterker en CD-speler gelegd. Ondertussen ook de moeite genomen om de bodem van de Tannoy 613 met schelpenzand af te vullen want dat bleek ook te kunnen. En bi-wired bleek de Tannoy ook ineens een stuk beter te klinken (moest zelfs mijn vrouw bij een blinde test bekennen). Ik fr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 5 december 2006 Report Share Posted 5 december 2006 Ik heb 'm eens beluisterd en ik ben het roerend met Alvinio eens. Goed klinkende, leuke muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 ik heb een vraag. de tannoy saturn serie zit daar een andere kast op.? en weet iemand hoe deze speakers klinken.? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 ik heb een vraag.de tannoy saturn serie zit daar een andere kast op.? en weet iemand hoe deze speakers klinken.? Blijf nou maar gewoon met je R3 spelen (of was het de R2 ). De DC-unit wil je niet (als je de R-serie gewend bent). Mijn statement: Tannoy speakers zijn prima, zolang er GEEN DC-unit in zit Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopie Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 heb je wel eens bij karma geluisterd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 Ach Jopie, ik heb ze al zo vaak beluisterd (van goedkoop tot zeer duur en in alle soorten en maten) en telkens vielen die dingen gigantisch tegen. Ik kan nu eenmaal niet tegen dat gekwetter van dat koperen pijpje. En als er een Tannoy stond te spelen die niet tegenviel, zat er geen DC unit in Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopie Posted 15 januari 2007 Report Share Posted 15 januari 2007 ik heb eens een paar keer bij paul oorbeek mogen luisteren op de d300, buiten om dat wij ons elke keer prima vermaakten was ik daar enorm van onder de indruk.. en vooral toen hij een scherm had hangen met zo,n big camera er op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 Ach Jopie, ik heb ze al zo vaak beluisterd (van goedkoop tot zeer duur en in alle soorten en maten) en telkens vielen die dingen gigantisch tegen. Ik kan nu eenmaal niet tegen dat gekwetter van dat koperen pijpje. En als er een Tannoy stond te spelen die niet tegenviel, zat er geen DC unit in Ik ben het hier echt voor 750% mee eens... ik heb exact dezelfde ervaring bij alle ontmoetingen die ik met de Tannoys gehad heb. Verder hadden ze allemaal op 1 na (ongeveer 12 of 13 keer (verschillende locaties)een Tannoy sets beluisterd) een bult in het laag waar ik serieus verdrietig van werd. Wellicht dat ze in de Engelse huiskamers hier allemaal geen last van hebben, maar dat geklooi wat ik iedereen zie doen met die doppen achterin erin/eruit..... veeg teken. Tannoy is voor mij de aanstichter geweest van een regelrechte aversie tegen baspoorten, die dingen waren gewoon niet goed klinkend te krijgen. Met dop erin klonk het allemaal super nasaal, zonder dop dreunde je de kamer uit met een bult op 45hz ofzo. Nu hadden ze in de D500 en/of D700's al bedacht door er twee baspoorten te stoppen zodat je tenminste de optie had van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 De eerste indruk van de DC-unit is altijd indrukwekkend, want zwaar overdreven mid. Als je er langer naar luistert, ben je ze echt zo beu. Wat is er goed aan de DC-unit? Geen faseverschuiving in het kantelpunt. Dat is juist waar normale cross-overs de mist in gaan. Wat is er fout aan een DC-unit? Faseverschuiving over de rest van het frekwentiegebied (dus het hele spectrum, behalve het kantelpunt). Ik ben er blijkbaar erg gevoelig voor. Ik hoef het iig zeker niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chengieboy Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 Ik heb jaren met Tannoy gespeeld. Nog sterker ik heb ze jaren verkocht. Ben begonnen met de Siexes 611 MK II erg mooie speakers maar ja dat heb je als ze gesloten zijn "zucht" had tannoy dat maar vaker gedaan. Toen de "up" grade gedaan naar de D 300. Absoluut betere spreiding en detaillering maar ja wel overstemd door een basreflex systeem wat niet te temmen was. Uiteindelijk dus geen tannoy meer voor mij met veel pijn in mijn hart. Ik heb denk ik 12 jaar tannoy geluisterd. Nu zit ik in het Infinity kamp Renaissance 90 en IRS Omega's beide gesloten systemen eindelijk geen last meer van rare bas bulten in de woonkamer. Ik heb bij veel mensen de D 500 / 700 en 900 gehoord in grote en kleine kamers maar allemaal hadden last met het laag. groet Paul @joopus man man dat is een tijd terug. Ook jij bent dus verhuisd, ik ga maart 2007 naar nieuw appartement. Hi Paul, Volgens mij heb ik een tijd geleden van jou nog die Tannoy center 623 overgenomen, en had ik die Infinity Renaissance 90 mogen bewonderen. Nog gelukt met die Kappa Center speaker?? Maar back to the issue... Die basrelfex is inderdaad een groot probleem omdat die porten aan de achterkant bevinden. Volgens mij moet je het zeker half meter van de muur plaatsen wil het goed klinken (en met de huidige huizenprijzen is dat een flink investering). Ik heb uiteindelijk in die porten maar die 2 schuimrubberen doppen gestopt. Groeten, Cheng Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 ik had vroeger ook wel een beetje last van buiten de kamer bassen ik heb toen zelf kasten gemaakt en veel geexpirimenteerd met reflex buizen tl schotten enz . uit eindelijk is het helemaal goed gekomen, schel en tetteren? dat doen die van mij gelukkig niet ik heb ook een helehoop tannoys beluisterd en gehad ,een paar daarvan waren idd erg schel dit was makkelijk op te lossen door er beterre condensators op te knallen. ik heb nog geen speaker gehoord die IK beter Vind klinken dan de Tannoy's die ik nu heb,maar het is idd ook een kwestie van smaak. groet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
chengieboy Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 ik had vroeger ook wel een beetje last van buiten de kamer bassenik heb toen zelf kasten gemaakt en veel geexpirimenteerd met reflex buizen tl schotten enz . uit eindelijk is het helemaal goed gekomen, schel en tetteren? dat doen die van mij gelukkig niet ik heb ook een helehoop tannoys beluisterd en gehad ,een paar daarvan waren idd erg schel dit was makkelijk op te lossen door er beterre condensators op te knallen. ik heb nog geen speaker gehoord die IK beter Vind klinken dan de Tannoy's die ik nu heb,maar het is idd ook een kwestie van smaak. groet. Hoi Alvinio, Inderdaad, over smaak valt niet te twisten. De Tannoy 638's hebben zeker last van die bas (ben nu aan het klooien met die Bailey wol die je bij Remo kan kopen) en de midden is af en toe wat nadrukkelijk aanwezig, maar als ik dan een CD'tje opzet van Norah Jones of Aimee Mann ben ik een gelukkig mens. Maar klink interessant met die condensatoren, wellicht dat ik dat ook ga uitproberen. Vraagje, hoe kom ik bij de fliter? Ik eens getracht die Tannoy 638 speaker van me uit mekaar te halen maar dat is niet gelukt. De speaker units zitten erg vast aan de kast, ik heb geprobeerd de woofer met een dunne schroevedraaier los te halen maar ik zag al dat ik hierbij mijn kast flink ga toetakelen. Aan de onderkant zit verder zo'n plastic voet. Eerst een plastic plaatje met 4 schroeven. Deze eruit geschoeft. Vervolgens zag ik in de compartiment weer een schroef, deze ook eruitgehaald. Maar wat nu verder... Moet ik mijn koevoet bijhalen Groeten Cheng Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 17 januari 2007 Report Share Posted 17 januari 2007 ik had vroeger ook wel een beetje last van buiten de kamer bassen ik heb toen zelf kasten gemaakt en veel geexpirimenteerd met reflex buizen tl schotten enz . uit eindelijk is het helemaal goed gekomen, schel en tetteren? dat doen die van mij gelukkig niet ik heb ook een helehoop tannoys beluisterd en gehad ,een paar daarvan waren idd erg schel dit was makkelijk op te lossen door er beterre condensators op te knallen. ik heb nog geen speaker gehoord die IK beter Vind klinken dan de Tannoy's die ik nu heb,maar het is idd ook een kwestie van smaak. groet. Hoi Alvinio, Inderdaad, over smaak valt niet te twisten. De Tannoy 638's hebben zeker last van die bas (ben nu aan het klooien met die Bailey wol die je bij Remo kan kopen) en de midden is af en toe wat nadrukkelijk aanwezig, maar als ik dan een CD'tje opzet van Norah Jones of Aimee Mann ben ik een gelukkig mens. Maar klink interessant met die condensatoren, wellicht dat ik dat ook ga uitproberen. Vraagje, hoe kom ik bij de fliter? Ik eens getracht die Tannoy 638 speaker van me uit mekaar te halen maar dat is niet gelukt. De speaker units zitten erg vast aan de kast, ik heb geprobeerd de woofer met een dunne schroevedraaier los te halen maar ik zag al dat ik hierbij mijn kast flink ga toetakelen. Aan de onderkant zit verder zo'n plastic voet. Eerst een plastic plaatje met 4 schroeven. Deze eruit geschoeft. Vervolgens zag ik in de compartiment weer een schroef, deze ook eruitgehaald. Maar wat nu verder... Moet ik mijn koevoet bijhalen Groeten Cheng hoi, waar het filter bij een 638 zit weet ik niet maar waarschijnlek dichtbij of aan de speaker ingangen, zitten die aan een plaatje vast die los geschroefd kan worden? de mundorf mcap tinfolie of mundorf supreme zijn zeer de moeite waard om te proberen , de audyn plus cap is ook de moeite waard en niet zo duur. (het vervangen van de interne bekabelling is ook niet duur en als je toch nog de speakers open moet maken zou ik het zeker meepakken, ik heb ondervonden dat goede speaker kabels pas echt gaan presteren als je de interne bedrading (signaal) van de speakers en versterkers ook waar nodig verbeterd.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 18 januari 2007 Report Share Posted 18 januari 2007 ik vind de mercury m2 van tannoy ook een heerlijke speaker. ookn zo,n alleskunner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts